handdator

Visa fullständig version : Skip Olympic?!


erixone
2007-05-12, 19:32
Har precis köpt 3 kg av proteinpulvret Skip Olympic. Ett proteinpulver med 90 % protein, förspjälkat och med tre proteinsorter (Kasein, Vassleprotein, äggprotein).

Drack det efter passet idag tillsammans med dextros och jag kan säga att det inte var gott *spy* men ska försöka smaksätta med något nästa pass.

Anledningen till att jag köpte just detta protein som är neutralt, var att jag ville slippa aspartamet som fanns i mitt förra. Vilket var "Dahlblads - Three in one".

Trots att proteininnehållet ska vara bättre 90% mot 86% så är det färre mg av EAA. Leucin, Fenyalalnin och Lysine är det enda som det finns mer av, resten mindre per 100 g.

Det konstiga är att det inte finns någon innehållsförteckning för pulvret på internet och de verkar inte svara på mejl. Så jag börjar tro att de säljer gammal skit och detta späs på av ett inlägg här på kolo, där det bland annat står.

"Du skulle varit med på slutet av det glada 80-talet då det fanns ett pulver som hette Olympic 90 från Skip/BigBoss med Mats Kardell på kartongen. Det klumpade sig som gips och smakade rena rama kloaken. "

Verkar vara samma protein! *mini* Eller?

Kilopriset blev 253 kr mot 245 för Dahlblads.

EAA jämförelse (mg per 100 g pulver):

EAA | Skip Olympic | Dahlblads Three in one

Leucin: 8535 | 6300
Isoleucin: 5790 | 7200
Valin: 5530 | 8400
Lysine: 7870 | 4000
Treonin: 4440 | 7900
Metionin: 2320 | 3600
Fenyalalnin: 5380 | 4500
Tryptofan: 1035 | 3700


Visst är verkar inte Skip Olympic vara ett dåligt proteinpulver men det kommer ändå bli jobbigt att äta tapetklister varje pass *gah!*

Förspjälkningen ger såklart ett snabbare upptag men hur stor skillnad gör den minskade mängden EAA?

Raggis
2007-05-13, 00:37
Varför är du så rädd för aspartam?

erixone
2007-05-13, 00:50
Varför är du så rädd för aspartam?

Enligt studier så kan det ge hjärntumörer så jag tänkte prova ett pulver utan. Klart det finns undersökningar som visar på att allt är farligt på något sätt men eftersom det finns alternativ, varför inte.

Visste inte hur bra protieninnehåll det var innan burken kom i fredags eftersom det inte stog på internet + skip inte svarade på mitt mejl.
Känns som ett litet nedbyte när det både är äckligare och sämre.

Eller är det inte det? :confused:

Raggis
2007-05-13, 00:58
Enligt studier så kan det ge hjärntumörer så jag tänkte prova ett pulver utan. Klart det finns undersökningar som visar på att allt är farligt på något sätt men eftersom det finns alternativ, varför inte.

Visste inte hur bra protieninnehåll det var innan burken kom i fredags eftersom det inte stog på internet + skip inte svarade på mitt mejl.
Känns som ett litet nedbyte när det både är äckligare och sämre.

Eller är det inte det? :confused:

Den studien gjordes på råttor. De gick på en riktig hästkur. Alltså, långt ifrån de doserna som normalt används. Jag tycker inte du ska byta ner dig, och sedan behöva pina i dig drinken.

Testa ett proteinpulver, som är sötat med sukralos istället?

erixone
2007-05-13, 08:17
Den studien gjordes på råttor. De gick på en riktig hästkur. Alltså, långt ifrån de doserna som normalt används. Jag tycker inte du ska byta ner dig, och sedan behöva pina i dig drinken.

Testa ett proteinpulver, som är sötat med sukralos istället?

Har redan 3 kg som måste drickas upp hemma så :Virro .

Får se om smaksättning med Oboy kan göra det lidligt.

madmarc
2007-05-13, 11:06
Har redan 3 kg som måste drickas upp hemma så :Virro .

Får se om smaksättning med Oboy kan göra det lidligt.

Gjorde samma misstag runt mitten av 90-talet, och lita på mig det är nog samma pulver i skip som i BIG BOSS och då kommer nog ingen smaksättning rädda dig.
Fattar inte att de tror att de kan kränga samma skit nu som då, något måste ju ha hänt på 10 år tycker man.
Lycka till att få ner 3 kilo.;)

Rahf
2007-05-13, 11:11
OP är alltså lite nojig över det här med koppling aspartam och cancer? Är det inte jobbigt att tänka så? Nu frågar jag inte om det är nånting som du applicerar i alla beslut du tar.

erixone
2007-05-13, 12:11
OP är alltså lite nojig över det här med koppling aspartam och cancer? Är det inte jobbigt att tänka så? Nu frågar jag inte om det är nånting som du applicerar i alla beslut du tar.

Brukar inte tänka så. Äter bara almänt hälsosamt men nu var det så att det fanns ett alternativ. Försiktighetsprincipen *rolleyes*.

Det funkade föresten att dricka efter blanding med Oboy! :hbang:
Efter alla hemmagjorde äckeldrinkar jag har druckit innan mitt förra pulver, som var mitt första så har jag blivit härdad. :thumbup:
Det är endå slut innan sommaren :D. Sedan blir det Dahlblads igen.

aedeL
2007-06-13, 23:30
Drack det också innan jag köpte nytt då jag inte klarade av smaken. ett tips är att blanda med lättdryck citron. då blev den någolunda fräsh :)

Ola Wallengren
2007-06-14, 07:26
Olympic är ju ett mjölkprotein med lite ägg i, så största delen av proteinet kommer troligtvis från kasein (och jag har för mig att det står på förpackningen, eller gjorde i all fall förr). Det är alltså ett alternativ till kasein utan sötningsmedel och smakämnen, vilket märks på konsistensen och smaken.
Om man vill ha ett protein utan smakämen så är det enligt mig bara kärringaktigt och klaga på smaken, drick och se glad ut.
Jag vet, jag har uppskattningsvis ätit mellan 100 till 150kg av det proteinet.

erixone
2007-06-15, 09:34
Olympic är ju ett mjölkprotein med lite ägg i, så största delen av proteinet kommer troligtvis från kasein (och jag har för mig att det står på förpackningen, eller gjorde i all fall förr). Det är alltså ett alternativ till kasein utan sötningsmedel och smakämnen, vilket märks på konsistensen och smaken.
Om man vill ha ett protein utan smakämen så är det enligt mig bara kärringaktigt och klaga på smaken, drick och se glad ut.
Jag vet, jag har uppskattningsvis ätit mellan 100 till 150kg av det proteinet.

Får nog börja läsa lite mer på innehållsförteckningen. Har hela tiden tänkt vassle, kasein och äggprotein och har därför använt det förre och efter passen tillsammans med malto. Inte speciellt optimalt :smash:

Smaken har jag inget problem med längre och jag dricker det utan smaksättare numera.
Ser du det som ett bra långsamt protein?
Har det gett dig mycket massa? *flex*

Tur att en bunke med Dalblads Three in One väntar på mig hos posten. Så att jag kan börja maximera träningsresultaten igen.

King Grub
2007-06-15, 09:38
Så att jag kan börja maximera träningsresultaten igen.

Samma mängd vid samma tidpunkter: ingen skillnad whatsoever, garanterat.

erixone
2007-06-15, 09:40
Samma mängd vid samma tidpunkter: ingen skillnad whatsoever, garanterat.

Vassle - snabbt upptag
Kasein - långsamt

Därför vassle runt träning?
Har jag fattat fel nu :confused:

King Grub
2007-06-15, 09:43
Vassle och kasein är likvärdiga efter styrketräning. Kasein är lika snabbt som vassle.

Före styrketräning är även vassle för långsamt för att man skall få effekten EAA ger.

Ingen skillnad i resultat beroende på kasein/vasslesammansättningen i ett träningsprotein. Helt vanlig mjölk stimulerar anabolism.

erixone
2007-06-15, 09:49
Vassle och kasein är likvärdiga efter styrketräning. Kasein är lika snabbt som vassle.

Före styrketräning är även vassle för långsamt för att man skall få effekten EAA ger.

Ingen skillnad i resultat beroende på kasein/vasslesammansättningen i ett träningsprotein. Helt vanlig mjölk stimulerar anabolism.

"Mjölkprotein (Kalcium kaseinat isolat) - har en långsam inlagring till musklerna som då behåller proteinet längre."

Är det fel alltså?

Så du menar att Esa Pro, eller andra rena EAA-pulver är det enda som ger en effekt av ett intag innan ett styrketräningspass?

Ett proteinpulver med en Vassle-, kasein- och äggproteinblandning. Vad ska det vara bättre för? Faring säljer sitt pulver med att påstå att sammansättningen liknar modersmjölken, vilket ska ge bättre effekt.
Alltså bara reklamsnack.

Edit: Jaha, du menade att de var lika snabba efter passet.

King Grub
2007-06-15, 09:54
Ja, kasein och vassle verkar vara likvärdiga efter styrketräning, och är det ena bättre än det andra, är det oklart vilket det är.

Tipton, K. D., T. A. Elliott, M. G. Cree, S. E. Wolf, A. P. Sanford, and R. R.
Wolfe. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after
resistance exercise. Med. Sci. Sports Exerc. 36: 2073-2081, 2004

Före träning är även vassle för långsamt, och ger då inte större effekt på proteinsyntesen än vad intag efter passet ger.

Sverker
2007-06-15, 19:05
Vassle och kasein är likvärdiga efter styrketräning. Kasein är lika snabbt som vassle.



Är detta nytt ? Att kasein är lika snabbt som vassleprotein. Då spricker förklaringarna med kaseinets olöslighet efter denaturering och att vassleproteiner är lösliga oavsett hur mycket proteinet denatureras. Nu hänger jag inte alls med:confused:

EiseltUK
2007-06-15, 19:30
Är detta nytt ? Att kasein är lika snabbt som vassleprotein. Då spricker förklaringarna med kaseinets olöslighet efter denaturering och att vassleproteiner är lösliga oavsett hur mycket proteinet denatureras. Nu hänger jag inte alls med:confused:

Det var en nyhet 2004. ;)

I studien såg man att nästan 60% av leucinet från 20 gram vassle oxiderades. Forskarna spekulerar om att det kan vara möjligt att det snabba upptaget av leucin i vasslet hämmar upptaget av andra aminosyror och det kan vara negativt för proteinsyntesen. Därför kanske det är så att mindre mängder vassle är bättre eller i varje fall lika bra som en större dos men var den gränsen går får framtiden utvisa.

Sverker
2007-06-15, 19:46
Ja, jag känner igen det du skriver Henrik men det är mekanismerna som intresserar mig.


Att de grenade aminosyrorna förbränns är kanske självklart eftersom de SKA förbrännas. Det är ju inte många gram protein som byggs in som ny muskelvävnad.

Det är hur proteinet och enzymerna verkar tillsammans med upptaget till blodet som intresserar mig.