handdator

Visa fullständig version : Leva på kosttillskott


Osciz
2007-05-11, 20:08
Kan man leva på endast kosttillskott och vatten i låt säga en vecka och bygga muskler och öka i vikt ?

Eddie Vedder
2007-05-11, 20:11
Ja

Osciz
2007-05-11, 20:11
Hur skulle kroppen må isf ?

Eddie Vedder
2007-05-11, 20:14
Hur skulle kroppen må isf ?

Troligtvis väldigt dåligt och du skulle nog vara väldigt hungrig.

Om du funderar på att faktiskt göra det så vill jag rekommendera dej att tänka om.

Osciz
2007-05-11, 20:15
Troligtvis väldigt dåligt och du skulle nog vara väldigt hungrig.

Om du funderar på att faktiskt göra det så vill jag rekommendera dej att tänka om.

Nej inget jag funderar på att göra.

Zakath
2007-05-11, 20:27
Varför skulle kroppen må dåligt?

Ät proteinpulver, fett som tillskott, kolhydrater som tillskott finns också, sedan kompletterar man med allt annat essentiellt i tillskottsform samt fibertillskott.

Men egentligen kan man ju rucka på definitonerna lite och ta vanlig mat som "tillskott". ;)

Eddie Vedder
2007-05-11, 20:31
Varför skulle kroppen må dåligt?

Jag menar inte "dåligt" såsom "sjukdomstillstånd" utan att jag helt enkel inte tror man mår särskilt bra på pulver och piller i en vecka, det är ju nån sorts Cambridge metod i syfte att gå upp i vikt.;)

Men att utveckla nån näringsbrist lr liknande hinner ju inte en vecka ställa till med.

Rahf
2007-05-11, 20:34
Vilken otroligt tråkig vecka för smaklökarna. Jag ställer mig bakom nallebjörnen gällande min åsikt i denna tråd.

Zakath
2007-05-11, 20:34
Jag menar inte "dåligt" såsom "sjukdomstillstånd" utan att jag helt enkel inte tror man mår särskilt bra på pulver och piller i en vecka, det är ju nån sorts Cambridge metod i syfte att gå upp i vikt.;)

Men att utveckla nån näringsbrist lr liknande hinner ju inte en vecka ställa till med.

Det enda jag kan tänka mig att man kommer råda brist på är antioxidanter, men över en vecka är det ju knappast något att oroa sig över. Annars är det ju bara att käka ett halvkilo grönsaker om dagen så mår man toppen. :)

loverius
2007-05-12, 11:23
testa :P

Larsson85
2007-05-12, 11:54
Det enda jag kan tänka mig att man kommer råda brist på är antioxidanter, men över en vecka är det ju knappast något att oroa sig över. Annars är det ju bara att käka ett halvkilo grönsaker om dagen så mår man toppen. :)

Antioxidanter finns också som kosttillskott.

Jag tror nog det går bra att leva på kosttillskott om man nu tycker det är kul, men man får akta sig för tarmvrede om man sätter igång och äter riktigt igen.

Eddie Vedder
2007-05-12, 16:49
Antioxidanter finns också som kosttillskott.

Dom har ingen som helst bevisad effekt, betakaroten och E-vitamin(som oxå är en antioxidant) i för höga doser har dock visat sej göra mer skada än nytta.

Det finns inget som säger att exempelvis syntetisk askorbinsyra ger samma anioxidativa effekt som att käka en apelsin då C-vitaminet är i kombination med en massa andra ämnen. Å så är det med antioxidanter i frukt och grönt i allmänhet, det finns många som man inte känner till samt massa olika kombinationer i olika växter som ger olika effekter.

Antioxidanter på burk är bara ett sätt att tjäna lite pengar på en hype eftersom det snackas mycket om hur nyttiga dom är. Ungefär som äppelcidervinägerpiller när det va på tapeten som perfekt för banting.:laugh:

willtjam
2011-05-18, 08:14
Blev en gammal bump här :P

Jag brukar läsa Mikael Hollstens blogg (http://aldrigvila.se/) och där brukar han ibland skriva vad han har ätit under dagen. Men jag tycker det ganska ofta är lite mat och mycket kosttillskott. Exempel vid deff:

Vakna
BCAA + Fatburner non-stime + Celsius
Keso 500g + Fun Light +BCAA
Powerwalk 50minuter
Gainer Bar 30g protein 30g kolhydrater +BCAA + Celsius + SuperPump 250
Träning: Axlar/Mage
Powerwalk 30minuter + löpning
Proteinshake 50g +BCAA
Celsius + Powerwalk + backintervaller 50minuter
Träning: Triceps
Keso 500g + Fun Light +BCAA
Powerwalk 60minuter
Proteinshake 50g + BCAA
Casein 50g +BCAA
Sova

Det enda "matiga" var ju egentligen keso.

Hur länge kan man överleva på en sån här kost? Förutsatt att man ligger på energibalans.

King Grub
2011-05-18, 08:15
Överleva? Av vad skulle man avlida menar du?

willtjam
2011-05-18, 08:17
Okej, jag ändrar frågan: vad kan man räkna med för nackdelar och "bieffekter" på lång sikt av en sån här kost?

King Grub
2011-05-18, 08:19
Man ledsnar?

Eddie Vedder
2011-05-18, 08:19
Okej, jag ändrar frågan: vad kan man räkna med för nackdelar och "bieffekter" på lång sikt av en sån här kost?

Man kan inte direkt räkna med några alls. Det KAN säkert bli bieffekter men inga som man kan utgå från redan på förhand. Låt säga att teorier om BCAA's effekter på hjärnan är korrekta, då är det ju inte bra exempelvis.

willtjam
2011-05-18, 08:21
Man kan inte direkt räkna med några alls. Det KAN säkert bli bieffekter men inga som man kan utgå från redan på förhand. Låt säga att teorier om BCAA's effekter på hjärnan är korrekta, då är det ju inte bra exempelvis.

Sitter du på någon bra länk om det här?

Eddie Vedder
2011-05-18, 08:24
Sitter du på någon bra länk om det här?

Kolla EAA-tråden.

StampChamp
2011-05-18, 11:00
Fast nu äter han ju inte så där varje dag.

Raasken
2011-05-18, 11:40
Okej, jag ändrar frågan: vad kan man räkna med för nackdelar och "bieffekter" på lång sikt av en sån här kost?

Rippad plånbok

willtjam
2011-05-18, 11:47
Fast nu äter han ju inte så där varje dag.

Jag vet. Men det där var en av dagarna han inte åt mat så jag tyckte den passade som exempel. Inget illa menat mot honom utan jag tyckte bara det var en intressant fråga.

vicarious
2011-05-18, 12:07
Rippad plånbok

Nej, varför? Proteinpulver är oftast billigare än protein från maten. Kolhydratspulver är knappast dyrt det heller.

Raasken
2011-05-18, 13:29
Nej, varför? Proteinpulver är oftast billigare än protein från maten. Kolhydratspulver är knappast dyrt det heller.

Hollsten körde ju inte bara på pulver. Han käkade ju fatburners i kombination med gainerbars och drack ett par burkar celcius med.
Han kombinerade fatburners med gainerprodukter. BCAA med keso. Samt drack en 50g protteshake (hoppas han slipper gas)...värt.

Eddie Vedder
2011-05-18, 13:58
Hollsten körde ju inte bara på pulver. Han käkade ju fatburners i kombination med gainerbars och drack ett par burkar celcius med.
Han kombinerade fatburners med gainerprodukter. BCAA med keso. Samt drack en 50g protteshake (hoppas han slipper gas)...värt.

+1

Det är definitivt en dyr diet.

BengtBurk
2011-05-18, 14:22
Men då får man tänka på att han är sponsrad också.

willtjam
2011-05-18, 14:32
Gratis är gott, oavsett om det är nödvändigt eller ej. :D

vicarious
2011-05-18, 14:48
Hollsten körde ju inte bara på pulver. Han käkade ju fatburners i kombination med gainerbars och drack ett par burkar celcius med.
Han kombinerade fatburners med gainerprodukter. BCAA med keso. Samt drack en 50g protteshake (hoppas han slipper gas)...värt.

Jaha jag missade att det var just Hollsten vi pratade om. Jag talade rent generellt om man skulle gå på en diet utan massa hokus-pokus tillskott och bara rena protein/kolhydratspulver.

apagul
2011-05-18, 18:29
Dom har ingen som helst bevisad effekt, betakaroten och E-vitamin(som oxå är en antioxidant) i för höga doser har dock visat sej göra mer skada än nytta.

Det finns inget som säger att exempelvis syntetisk askorbinsyra ger samma anioxidativa effekt som att käka en apelsin då C-vitaminet är i kombination med en massa andra ämnen. Å så är det med antioxidanter i frukt och grönt i allmänhet, det finns många som man inte känner till samt massa olika kombinationer i olika växter som ger olika effekter.

Antioxidanter på burk är bara ett sätt att tjäna lite pengar på en hype eftersom det snackas mycket om hur nyttiga dom är. Ungefär som äppelcidervinägerpiller när det va på tapeten som perfekt för banting.:laugh:

Det här är nytt för mig. Jag har frågat förr och fått svar från alla håll..
Jag får bara i mig c-vitamnin från tillskott.

Eddie Vedder
2011-05-19, 06:46
Jag får bara i mig c-vitamnin från tillskott.

Då tillgodoser du ditt behov av C-vitamin utan problem. Men om det nu skulle finnas andra nyttigheter i frukter och i grönsaker, som tillskotten inte ger, så går du ju miste om det.

Men det behöver inte vara negativt för dig, det är ett faktum att det du inte äter inte kommer in i din kropp dock. Hur vi än vrider och vänder på det. ;) Frukt äter jag i princip aldrig jag heller, bara när jag är sötsugen och för dagen mer sugen på äpple än choklad (och hur ofta är man det?). Vitkål kokar jag så hårt så att den förmodligen förlorat allt av värde. :D Men broccolin ångkokas så jag får väl hoppas på den då.

Raasken
2011-05-19, 08:21
Gratis är gott, oavsett om det är nödvändigt eller ej. :D

Säken är ju att han kör 1+1=3 logiken. När sanningen antagligen ligger mer åt 1+1=1.
Maximera MPS med BCAA för att sedan äta proteinrik mat är ju helt meningslöst.
Det är som bäst oansvarigt att lägga ut det som exempel till folk som inte vet bättre och tar efter.

Aumega3
2011-05-19, 08:51
Större delen av befolkningen har väl redan mineralbrist och jag ser inte att detta skulle vara en kost rik på mineraler eller vitaminer, inte heller några essentiella fetter är upenbara, om de inte skulle finnas i någon av kosttillskotten då, dvs, kan inte placera alla namnen på rak arm..

För varje essentiellt matämne som saknas finns det ungefär 10 stycken bristsjukdomar som till en början förändrar ditt liv drastiskt och i slutändan dödar dig. 90 st essentiella matämnen minus 12 aminosyror = 78 essentiella kvar. Det låter lite snabbt som om den dieten kan döda dig via ungefär 780st sjukdomar eller en snarlik siffra.

willtjam
2011-05-19, 08:54
Säken är ju att han kör 1+1=3 logiken. När sanningen antagligen ligger mer åt 1+1=1.
Maximera MPS med BCAA för att sedan äta proteinrik mat är ju helt meningslöst.
Det är som bäst oansvarigt att lägga ut det som exempel till folk som inte vet bättre och tar efter.

Jag vet. Det var ett skämt. ;)