handdator

Visa fullständig version : Studie om ökad dödlighet av betakaroten?


Racso
2007-05-12, 17:03
Hörde runt nyår på radion att man upptäckt att överdosering av A-vitamin, men även betakaroten resulterade i ökad dödlighet. Jag minns tyvärr inte mer om det, men det vore intressant om någon vet vad jag pratar om.

Att A-vitamin skulle kunna orsaka det är väl inte helt oväntat, men betakaroten ska ju inte omvandlas till A-vitamin om man inte har brist? (Man blir väl baar gul och pissar ut resten?)

Eddie Vedder
2007-05-12, 17:13
Att A-vitamin skulle kunna orsaka det är väl inte helt oväntat, men betakaroten ska ju inte omvandlas till A-vitamin om man inte har brist? (Man blir väl baar gul och pissar ut resten?)

Jo men det gäller som vanligt vid intag via kosten, det är därför det är så idiotiskt att köra med inställningen "jag tar extra vitamintillskott för säkerhets skull" när allt man behöver finns i maten och överdoseringar via kost är svårt vid normala kostvanor och sker nästan enbart vid dumdristig supplementering.

Absorbtionen är i vissa fall annorlunda vad gäller tillskott i jämförelse med ämnen från kosten så mer än nödvändigt tas upp. Det finns en del att läsa om detta på Livsmedlesverkets hemsida bl.a.