handdator

Visa fullständig version : Hur får man starka knän och armbågar?


Johan86
2007-05-12, 23:19
Hur får man starka knän? Stärks dom av löpning/promenader? Eller gör det mer skada än stärker dom? Hur är det med knäböj och benspark. Stärker det knäna?

Samma sak gäller armbågar. Hur får man dom starkare? Stärker tricepsövningar armbågarna?

Rahf
2007-05-12, 23:38
Benspark är döden för knän, det kan jag skriva under på. Mina knän gick sönder efter en tung omgång i bensparken och jag är härmed förvisad till closed-chain övningar.

Fatality
2007-05-13, 00:06
Benspark är döden för knän, det kan jag skriva under på. Mina knän gick sönder efter en tung omgång i bensparken och jag är härmed förvisad till closed-chain övningar.

asså? jag kör alltid tungt enbensspark på ca 60kg hehe har aldrig fått känningar, men fick dock blödning när ja körde knäböj kanske dom tunga bensparkarna har bidragit till

Tolkia
2007-05-13, 00:11
Balansövningar är inte så dumt för knäna; balansbräda t.ex.

Timme
2007-05-13, 00:57
Knäböj stärker knäna oerhört bra. Mina knän mådde genast bättre efter att ja börjad med tunga knäböjar.

Guddi
2007-05-13, 08:53
Varför vill du stärka knäna? har du någon skada nu eller?

Om du vill att knäna ska bli starkar som i att de klarar en ökad belastning (som långa löprundor) så är det en långsam ökning av belastningen som gäller, betydligt långsammare än när man bygger massa.

Om du vill att dem ska klara hårda smällar så är det styrketräning av framför allt lårmuskulaturen som är det viktigaste, benspark går säkert bra om du har friska knän nu men det är inget jag skulle rekommendera.

Om du vill att knäna ska vara skyddade mot vridningsvåld i samband med sport eller liknande så behöver du förutom massa även proprioception (ledkänsla) och det får du genom att träna balans och jobba på din teknik när du landar och gör riktningsförändringar.

Johan86
2007-05-13, 17:28
Mina knän smärtar ibland när jag marscherar. Speciellt när jag har vikter på ryggen/axlarna.

Varför rekomenderar ni inte benspark? Är det en allmänt känd "knädödare"?

Sen skulle jag vilja veta hur man gör balansövnignarna för att klara av vridningsvåld bättre

Alexton
2007-05-13, 20:20
Jag hade knäproblem i nästan 7 år, och började med kampsport. Efter ha tränat ett par veckor släppte smärtan i mina knän och nu har jag inga som helst problem. Min tränare trodde jag hade brosk eller något som skavde, vilket iofs låter kanska logiskt. Nu har jag inte tränat kampsport på 2 år men mina knän är fortfarande fin fina :)

Man and Machine
2007-05-13, 20:33
Benspark är döden för knän, det kan jag skriva under på. Mina knän gick sönder efter en tung omgång i bensparken och jag är härmed förvisad till closed-chain övningar. Kan du utveckla varför benspark är döden för knäna? Gäller samma sak för lårcurl?

Rahf
2007-05-13, 21:04
Kan du utveckla varför benspark är döden för knäna? Gäller samma sak för lårcurl?

Jag kan inte specifikt vad som händer rent anatomiskt under benspark, däremot kan jag säga att det läggs en stor påfrestning för knäna under den övningen. Däremot klarar jag av att utföra lårcurl men den byter jag successivt ut mot rumänska marklyft. Benspark är definitivt en rot till mina knäproblem och jag kompletterar det med böjvariationer.

Guddi eller majoren vet jag med mig har postat om open-chain/closed-chain och skillnaderna där emellan. Jag slängde med facktermer för jag kunde inte formulera mig bättre. Closed chain är alltså när fötterna är stödjande och aktivt medverkande i övningen (knäböj, benpress osv) medan open-chain är när de "hänger fritt" (benspark osv.) det har alltså med utgångsläget för knät i de olika övningarna att göra.

sweet_sunny_south
2007-05-14, 01:32
Kan du utveckla varför benspark är döden för knäna? Gäller samma sak för lårcurl?

döden o döden för knäna vet jag inte. det e ju ganska individuellt beroende på hurudvida man har knäproblem eller inte. har du aldrig haft problem med knäna o vet med dej att bensparken fungerar utan problem så kan du väl köra den utan större problem om du vill.

men rent generellt så talar man om skillnaden mellan open-och closed chainövningar. i bensparken(även lårcurlen), som e en open chainövning, så e det ur ett biomekaniskt perspektiv främst skjuvkraft som e den dominerande kraften som verkar på leden. vid closed chainövningar så dominerar kompressionskraften, vilket innebär lägre skjuvkraft.
hög skjuvkraft innebär att ledens ligament belastas o stressas mer än vid låg skjuvkraft.

Kimball
2007-05-14, 16:13
hur är det med "armbågsleden" då? Går den stärka på ngt speciellt vis? Eller är det bara tuta och köra på med hela kroppen som vanligt? Anledningen till att även jag undrar det specifikt, är att min högra armbåge brukar bli öm efter ett par discgolfrundor. Så om det fanns ngt speciellt man kunde göra för att hjälpa stärkandet vore det nice ;D

feedback
2007-05-14, 17:16
Hur får man starka knän?

Eftersom du frågar p.g.a. att de smärtar ibland så skulle jag rekommendera att du lägger ett par kronor på ett besök hos någon naprapat/sjukgymnast/idrottsläkare; de ska alla snabbt kunna säga exakt vilka muskler just du bör träna på vad för sätt, alternativt upptäcka om det är dina fötter/kängor som är den primära boven (skadar inte att ha kängorna med i väskan...).

Så klart man inte kan ränna hos läkare så fort man funderar på något, men knäna misstänker jag du tänker använda i ganska många år till, och då är det värt att få reda på om man med ett billigt litet inlägg i dag kan slippa större problem längre fram.
Ligger man åt det mer paranoida hållet så kan man även tänka sig att en obalans kan bli större om du råkar träna "fel" muskler, eller att de stärkta musklerna bara gör problemet värre genom att helt enkelt kunna slita hårdare.

Man and Machine
2007-05-14, 20:15
Thx for the info :thumbup:

Johan86
2007-05-15, 12:56
Hur gör man balansövningar för knäna?

Diggler
2007-05-15, 13:25
Viktigt är att ha "balans" mellan framsida och baksida lår, samma med triceps och biceps (det är tex ingen höjdare att "kompensera" veckans 20set bänkpress med tricepskomplement med 2 set facepulls)

Johan86
2007-05-15, 19:09
Viktigt är att ha "balans" mellan framsida och baksida lår, samma med triceps och biceps (det är tex ingen höjdare att "kompensera" veckans 20set bänkpress med tricepskomplement med 2 set facepulls)

Jag kan tänkta mig att det är ett stort problem att baksidan är för svag för många. När man lyfter eller marscherar så är det ju bara framsidan som stärks

Mantus
2007-05-16, 03:51
Benspark är döden för knän, det kan jag skriva under på. Mina knän gick sönder efter en tung omgång i bensparken och jag är härmed förvisad till closed-chain övningar.

Samma för mig, jag bytte dock ut övningen innan mina knän gick sönder men fasen vad obeaglig den övningen är, känns nästan inget i låren men mycket i knäna, mycket bättre med hacksquat.

BigForre
2007-05-16, 07:55
Viktigt är att ha "balans" mellan framsida och baksida lår, samma med triceps och biceps (det är tex ingen höjdare att "kompensera" veckans 20set bänkpress med tricepskomplement med 2 set facepulls)

NEJ DET GÅR INTE!!! Mer facepull...mahh FACEPULL!!!