handdator

Visa fullständig version : Koenigsegg-tråden


Achryl
2007-05-12, 12:57
Jag tänkte uppmärksamma detta bilmärke. När man snackar om svenskproducerade bilar är det ofta bara Saab och Volvo man tänker på.

Koenigsegg är ganska fashinerande. En av deras modeller tog rekordet som världens snabbaste bil. De har dock haft en del problem, deras lokaler har brunnit och kronofogden, stämningar och lån efter lån har kantat deras historia.
En annan sjuk grej är det faktum att Christian von Koenigsegg verkligen lyckas bygga en superbilsfabrik i Ängelholm vafan!

Jag vet inte hur många bilar som finns på världsmarknaden, men skulle gissa på 10-15 stycken. Komiskt/tragiskt nog kraschar alla hela jävla tiden.

Först åker den här killen av vägen
Xo11XmjKq10
Efter det här stämmer killen koenigsegg på nåt jävla vänster. bilen byter ägare, som kraschar med en sopbil.

Sen är det top gears tur
JXjjpQwHDI4
sen den här
http://img.aftonbladet.se/helsingborg/0704/25/Koenigsegg019.jpg

Kanske inte så konstigt med tanke på att deras modeller har 800-1000 hp och bakhjulsdrift, + att förarna vägrar ta koenigsegg körlektioner.
En bil kostar mellan 6 och 10 miljoner.

Lite bilder
Deras första modell, CC8S

655 hästar, 0-100 på 3,5
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Koenigsegg_CC8S_%28front%29.jpg

CCR
806 hästar, 3,2 s

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Koenigsegg-CCR-%2704.jpg


ccxr
1018 hp
http://www.villiard.com/images/voitures/10-automobiles/Koenigsegg-CCX.jpg

Kabuto
2007-05-12, 13:01
Såå har företaget gått i KK och allt eller håller dom igång fortfarande?

Visst leder CCXR:en med vinge top gear laptime fortfarande? :)

shadowfire
2007-05-12, 13:05
den var med i gumball 3000 också... en snubbe i USA som fick köra in på verkstad, tror det var oljepumpen eller ngt som la av.. han var verkligen inte nöjd med sin koenigsegg.

rememberence
2007-05-12, 13:11
den var med i gumball 3000 också... en snubbe i USA som fick köra in på verkstad, tror det var oljepumpen eller ngt som la av.. han var verkligen inte nöjd med sin koenigsegg.

det var väl 03 och växellådan som pajade?
en CC8S

Timme
2007-05-12, 13:16
Zonda F ska det va :) Den ägde koenigsegg i Top Gear.

rememberence
2007-05-12, 13:18
Zonda F ska det va :) Den ägde koenigsegg i Top Gear.

http://www.autocity.com/img/actualidad/galerias/Pagani_Zonda_F_32_3.jpg

shadowfire
2007-05-12, 13:19
det var väl 03 och växellådan som pajade?
en CC8S

kommer inte ihåg... gillade dvdn dock, det var riktigt goa filmklipp från flera bilar där.. =)

shadowfire
2007-05-12, 13:21
Zonda F ska det va :) Den ägde koenigsegg i Top Gear.

var en sådan på motormässan i götet för ngn månad sedan... den såldes senare på kvällen till någon av götegorgsöverklassen...

Var lite roligt då de skulle flytta bilen och baxa den fram och tillbaka i montern, mellan en Veyron, Lambo mm... verkade inte helt lätt att smyga på gaspedalen med Paganin iaf... minsta lilla snubben nuddade gaspedaln så högg bilen direkt, lät som en flock instängda djur som bara ville ut och jaga på Savannen :D

Kabuto
2007-05-12, 13:22
Zonda F ska det va :) Den ägde koenigsegg i Top Gear.

Nej... Koenigsegg CCX har bäst tid fortfarande..

rememberence
2007-05-12, 13:23
kommer inte ihåg... gillade dvdn dock, det var riktigt goa filmklipp från flera bilar där.. =)

Absolut!

Kabuto
2007-05-12, 13:24
Och koenigsegg är ju grymt mycke snyggare än Zonda F imo :)

Achryl
2007-05-12, 13:24
Zonda F ska det va :) Den ägde koenigsegg i Top Gear.

Nej fan heller, stödj den svenska marknaden och köp en koenigsegg, så väger det upp för all det svenska köttet och den svenska frukten du aldrig köpte

Arf Pingvin
2007-05-12, 13:24
Zonda F ska det va :) Den ägde koenigsegg i Top Gear.

Gjorde den?

VMzBzDRiDkg

Kabuto
2007-05-12, 13:25
Gjorde den?

VMzBzDRiDkg

Ja

Du ser ju det i videon också..

http://www.topgear.com/content/tgonbbc2/laptimes/thestig/

Yes
2007-05-12, 13:31
Kanske inte så konstigt med tanke på att deras modeller har 800-1000 hp och bakhjulsdrift, + att förarna vägrar ta koenigsegg körlektioner.

Plus att chassiet inte verkar vara mer än halvfärdigt. Skulle tro att det finns mycket att förbättra där.

Arf Pingvin
2007-05-12, 13:33
Ja

Du ser ju det i videon också..

http://www.topgear.com/content/tgonbbc2/laptimes/thestig/

Jag ser en CCX högst upp?

rememberence
2007-05-12, 13:34
Jag ser en CCX högst upp?

Dom menar antagligen den utan spoilern i bak

Achryl
2007-05-12, 13:34
Plus att chassiet inte verkar vara mer än halvfärdigt. Skulle tro att det finns mycket att förbättra där.

utveckla? :P Hur ser du det?

Jorgen
2007-05-12, 13:35
1
Koenigsegg CCX (with TG spoiler) 1.17.6

2
Pagani Zonda F 1.18.4

3
Maserati MC12 1.18.9

4
Ferrari Enzo 1.19.0

5
Ariel Atom 1.19.5

6
Porsche Carrera GT 1.19.8

7
Koenigsegg CCX 1.20.4

8
Ascari KZ1 1.20.7

9
Mercedes-Benz SLR McLaren 1.20.9

10
Ford GT 1.21.9

Fettecke
2007-05-12, 13:36
För den som vill ha lite äkta Koenigsegg-ljud i sin bil så går framsystemet(2 st 6.5 dörr samt 2st diskanter och 2 delningsfilter) lös på drygt 4000, heter Amega Q-comp... finns lite varstans att köpa, Amega ligger för tillfället på is vad jag vet om, men enligt förra ägaren så vill han starta upp igen (snackade med honom för några veckor sedan på en Hifi-träff i östersund)

Kabuto
2007-05-12, 13:36
Jag ser en CCX högst upp?

Haha, läste fel i din post i början, har hållt med dig hela tiden igentligen xD

Yes
2007-05-12, 13:44
utveckla? :P Hur ser du det?
Den understyr och har en klar tendens att snabbt slå om mellan under- och överstyrning.

jwzrd
2007-05-12, 13:46
Den understyr och har en klar tendens att snabbt slå om mellan under- och överstyrning.

Låter som om vi pratar om en svansmotorbil :)

Yes
2007-05-12, 13:53
Låter som om vi pratar om en svansmotorbil :)
Ja, nu när du säger det så beter den sig ju inte helt olikt gamla 911;or.

jwzrd
2007-05-12, 13:54
Ja, nu när du säger det så beter den sig ju inte helt olikt gamla 911;or.

Undrar varför den beter sig så.

The_RobRoy
2007-05-12, 13:58
Tycker koeningsegg gör bland de snyggaste supersportbilar som finns, men om jag skulle köpa en bil i den prisklassen skulle det nog inte bli koenigsegg ändå, just pga att den verkar helt omöjlig att köra.

Yes
2007-05-12, 14:13
Undrar varför den beter sig så.
Jag gissar på att det är en inställningsfråga. Kanske har man försökt göra den lite "snällare" genom att göra den något understyrd, samtidigt som man haft andra prioriteter för bakvagnen(t.ex. snygga accelerationssiffror, så den är satt att prestera bra rakt fram). Fast det är bara spekulationer.

En märklig grej när Stig krashar är att det ser precis ut som om baken saknar diffbroms - att all kraft hamnar på ena hjulet vilket gör att bilen kastar sig av banan. Kanske är det just diffen som spökar.

Cerberus
2007-05-12, 14:36
fan en sån ska man ha

NiXPhoenix
2007-05-12, 14:50
Och koenigsegg är ju grymt mycke snyggare än Zonda F imo :)


Kan jag inte hålla med om, tycker Koenigseggen är rätt ful, framifrån funkar den väl bra men så fort man ser den från sidan så uhh. *spy*
Paganin är inte speciellt snygg den heller i mitt tycke, men ändå lite roligare än Koenigseggen.


1
Koenigsegg CCX (with TG spoiler) 1.17.6

2
Pagani Zonda F 1.18.4

3
Maserati MC12 1.18.9

4
Ferrari Enzo 1.19.0

5
Ariel Atom 1.19.5

6
Porsche Carrera GT 1.19.8

7
Koenigsegg CCX 1.20.4

8
Ascari KZ1 1.20.7

9
Mercedes-Benz SLR McLaren 1.20.9

10
Ford GT 1.21.9



Undrar hur en McLaren F1 skulle göra sig på den där listan. :cool: :devil:

Baan
2007-05-12, 15:03
Jag gissar på att det är en inställningsfråga. Kanske har man försökt göra den lite "snällare" genom att göra den något understyrd, samtidigt som man haft andra prioriteter för bakvagnen(t.ex. snygga accelerationssiffror, så den är satt att prestera bra rakt fram). Fast det är bara spekulationer.

En märklig grej när Stig krashar är att det ser precis ut som om baken saknar diffbroms - att all kraft hamnar på ena hjulet vilket gör att bilen kastar sig av banan. Kanske är det just diffen som spökar.

OT, men har för mig man whinat på turbon i gamla 911 men visst är det ju alltid kopplat till hur kraften fördelas sen...

Arf Pingvin
2007-05-12, 15:18
Undrar hur en McLaren F1 skulle göra sig på den där listan. :cool: :devil:

Skulle inte ha nånting att sätta emot bilarna i toppen.

flakkz
2007-05-12, 15:21
Kan jag inte hålla med om, tycker Koenigseggen är rätt ful, framifrån funkar den väl bra men så fort man ser den från sidan så uhh. *spy*
Paganin är inte speciellt snygg den heller i mitt tycke, men ändå lite roligare än Koenigseggen.






Undrar hur en McLaren F1 skulle göra sig på den där listan. :cool:
:devil:

Inget vidare skulle jag tro, Mclaren är old news, :MrT:

NiXPhoenix
2007-05-12, 15:26
Jaså, jaja, trist då.

Jag skulle i alla fall ta GTR-stylad F1 (den vanliga ser tyvärr för tråkig ut tycker jag) vilken dag som helst över de där bilarna på listan. Eller en GTR, men det gjordes endast 5 såna. :(
Utseendemässigt finns det ingen jag riktigt gillar helt och fullt där. SLR är rätt snygg i och för sig, men var det inte den som saknade körkänsla enligt han som provkörde den i Top Gear?

Jorgen
2007-05-12, 15:28
Perfektion
http://www.duemotori.com/racingnews/autoimg_queue/6214.jpg

jwzrd
2007-05-12, 15:31
Perfektion
http://www.duemotori.com/racingnews/autoimg_queue/6214.jpg

Gnnn! Aston Martin ftw!

flakkz
2007-05-12, 15:32
Om jag var ute efter en exotisk toppbil så hade jag inte gått och köpt en mercedes iaf :)

Även om många toppbilsmärken har vassa bilar så tror jag ändå att känslan i en Ferrari eller liknande är svårtopppat. De har så mycket erfarenhet inom området, så det finns mer känsla i dem än bara hastigheten.

My 2 cents.

Fettecke
2007-05-12, 15:32
Perfektion
http://www.duemotori.com/racingnews/autoimg_queue/6214.jpg

en vinge och luftintag på sidorna så är det ju ännu bättre!

flakkz
2007-05-12, 15:34
http://www.privatewallpapers.com/wp-content/uploads/ferrari-f430-spider-10-1152.jpg


*cupid*

Jorgen
2007-05-12, 15:35
en vinge och luftintag på sidorna så är det ju ännu bättre!

Där är redan luftintag på sidorna. Och att eftermontera vinge är jekligt töntigt. Mindre grejs, snyggare bil.

jwzrd
2007-05-12, 15:36
en vinge och luftintag på sidorna så är det ju ännu bättre!

NEJ för i helvete. Vingar och luftintag är bonnläpp-kittet till sierran. Det hör inte en fin bil till!

tano
2007-05-12, 15:41
Den kan ju inte vara omöjlig att köra om den leder Tog Gears lista.

Häftigt att en svensk bil kan slå sig in på den listan. Blir själv förvånad och stolt faktiskt. Koenigsegg kan ju inte på något sätt mäta sig mot t.ex. Ferraris resurser i pengar. Även om nu K. bara inriktar sig på en sorts bilar, så måste jag ju ändå säga att de lyckats.

Fettecke
2007-05-12, 15:45
NEJ för i helvete. Vingar och luftintag är bonnläpp-kittet till sierran. Det hör inte en fin bil till!

nej?...

http://hem.passagen.se/re80/vall02_15.jpg

NiXPhoenix
2007-05-12, 15:55
Perfektion
http://www.duemotori.com/racingnews/autoimg_queue/6214.jpg


Det där är väl inte standardmodellen av vilken modell det nu är?
Tycker det ser ut som ganska mycket frontspoiler på den där, snyggt!

Jorgen
2007-05-12, 15:59
Det där är väl inte standardmodellen av vilken modell det nu är?
Tycker det ser ut som ganska mycket frontspoiler på den där, snyggt!

Aston Martin V12 Vanquish S är det. 520 hk jämfört med 450 hk i standardutförande.

Jarod
2007-05-12, 16:13
Såå har företaget gått i KK och allt eller håller dom igång fortfarande?

Dom har inte gått i KK. Dom har bara "likviditetsproblem". :cool: Anledningen vetefan om jag orkar dra just nu.

jwzrd
2007-05-12, 16:38
nej?...

http://hem.passagen.se/re80/vall02_15.jpg

Hahah exakt så ser det ut när man sätter spoiler och annat bs på en bil.

Dumleman
2007-05-12, 16:41
Det kan bara finnas en svensk sportbil!
http://www.swedishcollection.nl/lay/cars/PS-64-VS-1.jpg

Yes
2007-05-12, 16:55
OT, men har för mig man whinat på turbon i gamla 911 men visst är det ju alltid kopplat till hur kraften fördelas sen...
Turbo hjälpte väl inte direkt att göra bilarna mer lättkörda, men största problemet var ändå att de i grunden är felkonstruerade. Jag menar, vilken vettig människa skulle sätta motorn längst bak i en bil? De som kom på detta måste ju ha skolkat från fysiklektionerna i grundskolan, eller så ville de helt enkelt ta livet av folk. I efterhand kom de sedan på att det behövs mer vikt längre fram i bilarna. Porsche gör dock inte som alla andra och flyttar fram motorn från bakluckan utan lägger istället in extra vikt fram...

Fast deras envishet har ju slutligen lönat sig, nya bilarna tycks onekligen både kördugliga och sjukt snabba. :)

Den kan ju inte vara omöjlig att köra om den leder Tog Gears lista.
Nä, det är klart att den är långt ifrån omöjlig, fast man får ju även tänka på att Stig är grymt kompetent.

Någon som vet hur det gått för Koenigsegg på Ringen?

flakkz
2007-05-12, 16:55
Det kan bara finnas en svensk sportbil!
http://www.swedishcollection.nl/lay/cars/PS-64-VS-1.jpg

Här är en som fattat galoppen! *popcorn*

Yes
2007-05-12, 16:59
Det kan bara finnas en svensk sportbil!
[.IMG]http://www.swedishcollection.nl/lay/cars/PS-64-VS-1.jpg[/IMG]
Allt som fattas är en vinge, 19" kromade fälgar med eltejp, stor dekal i vindrutan och minst 4" avgasrör...

jwzrd
2007-05-12, 17:01
Allt som fattas är en vinge, 19" kromade fälgar med eltejp, stor dekal i vindrutan och minst 4" avgasrör...

Snackar vi om Fetteckes bil nu? :)

Timme
2007-05-12, 17:25
Nej... Koenigsegg CCX har bäst tid fortfarande..

Hur ny är den faktan? Jag vet att en koenigsegg hade bättre tid än den gammla zondan men sedan så kom Zonda F och ägde upp den och de andra. Nu har det kanske kommit en ny koenigsegg och tagit bästa tiden? Är Zonda F på andra plats?

Timme
2007-05-12, 17:26
var en sådan på motormässan i götet för ngn månad sedan... den såldes senare på kvällen till någon av götegorgsöverklassen...

Var lite roligt då de skulle flytta bilen och baxa den fram och tillbaka i montern, mellan en Veyron, Lambo mm... verkade inte helt lätt att smyga på gaspedalen med Paganin iaf... minsta lilla snubben nuddade gaspedaln så högg bilen direkt, lät som en flock instängda djur som bara ville ut och jaga på Savannen :D

Åh fy sjutton! Tänk att köra sönder någon av bilarna det första man gör :D

Timme
2007-05-12, 17:30
Hur ny är den faktan? Jag vet att en koenigsegg hade bättre tid än den gammla zondan men sedan så kom Zonda F och ägde upp den och de andra. Nu har det kanske kommit en ny koenigsegg och tagit bästa tiden? Är Zonda F på andra plats?

Jag har lästt tråden nu. JAg bugar för koenigsegg :)

Fjod0r
2007-05-12, 17:39
Varför är inte Bugatti Veyron med på listan? har dom int kört den på bana?

Kabuto
2007-05-12, 17:42
Tror inte en veyron klarar sig så himla bra i kurvorna :P

Fjod0r
2007-05-12, 17:45
Tror inte en veyron klarar sig så himla bra i kurvorna :P

är det något de sagt i TG eller gissar du bara? Bugattin är ju vad jag förstått betydligt mer avancerad än koenigsegg.

Arf Pingvin
2007-05-12, 17:47
Den väger betydligt mer. 1890 kg för veyron mot under 1200 kg för en CCX.

Kabuto
2007-05-12, 17:48
Jag bara gissar.

_Larre_
2007-05-12, 17:51
Bugattin kan säkert hävda sig relativt bra i toppen på TG's lista. Men tror inte den är bäst, inte heller Topp-3.

Liten Men Fet
2007-05-12, 19:04
Bugattin har dom inte fått köra på banan för tillverkaren, det finns säkert en anledning till det. Det är lättare å klämma ur 1001 hk ur en motor å få den riktigt snabb rakt fram än att få den att bli bäst på en bana.

Angående att koenigseggen är svårkörd, tja den är inte förlåtande och den kräver ju en hel del av föraren. Inte konstigt att kreti å pleti med för mycket pengar inte kan hantera den utan att utbildas, det gäller dom flesta extrema sportbilarna om man försöker pressa dom på bana. Fan dom flesta vanliga förarna klara inte av att pressa en 245:a på en bana utan att snurra eller dra av, skillnaden med en sportbil är att det då går så fort så då åker man av ordenligt.
Sen har den väl inte antispinn å antisladd som många av dom andra moderna sportbilarna har? Eller är jag ut å cyklar nu?

En annan detalj som kan vara kul att veta är att inga moderna bilar som tillverkas är överstyrda, alla är understyrda. Det beror på att en understyrd bil har en hastighet där den vill vända om och åka med arslet först, även om man kör rakt fram. När den här hastigheten inträffar beror på mycket på hur bra greppet är, snö, asfalt, regn osv.

agazza
2007-05-12, 19:53
Varför säger man att koenigsegg:en är snabbast då 2 eller 3 bilar går fortare? Är det rekordet för serietillverkad bil eller liknande?

Vet inte ifall ni nämnt det men här är några roliga fakta om bugattin:
Den accar snabbare än en formula 1 bil
Den går fortare också :D
När den körs i toppfart håller bara däcken i 15 minuter...
Men det gör inget för bränslet räcker bara i 12 minuter i den farten :D

agazza
2007-05-12, 19:57
Edit bugattin har blivit klockad på över 410Km/h flera gånger..

Edit 2: finns en corvette som heter sledgehammer som får köras på allmän väg som sägs ha körts i 409Km/h inofficiellt rekord.. 1988..

innan du skriver ett svar på detta så googla bara på namnet.. callaway sledgehammer tror jag den heter.. eller corvette sledgehammer

Arf Pingvin
2007-05-12, 20:29
Den accar snabbare än en formula 1 bil

Under vilka kriterier? En F1 har inget fäste under kanske 100 km/h innan vingarna börjat jobba och veyron har 4-hjulsdrift. Vilken e snabbast från 100-300?

Sen ska man ju få stopp på härligheten också.

"Usual braking forces for an F1 car are 4.5 g to 5.0 g (45 to 50 m/s²) when braking from 300 km/h, and can be as high as 5.5 g at the high-speed circuits such as the Circuit Gilles Villeneuve (Canadian GP) and the Autodromo Nazionale Monza (Italian GP). This contrasts with 1.0 g to 1.5 g for the best sports cars (the Bugatti Veyron is claimed to be able to brake at 1.3 g)." - Wikipedia

Kabuto
2007-05-12, 20:33
# Zero to 100 km/h: 2.5 s
# Zero to 200 km/h: 7.3 s
# Zero to 300 km/h: 16.7 s
# Zero to 400 km/h: 55 s

http://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron

agazza
2007-05-12, 20:37
Under vilka kriterier? En F1 har inget fäste under kanske 100 km/h innan vingarna börjat jobba och veyron har 4-hjulsdrift. Vilken e snabbast från 100-300?

Sen ska man ju få stopp på härligheten också.

"Usual braking forces for an F1 car are 4.5 g to 5.0 g (45 to 50 m/s²) when braking from 300 km/h, and can be as high as 5.5 g at the high-speed circuits such as the Circuit Gilles Villeneuve (Canadian GP) and the Autodromo Nazionale Monza (Italian GP). This contrasts with 1.0 g to 1.5 g for the best sports cars (the Bugatti Veyron is claimed to be able to brake at 1.3 g)." - Wikipedia

0-100 är den snabbare resten vet jag inte, men då får du ju tänka på att en formula 1 bil väger mindre än hälften av bugattin och har bra mycket fetare sulor. Det har nog stor inverkan på bromsprestandan.

jag säger inte att bugattin är bättre, jag säger bara att den är sjuk. Den har även fyrhjulsdrift och det har inte en formula 1 bil :D

Arf Pingvin
2007-05-12, 20:38
# Zero to 100 km/h: 2.5 s
# Zero to 200 km/h: 7.3 s
# Zero to 300 km/h: 16.7 s
# Zero to 400 km/h: 55 s

http://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron

The figures are (for the 2006 Renault R26):

0 to 100 km/h: 1.9 seconds
0 to 200 km/h: 3.9 seconds
0 to 300 km/h: 8.4 seconds, may be slightly more or less depending on the aerodynamic setup.

http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_car

agazza
2007-05-12, 20:40
# Zero to 100 km/h: 2.5 s
# Zero to 200 km/h: 7.3 s
# Zero to 300 km/h: 16.7 s
# Zero to 400 km/h: 55 s

http://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron

F1
0 to 100 km/h: 1.9 seconds
0 to 200 km/h: 3.9 seconds
0 to 300 km/h: 8.4 seconds, may be slightly more or less depending on the aerodynamic setup.


tvivlar bara lite på acc siffrorna då buggatin drog en formula 1 bil 0 - 100, en ån en som man säger

*whistle* klart en formula 1 bil accar bättre till toppfart det är väl inte så konstigt?

Arf Pingvin
2007-05-12, 20:46
Away from the track, the BAR Honda team used a modified BAR 007 car, which they claim complied with FIA Formula One regulations, to set an unofficial speed record of 413 km/h on a one way straight line run on 6 Nov, 2005 during a shakedown ahead of their Bonneville 400 record attempt. The car was optimised for top speed with only enough downforce to prevent it leaving the ground.

Edit: Det är lite synd att utvecklingen ska gå så mycket fortare än reglerna. Det hade varit skoj att se hur snabba F1-bilar hade blivit med fria tyglar. Men det hade förmodligen varit absolut livsfarligt. 3-liters ej överladdade motorer kunde väl ha räckt som gräns men de hade haft över 1000 hästar idag om de tillåtits varva obegränsat.

hahavaffan
2007-05-12, 20:47
tvivlar bara lite på acc siffrorna då buggatin drog en formula 1 bil 0 - 100, en ån en som man säger

*whistle* klart en formula 1 bil accar bättre till toppfart det är väl inte så konstigt?har du video på det där, eller du såg det i verkligheten?

agazza
2007-05-12, 21:05
har du video på det där, eller du såg det i verkligheten?

faktiskt en video, finns inte så många bugattis eller f1 bilar här, man ser iaf inte 2 st samtidigt.*rolleyes* det var top gear tror jag och dom borde väl inte ljuga?

The_RobRoy
2007-05-12, 21:07
Edit: Det är lite synd att utvecklingen ska gå så mycket fortare än reglerna. Det hade varit skoj att se hur snabba F1-bilar hade blivit med fria tyglar. Men det hade förmodligen varit absolut livsfarligt. 3-liters ej överladdade motorer kunde väl ha räckt som gräns men de hade haft över 1000 hästar idag om de tillåtits varva obegränsat.

Bilarna hade väl haft långt över 1000 hästar om de inte förbjudit turbon nångång för längesen.

flakkz
2007-05-12, 21:36
Bilarna hade väl haft långt över 1000 hästar om de inte förbjudit turbon nångång för längesen.

Mjo säkerligen, BMW hade ju en turbomatad F1 bil men de var ju inte lättkörda förr i tiden, lite turbolag sen satt man fastklistrad runt ett träd.

Arf Pingvin
2007-05-12, 22:15
Jo men turbo är överladdning. De hade 1500 hästar under kval -88 i 1.5 liters turbomotorer.

hahavaffan
2007-05-12, 22:16
finns inte så många bugattis eller f1 bilar här, man ser iaf inte 2 st samtidigt.*rolleyes*Va, ärligt?

Kabuto
2007-05-12, 22:24
Jo men turbo är överladdning. De hade 1500 hästar under kval -88 i 1.5 liters turbomotorer.

Faaan så galet alltså!

jwzrd
2007-05-12, 22:26
Jo men turbo är överladdning. De hade 1500 hästar under kval -88 i 1.5 liters turbomotorer.

Samtidigt använde de inte den kraften mer än på raksträckorna eftersom det dels är svårt att hantera men också för att soppan går åt för fort.

flakkz
2007-05-12, 22:51
In 1966, with sports cars capable of outrunning Formula 1 cars thanks to much larger and more powerful engines, the FIA increased engine capacity to 3.0 L atmospheric and 1.5 L supercharged engines. Although a few manufacturers had been clamoring for bigger engines, the transition wasn't smooth and 1966 was a transitional year. The appearance of the standard-produced Cosworth DFV in 1967 made it possible for any small manufacturer to join the series with a home-built tub. Supercharging was allowed for the first time since 1960, but it wasn't until 1977 that it became viable, when Renault debuted their new Gordini V6 Turbo. In 1969, Lotus made a few unsuccessful experiments with a Pratt & Whitney turbine fitted to chassis which had also 4WD. The power range was between 390 to 500 hp, turbos 500 to 900 in race, in qualifiying up to 1500 hp.

Fina grejer *popcorn*

Achryl
2007-05-13, 11:08
Update:
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/22296krasch.jpg

Jarod
2007-05-13, 11:09
Om man skulle ta en bild på "ångest" så hade den sett ut så.. :D

RösböJunior
2007-05-13, 11:17
kan bara säga det är kul att dom har lyckats bygga en superbil och något att få sveriges blickar åt oss !

det är juh verkligen i topp 5 SUPER sportbilar i modern tid.

synd bara att 2 snobbar som orsakat 3,4 olyckor på kort tid ska svärta ner märket...den där norrmannen skulle jag vilja ge en örfil.

flakkz
2007-05-13, 13:18
Om man skulle ta en bild på "ångest" så hade den sett ut så.. :D

Eller såhär? *slap*

http://www.consolegeeks.se/wp-content/uploads/2006/04/ferrari_enzo_crash_005.jpg

RösböJunior
2007-05-16, 15:49
eller så här

http://i12.tinypic.com/6hdz4sw.jpg

Fredriiik
2007-05-16, 20:15
X6ffIZvXLDI

deras bil CCGT är ju helt sjuk den med!

sen är ju CCXR en grym bil den me, 1018 hk ;D
de va ju den som körde av vägen senast också :P

Fredriiik
2007-05-16, 20:27
jaha kunde inte edita :P

här e två bilder på avkörningen:

http://www.topgear.com/content/features/stories/2007/05/stories/05/images/5/large.jpg
http://www.topgear.com/content/features/stories/2007/05/stories/05/images/1/large.jpg

inte direkt nån superkrasch men iaf :P

RösböJunior
2007-05-18, 22:17
jaha kunde inte edita :P



precis...man kan undra vad den funktionen finns för då man har 3 minuter på sig? att ändra sitt inlägg. *rolleyes*

fina bilder! är det ägaren som grubblar över sitt verk ?

Achryl
2007-05-18, 22:24
precis...man kan undra vad den funktionen finns för då man har 3 minuter på sig? att ändra sitt inlägg. *rolleyes*

fina bilder! är det ägaren som grubblar över sitt verk ?
Det borde inte vara det, han köpte ju persenningar bara för att papparazzi inte skulle vara framme med sina jävla kameror

formula4shape
2007-05-18, 22:50
Tycker ändå Maybach exelero är coolast :)

2.6 ton, v12a Bi-Turbo som toppar 351km/h och gör 0-100 på 4,4 sec.


http://www.ritzsite.net/Archive/Maybach_Exelero_coupe_Stola_2005.JPG

Strandbyggarn
2007-05-18, 23:11
Tycker ändå Maybach exelero är coolast :)

2.6 ton, v12a Bi-Turbo som toppar 351km/h och gör 0-100 på 4,4 sec.


http://www.ritzsite.net/Archive/Maybach_Exelero_coupe_Stola_2005.JPG

damn den va ju knappt het!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!*drool*

foxx
2007-05-18, 23:17
Sorry, Bugatti Veyron alla gånger.

Andy.da.wohoo
2007-05-18, 23:25
Haha tänk vilken ångest man måste få.. Provköra en bill för 3 miljoner för första gången å kvadda den.. Fy fan va deprimerad man måste bli!!

formula4shape
2007-05-19, 11:50
Haha tänk vilken ångest man måste få.. Provköra en bill för 3 miljoner för första gången å kvadda den.. Fy fan va deprimerad man måste bli!!

Man har nog en del cash och bra försäkring om man testar bilar i den prisklassen dock :)

Yes
2007-05-19, 11:52
Sorry, Bugatti Veyron alla gånger.
Även känd som Vulgo Veyron. *spy*

RösböJunior
2007-05-20, 16:16
...ber iaf vissa att man behöver inte quota precis jämt.

tex maybach bilden. är det nödvändigt citera direkt? inlägget med bilden fanns juh direkt över.

samma sak den som citerade mitt inlägg direkt efter? om det hade varit några sidor imellan hade jag förstått men inte varför man quotar inlägget före.

Maybachen är brutalt snygg,lyxig och veyron en aning värre vad gäller prestanda. men körglädje? nja då är en enkel ferrari f40 bäst... =)

vet sj hur det är med 400 hk ++ utan antispinn men dessa herrar borde iaf
lära sig köra bil innan dom köper ett konstverk xD som koenigsegg.

Fredriiik
2007-05-20, 18:58
Haha tänk vilken ångest man måste få.. Provköra en bill för 3 miljoner för första gången å kvadda den.. Fy fan va deprimerad man måste bli!!

3 mille?

CCXR ligger på över 6 mille om inte mer!;D