handdator

Visa fullständig version : Om ej animaliskt protein - vilka proteinkällor är då att rekommendera?


Jacky
2007-05-11, 11:40
Hej.
Jag är lite nyfiken på hur olika proteintyper påverkar kroppen.
Tänke prova en vecka utan att äta animaliskt protein (för det heter väl så?)
Utesluta: kött, kyckling etc.

Vad äter jag då istället?
Brukar försöka få i mig 150g protein per dag. Bönor, nötter och linser i all ära, men vad finns det mer?

Något mer man skall tänka på?
Vad jag minns så måste kroppen äta detta tillsammans med spannmål för att kunna tillgodogöra sig proteinerna, right?

THANX!

Handcuff
2007-05-11, 11:42
Vilken typ av resultat förväntar du dig?

Finns protein i det mesta. Bönor är ett bra exempel. 150g blir inga problem att komma upp i :thumbup:

L-Sami
2007-05-11, 11:49
Sojabönor är väl en fullvärdig vegatabilisk proteinkälla.

Eddie Vedder
2007-05-11, 11:54
Något mer man skall tänka på?
Vad jag minns så måste kroppen äta detta tillsammans med spannmål för att kunna tillgodogöra sig proteinerna, right?

Att det är fördelaktigt med blandningar av baljväxtprotein och spannmålsprotein är helt riktigt, dock är det inte så att proteinet inte tas upp annars utan snarare att dom båda för sej är icke-fullvärdiga men tillsammans kompletterar dom varandra perfekt och det blir då fullvärdigt protein i måltiden ändå.

Det beror på att dom baljväxter generellt sett lider brist på aminosyran metionin vilken dock spannmålsproteinet har i överskott. Spannmål har å sin sida underskott på aminosyran lysin men denna finns i överskott hos baljväxter. Perfekt va!?:thumbup:

Den här sidan är mycket bra för just kombinationer av baljväxter och spannmål, det är YTS här på forumet som sköter sidan:

http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html

Sen en fråga jag har:

När du säger att du ska utesluta animaliskt protein, då syftar du även på mejeri - och äggprodukter va? D.v.s. du ska hålla dej till vegansk mat, inte bara lakto-ovo vegetarisk? Har jag förstått det rätt?

Jacky
2007-05-11, 13:17
Vilken typ av resultat förväntar du dig?



Läste en intressant studie för cirka ett halvår sedan där människor hade upplevt att de sov bättre och kände sig piggare.
Kanske bara bullshit...
Kan vara kul att testa en vecka dock...

Jacky
2007-05-11, 13:18
Att det är fördelaktigt med blandningar av baljväxtprotein och spannmålsprotein är helt riktigt, dock är det inte så att proteinet inte tas upp annars utan snarare att dom båda för sej är icke-fullvärdiga men tillsammans kompletterar dom varandra perfekt och det blir då fullvärdigt protein i måltiden ändå.

Det beror på att dom baljväxter generellt sett lider brist på aminosyran metionin vilken dock spannmålsproteinet har i överskott. Spannmål har å sin sida underskott på aminosyran lysin men denna finns i överskott hos baljväxter. Perfekt va!?:thumbup:

Den här sidan är mycket bra för just kombinationer av baljväxter och spannmål, det är YTS här på forumet som sköter sidan:

http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html

Sen en fråga jag har:

När du säger att du ska utesluta animaliskt protein, då syftar du även på mejeri - och äggprodukter va? D.v.s. du ska hålla dej till vegansk mat, inte bara lakto-ovo vegetarisk? Har jag förstått det rätt?

Jepp...du har uppfattat mig rätt.
Tack för all info - toppen!

Ironwoman
2007-05-11, 14:32
kan även tillägga att välja rätt grönsaker. broccoli, spenat, gröna ärtor... innehåller bra med protein.

Quorn är inte helt veganskt, men fullvärdigt. Mince är "veganköttfärs" och en relativt billig köttersättningsprodukt, av sojabönor så det är fullvärdigt protein.

Semiramis
2007-05-11, 14:50
Tofu är bra. Finns en hel del torkade sojaprodukter som är hyfsade. Sojaproteinpulver är ett alternativ om proteinmängden är för liten vid slutet på dagen. Linser är bra och lött att ha i grytor, soppor etc. Berätta gärna hur det går!

Jacky
2007-05-11, 16:03
Tack!

Toppen

Handcuff
2007-05-11, 16:08
Läste en intressant studie för cirka ett halvår sedan där människor hade upplevt att de sov bättre och kände sig piggare.
Kanske bara bullshit...
Kan vara kul att testa en vecka dock...

Ok! Låter spännande :)

z_bumbi
2007-05-11, 21:15
kan även tillägga att välja rätt grönsaker. broccoli, spenat, gröna ärtor... innehåller bra med protein.

Grön ärtor kan jag kanske gå med på men både spenat och broccoli blir det stora mängder av innan man kan prata om att det innehåller bra med protein.

Rahf
2007-05-11, 21:27
Mitt icke animaliska protein kommer av att bara se och läsa vad Eddie äter.

Skämt åsido så hoppas jag ditt lilla experiment ger intressanta resultat. Lycka till!

Eddie Vedder
2007-05-11, 21:29
Mitt icke animaliska protein kommer av att bara se och läsa vad Eddie äter.

Påstår du att det är nåt fel i att käka havregrynsgröt blandat med sojafärssås (baserad på sojafärs, krossade tomater och lök*drool* )!?:D :eating:

YTS
2007-05-11, 21:31
På denna sida finns relativa proteinhalten i Energiprocent i en massa olika vegetabilier:

http://web.telia.com/~u30032762/vegprotein.html


På denna sida finns mina vegetabiliska post training kombos, grafiskt proteinbalanserade, sädesslag - baljväxt kombos:

http://web.telia.com/~u30032762/posttrainingmeals.html

Eddie Vedder
2007-05-11, 21:35
YTS: Kul att du tittade in i tråden du som är kungen av vegetabiliska proteinkombinationer. Vet du nånting om aminosyreprofilen i dinkel? Dinkelvete är ju mer proteinrikt än vanligt vete och enlig vad jag har läst skall det även vara en annorlunda aminosyresammansättning. Vet du nåt om detta samt vilka baljväxter som passar bra att kombinera med?

Hittills har jag kört med sojabönor och kikärter.

YTS
2007-05-11, 21:39
YTS: Kul att du tittade in i tråden du som är kungen av vegetabiliska proteinkombinationer. Vet du nånting om aminosyreprofilen i dinkel? Dinkelvete är ju mer proteinrikt än vanligt vete och enlig vad jag har läst skall det även vara en annorlunda aminosyresammansättning. Vet du nåt om detta samt vilka baljväxter som passar bra att kombinera med?

Hittills har jag kört med sojabönor och kikärter.

Dinkel har jag ingen aminosyra profil på än.
Skulle ändå tippa på att 1/3 gula ärter till vore en bra kombination, eftersom just ärtor ger hög proteinkvalité med de flesta sädesslag.
Även blackeye ger hög proteinkvalité med det mesta.

Eddie Vedder
2007-05-11, 21:40
Okej tack!:thumbup: