handdator

Visa fullständig version : Näringstajming vid lång intervallträning (typ) på morgonen?


Kico
2007-05-12, 14:49
Jag har ett sparringpass (MMA) på lördag "morgon", ca 1-2 timmar efter att jag har vaknat och undrar hur näringstajmingen bör se ut för återhämtning och prestation?

Just nu kör jag:

(ingen frukost)
(under passet) 10g EAA + 60g kolhydrat
(efter passet) Måltid

Hur näringstajmar man konditionsintervall-pass i allmänhet när fettförbränning och kvävebalans (deff) ligger i fokus?

Scratch89
2007-05-12, 14:53
Ät ingenting innan, ät frukost direkt efter. Jag skulle inte kunna prestera med massor av mat i magen.

Kico
2007-05-12, 15:01
Just därför jag kör med sportdryck under passet med EAA och kolhydrat. Finns det en bättre lämpad sportdryck för detta eller är EAA + malto det bästa?

Handcuff
2007-05-12, 15:10
Kliv upp tidigare? Vad är probelmet?

Kico
2007-05-12, 15:19
Kliv upp tidigare? Vad är probelmet?

Nej, inget problem längre; du har just kommit med en idé som aldrig slagit mig tidigare.

jwzrd
2007-05-12, 15:24
Nej, inget problem längre; du har just kommit med en idé som aldrig slagit mig tidigare.

Bra. Skönt att du kommit på att KISS > sci.fi.

Scratch89
2007-05-12, 16:52
Just därför jag kör med sportdryck under passet med EAA och kolhydrat. Finns det en bättre lämpad sportdryck för detta eller är EAA + malto det bästa?

Om det är orken du är rädd för så kan du väl fortsätta, eller som någon annan föreslog, gå upp tidigare o äta frukost innan. Om det är något optimaltjafs du dricker för, så behövs det inte.

biccetop
2007-05-12, 17:05
fettförbränning och kvävebalans du talar om dessa två som om du viste nått om det, samtidigt denna fråga hmmmmm??? det går inte i hop.
följ rådet att gå upp tidigare (men som jag sa du borde ha vetat det innan ordet kvävebalans blev en del av ditt vokabulär).
mvh

Scratch89
2007-05-12, 17:06
fettförbränning och kvävebalans du talar om dessa två som om du viste nått om det, samtidigt denna fråga hmmmmm??? det går inte i hop.
följ rådet att gå upp tidigare (men som jag sa du borde ha vetat det innan ordet kvävebalans blev en del av ditt vokabulär).
mvh

Tror du att det kommer göra någon väsentlig skillnad?

Eddie Vedder
2007-05-12, 17:36
Enklaste sättet utan att larva runt med massa tillskottsonani i tron att detta är "mirakelopti" är helt enkelt en redig omgång mat på kvällen innan.

Du kommer inte vara hungrig när du vaknar och du kommer ha tillräckligt med lagrad energi i kroppen till passet, problem solved!

biccetop
2007-05-12, 17:59
med frullen eller rent generelt

King Grub
2007-05-12, 18:01
Är man vältränad men inte på elitnivå inom konditionsgrenen spelar det ingen roll för prestationen eller metabol påverkan om man fastar eller är kolhydratladdad. Gör så som du trivs bäst med.

RPE, RER, BG (blood glucose), and La (lactate) were similar between conditions throughout 90 min of exercise. FFA was higher only in the fed and fasted groups after exercise.

The psychosomatic sensation, physiologic, and metabolic data all indicated that endurance exercise for up to 90 min for fit individuals is not limited by a short-term fast or enhanced by carbohydrate supplementation. These findings are of interest to persons who exercise to maintain and enhance health and are not concerned with elite performance.

J Phys Act Health. 2007 Jan;4(1):101-12. Running to maintain cardiovascular fitness is not limited by short-term fasting or enhanced by carbohydrate supplementation.

biccetop
2007-05-12, 18:04
ett rejält mål på kvällen innan, för att sedan ha tillräckligt med energi för att lägga focus på fett FÖRBRÄNNINGEN..............g d boy! du måste ligga lågt på tha carbs under de 20g k (glukos som hjärnan kräver för att fungera) ha ha ha skoja lite på slutet ta inte illa upp.

Kico
2007-05-12, 18:16
Ok, thx för svaren!