handdator

Visa fullständig version : Sparar ni pengar på att äta kosttillskott?


Dumleman
2007-05-11, 14:33
Att det är enkelt med kosttillskott är en tung anledning till att använda det. Men det vore intressant att höra om ni anser att ni sparar pengar på att äta kosttillskott jämfört med vad det skulle kosta att äta "vanlig" mat för ett likvärdigt näringsinnehåll. Andra aspekter är iofs också intressanta!

Det är ju ett tillskott eller komplement och inte en ersättning till vanlig mat men de flesta anpassar väl ändå det ena till det andra på något vis?

Raggis
2007-05-11, 14:34
Ja, man tjänar pengar på det. Iallafall jag.

Yankeee
2007-05-11, 14:35
Nej, verkligen inte.

Robbin
2007-05-11, 14:40
Japp. Vasslet jag köper är biligare än det mesta proteinet från andra källor man kan köpa i en vanlig mataffär. Fast sen köper man ju andra kosttillskott som kreatin och det tjänar man ju knappast pegnar på ;)

Mental
2007-05-11, 14:56
Ja, man tjänar pengar på det. Iallafall jag.

Är du återförsäljare på något sätt? annars har jag svårt att se hur du tjänar pengar på det. På sin höjd spar du pengar-

Raggis
2007-05-11, 14:59
Är du återförsäljare på något sätt? annars har jag svårt att se hur du tjänar pengar på det. På sin höjd spar du pengar-

Inte bokstavligt talat. Du förstår vad jag menar.

rolf
2007-05-11, 15:19
Nej, jag kör på kvarg från Lidl. Tror fan priset är oslagbart för mängden protein.

Yankeee
2007-05-11, 15:22
Nej, jag kör på kvarg från Lidl. Tror fan priset är oslagbart för mängden protein.

I princip. Ett kilo "fulprotein" för 100 kr blir något billigare eller ungefär samma beroende på vad kvargen kostar.

Handcuff
2007-05-11, 15:27
Varför fokuseras det så hårt på mängden protein? 150-200gram är ju direkt ingen konst komma upp i. (om man inte hårddeffar och ligger under 2000kcal kanske). Och då tänker jag på er som maniskt handlar hinkvis med kvarg...tunnor med tonfisk osv.

Kom just på en till bra sak med vassle t ex....hållbarheten!

olle lindblad
2007-05-11, 15:33
Jag tar vassle och malto efter passet enbart för att det är smidigt, inte för att det är billigt. Kan inte tänka mig att jag sparar något på det.

loverius
2007-05-11, 16:10
Billigt whey och storpack malto. Det är billigt, sen addar man kreatin, inte farlig kostnad.
Sen behöver man inte lägga ner pengar på dyrare kasein/whey protein, då mjölken jag dricker innehåller kasein. Mjölk är billigt med!!!

Mat som pasta/ris/makaroner är skitbilligt, kött inhandlas från grossist till halva priset i princip.
Vatten e gratis....
Kaffet är billigt per kopp.

Inga farliga utgifter...helt enkelt. Gymkortet kostar nästan lika mycket per år (skämt)

L-Sami
2007-05-11, 16:17
Jag köper tillskott när jag behöver det, det jag köper är Kre-Alkalyn och EsaPro. Båda dessa tas i samband med träning. Rätt så svårt att få i sig just fria essentiella aminosyror och kreatin från maten.

Cerberus
2007-05-11, 16:21
jag sparar in på det ja, snabbt och behändigt är det vilket jag behöver i mitt extremt stressiga jobb.

rolf
2007-05-11, 22:59
I princip. Ett kilo "fulprotein" för 100 kr blir något billigare eller ungefär samma beroende på vad kvargen kostar.

Var 17 hittar man 1kg protein (det må vara hur fult det vill) för 100kr? :eek:

joriice
2007-05-11, 23:02
Jag sparar framförallt tiden som det tar att laga mat.
Och eftersom alla vet att TID = PENGAR så... ja då sparar jag pengar. Helt logiskt ;D

Three pigs
2007-05-11, 23:06
käkar mat gratis hemma, så nej. jag tjänar inte på att köpa proteintillskott.

Zakath
2007-05-11, 23:52
Var 17 hittar man 1kg protein (det må vara hur fult det vill) för 100kr? :eek:

I USA. :D

Men det finns i Sverige också, dock så har ju priserna för protein ökat på sistone, så det kan vara svårt just nu.

Raggis
2007-05-12, 02:42
Billigaste proteinet jag har hittat kostar 110 kr/kg.

Yankeee
2007-05-12, 06:29
Kolozzeum - Pure Whey brukar inte allt för sällan kosta 100 kr / kg.

LarsK
2007-05-12, 06:42
Nej, särskilt inte i Japan. Tillskott är dyrt som fan här. 700:- för 2.5kg weider.

Supercharger
2007-05-12, 07:34
Har inte räknat på om jag sparar pengar på det, men jag tycker att det är smidigt att ta en prottegrogg som komplement.

Ganymedes
2007-05-12, 09:29
Räknar inte ens på det. Köper tillskott för att förenkla och komplettera, inte för att spara.

rolf
2007-05-12, 23:14
Kolozzeum - Pure Whey brukar inte allt för sällan kosta 100 kr / kg.

Men äckel, Kolozzeum levererar inte utomlands. *cry*

Nitrometan
2007-05-13, 08:43
Men äckel, Kolozzeum levererar inte utomlands. *cry*
Men... Bo inte i utomlandet då!

Flytta till Kolo.

Sheogorath
2007-05-13, 09:16
Nej, definitivt inte. Det finns billigare proteinkällor än Whey-80 och Sloow. Sen har jag en del tillskott som inte går att ersätta med mat. Creapure, R-ALA, B-Alanin, GAKIC (testprodukt). Dessa är ju helt klart extrautgifter. Det jag sparar på är nog min multivitamin. Frukt och grönt är dyrt. Särskilt om man nitiskt ska "täcka upp" varje vitamin och mineral.

Rahf
2007-05-13, 11:08
Inhandlar det för att det är smidigt. Det är verkligen skönt att sitta i omklädningsrummet efter träningen, insupandes sin shake medan man reflekterar över vad man lyckades respektive misslyckades med under passet. Sen blir det en hel del skitsnack med alla andra där inne också.

feedback
2007-05-13, 15:40
Att det är enkelt med kosttillskott är en tung anledning till att använda det. Men det vore intressant att höra om ni anser att ni sparar pengar på att äta kosttillskott jämfört med vad det skulle kosta att äta "vanlig" mat för ett likvärdigt näringsinnehåll. Andra aspekter är iofs också intressanta!

Enkelt och enkelt... en del står ju i omklädningsrummet och kör rena rama cardiopass bara för att försöka bli av med klumparna i veckans pulver+vatten-lösning till bättre träningsresultat, och ser sedan ut som en anorektiker med dissociativ identitetsstörning som försöker tvångsmata sig själv när det är dags att försöka svälja blandningen. :D

Så länge som vi talar om ganska "breda" kosttillskott, vilka vi utan att vara legitimerade dietister lätt kan ersätta med "vanlig" mat, så skulle jag vilja hävda att pengarna är väldigt underordnat viktigare saker som personlighet och (önskad) livsstil för nästan alla som tar dem.
Visst kan du pressa ner kostnaderna en bit, men så länge som du är singel och inte siktar på elitnivå så räcker till och med existensminimum för att du ska kunna få i dig en fullvärdig kost från de lokala matvarubutikerna.

Att fixa en drink för efter träningen är dock lättare än att (väga,) laga och ta med dig mat, så smidighetsfaktorn driver in dig på ett område där du kan välja mer ekonomiska alternativ (beroende på dina smaklökar); och när du väl är där så kan du mer eller mindre av lathet ersätta delar av din vanliga diet med kanske billigare tillskott.

Smidighetsfaktorn hos Gainomax Recovery funkar liknande för "normala" människor (de som inte hänger på forum och pratar tillskott, alltså :D); hur många tror ni inte i hungeryra skulle pressa i sig en 45:- kebab/pizza/McD-meny med tillhörande läsk efter passet utan en GR? Plus att även om de skyndar sig någorlunda så tar det kanske 20-30 minuter bara för dem att lämna gymmet, 60-90+ minuter om de bastar/badar/pratar med träningskompisar... GR blir både billigare och hälsosammare för dem.
(Sen så är ju faktiskt priset på GR riktigt bra om man jämför med portionspriset om småpacksköpande "normala" människan börjar bygga egen återhämtare med proteinpulver från lokala hälsobutiken.)