handdator

Visa fullständig version : Jag fattar inte?!?


Kimo
2003-03-20, 23:36
Jag vore jättetacksam om någon kunde hjälpa en omatematisk hjärna!

Jag ska deffa och tänkte testa ketogen diet. Så som jag har förstått det så behöver jag ca: 2500 kcal per dag (är 176 lång, väger 85 kg, tränar styrka 4 dagar i veckan, går och cyklar mycket).

I en ketogen diet utgör protein ca: 40%, kolhydrater 25% och fett 35%. Men detta innebär att jag inte ens kan äta en dl havregrynsgröt med mjölk och sylt till frukost innan jag spräcker kolhydratgränsen eftersom detta ger 30 g kolhydrater och om jag ska äta 30-40 g protein (lägger till med kassein tex.) så är detta för mycket kolhydrater i förhållande redan. :confused:

Om jag äter fem mål om dagen innebär detta att varje mål ska innehålla ca: 500 kcal (5 X 500 = 2500). Nu vill jag räkna ut några måltider som jag kan hålla mig till men jag går bara in i väggen hela tiden. Till exempel:

2 dl lättmjöl = 7 g protein, 1 g fett och 10 g kolhydrater (68 kcal)
185 g tonfisk+olja = 44 g protein 2,5 g fett 0 g kolhydrater (468 kcal)

Och där var jag uppe i över 500 kcal och har 10 g kolhydrater och en pytteliten måltid som inte gör någon mätt. Ska jag minska ner till 100 g tonfisk+olja? Då blir det 24 gram protein och 17,6 gram fett (253 kcal). Och sen 50 g kokt pasta... Eller, fan nu har jag räknat om 100 gånger och det blir aldrig rätt, vet inte ens om jag är på rätt väg. Mitt huvud explodera för fem minuter sen, vad gör man?:confused:

Pez
2003-03-20, 23:43
Under en ketodiet så får du garanterat skära bort alla kolhydratskällor, dvs ingen pasta, ris, potatis...

En typisk ketomåltid kan vara typ en burk tonfisk och en dl. olja eller ett gäng ägg med tomat och majonnäs.

Iden med en ketodiet är att du ska hamna i ketosis, om du inte redan visste det och vad det innebär bör du nog läsa på mer om det.

/pez

Kimo
2003-03-21, 11:03
Aha, det förklarar förvirringen. Tack så mycket.

Cuddly
2003-03-21, 20:06
Originally posted by Kimo
Om jag äter fem mål om dagen innebär detta att varje mål ska innehålla ca: 500 kcal (5 X 500 = 2500). Nu vill jag räkna ut några måltider som jag kan hålla mig till men jag går bara in i väggen hela tiden. Till exempel:

2 dl lättmjöl = 7 g protein, 1 g fett och 10 g kolhydrater (68 kcal)
185 g tonfisk+olja = 44 g protein 2,5 g fett 0 g kolhydrater (468 kcal)


Hej Kimo,

För det första så är det nog bäst att dra kaloriinnehållet i makronutrienterna en gång för alla:

Protein: 4 kcal/gram
Kolhydrater: 4 kcal/gram
Fett: 9 kcal/gram
(Alkohol: 7 kcal/gram... ;))

Måltiden ovan borde då bli följande:
2 dl lättmjölk = (7 * 4) + (1 * 9) + (10 * 4) kcal = 77 kcal
Tonfisk + olja = (44 * 4) + (2.5 * 9) + (0 * 4) kcal = 198.5 kcal

Summerar man ovanstående kommer man rätt långt ifrån 500 kcal vilket var din måltidsenergimängd.

För det andra är extrema dieter som ketogena dieter inte något man bör börja med. Du kanske kan minska i fett bra med en någorlunda konventionell diet, ex. en isokalorisk diet där varje makronutrient motsvarar 1/3 av totala kaloriintaget. Prova detta först.

Lycka till!

Thomas

Diana
2003-03-21, 21:36
de finns en jättebra länk däre står skitmkt om ketodiet kommer inte ihåg adressen men den finns me i svaren på nån av de många keto-trådarna ja startade för en tid sen, den har gul bakgrund,, personligen orkade ja inte hålla mej till keto längre än typ en dryg månad pga ja blev såå slöö både i huvvet o i träningen,,
hoppas de går bättre för dej!!;)
förresten varför käka nått så smaklöst/äcklit som tonfisk under keto?när de finns grillad kyckling,aioli,räksallad,ägg,bacon,köttfärs,vitlök ssmör,skagenröra ja listan på godsaker blir lååång:eating: :eating: