handdator

Visa fullständig version : så där ja, vad tycker ni ?


larslejonborg
2007-05-11, 20:00
har tränat sen i slutet av augusti och mina mål är väl att bli större och större. äter regelbundet med frukost, lunch, middag och kvällsfika.

19år, 74kg, mitt nuvarande schema ser ut ungefär som nedan visar

Dag 1: Biceps, Mage.
Biceps övningar;
Curlstångscurl -4-5*8
Växlande hantelcurl -4-5*8
Maskincurl 3*8
Sittande hantelcurl 3*8



Dag 2: Bröst, Underarmar

Sned bänkpress med skivstång, 3*8
Sned hantelpress, 3*8
Plan hantelpress, 3*8
Plan bänkpress skivstång, 4-5*8
Hantelflys, 3*8
Kabeldrag, 3*8
Flys i maskin 3*8

Underarmar ~

Dag 3: Axlar, Ben

Axlar:
Lyft framifrån (med skivstång), 2-3*8
Hantelpress, 3-4*8 (även med maskin=6-8 sets ungefärligt)
Stående hantellyft åt sidan 3*8
Sittande framåtböjd hantellyft åt sidan, 3*8

Ben:
Benpress 3*8
Benspark 3*8
Bencurl 3*8
Vadpress på nån maskin 3*8


Dag 4: Triceps, Rygg

Liggande tricepspress, 3*8
Pushdowns, 4*8 med stång och 4*8 med rep

rygg:
Latsdrag 3*8
Latsdrag med V-handtag 3*8
Sittande kabelrodd 3*8
Hypersträck, olika antal

Dag 5

brukar jag köra bröst igen på och annat som jag eventuellt har missat

Mr. Moose
2007-05-11, 20:34
har tränat sen i slutet av augusti och mina mål är väl att bli större och större. äter regelbundet med frukost, lunch, middag och kvällsfika.

19år, 74kg, mitt nuvarande schema ser ut ungefär som nedan visar

Dag 1: Biceps, Mage.
Biceps övningar;
Curlstångscurl -4-5*8
Växlande hantelcurl -4-5*8
Maskincurl 3*8
Sittande hantelcurl 3*8



Dag 2: Bröst, Underarmar

Sned bänkpress med skivstång, 3*8
Sned hantelpress, 3*8
Plan hantelpress, 3*8
Plan bänkpress skivstång, 4-5*8
Hantelflys, 3*8
Kabeldrag, 3*8
Flys i maskin 3*8

Underarmar ~

Dag 3: Axlar, Ben

Axlar:
Lyft framifrån (med skivstång), 2-3*8
Hantelpress, 3-4*8 (även med maskin=6-8 sets ungefärligt)
Stående hantellyft åt sidan 3*8
Sittande framåtböjd hantellyft åt sidan, 3*8

Ben:
Benpress 3*8
Benspark 3*8
Bencurl 3*8
Vadpress på nån maskin 3*8


Dag 4: Triceps, Rygg

Liggande tricepspress, 3*8
Pushdowns, 4*8 med stång och 4*8 med rep

rygg:
Latsdrag 3*8
Latsdrag med V-handtag 3*8
Sittande kabelrodd 3*8
Hypersträck, olika antal

Dag 5

brukar jag köra bröst igen på och annat som jag eventuellt har missat

Dag 1. Biceps: 15 set.

Dag 2. Bröst: 22 set.

Dag 3. Axlar: 12 set.
Quads: 6 set.
Baksida: 3 set.
Vader: 3 set.

Dag 4. Triceps: 11 set.
Rygg: 9 set.

Dag 5. Mera bröst??!!

Vad tycker du själv? Ser detta balanserat ut?

Bröst och rygg träning bör ha samma volym. Rejäl obalans i ditt upplägg och i mitt tycke rent för många set.

Biceps 15 set och bröst 22 set, att jämföra med 6 resp 3 set för låren! Det är vad jag kallar ett rejält disko program!

Kanske OK om du nu redan har rejält övrdiminsionerade (sp?) lår men i så fall är du den förste jag sett, (bildbevis, please).

Vad är det för fel på de färdig programmen som finns här på Kollo?

På din fråga om vad jag tycker....Nej, om programmet tycker jag inte! :smash: men det är bra att du tränar iaalafall.:thumbup:

Har du fått några resultat? Nybörjare får resultat med nästan vilket program som helst men i långa loppet kommer detta prorammet att va katastrof! Kör på de färdiga programmen här, det lönar sig i längden med ett mera balanserat upplägg.

PowPow
2007-05-11, 20:40
Du kör fler set biceps än du kör set för hela underkroppen tillsammans :D

Huffo the A-LagaRe
2007-05-11, 23:58
En till som kör Axlar/Ben, härligt:thumbup:

Handcuff
2007-05-12, 00:03
Mr. Moose skrev tidigare det som också slår mig....varför gör man ett sånt dåligt upplägg?

Ok...du är ursäktad i och med att du är nybörjare. Men varför försöka göra ett eget träningsschema då? Finns förslag här på kolo från riktigt erfarna - finns ingen anledning att rata dessa.

larslejonborg
2007-05-12, 07:54
var hittar jag den där tråden 'best of kollo'?
antar att där finns en del scheman att gå efter, men spelar det någon roll vilken man väljer?

när det gäller resultaten så är jag ganska nöjd, men kan hålla med om att schemat ser lite schackligt ut. men gillar uppläggningen jag har med de olika muskegrupperna

Danny Devito
2007-05-12, 08:10
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=19

Muskelbyggaren
2007-05-12, 08:42
lasselejonborg
Jag vet inte var du förvärvat dina kunskaper i styrketräning, men du är lite fel ute. För det första finns ingen anledning för en som väger 74 kg, om du nu inte är 160 cm lång, att köra en dylik split. Hel eller halvkroppspass duger gott och väl åt dig. För det andra behöver du egentligen inte ens träna biceps och axlar separat, möjlighet några set på sin höjd. Kika i Best of-delen för lämpligare program.

Jorgen
2007-05-12, 08:50
lasselejonborg
Jag vet inte var du förvärvat dina kunskaper i styrketräning, men du är lite fel ute. För det första finns ingen anledning för en som väger 74 kg, om du nu inte är 160 cm lång, att köra en dylik split. Hel eller halvkroppspass duger gott och väl åt dig. För det andra behöver du egentligen inte ens träna biceps och axlar separat, möjlighet några set på sin höjd. Kika i Best of-delen för lämpligare program.

Ursäkta, men vad har kroppsvikten med saken att göra?

Muskelbyggaren
2007-05-12, 09:26
Ursäkta, men vad har kroppsvikten med saken att göra?
Menade på att han inte har särskilt mycket träningserfarenhet i bagaget. Men okej - point taken.

Handcuff
2007-05-12, 09:31
Menade på att han inte har särskilt mycket träningserfarenhet i bagaget. Men okej - point taken.

Du kan väga 60kg och ha tränat hela livet ;) Förstår dock vad du menar.

Jacksatan
2007-05-12, 09:51
Med tanke på hur otroligt liten bicepsmuskeln är så skulle jag aldrig få för mig att köra bara den och mage en dag. Jag tycker överhuvudtaget inte att nybörjare ska splitta upp kroppen sådär, utan ni ska hålla er till helkropps eller halvkroppspass. Ger garanterat mer för det stora flertalet.

larslejonborg
2007-05-12, 11:00
ok =(

ursäkta mig, men jag hittar alltså inga trådar överhuvudtaget i best of delen =\ (?)

Jorgen
2007-05-12, 11:02
ok =(

ursäkta mig, men jag hittar alltså inga trådar överhuvudtaget i best of delen =\ (?)

User CP->Edit Options->Thread Display Options->Default Thread Age Cut Off. Sätt den på Show All Threds.

Maverick
2007-05-12, 11:24
Kan väll bara stämma in i skaran och säga att det ser lite knepigt ut, en väldig massa bröst var det iaf.

larslejonborg
2007-05-12, 11:44
Hittar inget som liknar mitt, tycker ju det funkar bra, kanske för att jag är nybörjare, men alla schema där har ju inga 5 dagars pass. Jag kommer att ha så jävla mycket dötid näst-nästa vecka så vill gärna köra ett par i veckan.
men, om man bara gör om nuvarande schemat på något sätt.. och sen ser till att köra lika sets på alla övningar, dvs runt 15 sets? Trivs ju ganska bra med schemat, känner mig faktiskt inte som en nybörjare längre efter 8-9 månader på gymmet, fast har väl fel där ändå

Jax
2007-05-12, 12:28
Hittar inget som liknar mitt,
Nä det får vi hoppas.
tycker ju det funkar bra, kanske för att jag är nybörjare, men alla schema där har ju inga 5 dagars pass. Jag kommer att ha så jävla mycket dötid näst-nästa vecka så vill gärna köra ett par i veckan.
Jag håller förvisso med övriga om att du troligtvis får bäst resultat av en mindre träningsmängd, men samtidigt förstår jag att du vill träna om du tycker att det är roligt. Ta i så fall ett tre-split program och kör fem dar i veckan. Rekommenderar det inte för bästa resultat utan för att du ska få träna så mycket som du vill. Annars finns det faktiskt annan form av träning också. Att köra tre dagar styrka och två dagar något annat är inte fel.
men, om man bara gör om nuvarande schemat på något sätt.. och sen ser till att köra lika sets på alla övningar, dvs runt 15 sets? Trivs ju ganska bra med schemat, känner mig faktiskt inte som en nybörjare längre efter 8-9 månader på gymmet, fast har väl fel där ändå
Har du provat att köra ett "riktigt" schema? Sen förstår jag inte riktigt hur du pallar att köra 22-23 set bröst på ett pass. Min bedömning blir genast att du inte kör tillräckligt tungt.

larslejonborg
2007-05-12, 13:34
Egentligen, så 23 set bröst kör jag aldrig, försöker hålla mig till 15 set, skrev bara upp alla de övningar jag brukade köra, inte alla på samma gång givetvis.

Men, vad är egentligen ett riktigt schema?

De här tresplitschemat, räknas det här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555
som ett riktigt schema?

Jag vill ha ett schema där jag kan ta ut mig så maximalt som det bara går, jag anser att jag lyckas när jag kör med det "schema" jag har nu, nybörjarfel antar jag.

När det gäller (3dagars ) =( schemat ovanför, räcker verkligen det och måste man köra exakt de övningarna hela tiden? Det är ju bara 3 dagar, jag är van med 5 dagars träning... Tycker det ser så fattigt ut, men jag har säkert fel