Visa fullständig version : Min träning + mat = bra?
prinsesson
2007-05-11, 20:38
Hej.
Jag är en 15-årig tjej som haft ätstörningar i nästan ett år. Jag är 173 cm lång och väger i nuläget ca. 48-49kg. Har fått rätsida på tankarna kring mat och vill nu bygga upp min kropp och öka i vikt. Målet är åtminstone 57-58 kg, även om det känns långt dit just nu. Nu undrar jag vad ni som kan det här bättre än jag anser om min mat och träning.
Träning:
Måndag: ca.10 min kortpromenad med hunden på morgonen, skolgympa ca.60 min, styrketräning ca.45min + uppvärmning och strechning, 30-60 min promenad på kvällen med hunden.
Tisdag: ca. 10 min kortpromenad, ev. cykeltur på 20-30min, promenad med hunden på kvällen - lugn takt ca 60min.
Onsdag: Morgonpromenad 30min. Simning - 1000m, tar ca 35-40min och DVL (djupvattenlöpning) 30min.
Torsdag: ca. 10 min kortpromenad, ev. cykeltur på 20-30min, promenad med hunden på kvällen - lugn takt ca 60min.
Fredag:ca.10 min kortpromenad med hunden på morgonen, styrketräning ca.45min + uppvärmning och strechning, 30-60 min promenad på kvällen.
Lördag: Morgonpromenad 30 min. städning osv. på förmiddan, ungefär två promenader med hunden = 90min.
Söndag: Morgonpromenad 30min. promenader med hunden, cykeltur eller något annat, inget planerat iaf.
Maten:
Frukost: 1 portion gröt med bär, nötter och lättmjölk, 2-3 mackor med ost, pålägg, smör, gurka, tomat och makrill, äpple eller annan frukt, ibland också ett glas mjölk.
Lunch: Skolmat eller husmanskost, två knäckebröd med smör och oftast ett glas mjölk.
Mellanmål: 2½ dl naturell yoghurt med müsli eller macka.
De dagar jag gymmar tar jag en gainomax energy bar före träning och dricker en gainomax recovery efteråt.
Middag: Husmanskost, 1-2 mackor efteråt med ost, smör, pålägg osv. ibland ett glas mjölk
Kvällsmål: Yoghurt med müsli, 1-2 mackor, frukt, ibland mjölk.
Brukar äta tills jag känner mig ordentligt mätt, ja nästan sprickfärdig. Tycker ni detta låter bra och vad tror ni det kommer ge för resultat?
King Grub
2007-05-11, 20:53
Hejsan!
Maten ser jättebra ut. Det finns inga problem alls med den.
Det som kan hindra att du går upp i vikt, är den stora mängd träning/aktivitet du räknar upp. Svårt att äta mer när man är sprickfärdig, och kanske då svårt att täcka energibehovet. Då kanske du behöver mer energität mat: mat som ger mycket kalorier på liten plats. Nötter, mandlar, frön, t ex. T o m glass eller godis ibland är absolut inget fel för någon. Det skadar inte när basen är bra; tvärtom kan det vara ett sätt att få nödvändig energi utan att böka i sig så man mår dåligt. Givetvis skall du ut med hunden, men att lägga in t ex morgonpromenader bara för sakens skull finns det ingen direkt vits med i andra fall, när du har så mycket motion i övrigt under veckan. Våga ge kroppen den vila den behöver också. :)
Eddie Vedder
2007-05-11, 20:59
Maten:
Frukost: 1 portion gröt med bär, nötter och lättmjölk, 2-3 mackor med ost, pålägg, smör, gurka, tomat och makrill, äpple eller annan frukt, ibland också ett glas mjölk.
Lunch: Skolmat eller husmanskost, två knäckebröd med smör och oftast ett glas mjölk.
Mellanmål: 2½ dl naturell yoghurt med müsli eller macka.
De dagar jag gymmar tar jag en gainomax energy bar före träning och dricker en gainomax recovery efteråt.
Middag: Husmanskost, 1-2 mackor efteråt med ost, smör, pålägg osv. ibland ett glas mjölk
Kvällsmål: Yoghurt med müsli, 1-2 mackor, frukt, ibland mjölk.
Brukar äta tills jag känner mig ordentligt mätt, ja nästan sprickfärdig. Tycker ni detta låter bra och vad tror ni det kommer ge för resultat?
Väldigt svårt, för att inte säga nästintill omöjligt, att uttala sej då "en portion gröt", "en macka", "ett glas mjölk", "en tallrik yoghurt med müsli" etc. etc. kan variera oerhört från person till person, för att inte tala om hur stora portioner vi talar om när du säger "husmanskost".
Men absolut ingen tvekan om att det är bra och nyttig mat.:thumbup:
Förutsatt att du äter tillräckligt mycket under dessa måltider kommer du nå upp till önskad vikt, något jag verkligen önskar dej all lycka i att uppnå.:)
Jag hoppas det stämmer som du säger, att din inställning och dina känslor kring mat och ätande numera är sundare och huruvida din vikt ökar beror enbart på om du äter mer än du förbrukar. Du kommer märka i sinom tid hur det utvecklar sej.
Jag önskar dej som sagt lycka till och hoppas det kommer gå bra och att du kommer må bra, det menar jag verkligen.:thumbup: :)
Våga vila. Det är inte förbjudet och det är inte fel.
Handcuff
2007-05-11, 23:32
Våga vila. Det är inte förbjudet och det är inte fel.
Till och med väldigt bra :)
Vid en första anblick ser det ut som om du tränar och ligger i som bara den...men sen så inser jag att du verkligen skrivit ner varenda rörelse du gör...har själv hund så jag vet att det kan bli mycket promenixande.
Tycker din mat ser bra ut...så det är bara önska dig lycka till:thumbup:
prinsesson
2007-05-12, 08:12
Väldigt svårt, för att inte säga nästintill omöjligt, att uttala sej då "en portion gröt", "en macka", "ett glas mjölk", "en tallrik yoghurt med müsli" etc. etc. kan variera oerhört från person till person, för att inte tala om hur stora portioner vi talar om när du säger "husmanskost".
En portion gröt för mig är: 1dl gryn kokade på 2½dl vatten + nötter, bär och mjölk. En macka så varierar men oftast e det en skiva bröd på kanske 35-40g och sen typ en tesked smör, två skivor ost, två skivor kalkonpålägg + gurka och tomat. Ett glas mjölk är 2dl lättmjölk, yoghurt med müsli är ungefär 2-3dl yoghurt med ungefär 3 matskedar müsli...mäter inte upp mina portioner exakt men nåt i den här stilen skulle jag tro.
Ett glas mjölk är 2dl lättmjölk
Varför använder du lättprodukter om målet är att gå upp i vikt? Som Grub sa innan så bör du försöka välja energitäta varor. Att byta ut lättmjölken till standardmjölk ger genast mer energi och det är på intet sätt onyttigt.
Annars tycker jag att det ser ut som du äter bra och jag hoppas att du har så bra inställning till mat som jag får uppfattning av. I så fall tror jag att du kommer att nå ditt mål med lätthet. Lycka till tjejen.
prinsesson
2007-05-12, 08:46
Varför använder du lättprodukter om målet är att gå upp i vikt? Som Grub sa innan så bör du försöka välja energitäta varor. Att byta ut lättmjölken till standardmjölk ger genast mer energi och det är på intet sätt onyttigt.
Annars tycker jag att det ser ut som du äter bra och jag hoppas att du har så bra inställning till mat som jag får uppfattning av. I så fall tror jag att du kommer att nå ditt mål med lätthet. Lycka till tjejen.
Ja, det vore nog kanske bäst.
Grejen e den att jag inte alls drack mjölk förut och drack jag var det helt fettfritt, samma med osten. Åt typ 5% ost förut men har gått över till 17%. Men då jag tänker efter är ju det lättprodukter ändå. Ska nog gö över på standard istället.
Eddie Vedder
2007-05-12, 17:08
En portion gröt för mig är: 1dl gryn kokade på 2½dl vatten + nötter, bär och mjölk. En macka så varierar men oftast e det en skiva bröd på kanske 35-40g och sen typ en tesked smör, två skivor ost, två skivor kalkonpålägg + gurka och tomat. Ett glas mjölk är 2dl lättmjölk, yoghurt med müsli är ungefär 2-3dl yoghurt med ungefär 3 matskedar müsli...mäter inte upp mina portioner exakt men nåt i den här stilen skulle jag tro.
Det ser ju jättebra ut!:thumbup:
Ibland kan det vara lätt att lura sej själv genom att ge ospecifika detaljer nämligen, så jag ville inte verka gnällig lr så men det hoppas jag att du inte uppfattade det som heller.
Både personer som äter för lite och personer som äter för mycket har ofta en tendens att under-och överrapportera sitt intag genom att just säga exempelvis "jag åt en ostmacka", sen är denna ostmacka en knäckebrödskiva med två skivor 10:ig ost hos den första personen men en tunnbrödsrulle med smör och tio 32:iga ostskivor på hos den andra.
Så mitt påpekande var bara i syfte att hjälpa till så mycket som möjligt.:)
Som sagt ser det jättebra ut och jag håller med Jax att din inställning till maten och ätandet känns positiv samt att du mycket väl kan satsa på mer energitäta (och goda*drool* ) produkter.:thumbup:
Återigen så önskar jag dej lycka till!:)
Crille666
2007-05-14, 15:50
Som det redan är sagt det är väldigt mycket träning när man vill uppnå viktökning. Försök äta många mål om dagen varannan timma kan du äta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2023, Jelsoft Enterprises Ltd.