handdator

Visa fullständig version : Vad är karisma för er?


kalle_banan
2007-05-10, 21:06
Charm och karisma pratas det ibland om när det gäller tex Mark levengood, John F Kennedy, Winston Churchill, Bill Clinton och många fler.
Men vad anser ni är karisma/charm, vad utmärker en charmör?

LadyG
2007-05-10, 21:19
Karisma och charm behöver inte ha med varandra att göra. Hitler t ex hade en jävla karisma, men han var då inte charmig. En person kan vara karismatisk men för den skull behöver han/hon inte vara en bra demagog, så det har inte med talförhet eller intelligens att göra heller anser jag.

Karisma är mer utstrålning, tycker jag.

Ganymedes
2007-05-10, 21:23
Copy & Paste på LadyG - exakt den definition jag själv använder. Fast jag refererar sällan till Führern iofs. :)

backflash
2007-05-10, 21:24
något som går att levla

edit: skolarbete?

Lellan
2007-05-10, 21:30
Ok, nu är jag färgad av moderskärlek och stolthet...*whistle* men min avkomma anser jag vara karisma personifierad.. :n00b Dvs när man kan sitta i mössa i en däckgunga och skina utan att ens le.. *cupid*

http://img527.imageshack.us/img527/3474/sandldejackato8.jpg (http://imageshack.us)

Edit: Får ta å läsa på länkguiden bättre tror jag.. trodde den skulle bli en liten klickbar sak. Har klickat bort imageshack så jag kan inte ändra heller,sry.

LadyG
2007-05-10, 21:34
Copy & Paste på LadyG - exakt den definition jag själv använder. Fast jag refererar sällan till Führern iofs. :)

Valde den minst sympatiska människa jag kunde komma på, och erkänn att han måste haft en fruktansvärd karisma för att kunna göra en sån massa skada och slå så mycket blå dunster i så mångas ögon.

Otäck kombination, ondska och karisma.

swiftin
2007-05-10, 21:35
Ok, nu är jag färgad av moderskärlek och stolthet...*whistle* men min avkomma anser jag vara karisma personifierad.. :n00b Dvs när man kan sitta i mössa i en däckgunga och skina utan att ens le.. *cupid*

http://img527.imageshack.us/img527/3474/sandldejackato8.jpg (http://imageshack.us)

Edit: Får ta å läsa på länkguiden bättre tror jag.. trodde den skulle bli en liten klickbar sak. Har klickat bort imageshack så jag kan inte ändra heller,sry.

Hahaha! Men ditt exempel var ganska slående :) Ditt barn ser väldigt karismatiskt ut.

Lellan
2007-05-10, 21:40
Hahaha! Men ditt exempel var ganska slående :) Ditt barn ser väldigt karismatiskt ut.

Han är avgudad, man kanske blir sån då? :D (avgudad men får inte äta sand, leka med kontakter, spisar eller diskmaskiner).

Trance
2007-05-10, 21:41
Barn har inte karisma, de låter och är irriterande.

Kabuto
2007-05-10, 21:50
Man får inte karisma bara av att vara söt :P och det är ju tydligen många bäbisar..

joriice
2007-05-10, 22:05
Lellan: Söt Unge.

karisma är väl då typiskt för personer som kan övertala folk, och vinna deras förtroende genom att erbjuda människor något som förhöjer deras tillvaro, som frihet, samhällsklimat och liknande... typ?

Charm är enligt mig - en personlighet som vissa innefattar. De kan vinna någons förtroende, genom utstrålning, om den är positiv, sexig, mystisk osv..


Självförtroende kan ha stor roll i frågor som rör karisma och charm anser jag.

Egentligen bör jag inte skriva, eftersom jag inte är helt säker på vad som skiljer dem åt. Men eftersom det är den personliga åsikten som efterfrågas så tänkte jag "äähh what the hell..."

LadyG
2007-05-10, 22:27
Einstein var ingen lysande talare, han var tvärt om asocial (har läst att psykologer misstänker att han kan haft Aspergers) och tyckte inte om folk, men han var karismatisk.

joriice
2007-05-10, 22:45
Okej, jag vet inte om jag kan säga att min teori Sprack isåfall men. Kan tillägga att jag är rätt introvert av mig. Så jag utgår mest från mina egna erfarenheter... jag är inte karismatisk och charmig antar jag :D Jo det är jag visst.

L-Sami
2007-05-11, 00:21
En som utstrålar och skiljer sig från mängden, tycker jag har karisma.

Helena B
2007-05-11, 00:39
Karisma och charm behöver inte ha med varandra att göra. Hitler t ex hade en jävla karisma, men han var då inte charmig. En person kan vara karismatisk men för den skull behöver han/hon inte vara en bra demagog, så det har inte med talförhet eller intelligens att göra heller anser jag.

Karisma är mer utstrålning, tycker jag.

Hitler hade ingen karisma, däremot var han riktigt duktig på retorik. För mig är karisma och charm samma sak. Men att vara en charmör är något annat.

LadyG
2007-05-11, 01:59
Hitler hade ingen karisma, däremot var han riktigt duktig på retorik. För mig är karisma och charm samma sak. Men att vara en charmör är något annat.

Retoriken håller jag med om, han används fortfarande som referens i utbildningar i retorik.

Däremot är historiker över hela världen överens om att han också var enormt karismatisk. Att tro att en man som förlett en nation så grundligt som han gjorde inte hade karisma är snudd på omöjligt om man tänker efter. Han hade inte lyckats gå och bli vald till rikskansler om han inte haft karisma.

SvD: "Mest intressant är kanske ändå vad rapporten utelämnar. Den berör överhuvudtaget inte Hitlers antisemitiska politik, vilket kan ha att göra med att Stalin till en väsentlig del delade Hitlers syn på judarna. Den rör med lätt
hand vid skillnaden i härskarteknik mellan de båda ledarna. Den försöker överhuvudtaget inte förstå det specifika med fenomenet Hitler, nämligen hans personliga karisma och retoriska förmåga."

Folket i Bild har en bok om Albert Speer, som också rör vid ämnet. Läskig, den handlar om ett otäckt ämne, men läsvärd.

En person måste inte ens vara sympatisk för att vara karismatisk faktiskt och jag tycker fortfarande inte att det har ett dugg med charm att göra.

Lellan
2007-05-11, 08:09
Men min poäng var ju att han INTE var bebissöt.. försöker igen då.

Från wikipedia: "Karisma betyder personlig utstrålning. En person som är karismatisk har lätt att få med sig människor. Egenskapen är viktig för ledare och folk som talar inför publik. En karismatisk person behöver dock nödvändigtvis inte vara en "talare". Det är betraktaren eller åhöraren som avgör/uppfattar detta. Som -Skönheten sitter i betraktarens öga...." Här är han INTE söt, däremot enl mig karismatisk! :-)
http://img526.imageshack.us/img526/5551/bestmdnrbildcp0.jpg (http://imageshack.us)

Den här ggn valde jag medvetet stor bild in your face.. *whistle* (kanske, eller så har jag inte fattat imageshack än..) Alltså, wikipedia är väl inte världens bästa källa, men eftersom ens personliga åsiskt efterfrågades å vi faktiskt får höra att sonen har karisma - då han utan ord får som han vill när han umgås med andra barn (å vi får springa som vakter så de inte blir överkörda), flörtar med vuxna osv. Jaja.

Lellan
2007-05-11, 09:27
(så j*vla galet stor menade jag faktiskt inte. Felåt..:em: :banned )

clash
2007-05-11, 16:13
Karisma är utstrålning , en person som folk lägger märke till när han/hon kommer in i ett rum. En aura.

Charm är mer åt socialt kompatibel, talför , kvick osv osv.