handdator

Visa fullständig version : Hur blir man PT ???

laMaz
2002-04-27, 00:51
hej ja undrar hur man blir PT (personal trainer) för dom som inte vet =)
e det nån form av kurs eller högskola eller hur funkar det?
nån som vet? skulle gärna vilja veta.
tack på förhand.

/MVH Daniel

Petrus
2002-04-27, 07:07
Här (http://www.bk-sportsmag.se/pt/index.htm) kan du hitta den mesta informationen du behöver inkl. länkar!
Vänligen,

Petrus

spinkoo
2002-04-27, 10:36
Jag har lite samma tanke där. Skulle gjärna bli PT efter gymnasiet....
MVH/Spinkoo

Åse Columbus
2002-04-27, 13:26
och skaffa er goda träningserfarenheter själva först....finns inget värre än PT som är för unga för att egentligen kunna lära ut ...de har inte hunnit göra egna misstag..

Åse :rolleyes:

Petrus
2002-04-27, 13:38
Jag anser fortfarande att man lär sig MER genom "trial and error" än en utbildning på typ 9 dagar.
Synd att man inte bara kan göra någon form av kunskapsprov coh sen få PT-licnes.
Vänligen,

Petrus

Åse Columbus
2002-04-27, 13:55
AMEN!!!!!!!!!

The semi-god has spoken!!! :D :D

Gillar dig Petrus!!

Åse :cool:

spinkoo
2002-04-27, 14:00
och skaffa er goda träningserfarenheter själva först....finns inget värre än PT som är för unga för att egentligen kunna lära ut ...de har inte hunnit göra egna misstag..

GIvetvis Åse. Fast för att överhuvud taget "få" söka jobb som går att tjäna pengar på måste man ju ha lincensen, right??!
Skulle jag säga vid intervjun "amen, jag kan ju massa, har tränat jättelänge" skulle min vän chefen slänga ut mig. Men om man samtidigt visar upp sina papper, då blir det annat...

Har jag fel??

MVH/spinkoo

Åse Columbus
2002-04-27, 14:10
Beror på vilket gym du går till och hur mycket den ägaren kan själv om styrketräning..

Petrus
2002-04-27, 14:15
Bara för att man har fått ett diplom för något betyder det absolut inte att man är kunnig inom ämnet!!!!
Är fullkomligt enig med dig Åse...

Den där jä_a licencen är itne värd ett skit förutom att man har lättare för att få jobb som PT! Vänligen,

Petrus

Arne Persson
2002-04-27, 14:32
Hade jag haft ett gym och behövt instruktörer så hade jag gjort enligt följande: 1. Jag hade bett vedebörande PT eller annan instruktör att omedelbart stoppa ner sitt fina diplom, licens eller dylikt i sin väska igen. 2. Därefter hade jag manglat dom teoretiskt för att se vad dom igentligen kan. Ett papper säger normalt inte så mycket. Man glömmer ju efterhand. 3. Det viktigaste av allt kontrollera om de har ett stort övningsförråd samt att de kan utföra dessa rätt och slutligen kan ge en godtagbar anatomisk motivering till att övningen utförs just så. Undertiden får man en blick om hur de är som människor och hur de kan fungera som goda instruktörer. Personkemin är också en mkt viktig bit.

Åse Columbus
2002-04-27, 14:34
Jag vet absolut varför jag kommer ner till dig den 11-12 maj Arne!!!!!!

Det ska bli kul!!!

Arne Persson
2002-04-27, 14:36
Du är mycket välkommen!!!

Petrus
2002-04-27, 14:39
All respect Arne!
Tyvärr är det inte många som gör på det viset du beskiver.
Oftast är det "Jaså, du har ingen utbildning? Nähä, hejdå!"
Vänligen,

Petrus

Arne Persson
2002-04-27, 14:43
Thinner! Exakt! Och det är mycket olyckligt.

Åse Columbus
2002-04-27, 14:45
Håller med dig Petrus!!!!

Vet inte hur många gånger man har fått rätta till det andra PT lyckats strulat fram i programväg och i utförande!!!!

Tagit de åt sidan och förklarat...sen frågar de mig varför de lär ut fel på bl. a. Safe...

Jaaaaa....säg det....jag vet inte. *suckar djupt*

z_bumbi
2002-04-27, 16:04
Alla verkar ju ha ungefär samma åsikter om PT:s men det är sant att för att få ett jobb på ett sk fitness gym så krävs det någon typ av certifikat så min fråga är: Vilka är de utbildningar som faktiskt är värda pengarna ?
Arne Perssons svar kan jag redan gissa :) men alla andra ?

Åse Columbus
2002-04-27, 16:09
Ja en sak är sann...inte ska du välja Safe iaf.....de som jag träffat på därifrån är undermåliga i sin kunskap.

Sen finns PT-skolan, tror jag det heter....har inte träffat nån därifrån....men hört inte alltför dåliga saker om den...

sen har vi ju alltid Arnes kurser....

Arne Persson
2002-04-27, 16:11
Av PT-utbildningarna så håller jag PT-school som bäst. Jag har dock vissa invändningar mot bl.a priset.

big
2002-04-27, 17:44
håller med Arne P. Har anlitat en PT en gång aldrig mer säger jag :rolleyes: Safe folket hade utbildning på mitt gym förut. uug En dag man önska att man stannat hemma.

JP
2002-04-27, 17:57
I PT-debatten kan jag berätta följande lilla anekdot:
Träffade härom dagen en, i och för sig, ung man (25-26 typ) som kom till mig för att få lite feedback på sin träning. Killen hade en del muskler på sin kropp och efter en stunds samtal märkte jag klart att han hade koll. Han redogjorde för sin träningsbakgrund (div kamsport, bollsporter samt några års styrketräning vill jag minnas) och för sin utbildning (idrottspedagog samt en fysiologikurs i England, som jag inte hittade någon motsvarighet till inom det svenska universitets- och högskolelivet - ganska omfattande med andra ord). Killen var som jag ser det hyfsat meriterad vad det gällde både praktiska och teoretiska kunskaper. Dessutom kunde han föra ett civiliserat och enkelt resonemang om ganska komplicerade fysiologiska processer. Kort sagt; han passerade min "kontroll" utan anmärkning och skulle med visshet även kunna göra Arne glad (kan jag så...)! Så äntligen till denna historias poäng; vid jobbsökeri på här icke närmare angiven SATS-anläggning blev killen raskt ratad, då han inte hade SAFE-utbildning. Ridå! Jag gratulerade killen till att ha sluppit undan så lätt... :D :D :D

Petrus
2002-04-27, 18:04
>JP
:cool: Killen skulle bara veta vilken tur han hade... :D

JP
2002-04-27, 18:07
Jodu! De har manualer som exakt beskriver när man ska säga "hej" till kunden och exakt vilka övningar som man ska lära ut (och då pratar jag inte ett övningsförråd som man sedan väljer ur, utan typ sex övningar som ALLA ska få lära sig). Den tid som blir över används till att putsa maskiner!

spinkoo
2002-04-27, 18:31
Arne: Hade jag haft ett gym och behövt instruktörer så hade jag gjort enligt följande: 1. Jag hade bett vedebörande PT eller annan instruktör att omedelbart stoppa ner sitt fina diplom, licens eller dylikt i sin väska igen. 2. Därefter hade jag manglat dom teoretiskt för att se vad dom igentligen kan. Ett papper säger normalt inte så mycket. Man glömmer ju efterhand.

Hehe...respekt...MEN

...jag hade ju givetvis stoppat ner diplomet i väskan igen och blivit manglad av dig, men tror du inte att medelgymmet hade tagit mitt diplom och i grova slänggar kollat på det om jag skulle få jobbet eller inte...

"man frågar för att lära sig"

MVH/spinkoo

Allan
2002-04-27, 18:59
Tyvärr är det väl så att vi måste inse att "marknaden" delat upp sig i flashiga anläggningar där man sätter "kunden i centrum" och inte direkt rekommenderar hårdkörning som metod, och hardcoreanläggningar där vi oldtimers kan knalla omkring och muttra.
Det finns oerhört mycket pengar att tjäna i den här sektorn, vilket gör att kapitalet börjat intressera sig. Då kommer de här fina säljknepen in - det låter mycket bättre med en akademi (utan nån som helst egentlig status) som bakgrund, än att framhålla att de anställda björnarna har flera hundra års erfarenhet sammanlagt.
Så länge vi själva inte har en strategi för hur vi ska få sporten socialt accepterad (organisation, målsättningar,policy etc) får vi finna oss i att det finns människor som enbart är intresserade av att plocka russinen ur kakan.
Vem får en motionär intresserad av att köpa ett jättedyrt kort när man dessutom måste säga att det kommer att bli jättejobbigt, det kommer ta tid, det fordrar jättemycket intresse etc? Det är klart att det blir lättare om säljaren/instruktören framhåller att det är lätt, att det räcker med en-två gånger i veckan, och att det finns enkla maskiner som ersätter alla krångliga teknikövningar.

Visst Arne - jag håller egentligen med dig när det gäller nivån på PT, men tror inte ditt gym skulle överleva särskilt länge ( i varje fall inte i Stockholm där enbart hyran kräver en mindre invasion varje dag för att det ska gå runt). Förmodligen kommer vi att få samma situation som i t ex Tyskland, där det finns utrymme för ett eller två hardcoregym på varje ort, som drivs runt på idealitet och entusiasm, och sedan finns de flashiga maskingymen som kan generera vinst.
Sådär, nu har jag varit jävligt pessimistisk. Nu ska vi titta på fyra timmar OL inspelat från Eurosport...

allan

[ 27 April 2002: Inlägget har ändrats av: allan ]

Arne Persson
2002-04-27, 21:36
Allan: I lilla Löddeköpinge är konkurrensen mkt hård eftersom det finns två relativt stora gym här (Hälsocenter och Kraftverket. På Hälsocenter där jag själv tränar, råkar jag ha utbildat alla instruktörerna. Jag medverkar själv också när det gäller patienter, vissa äldre och andra lite svårare fall. Om nu Hälsocenter hade varit ett renodlat hardcoregym (vilket det nästan är eftersom de flesta tar sin träning på allvar där) förklara då följande för mig.
Hur kommer det sig att vi har en hel del mycket svårt handikappade och äldre människor som tränar där? Varför RINGER sjukgymnasterna och frågar NÄR det är lämpligt för deras patienter att börja träna på gymet. Att SAMTLIGA högstadieelever åk. 7-9 bedriver regelbunden styrketräning på gymet?
Kan det bero på att folk har ett förtroende för oss?
Däremot är gruppen modefixerade bimbos och dyl. som följer vissa coola magasins häftiga trender, och byter nya träningsflugor lika ofta som sina underkläder, underrepresenterade på vårt gym.

Allan
2002-04-27, 22:55
Jag tycker det är jätteroligt om det går bra för er nere i Lödde. Det visar ju bara att det finns en framtid. Dock vidhåller jag min tes när det gäller lite större orter. Tycker jag sett det även här på Forumet - inlägg om hur gamla inrotade ställen köps upp och görs om av diverse kedjor.
Det bästa - för att återvända till det tråden handlade om - vore ju givetvis att de kunskaper som finns hos rätt många rutinerade instruktörer ute i landet, togs tillvara av de här olika PT-skolorna, istället för att uppfinna hjulet igen.

allan

Peter
2002-04-28, 10:24
Det här är ett tillfälle där jag tyvärr inte riktigt kan skriva vad jag egentligen tycker med omtanke till arbetsgivare, kollegor, vänner, utbildningskollegor osv. Eftersom många som vet vem jag är "i verkligheten" läser här skulle det förmodligen lysa igenom vilka jag syftade på.

När jag sökte jobb som instruktör tittade ägaren på mina betyg och kvalifikationer på pappret, sen pratade vi ganska länge om hans och min syn på träning, sen följde han med lite i bakgrunden under min första instruktion på hans gym. Det tycker jag är ett rimligt sätt, tror inte att det hade varit aktuellt att ens diskutera anställning om jag kommit in direkt från gatan utan utbildning. Helt logiskt enligt mig, tror inte man får komma på anställningsintervju till en anställning som ekonom heller utan papper på en ekonomiutb först.

Åse: Vad har du själv för utbildning? Kan du ge exempel på något som de lär ut fel på SAFE?

JP: Att som i fallet du beskriver ignorera högskoleutbildning och erfarenhet till förmån för en två-veckors kurs är ju givetvis idiotiskt. Själv fick jag 100 poäng av 101 på SAFEs "tenta" (70% krävs för G)utan att plugga något innan tack vare min universitetsutbilding. De där med sex övningar som alla ska köra, syftar du på SAFE eller SATS då?

Det ni skriver om långvarig erfarenhet för att bli PT håller jag med till 100% om. Funderar själv på att vidareutbilda mig till PT om några år, då kommer jag ha 10 års träningserfarenhet, magisterexamen i idrottsmedicin och jobbat som intruktör i ett antal år. Det tycker jag är en rimlig bakgrund för att kalla sig PT.

Peter

Åse Columbus
2002-04-28, 10:45
Peter!

Nej ..jag är autodidakt i området..har läst mig till mycket på olika siter och innan internet fanns så läste jag många tidskrifter och gick till biblioteket och fick tag i literatur...

Startade min eget "Bodyshape" en gång i tiden och fanns då på Gracegym i Sthlm..har själv tränat aktivt sedan 1982, känner många aktiva och vi har diskuterat många gånger in till sena natten om olika träningssätt och resultat...

Jag har under de senaste 9 åren varit på ett gym i Nacka Strand...och haft många roliga stunder ...där man fått sådan underbar feedback som bara kan komma från glädjen i att kunna förmedla ett träningssätt som kan förändra kropp o själ!

Jag har Safes kompendium hemma....(fick den av en kompis...den är iofs inget fel på ..utan jag tror att det är personen som lär ut den praktiska delen...jag nämner ett ex...

ryggresningar....att man skulle böja ryggen innan man sänkte kroppen...och sedan höja ryggen med rakt läge...det är så man blir mörkrädd...eller så fick den instruktören ett hjärnsläpp den dagen!!..stackars deltagare...en väninna till mig var en av dem...

Jag kommer snart att komplettera min erfarenhet med en genomgången kurs, föratt kunna köra mer privat och som ett komplement till min friskvårdsterapeututbildning...så jag kan ge mina framtida kunder ett fullt åtgärdspaket (vilket jag redan gör - men även kunna visa upp ett diplom - eftersom det kanske kommer kunder som vill se detta)

Jag hoppas att detta var svar på vad du ville veta. Otherwise "just ask"!!!

Åse ;)

Peter
2002-04-28, 11:18
Åse: Ja det var svar på frågan.

Jag kan garantera att utförandet du beskriver av ryggresning inte är SAFE som företags åsikt om hur övningen ska utföras och inte heller så den beskrivs i SAFE övningsbok. Att någon enskild anställd på SAFE har varit ute och cyklat betvivlar jag däremot inte.

Peter

Åse Columbus
2002-04-28, 11:28
jag tycker att intagningen till PT kurser borde kräva egen träningserfarenhet (X antal år) och instruktörerfarenhet.

Min åsikt.

Åse ;)

Peter
2002-04-28, 11:50
Jag tycker folk som väljer att utbilda sig till PT borde ha den insikten själv så man slipper kräva det.

Min åsikt

Peter

Åse Columbus
2002-04-28, 12:02
Tyvärr så är det inte så....många tycker att det är coolt, trendigt, att kalla sig PT och att det innehåller en viss status..och det är vad de är ute efter...de har tränat kanske i 1 år och tycker det är kul..och vet att man kan tjäna rätt bra med pengar...(tills dess att ryktet om deras inkompetens hinner ikapp dem)...

Åse Columbus
2002-04-28, 12:03
Tyvärr så är det inte så....många tycker att det är coolt, trendigt, att kalla sig PT och att det innehåller en viss status..och det är vad de är ute efter...de har tränat kanske i 1 år och tycker det är kul..och vet att man kan tjäna rätt bra med pengar...(tills dess att ryktet om deras inkompetens hinner ikapp dem)...

Petrus
2002-04-28, 12:12
Precis min tanke Åse! Hade det inte varit för den sakens skull sås kulle jag gärna utbildat mig (OM det då skulle vara möjligt att bara göra slutprovetoch praktiskt prov)...
Men under de senaste året/en verkar det som att det har blivit en stor fluga att "vara" PT. Känns inte så givande att lägga så många tusen på en utbildning där man redan kan mycket av det. Personligen tycker ajg inte att kunskapen är mer värd efter utbildnignen...
Vänligen,

Petrus

Åse Columbus
2002-04-28, 12:26
Faktum är att vem som helst med pengar kan starta upp en "skola" för utbildning av PT idag...det finns ingen myndighet som kollar att just du är kvalificera att lära ut...därför har jag hittills vägrat skaffa intyg....men har nyligen fått ett förtroende för en viss person...så nu tänker Åse fixa diplom.....och jag vet att jag dessutom kommer att lära mig mycket nytt och roligt!

Åse :)

Peter
2002-04-28, 12:31
Åse: Jag vet hur verkligheten ser ut, men jag skreva att jag tycker det BORDE vara så. I slutändan måste det ju vara upp till den som anställer en instruktör eller PT som får bedömma om det är en person med den kompetens man efterfrågar.

Tinner: Finns ett uttryck som säger att ju mer man kan desto mer inser man att man inte kan. Tror inte att nivån på varken SAFEs, PT-skolans eller Arnes kurser är så låg att du inte skulle lära dig något nytt, eller få nya infallsvinklar och intryck av att höra andras åsikter. Hos Safe kan du tenta av teoretiska delen om man redan kan den.

Petrus
2002-04-28, 12:39
>Peter,
Jag menar absolut inte att jag kan allt. Långtifrån! Men det går att köpa mycket kurslitteratur och lära sig det själv för en bråkdel av summan... ;)
Vänligen,

Petrus

Åse Columbus
2002-04-28, 12:40
Peter!!!

Absolut....det har du helt rätt i!!

Och det uttrycket du talar om är verkligen sant...när man tror att man inte kan lära sig mer, så har man "dött",

Att lära sig nya vinklar och öka på den kunskap man besitter är ju det som gör att träning är roligt och när man sedan kan få tillfälle att förmedla det vidare till en person som kan tillgodogöra det för sin egen tillväxt är ju det ultimata....tycker jag!

Men när jag väljer kurs ..så måste jag känna ett förtroende för programmet...och tyvärr så har nog mina sammanstötningar med representater av SAFE inte ökat mitt förtroende för den skolan. Tyvärr.

Arne Persson
2002-04-28, 13:28
Peter: Jag åkte också upp och skrev deras prov utan förberedelser (liksom JP). Där var ett antal frågor som jag insåg att om jag inte svarade fel så fick jag inte rätt. Jag framförde även detta till den ansvarige.
De använde mao multipelchoice frågor. Det är ett sätt att slippa läsa några motivationer. Det gillar inter jag!
Peter, du är välkommen på min anspråklösa kurs. Det hade varit intressant att få ett utlåtande av dig.

Peter
2002-04-28, 13:48
Arne: Hade jag inte varit fattig student, bott över 100 mil bort och redan utbildad instruktör hade jag gärna kommit. Men om du menar att jag ska komma ner som konsult och utvärdera din kurs med tillhörande konsultarvode och inte som vanlig kursdeltagare kommer jag direkt. ;)

Peter

Jocke CoC# 3
2002-04-28, 14:17
Jag har gått alla Arnes kurser, och jag är väldigt nöjd med kurserna. De är väldigt komprimerade, men oehört lärorika.
Som sagt man blir inte en instruktör över en helg, det kräv en hel del praktik för att bli en bra en.
Testa kurserna & döm själv!!

Bamse
2002-04-28, 14:34
Får man fråga här i forumet vad Arnes kurser kostar, eller måste man skicka privatmail? :cool:

Skulle vara kul att gå nån gång. För att utveckla sin egen träning alltså - inte för att bli PT.

Kjellstroem
2002-04-28, 15:32
Bamse:
Om jag inte är helt ute och seglar så kostade 1825 sist. (Gjorde en sökning)

z_bumbi
2002-04-28, 20:07
Arne Persson: Det verkar som ni håller på att bygga upp en litet starkt samhälle där nere :)
Har hållit på med något liknande med högskoleelever men det föll som vanligt på att det bara var ett fåtal som var beredda på att ta hand om nykomlingarna och att hålla i lektionerna.
Att idrottslärarna ofta sa "Jag föredrar att röra mig utomhus och det räcker för mig" hjälpte inte upp projektet heller.
Att idrottslärarna sen inte klarade att göra så många situps att de lämnade ensiffrigt var ju bara tragiskt.

Arne Persson
2002-04-28, 20:36
Peter: Nja det var väl tänkt att jag skulle mjölka dig på lite pengar, he he.. Annars hade jag givetvis hämtat dig med limosinservice. Föresten var du "fattig student" även när du gick den något dyrare SAFE-utbildningen? Med tanke på hur dagens studenter spenderar sina pengar så vill jag inte studenterna för direkt fattiga.
z_bumbi: Dom har en gympalärare som begriper vad det handlar om är själv duktig på styrketräning. All heder åt Anders Frick!

Bamse: 1825 kr precis som Kjellstroem påpekade. Jag mailar gärna info till dig.

Peter
2002-04-28, 21:07
Arne: Förstod att du var mer intresserad av mina pengar än mitt omdöme ;)

Ja jag var student när jag gick SAFE-kursen också. Men eftersom den innebar att jag fick jobb direkt efteråt har den snarare varit en investering än en kostnad. Hur det skulle gått att söka jobb efter din utbildning har jag ingen aning om så det är svårt för mig att jämföra kostnaderna.

Och ifall studenter överlag är fattiga eller inte beror väl på hur man definierar fattig. Jag personligen läser dubbel studietakt och jobbar vid sidan om studierna. För det får jag lite över 3000 kr i månaden, vill jag ha mer får jag låna pengar.

Peter

Arne Persson
2002-04-28, 22:15
Peter: Jag hoppas att du tog det som ett litet skämt. När det gäller studenterna i Lund så verkar de inte sakna pengar på helgerna i alla fall.

Det hade naturligtvis varit trevligt att ha dig på en kurs eftersom dina åsiker hade säkerligen varit värdefulla.
Jag är alltid intresserad av konstruktiv kritik. Jag har haft ett antal PT-are på mina kurser. De har förefallet mycket nöjda.

Vad läser du förresten?

Peter
2002-04-28, 22:46
Idrottspedagogik, idrottsmedicin och kostvetenskap kan man väl sammanfatta det med.

Vi talades vid i telefon förra sommaren om du kommer ihåg. Det började med någon diskussion om fettförbränning och promenader på ett annat forum och slutade med att du ringde mig (var hemma i stockholm då).

Peter

Arne Persson
2002-04-29, 08:20
Nu minns jag! Det var ett mycket trevligt samtal. Personligen tycker jag att telefonkontakter är mer givande (och mindre jobbiga) än skrivandet.

Numero1
2002-04-30, 10:57
Jag har själv tränat styrketräning i 12 år och gick under förra året de båda utbildningarna på sammanlagt 30 dagar för att bli licencierad PT (SAFE).
(För att klargöra begreppen lite :-)

Det gav mig mycket nya kunskaper och framför allt på det teoretiska planet. Att sittande och stående vadpress tog på vaderna visste jag sedan länge men varför tar sittande vadpress mindre på vaden (och mer på flundramuskeln) än en stående t. ex kunde jag tidigare inte förklara! Även om jag som sagt hade lärt mig mycket genom att slita i gymmet så har jag trännat med bättre resultat än någonsin med en lägre skaderisk (eftersom jag nu kör striktare med lägre vikter).

Ni kan tycka att min licens är skit. Det enda jag kan säga är att jag lärde mig mycket trots 12 års erfarenhet.

Personal fitnessschool och SAFE är två alternativ...

Ps. jag flinade själv åt alla finniga PT:s på mitt gym lite överlägset innan...

[ 30 April 2002: Inlägget har ändrats av: Numero1 ]

Arne Persson
2002-04-30, 11:26
Numero1: Jag kan glädja dig med att jag har haft både PT-instruktörer, "vanliga" instruktörer, sjukgymnaster mm, som har sagt att de verkligen har haft nytta av mina "enkla" kurser.
Tanken med min steg 1 utbildning är att ge de kunskaper som krävs anatomiskt och praktiskt för att visa ett antal övningar (c:a 100st) rätt och att korrekt kunna motivera detta bl.a anatomiskt.
Ps. jag har inte flinat åt några PT-are däremot har jag ibland varit mycket bekymmrad.

Åse Columbus
2002-04-30, 11:27
Numero1..

Jag tycker inte att den licensen är skit....om du läser lite mer i tråden..så menade vi sådana personer som UTAN eller med LITEN EGEN TRÄNINGSERFARENHET går en kurs och sedan kallar sig för PT.

Hoppas att detta klarar upp det missförståndet.

Åse
:)

[ 30 April 2002: Inlägget har ändrats av: Åse ]

Numero1
2002-05-03, 16:25
Arne: Jag har inte klagat på din kurs. Jag bara säger att PT kursen gav mig mycket trots 12 år i gymmet...

Åse: ok, jag håller med dig...

En annan sak som jag tänkte på. Vissa verkat tycka att PT-school är bättre än SAFE. Var det inte så att det var 2 av grundarna till SAFE som hoppade av för att köra sitt eget race med PT-school ???
I så fall kan jag tänka mig att det är liknande saker som lärs ut.

Bamse
2002-05-03, 16:37
Det är stor "risk" att jag hoppar på Sjukgymnastprogrammet till VT-03 (måste skriva upp Högskoleprovet först så man har någon chans att komma in - såg att det var 2000 sökande på 40 platser i Uppsala nu till hösten t.ex.), men din kurs verkar vara bra för att vidga vyerna.

Har nu tre frågor;
- Måste man kunna skånska för att få komma? :D :cool:
- Hur ofta kör du igång nya kurser?
- Får jag rabatt eftersom jag postar så roliga länkar på "Övrigt forum" :p :cool: :D

Arne Persson
2002-05-03, 18:16
Bamse: Du behöver inte kunna TALA skånska, bara förstå det. Håller kurserna lite oregelbundet. Tyvärr kan jag inte ge dig rabatt, jag tror att priset trots allt är ganska lågt.

PS. ang högskoleprovet. Min yngsta syrra skrev det två ggr. Första gången hade hon ett fel, andra gången hade hon alla rätt!!! Hon sökte ett antal utbildningar och kom in på samtliga. Hon valde dock att fortsätta sitt jobb som EU-certifierad whiskey-utprovara på Systembolaget. Man blir lite matt.

emmzan
2002-05-03, 18:33
Trodde jag förstod skånska.. Har aldrig haft problem att förstå klasskompisen från falsterbo. MEN så ringde jag och skulle beställa kornris.. Va? Vad sa du? Förlåt? Va?

Det snackas väl långsamt på kursen va?!

/emma

razores
2002-05-03, 19:04
Arne Persson> När håller du din nästa kurs? Måste man vilja bli instruktör eller liknande för att ha "nytta" av den eller kan man gå den för sin egen skull så att säga?
Har du nån hemsida eller nåt med mer info?

Arne Persson
2002-05-03, 19:07
Emmzan: Tyvärr inte, eftersom det är en INTENSIVKURS så blir det hel del snabb skånska blandad med latin.

Arne Persson
2002-05-03, 19:18
razores: Jag vet inte exakt när jag håller nästa Steg 1-kurs. Det är många som gått denna kurs enbart för att få nya idéer och öka sina kunskaper för sin egen träning. På denna kurs är det är där flera medlemmar från "mitt" gym som skall gå just för att öka på sina kunskaper. Du kan tala med André som är ansvarig för styrketräningen på träningsakademin i Hgb. Han gick på den senaste kursen som jag hade. Där kan du få ett objektivt svar.

emmzan
2002-05-03, 21:07
Latinet är helt okej men skånskan kan nog trassla till det för cortex cerebrum!!

Arne Persson
2002-05-03, 22:20
Knappast om man går på veterinärhögskolan.

emmzan
2002-05-04, 15:20
Du och jag utgör en magisk kombination Arne!. Du gillar inte att skriva och jag gillar inte att prata i telefon.. Kanske ska sms-a...

Du har ingen aaaning om när du har nästa kurs?? Tänkte att du skulle ha den i sommar nämligen!

/emma

Arne Persson
2002-05-04, 23:12
Emma: Ok! Väntar på ett sms från dig då.

30cm
2005-02-11, 17:01
Tar upp ett gammalt ämne...

Vad tror ni om denna skolan i USA? www.acefitness.org
Det verkar vara mest teoretiskt men jag har hört att den har mycket hög status. Man får åka till USA. Man måste vidareutbilda sig varannat år för att behålla licensen.
Hur är kvaliten jämfört med skolorna i Sverige? PT-school t.ex.

z_bumbi
2005-02-11, 17:15
Tar upp ett gammalt ämne...

Vad tror ni om denna skolan i USA? www.acefitness.org
Det verkar vara mest teoretiskt men jag har hört att den har mycket hög status. Man får åka till USA. Man måste vidareutbilda sig varannat år för att behålla licensen.
Hur är kvaliten jämfört med skolorna i Sverige? PT-school t.ex.

PT-skolan joggar i cirklar runt ACE.

ACE har inget praktiskt prov utan det enda man gör är att plugga in lite teori och sen skriva ett prov, det går utan större svårigheter att klara provet utan att närvara vid ett enda utbildningstillfälle.
Betala 5000 kr och få ett papper med andra ord.

Vill du ha något som funkar bra internationellt (Och faktiskt ger något) så åk till Australien, där har de i alla fall lite krav på PT-utbildningen.

30cm
2005-02-11, 17:19
Det låter intressant. Faktum är att jag gärna jobbar utomlands. Har du någon länk till eller namn på skola?

z_bumbi
2005-02-11, 18:35
Det låter intressant. Faktum är att jag gärna jobbar utomlands. Har du någon länk till eller namn på skola?

Det är ingen skola på det sättet, man måste ha praktik/jobb på ett gym en viss tid och sen regelbundna test på det. Allt styr av delstaten som man befinner sig i vilket ger lite mer kvalitet än att samma företag som håller i utbildingen även ger licensen samt t o m håller i "intresseföreningen".

Det bästa om du ska jobba utomlands är nog att fixa en riktig utbildning inom kost/hälsa/träning och sen gå vidare.

30cm
2005-02-11, 18:42
Det är ingen skola på det sättet, man måste ha praktik/jobb på ett gym en viss tid och sen regelbundna test på det. Allt styr av delstaten som man befinner sig i vilket ger lite mer kvalitet än att samma företag som håller i utbildingen även ger licensen samt t o m håller i "intresseföreningen".

Ok, men då blir jag fast i australien.

Det bästa om du ska jobba utomlands är nog att fixa en riktig utbildning inom kost/hälsa/träning och sen gå vidare.

Vad rekommenderar du? Menar du högskola/universitet? I sådana fall, vilken utbildning eller ämnen? Eller menar du något i stil med PT-school?

z_bumbi
2005-02-11, 19:11
Ok, men då blir jag fast i australien.

Är gymet du vill jobba för något så när pålästa se känner de till olika utbildningar alt så får du förklara vad det innebär. Jag skulle inte satsa på det som ett sätt att få jobb utomlands men det är nog den bästa PT-utbildningen som jag hört talas om som inte innefattar högskola.

Vad rekommenderar du? Menar du högskola/universitet? I sådana fall, vilken utbildning eller ämnen? Eller menar du något i stil med PT-school?

Högskola. Ta en djupare inriktning, t ex dietist/näringsfysiolog, sjukgymnast och kompletera med de bitar som utbildningen saknar. Examen är inte giltig i alla länder men det visar i alla fall att du har några kunskaper.

30cm
2005-02-11, 19:26
Finns det kurser som "träningskunskap", "styrketräningskunskap" eller "aerobicskunskap"? Kanske "fysiologi" eller "anatomi"?

Näringsbiten är ju självklart viktig men är det en stor del i PT-jobbet?

Tränar man mycket sjuka personer som PT eller är det mer idrottsmän/kvinnor eller kanske medelålders kvinnor som vill komma i form? Jag antar att det beror på var man är anställd, men kan man säga nåt om vad somär vanligast?

Allan
2005-02-11, 19:31
Minns att det finns mer fullödiga utbildningar än PT. Man kan numera sy ihop kvalificerade utbildningar på högskolan. Peter som skriver på forumet är fil mag med inriktning på träning och friskvård. Dessutom finns det ju idrottshögskolan, Bosön etc.
Och det ligger lite länkar i länksamlingen.

allan

30cm
2005-02-11, 19:58
Funkar PT-school internationellt?

Northstar
2005-02-12, 14:52
är det inte så att för att få bli PT måste man ha gått en styrkeinstruktörskurs först??
/simon

William
2005-02-12, 15:03
Funkar PT-school internationellt?

PT-school är för tillfället, så vitt jag vet just nu involverat i att syihop en PT-uybildning på högskolenivå. Det ska även pågå arbete med internationell certifiering.

Bäst är nog om du kontaktar skolan. Nummer finns på PT-school (http://www.pt-school.com)

Där får du aktuell info om ovanstående.

Vänligen

William

Lizard
2005-02-12, 22:08
Iofs högskola men:

Äger (https://www.nsca-lift.org/default.asp)

Lizard

30cm
2005-02-13, 12:51
Det verkar väldigt intressant Lizard!

Dem verkar seriösa. Hur är deras rykte i fitnessvärlden? Det verkar funka internationellt. Man kan ta examen i London som närmast fast de verkar ha mest aktivitet i nordamerika. Priserna var förvånadsvärt låga, ett par tusen SEK för licensen! Har de endast utbildning inom styrketräning?

Är du medlem? Har du gått någon av deras utbildningar?