handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter från Nautilusinstr./prog. utanför "metoden" sökes...


feedback
2007-05-12, 17:37
Ni som har erfarenhet av träning på, och i vissa fall instruerande vid, Nautilus; vad kan ni säga om hur öppna instruktörerna är för program som stampar Nautilusmetoden på tårna (eller kastar ut "metoden" brinnande genom fönstret sjungandes "Ding Dong! The Wicked Witch is dead." ;) )? Vilka är dina erfarenheter? Kan de ens erkänna andra upplägg utan att riskera att få sparken (av vad jag har hört så är lovordande/dyrkande av Nautilusmetoden obligatoriskt, men, vem vet, kanske jag har lyssnat på fel folk...)?


PS Jag har inget emot att sköta träningen helt utan dessa instruktörer, men eftersom tillgång till dem faktiskt ingår i det jag betalar för så vore det kul att höra vad man kan prata med dem om utan att bara få partiprogrammet uppläst för en... om det räcker med att be om 5 benövningar för att bli eldad på bål, eller om det händer först när man talar om splittade program fyllda med dropset...

Kimball
2007-05-12, 19:46
Jag var med min mor 1 gång på nautilusgymmet hon är på. Och dessvärre är mina erfarenheter inge vidare. Jag pratade lite löst med en instruktör som min mor är bekant med ang. kroppssplittar och att köra lägre reps än 15 typ. Men han mumlade och grymtade mest åt det jag sa. Min mor lyssnar inte heller, då hon är så sjukt inbiten. Så jag själv hade inte gett mig på att försöka föra den diskussionen med en sån där igen. Men det finns ju alltid undantag för regeln, eller?

Tolkia
2007-05-12, 22:38
On topic tror jag att det, oavsett policies och (antydd) åsiktsregistrering och livegenskap hos Nautilusinstruktörerna är fett mycket större chans att man får hjälp och en vettig diskussion om man utgår från ett "det här funkar för mig ..." perspektiv, och inte, som trådskaparen föreslog "kastar ut "metoden" brinnande genom fönstret sjungandes "Ding Dong! The Wicked Witch is dead." Det verkar som en aningen kontraproduktiv (och märklig) attityd att först håna någon och sedan förvänta sig att vederbörande skall hjälpa en. Eller?

feedback
2007-05-13, 11:17
Så jag själv hade inte gett mig på att försöka föra den diskussionen med en sån där igen. Men det finns ju alltid undantag för regeln, eller?

Det är det jag hoppas/funderar på, och speciellt så hoppades jag att den här tråden skulle ge mig en fingervisning om huruvida det skett/sker någon förändring i attityden hos dessa intruktörer överlag.
Nu när jag nyligen hört så väl dropset som delade program talas om som om de faktiskt inte är tabu inom Nautilus så blev jag lite nyfiken på hur flexibla de är/kan vara.

Det verkar som en aningen kontraproduktiv (och märklig) attityd att först håna någon och sedan förvänta sig att vederbörande skall hjälpa en. Eller?

Kanske, men det kändes bättre än min första idé, vilken var att upprepade gånger slå instruktören med en skyffel samtidigt som jag skriker "jag är dolly, ett klonat mördarfår från Mars... bääääääääääh"; eller... så var det bara ett skämt, ett skämt med en smiley för att ingen skulle missa att det var ett skämt... Svårt att veta om det var ett skämt eller inte, så här när jag glömt ta mina mediciner och allt. :naughty:

Danzig
2007-05-13, 12:53
Jag har aldrig diskuterat träning med en svensk Nautilus-instruktör men däremot med några Nautilus-platschefer. Jag har läst mer eller mindre allt som finns att läsa om Nautilus och Arthur Jones samt provat alla träningsupplägg som skulle kunna kallas för Nautilus eller HIT osv, och min åsikt är att de inte har en aning om vad Nautilusmetoden är eller vilken vetenskap som ligger bakom. Om deras instruktörer ligger på samma kunskapsnivå kan jag förstå att det känns meningslöst att diskutera med dem. Om de däremot verkligen är pålästa när det gäller den grundläggande träningsvetenskapen som Arthur Jones och Nautilus arbetade fram samt känner till vidareutvecklingen av resonering kring träningsupplägg och utförande som gjorts av Arthur Jones-inspirerade personer på senare år är det den mest givande personendu kan ha en träninsdiskution med!

Zakath
2007-05-13, 13:10
Instruktörerna på Nautilus kan i genomsnitt inte mer om träning än vilken obildad vuxen som helst - ibland mindre då de lärt sig så mycket olika felaktigheter, så jag ser ingen anledning till att utnyttja deras s.k. "kompetens".

feedback
2007-05-14, 14:35
Jag har aldrig diskuterat träning med en svensk Nautilus-instruktör men däremot med några Nautilus-platschefer. Jag har läst mer eller mindre allt som finns att läsa om Nautilus och Arthur Jones samt provat alla träningsupplägg som skulle kunna kallas för Nautilus eller HIT osv, och min åsikt är att de inte har en aning om vad Nautilusmetoden är eller vilken vetenskap som ligger bakom. Om deras instruktörer ligger på samma kunskapsnivå kan jag förstå att det känns meningslöst att diskutera med dem. Om de däremot verkligen är pålästa när det gäller den grundläggande träningsvetenskapen som Arthur Jones och Nautilus arbetade fram samt känner till vidareutvecklingen av resonering kring träningsupplägg och utförande som gjorts av Arthur Jones-inspirerade personer på senare år är det den mest givande personendu kan ha en träninsdiskution med!

De som klagar på Nautilus så fort chansen ges (det var sådant här i tråden också, innan en moderator rensade upp) missar nästan alltid att det i praktiken är flera olika områden som är "Nautilus"; vi har metoden, maskinerna, affärsidéen baserad på metoden, instruktörerna och så klart de som tränar... (m.m.)

Materialet som den otränade/okunniga Genomsnitts-Johan får när han traskar in på ett Nautilusgym ger, IMNSHO, en väldigt felaktig bild av vad som krävs av honom; och 1-2 instruktörsassisterade pass är inte i närheten av att ge honom den kunskap/erfarenhet som behövs för att verkligen lyckas med sin träning.

Deras egna website säger "om träningen inte är tillräckligt intensiv, så är det näst intill bortkastad"; men hur många ser du inte på gymmen som inte ökar vikten i bra takt eller stannar på 60-90% av möjiga reps bara för att de inte tror sig orka ett helt till (samt är nöjda med att de fått in sin 8-12 siffra för programmet) eller sparar sig för att orka alla c:a 10 övningar utan att bli helt slut/förstörda efteråt?! Sen har då aldrig jag hört en instruktör där upplysa en absolut nybörjare om bra kosthållning; till och med hemskt produktpushande a la "du ska alltid ta 1-2 Gainomax Recovery efter varje pass" skulle göra mig (lite) gladare.

Kombinationen svår metod (att få rätt) tillsammans med deras målgrupp borde innebära mer aktiva instruktörer; vilka istället för att se ett tomt schema som skvallertid går runt och hjälper folk med övningar, ögnar över folks program/resultat samt alltmänt kollar om de är nöjda. (Behöver jag nämna att jag nästan aldrig sett sådant?)

Hmmm... ibland så vet jag knappt själv om jag klagar på eller försvar "Nautilus"... hehe...