handdator

Visa fullständig version : Hur mycket muskler bygger man?


mommy
2007-05-11, 17:10
Som förstagångs-byggare så undrar jag en liten sak - hur många % muskler kan jag räkna med att lägga på mig under bulk?

Om ni vill ha siffror så:
- Jag är tjej, 23 år, 166 cm, 55 kg
- Tränar hårt och äter bra och mycket
- Planerar att lägga på mig ca 2 kg/månad under 5-6 månader (totalt 10 kg ungefär).

Så, hur många procent av de 10 kg kan tänkas vara muskler när jag är "klar"?

Robbin
2007-05-11, 17:28
Ganska omöjligt att svara på skulle jag säga. Tyvär.

mommy
2007-05-11, 17:43
Ganska omöjligt att svara på skulle jag säga. Tyvär.

Synd. Går det inte att ge mig några siffror alls? Om det är närmare 10 procent eller 80 procent, typ?

Timme
2007-05-11, 18:04
Synd. Går det inte att ge mig några siffror alls? Om det är närmare 10 procent eller 80 procent, typ?

Ingen aning. Det är svårare för tjejer att öka i muskelmassa än för killar. Betydligt.... närmre 10% än 80% kan jag säga i alla fall.

Robban
2007-05-11, 18:10
1,5kg ren muskelmassa är för mig ett gott resultat sett över en 12-månadersperiod. ;)

Timme
2007-05-11, 18:12
1,5kg ren muskelmassa är för mig ett gott resultat sett över en 12-månadersperiod. ;)

Och du är man och mommy är kvinna. Svårare för kvinnor att öka i muskelmassa men det går givetvis.

Raggis
2007-05-11, 18:13
I början går det nog "ganska" fort.

Lundahl
2007-05-11, 18:55
10kg på 5-6 månader är rätt mycket, blir mkt vätska och fett där om du ska lyckas tyvärr, som tidigare nämde så är nått/några kg ren muskelmassa per år rätt bra skulle jag tro.

Men å andra sidan så är de ju klart lättare att öka i muskler om du äter bra + mycket och bulkar jämemot en deffning eller att du äter "normalt"

melancoolio
2007-05-11, 19:07
1,5kg ren muskelmassa är för mig ett gott resultat sett över en 12-månadersperiod. ;)

Ökar du 1,5kg ren muskelmassa per år?

Tycker jag är sjukt bra isf.

Robban
2007-05-11, 20:11
Ökar du 1,5kg ren muskelmassa per år?

Tycker jag är sjukt bra isf.

Inte detta år iaf. Har slarvat sen tävlingen i oktober 06 tills jag startade min nya träningsdagbok här...

Fast man ska ju aldrig säga aldrig!

melancoolio
2007-05-12, 07:13
Inte detta år iaf. Har slarvat sen tävlingen i oktober 06 tills jag startade min nya träningsdagbok här...

Fast man ska ju aldrig säga aldrig!

Imponerande.

Känner att jag själv är en latmask :D

Robban
2007-05-12, 07:16
Imponerande.

Känner att jag själv är en latmask :D

Jag slöar iof 6 dgr/v. :em: :D

Ska bygga på allvar efter sommaren. Med de tre heliga inlagda i programmet så ska det väl gå! ;)

Kör hårt

johnnytex
2007-05-12, 11:00
Skulle vilja utfärda en varning; det går snabbt att gå upp i fett men sakta att lägga på sig muskler. En för snabb viktuppgång kan göra dig fet och utan särskilt mycket mer muskler än ditt utgångsläget. Skynda långsamt :)

Sniggel
2007-05-12, 11:22
Skulle nog föreslagit 1kg/månad. Bara det är en snabb viktuppgång speciellt om du är en tjej på 55 kg. Jag tror att du får en mycket bättre procentuell ökning muskelmassa då.

Timme
2007-05-12, 11:25
Skulle nog föreslagit 1kg/månad. Bara det är en snabb viktuppgång speciellt om du är en tjej på 55 kg. Jag tror att du får en mycket bättre procentuell ökning muskelmassa då.

Jag håller med dig för utom att jag är övertygad om att mommy får en mycket bättre procentuell ökning muskelmassa.

Hades
2007-05-12, 11:33
Skulle vilja sticka ut hakan lite och påstå att en snabbare viktuppgång oftast är effektivare för att bygga muskler, just därför att man då har lättare att ligga på ett ständigt energiöverskott. En viktuppgång på 1 kg per månad innebär ett överksott på ca 250 kcal per dag, vilket innebär att om man inte har stenkoll på sin kost kommer man ha dagar eller perioder då man ligger på +-0 eller rentav underskott. Med ett större överskott har man en större marginal och då förbättras förutsättningarna för att bygga muskler. Däremot får man en längre deffperiod så det är en avvägning man får göra.

überstarken
2007-05-12, 11:50
Självklart får man mer muskelmassa per tidsenhet om man går upp i vikt fortare, dock mindre muskelmassa per kg vikt man lägger på sig.

sissa
2007-05-12, 12:01
Skulle vilja sticka ut hakan lite och påstå att en snabbare viktuppgång oftast är effektivare för att bygga muskler, just därför att man då har lättare att ligga på ett ständigt energiöverskott. En viktuppgång på 1 kg per månad innebär ett överksott på ca 250 kcal per dag, vilket innebär att om man inte har stenkoll på sin kost kommer man ha dagar eller perioder då man ligger på +-0 eller rentav underskott. Med ett större överskott har man en större marginal och då förbättras förutsättningarna för att bygga muskler. Däremot får man en längre deffperiod så det är en avvägning man får göra.

Beror ju på hur länge man bulkar också. De flesta verkar iofs inte hurra för alltför korta bulkaperioder, men om man väljer ett större överskott så kanske man väljer att bulka iof lite kortare än tid om man legat på ett lägre överskott så att det inte blir en alltför lång deff iallafall.

Hades
2007-05-12, 12:11
Självklart får man mer muskelmassa per tidsenhet om man går upp i vikt fortare, dock mindre muskelmassa per kg vikt man lägger på sig.
Japp, men i min mening är det mycket lättare att göra sig av med fett än att bygga muskler.

Beror ju på hur länge man bulkar också. De flesta verkar iofs inte hurra för alltför korta bulkaperioder, men om man väljer ett större överskott så kanske man väljer att bulka iof lite kortare än tid om man legat på ett lägre överskott så att det inte blir en alltför lång deff iallafall.
Det är sant, och att äta sig fet tycker jag inte är någon vinnande strategi; man får se till att hålla kroppsfettet på en rimlig nivå.

Rahf
2007-05-12, 13:01
0,5kg i veckan är rimligt över en längre tidsperiod. 1kg är lite för mycket.

mommy
2007-05-12, 13:09
Självklart får man mer muskelmassa per tidsenhet om man går upp i vikt fortare, dock mindre muskelmassa per kg vikt man lägger på sig.

Men jag vill bara lägga på mig så mycket muskler som möjligt under perioden, det spelar inte så stor roll om det blir mycket fett. Jag har inga problem att få bort fettet sen (jag trivs bättre att ligga på underskott än överskott, mår bättre fysiskt av att inte äta så mycket).

Är det inte bättre att ligga på stort överskott då istället? Jag kommer ha 6-7 månader på mig att deffa sen, då har jag ju bra med tid på mig att få bort allt överskott som kommer med 10 kg.

Robban
2007-05-12, 13:34
Två exempel på ett halvår i en tränandes liv

1. kv +5kg bänkpress 50x5 ------------> 70x5

2. kv +10kg bänkpress 50x5 ------------> 70x5


Dessa ökningar gäller inte bara bänk utan hela kroppen. Vem har ökat mest muskler?

Säger inte att det är så här. Vill väcka tanken. Om det nu är så att den som blir extra fet ökar 1hg mer/år så har den personen också en längre deff framför sig då det hg kan tänkas ryka...

sissa
2007-05-12, 13:51
Men jag vill bara lägga på mig så mycket muskler som möjligt under perioden, det spelar inte så stor roll om det blir mycket fett. Jag har inga problem att få bort fettet sen (jag trivs bättre att ligga på underskott än överskott, mår bättre fysiskt av att inte äta så mycket).

Är det inte bättre att ligga på stort överskott då istället? Jag kommer ha 6-7 månader på mig att deffa sen, då har jag ju bra med tid på mig att få bort allt överskott som kommer med 10 kg.

Är inget proffs men det låter väldigt länge att deffa i 6-7 månader?
Tänker du att du går upp ca 10 kg på 5-6 månader och sen att du ska ta bort allt som inte är muskler ( dvs rätt mkt antagligen) så tror jag att du kommer se rätt så likadan ut i spegeln efter deffen) . Jag hade inte försökt gå ner allt som inte är muskler utan lämnat plats för en viss mängd fett ( du är ju smal också så lite fett till kanske du kan leva med) och sen väger ju vätska och sånt också.

Bara menar så du inte tänker att du ska deffa typ 9,5 kg eller så "för allt det är ju inte muskler och det ska bort"

Nån som är mera insatt får gärna rätta mig, men att gå ner säg..5-7 kg låter mera rimligt tycker jag ( eller ännu mindre för den delen, allt beroende på hur man vill se ut/ hur mkt fett man accepterar osv) Och då behövs ju inte 6-7 månader gå åt till att gå ner i vikt.

mommy
2007-05-12, 13:56
Är inget proffs men det låter väldigt länge att deffa i 6-7 månader?
Tänker du att du går upp ca 10 kg på 5-6 månader och sen att du ska ta bort allt som inte är muskler ( dvs rätt mkt antagligen) så tror jag att du kommer se rätt så likadan ut i spegeln efter deffen) . Jag hade inte försökt gå ner allt som inte är muskler utan lämnat plats för en viss mängd fett ( du är ju smal också så lite fett till kanske du kan leva med) och sen väger ju vätska och sånt också.

Bara menar så du inte tänker att du ska deffa typ 9,5 kg eller så "för allt det är ju inte muskler och det ska bort"

Nån som är mera insatt får gärna rätta mig, men att gå ner säg..5-7 kg låter mera rimligt tycker jag ( eller ännu mindre för den delen, allt beroende på hur man vill se ut/ hur mkt fett man accepterar osv) Och då behövs ju inte 6-7 månader gå åt till att gå ner i vikt.

Nej, jag kommer gå ner tills jag är näjd, hur många kilon det blir får tiden utvisa. Visst 6-7 månader är lång tid, men att bulka mer än 5-6 månader, är inte det för länge? Vill bulka nu så jag är deffad till sommaren, skulle jag vara deffad i april så spelar det ju ingen roll, men jag vill vara det i maj hsh och sen fortsätta bygga nästa höst.

sissa
2007-05-12, 14:00
Nej, jag kommer gå ner tills jag är näjd, hur många kilon det blir får tiden utvisa. Visst 6-7 månader är lång tid, men att bulka mer än 5-6 månader, är inte det för länge? Vill bulka nu så jag är deffad till sommaren, skulle jag vara deffad i april så spelar det ju ingen roll, men jag vill vara det i maj hsh och sen fortsätta bygga nästa höst.

Med det överskottet du tänker dig så skulle jag nog inte heller vilja bulka längre ( Man vill ju inte gå upp mkt som helst) . Många som kör längre har väl ett mindre överskott.

Jag funderar kring detta själv så tyvärr har jag inte många svar. Mest frågor. ;)

sissa
2007-05-12, 14:04
Nej, jag kommer gå ner tills jag är näjd, hur många kilon det blir får tiden utvisa. Visst 6-7 månader är lång tid, men att bulka mer än 5-6 månader, är inte det för länge? Vill bulka nu så jag är deffad till sommaren, skulle jag vara deffad i april så spelar det ju ingen roll, men jag vill vara det i maj hsh och sen fortsätta bygga nästa höst.

Annars kan du ju ligga på varken plus eller minus några månader också (efter bulken). Tills du börjar deffa.
(Eller ligga på ett lite lägre överskott en längre tid då )

Vilket som är "bäst" vetefanken.

Timme
2007-05-12, 17:34
Jag tycker att du ska köra på stor bulken. Du verkar inte ha problem med att gå ned i vikt. Kör på stort energi överskott i ca 6 månader. Det hades säger är bra grejer.

Jag ändrade mig alltså, först så var jag emot storbulken men nu är jag för :D

RassK
2007-05-12, 17:44
Fan vad jag gillar dig mommy :D
Jag tycker du ska köra på 2kg/månad som du själv bestämt,
just eftersom du är väl medveten om att du kan gå ner det igen (deffa bort).
Hurvida 2kg/månad är för mycket eller för lite kommer du få erfara när du märker resultaten, genom trial and error.
Allas kroppar och förutsättningar är olika och bästa sättet att hitta sina egna är att testa och exprimentera!

Kör hårt på bulken mommy! *flex*

Sniggel
2007-05-12, 18:35
Självklart gör du som du vill. Du kommer nog få mer muskelmassa på 2kg i månaden, men skillnaden blir nog inte så stor mot 1 kg i månaden. Det tar iofs ett halvår att gå upp 10kg då jämfört med ett helt år om du kör på 1kg/mån. Men det låter lite drastiskt att gå från 55-65 på ett halvår. Men det får ju du bestämma om du vill prova. Det är ju din kropp och du kommer ju få egna erfarenheter av en sådan här bulk som du kan ha nytta av senare (förmodligen att det är svårare att bygga muskler än man först tror).
Tycker dock du ska ha cred för att du går "din egen väg", du tillhör inte precis den kategori som brukar vilja "bulka upp sig". :thumbup:

Rahf
2007-05-12, 19:38
1kg i månaden är för lite för att kunna upprätthållas på ett smidigt och enkelt sätt.

2kg i månaden är rimligt och ganska lätt att upprätthålla under en längre tidsperiod.

4kg är i överkant och då är du "färdig" med ditt spelrum inom 2½ månad förutsatt att du håller 4kg i månaden. Plus det faktum att nu måste du verkligen fokusera på att få i dig mat.

För min egen del så under början när jag satsade 1kg/vecka så åt jag en sjuhelsikes massa, jag tror det blev 5-6 större måltider om dagen. Fettmängden jag la på mig var stor. Nu ligger jag på 0,5kf/vecka och jag behöver inte bry mig nämnvärt om hur mycket jag stoppar i mig, det enda jag brukar tänka på är mitt intag av makronutrienter.

mommy
2007-05-12, 19:46
Tycker dock du ska ha cred för att du går "din egen väg", du tillhör inte precis den kategori som brukar vilja "bulka upp sig". :thumbup:

Tackar. :) Nej, jag vet att jag inte är den kategorin, men jag har blivit helt fixerad och imponerad av muskler, jag bara måste ha, och då gör jag vad som krävs. ;) Jag vet att jag kan gå ner i vikt, så att gå upp skrämmer mig inte så mycket. Och det är knappast så att jag blir fet av att gå upp 10 kg ändå. :)

mommy
2007-05-12, 19:48
Fan vad jag gillar dig mommy :D
Jag tycker du ska köra på 2kg/månad som du själv bestämt,
just eftersom du är väl medveten om att du kan gå ner det igen (deffa bort).
Hurvida 2kg/månad är för mycket eller för lite kommer du få erfara när du märker resultaten, genom trial and error.
Allas kroppar och förutsättningar är olika och bästa sättet att hitta sina egna är att testa och exprimentera!

Kör hårt på bulken mommy! *flex*


:D

Jag kör 2 kg i månaden, som sagt, alla är olika. Inte värre än att jag får prova en annan taktik nästa gång om det inte funkar så bra som jag vill. :)

mommy
2007-05-12, 19:49
1kg i månaden är för lite för att kunna upprätthållas på ett smidigt och enkelt sätt.

2kg i månaden är rimligt och ganska lätt att upprätthålla under en längre tidsperiod.

4kg är i överkant och då är du "färdig" med ditt spelrum inom 2½ månad förutsatt att du håller 4kg i månaden. Plus det faktum att nu måste du verkligen fokusera på att få i dig mat.

För min egen del så under början när jag satsade 1kg/vecka så åt jag en sjuhelsikes massa, jag tror det blev 5-6 större måltider om dagen. Fettmängden jag la på mig var stor. Nu ligger jag på 0,5kf/vecka och jag behöver inte bry mig nämnvärt om hur mycket jag stoppar i mig, det enda jag brukar tänka på är mitt intag av makronutrienter.

Eftersom jag redan på att gå upp 2 kg i månaden får fokusera på att få i mig tillräckligt så är nog 4 kg för mycket. Men tack så mycket för ditt svar, det gav mycket. :)

agazza
2007-05-12, 20:01
har fått hört flera gånger att max muskler på ett år utan konstiga preparat ska vara 5 kilo, men vet ej hur bra det stämmer. Själv tror jag att det stämmer då jag lagt på mig ungefär 3 kilo muskler per år i snitt. 2 kilo i månaden tycker jag låter otroligt mycket för en liten tjej som du, men det finns ett lätt sätt att kolla på.

Dra ett snöre runt höfterna och dra åt så mycket du kan och kolla hur stora höftkuddar du får, upprepa varje månad :D*rolleyes*

Sniggel
2007-05-12, 20:23
Tackar. :) Nej, jag vet att jag inte är den kategorin, men jag har blivit helt fixerad och imponerad av muskler, jag bara måste ha, och då gör jag vad som krävs. ;) Jag vet att jag kan gå ner i vikt, så att gå upp skrämmer mig inte så mycket. Och det är knappast så att jag blir fet av att gå upp 10 kg ändå. :)

Ok, ja det är ju jättebra på så sätt att testa och se vad som händer.
Och nej, det ser inte precis ut som om du skulle bli tjock av 10 kilo extra :)
Gå upp 10 kilo, se hur du mår, känner dig, hur stark du blir, och hur du ser ut och bestäm sedan vad du ska göra efter det och reflektera över om du gjorde det för snabbt eller inte.

Vill lägga till en sak förresten:
Tänk på att du kanske inte kan hålla på med löpning när du blir tyngre, eller du kommer att bli sämre på det iaf (var beredd på och acceptera detta). Och det kan vara extra påfrestande för knäna. Finns andra konditionsformer dock ifall du får problem med knäna (när du blivit tyngre och inte orkar löpa förstås).

mommy
2007-05-12, 21:07
Ok, ja det är ju jättebra på så sätt att testa och se vad som händer.
Och nej, det ser inte precis ut som om du skulle bli tjock av 10 kilo extra :)
Gå upp 10 kilo, se hur du mår, känner dig, hur stark du blir, och hur du ser ut och bestäm sedan vad du ska göra efter det och reflektera över om du gjorde det för snabbt eller inte.

Vill lägga till en sak förresten:
Tänk på att du kanske inte kan hålla på med löpning när du blir tyngre, eller du kommer att bli sämre på det iaf (var beredd på och acceptera detta). Och det kan vara extra påfrestande för knäna. Finns andra konditionsformer dock ifall du får problem med knäna (när du blivit tyngre och inte orkar löpa förstås).

Ja, jag förstår att det kan bli problem (har redan nu problem med knäna, kan inte löpa för tillfället ens), men jag går mycket promenader (5-10 km/dag) och det får bli min konditionsträning ifall jag inte klarar löpningen. :)