handdator

Visa fullständig version : Skadestånd


Cykelmannen
2007-05-11, 12:38
Bakgrund: Den 17:e januari stals min cykel värd ca 3500 kr. Den var fastlåst i cykelställ med godkänt lås. Jag gjorde en polisanmälan redan dagen efter. Samma dag ringde jag försäkringsbolaget men de sa att jag skulle "avvakta" och återkomma.

Den 24:e mars greps tjuven av polisen. Han var efterlyst för misshandel och greps således inte för cykelstölden men den uppdagens givetvis mot kontroll av min anmälan.

Den 7:e maj ringde polisen mig och meddelade att de hade gripit tjuven och att rättegång mot honom ska hållas.

Den 10:e maj fick jag ett brev från åklagaren där jag åläggs att yrka på eventuella skadeståndskrav samt motivera dessa och styrka dem med eventuella kvitton och dylika handlingar.

Syfte: Jag vill få ut så mycket pengar som möjligt av den idioten. Inte av girighet utan för att han är en sjuk idiot.. (ingen stjäl min cykel !)


Frågeställning: Vad är det egentligen möjligt att kräva skadestånd för? Jag funderar på saker som "cykelns värdeminskning", "cykelns slitage", "sveda och värk". Mer konkreta utgifter som att jag t.ex. varit tvungen att åka buss vid några tillfällen har jag iofs inga kvitton på men det löser sig nog. Men hjälp mig att få ut så mycket som möjligt av den idioten!

Cykelmannen
2007-05-11, 12:43
En annan fråga är om jag bara kan kräva skadestånd för perioden 17:e januari - 24:e mars eller även för perioden efter som i själva verket beror på att jag inte kunnat få tillbaka min cykel innan rättegången och att all byråkrati är så långsam.

teargaz
2007-05-11, 12:47
Om du har ett jobb så tycker jag du kan bre på med lite förlorad inkomst pga försening till jobbet eller nåt.

Gör som jänkarna och fläska på allt vad du har.

Speedy
2007-05-11, 12:47
tro det kan vara svårt att få skadestånd för tiden som den befunnits sig hos polisen...men är absolut ingen hejare på juridik inom denna kategori...

känns skumt med skadestånd över huvvud taget..:)

Torre
2007-05-11, 12:48
Du kan inte räkna med skadestånd för kränkning eller sveda och värk för en cykelstöld. Om några skador uppstått på cykeln eller du fått (skäliga) extrautgifter i form av bussresor torde dessa däremot vara ersättningsgilla.

Och ja, du kan kräva ersättning för dina (skäliga) extrakostnader fram till och med dess att du får tillbaka cykeln.

Speedy
2007-05-11, 12:52
Du kan inte räkna med skadestånd för kränkning eller sveda och värk för en cykelstöld. Om några skador uppstått på cykeln eller du fått (skäliga) extrautgifter i form av bussresor torde dessa däremot vara ersättningsgilla.

Och ja, du kan kräva ersättning för dina (skäliga) extrakostnader fram till och med dess att du får tillbaka cykeln.


ok då fick jag lära mig nåt...

det känns vettigt att du kan få får skador på cykel och för extra resor pga stölden att det skulle gjort så himla ont har jag svårt att tänka mig..;) men visst skadar väl inte att försöka kanske...hehe men fan för såna som snor cyklar alltså!! blev av med min på midsommar tjejen blev av med sin på nyår..

Torre
2007-05-11, 12:53
ok då fick jag lära mig nåt...

det känns vettigt att du kan få får skador på cykel och för extra resor pga stölden att det skulle gjort så himla ont har jag svårt att tänka mig..;) men visst skadar väl inte att försöka kanske...hehe men fan för såna som snor cyklar alltså!! blev av med min på midsommar tjejen blev av med sin på nyår..

Ja, håller med. Att själa cyklar är lågt. *gah!*

Cykelmannen
2007-05-11, 12:59
Om du har ett jobb så tycker jag du kan bre på med lite förlorad inkomst pga försening till jobbet eller nåt.

Gör som jänkarna och fläska på allt vad du har.

Ja det är ju så jag vill göra men risken är att man gör sig löjlig plus att det ändå är lönlöst. Jag går på högskolan dock, inget jobb.

Du kan inte räkna med skadestånd för kränkning eller sveda och värk för en cykelstöld. Om några skador uppstått på cykeln eller du fått (skäliga) extrautgifter i form av bussresor torde dessa däremot vara ersättningsgilla.

Och ja, du kan kräva ersättning för dina (skäliga) extrakostnader fram till och med dess att du får tillbaka cykeln.

Varför kan man inte yrka skadestånd för sveda och värk egentligen? Jag menar, det utgör ju merparten av mitt "lidande" - att jag varit tvungen att gå så fort jag ska någonstans. Och gå tar tid vilket innebär att jag fått göra avkall på tid som jag kunde använt till något annat.

L-Sami
2007-05-11, 13:17
Tänker direkt på det här när jag hör om cykelstölder :D

http://img224.imageshack.us/img224/9654/bikehousemedium11gr8.jpg

Hur som helst, hoppas du får ett hyggligt skadestånd.

huldz
2007-05-11, 13:19
Du måste väl kunna få ersättning för ev. busskort/bensinpengar under tiden som cykeln var stulen.

mathor
2007-05-11, 13:49
Tänker direkt på det här när jag hör om cykelstölder :D

http://img224.imageshack.us/img224/9654/bikehousemedium11gr8.jpg

Hur som helst, hoppas du får ett hyggligt skadestånd.

En av världens bästa bilder, helt klart.

NiXPhoenix
2007-05-11, 14:14
Nån som vet historien bakom bilden?
Inte så kul att ha honom som granne, naturen runt i kring ser riktigt fin ut tycker jag. Får hoppas att det är rejält med häck mot grannarna.

Mantus
2007-05-11, 14:23
Varför kan man inte yrka skadestånd för sveda och värk egentligen? Jag menar, det utgör ju merparten av mitt "lidande" - att jag varit tvungen att gå så fort jag ska någonstans. Och gå tar tid vilket innebär att jag fått göra avkall på tid som jag kunde använt till något annat.

För att sveda och värk inte tolkas på det sättet, hade han misshandlat dig med cykeln hade du kunnat få för sveda och värk. :)

Mantus
2007-05-11, 14:25
Bakgrund: Den 17:e januari stals min cykel värd ca 3500 kr. Den var fastlåst i cykelställ med godkänt lås. Jag gjorde en polisanmälan redan dagen efter. Samma dag ringde jag försäkringsbolaget men de sa att jag skulle "avvakta" och återkomma.

Den 24:e mars greps tjuven av polisen. Han var efterlyst för misshandel och greps således inte för cykelstölden men den uppdagens givetvis mot kontroll av min anmälan.

Den 7:e maj ringde polisen mig och meddelade att de hade gripit tjuven och att rättegång mot honom ska hållas.

Den 10:e maj fick jag ett brev från åklagaren där jag åläggs att yrka på eventuella skadeståndskrav samt motivera dessa och styrka dem med eventuella kvitton och dylika handlingar.

Syfte: Jag vill få ut så mycket pengar som möjligt av den idioten. Inte av girighet utan för att han är en sjuk idiot.. (ingen stjäl min cykel !)


Frågeställning: Vad är det egentligen möjligt att kräva skadestånd för? Jag funderar på saker som "cykelns värdeminskning", "cykelns slitage", "sveda och värk". Mer konkreta utgifter som att jag t.ex. varit tvungen att åka buss vid några tillfällen har jag iofs inga kvitton på men det löser sig nog. Men hjälp mig att få ut så mycket som möjligt av den idioten!

Du kan väl tänkas få ut lite pengar, om du kan bevisa att du var tvungen att åka buss pga stölden av cykeln t.ex. Förvänta dig inga grova summor bara utan att som mest få tillbaka det som du förlorat på att inte ha cykeln.

Baan
2007-05-11, 14:28
Nån som vet historien bakom bilden?
Inte så kul att ha honom som granne, naturen runt i kring ser riktigt fin ut tycker jag. Får hoppas att det är rejält med häck mot grannarna.

En gissning, skrotupplag för gamla cyklar. Nu kanske jag förstör bilden ;)

chidde
2007-05-11, 14:43
inte för att det är så trovärdigt, men du kan yrka på nåt som du skulle göra den dagen och kom FÖRSENT pga stölden
jobbintervju, date, osv :D

typ, jaha... jag kom försent till intervjun, jag fick aldrig jobbet
eller jag kom försent till dejten, jag fick aldrig ligga
nu har jag bestående men för livet, ge mig pengar så jag inte behöver jobba så jag kan köpa mig en hewrah istället :thumbup:

Mantus
2007-05-11, 14:45
inte för att det är så trovärdigt, men du kan yrka på nåt som du skulle göra den dagen och kom FÖRSENT pga stölden
jobbintervju, date, osv :D

typ, jaha... jag kom försent till intervjun, jag fick aldrig jobbet
eller jag kom försent till dejten, jag fick aldrig ligga
nu har jag bestående men för livet, ge mig pengar så jag inte behöver jobba så jag kan köpa mig en hewrah istället :thumbup:

Överhängande risk att rätten skrattar åt dig rätt rejält då:D

tenchi
2007-05-11, 15:02
fläska på rejält. en MILJON!

du lär inte få ett öre skulle jag gissa på. Vi lever inte i USA där man kan få pengar för allt. (som tur är)

JJ
2007-05-11, 15:04
Du kan få ersättning för de kostnader du haft iom stölden. Hade du haft en osund relation till din cykel, som skaparn t.ex., där man kunde pekat på ett brustet hjärta etc. så hade du kanske fått mer.

Baan
2007-05-11, 15:18
Vi lever inte i USA där man kan få pengar för allt. (som tur är)

Så överdrivet lätt att få pengar är det absolut inte i USA. Lättare, kanske, vad vet jag, och om det är så dåligt kan man diskutera. Dom fallen jag hört talas om i Sverige när myndigheter slarvat med något som orsakat att folk skadat sig så dömer man ofta till fördel för den starke. Svårt vinna mot staten mao.

clash
2007-05-11, 15:33
Ljug som en hora och bre på ordentligt för du kommer inte få det beloppet du yrkar på utan ett lägre belopp.

Dessutom så kommer du inte få det utav domstolen eller staten utan kommer själv få ligga på och skicka in papper o göra återkrävningar osv osv ... dvs du kommer få vänta på småpengarna du eventuellt kommer bli tilldömd i evigheter så du kan lika gärna skita i det.

Alternativt får du väl gå hem till tjuven ifråga själv och kräva skadestånd ... men det behöver jag väl inte förklara går i en helt annan kategori.

Garnax
2007-05-11, 16:05
Du ska ju direkt yrka på bussresor till och från jobbet VARJE dag som cykeln vart borta.

Bussen tar ju naturligtvis en längre väg hem än du gör på cykel så det tar mer tid och för den tiden ska du ha betalt, varje dag.

Var inte blyg, får du något är det bättre än inget...