handdator

Visa fullständig version : Vila - hur länge..?


Vixina
2007-05-12, 01:32
Hur länge ska man vila efter ett styrkepass..? Alltså hur många dagar? Jag har nämligen tränat i 7 år nu (styrka) utan att bli större, bara smådefinierad. Har hört jag ska vila längre..?:confused:

PowPow
2007-05-12, 02:49
Det brukar talas om 24-72 timmar beroende på träningsintensitet. 48 timmar brukar jag tänka. Men det innebär såklart inte att du måste vila i 48 timmar - bara att musklerna du har tränat behöver vila. Så länge man delar upp passen i olika muskelgrupper, så kan man ju ändå träna varje dag.

Men om du har tränat i 7 år utan att lägga på dig någon muskelmassa, så känns det som om det är något annat som är fel med. Äter för lite kanske? Tränar för lätt?

Robban
2007-05-12, 07:27
Vila så pass mycket att du kan gå in fräsch på gymmet och rada upp nya pb:n.
Vad det gäller kosten så kan du inte deffa dig till några större volymökningar...;)

Jacksatan
2007-05-12, 10:04
Tjejer har ju en tendens att inte ta i på gymmet. Problemet tror jag snarare ligger i det. Lägg upp ditt träningsprogram så kanske vi kan göra nåra ändringar.

Robban
2007-05-12, 10:05
Tjejer har ju en tendens att inte ta i på gymmet. Problemet tror jag snarare ligger i det. Lägg upp ditt träningsprogram så kanske vi kan göra nåra ändringar.

Tycker inte det är en könsfråga iof. Ser knappt någon av det manliga könet som gör det heller... :D

Baan
2007-05-12, 11:56
Tycker inte det är en könsfråga iof. Ser knappt någon av det manliga könet som gör det heller... :D

Verkar ändå som nybörjarkillar försöker i alla fall ta i, sen att dom inte har koordinationen, styrkan etc etc att göra det bra är en annan femma, det kommer ju med tiden. Tjejer å andra sidan, en del självklart inte alla, verkar inte ens försöka ta i. Har hört motivationen ibland att dom inte vill ha för stora muskler utan bara "definera" lite och sånt skitsnack. Visst finns det säkert killar som tänker så också men för oss är det mer accepterat att vilja söka muskelmassa än för tjejerna.

Vixina
2007-05-12, 12:16
Jag har inget särskilt schema jag går efter, utan jag kör hela kroppen och har vilat 24 timmar mellan "passen" och ibland kan det gå veckor mellan träningarna p.g.a. brist på ork. (Mental då.) Jag har ju gått upp som på magen, tog inte ens 5 kilo när jag började utan fick köra på maskinen utan motvikt, haha! Nu tar jag 35. Men armarna står kvar på samma vikt, 25 kilo, och det är ju dem jag vill få upp. jag vill inte bli en fitness-brud utan son Linda Hamilton ur T2. Seniga muskler.
Ps: vad är pb..?

Rahf
2007-05-12, 12:26
PB = Personbästa.

Börja ät mer mat, brist på motivation och ork kan härledas till dåligt näringsintag och otillräcklig vila. Träna färre gånger i veckan och öka kvalitèn på passen istället, ge järnet alltså!

Linda Hamilton gick med stor sannolikhet upp en hel del kilon inför T2, och vill du göra samma sak så måste du äta. Pony som är medlem här på Kolo är ett exempel på en som har det tungt med att få i sig maten ibland men ändå klarar det, och hennes fysik är bara på väg uppåt.

Lycka till!

Robban
2007-05-12, 13:24
Verkar ändå som nybörjarkillar försöker i alla fall ta i, sen att dom inte har koordinationen, styrkan etc etc att göra det bra är en annan femma, det kommer ju med tiden. Tjejer å andra sidan, en del självklart inte alla, verkar inte ens försöka ta i. Har hört motivationen ibland att dom inte vill ha för stora muskler utan bara "definera" lite och sånt skitsnack. Visst finns det säkert killar som tänker så också men för oss är det mer accepterat att vilja söka muskelmassa än för tjejerna.

Jo jag håller med. Känner igen fenomenet med tjejer och muskler. Vad det gäller killarna(ej nybörjare) så tror jag inte det beror på att de inte vill ha musklerna utan att de tror sig träna hårt men bara kör på halvfart. Oftast dessa som brukar be om kostråd...:D