handdator

Visa fullständig version : Olika skelett


sissa
2007-05-10, 20:59
Skiljer det sig mkt mellan våra skelett ( då syftar jag på bredd av höftbenet,bröstkorg,axelbredd och såna saker) inom respektive kön?

Alltså man borde ju vara byggd olika tänker jag, samtidigt så har jag nån minnesbild av att det där mest skulle vara en myt. Är man bred tex om höfterna så är det muskler/fett, inte brett höftben i första ahnd. Att skillnaderna skulle vara mkt små.

Nå, hur står det till?

Kabuto
2007-05-10, 21:04
Jag tror det är stor skillnad..

Yes
2007-05-10, 21:05
Jag tror det du tänker på, vilket jag har för mig nämnts här tidigare, är själva massan på skelettet där variationerna inte är så stora(förutsatt samma längd, antar jag).

Proportionerna kan ju däremot skilja sig oerhört mycket åt.

Slartibartfast
2007-05-10, 21:07
Det skiljer ju en hel jävla del! Kolla på mina axlar och jämför med vem som helst.

sissa
2007-05-10, 21:07
Jag tror det du tänker på, vilket jag har för mig nämnts här tidigare, är själva massan på skelettet där variationerna inte är så stora(förutsatt samma längd, antar jag).

Proportionerna kan ju däremot skilja sig oerhört mycket åt.

blandade nog ihop det ja.

tack

Dumleman
2007-05-10, 21:07
Arne P visade ju en bild på ulna från två olika människor med samma kön och det ena var typ dubbelt så grovt som det andra!

sissa
2007-05-10, 21:07
Det skiljer ju en hel jävla del! Kolla på mina axlar och jämför med vem som helst.

det e bara muskler.*flex*

Lellan
2007-05-10, 21:08
Arne P visade ju en bild på ulna från två olika människor med samma kön och det ena var typ dubbelt så grovt som det andra!

Var? Jag vill också se?
:)

Robbin
2007-05-10, 21:09
Är inne på ganska djupt vatten men jag tycker det borde vara ganska stor skillnad mellan en 160cm smal tjej och en 190cm grov man i storleken på skelettet.

Fast att det där med att "jag väger mycket pga grov benstomme" inte är sant. Sen hur det går ihop är en annan femma. Skelett kanske inte väger så mycket? Eller det kanske var att det inte var stor viktskillnad på skeletten mellan personer med samma längd etc.

*Edit lol för 1 minut sen var det 2 poster här :P

Gpajpen
2007-05-10, 21:09
det e bara muskler.*flex*
nja, största faktorn är hur bredda nyckelben man har. t.ex så är jag påtagligt axelbredare än dom flesta, och var det redan innan jag började träna.

men lugn jag har 0,0 vader så det jämnar ut sig.

Slartibartfast
2007-05-10, 21:10
Är inne på ganska djupt vatten men jag tycker det borde vara ganska stor skillnad mellan en 160cm smal tjej och en 190cm grov man i storleken på skelettet.


Nu gällde det ju förvisso skillnader mellan individer av samma kön.

Ganymedes
2007-05-10, 21:14
Stämmer in i kören. Stora individuella skillnader, ja.

Dumleman
2007-05-10, 21:16
Var? Jag vill också se?
:)
Var visst radius :em:.
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2265033&postcount=17

joriice
2007-05-10, 21:37
Ja, det finns naturligtvis skillnader på skelettet hos olika individer.
För att ta mig som exempel så har jag på senare år noterat hur spetsiga mina nyckelben är. De sticker upp rätt högt alltså, och alla sa att det var för att jag var så spinkig. Men nu när man lagt på sig lite fläsk så kvarstår "fenomenet"... Varför skall mina nyckelben vara spetsigare än medelsvenssons? De kanske gynnas av axelträning, eftersom muskelfibrerna har mer att fästa i så att säga :D Men det är självklart bara fåniga spekulationer - önsketänkande.

Robbin
2007-05-10, 21:44
Nu gällde det ju förvisso skillnader mellan individer av samma kön.

Oj.

*Kom-ihåg-lapp åt mig själv* Gå och lägg dig när texten börjar bli suddig.

Vinter
2007-05-10, 22:00
Gener och påverkan från klimatet vi lever i gör ganska mycket. Inuiter har tex i allmänhet kortare armar och ben än genomsnittet pga att det ger blodet mindre väg att transporteras och värma. Vet inte om det är denna typ av skillnader du menar?

sissa
2007-05-10, 22:11
Gener och påverkan från klimatet vi lever i gör ganska mycket. Inuiter har tex i allmänhet kortare armar och ben än genomsnittet pga att det ger blodet mindre väg att transporteras och värma. Vet inte om det är denna typ av skillnader du menar?

nja, jag tänkte mer på om ens kroppsform inte bara beror på fett/muskler utan även hur man är byggd rent skelettmässigt. rätt självklart kanske men jag hade det där om "myt" i huvvet. men det var ju inte det som åsyftades

chidde
2007-05-11, 11:56
jag tror sissa ville veta om det fanns nån märkbar skillnad på en individ med samma kön, och samma storlek (längd)
där den ena t ex har bredare höfter än andra, är det så att den ena har märkbart större höftben eller är det muskler fett som gör de bredare höftbenen?

klart, jämför man med en 160 cm kvinna och en 200 cm man skiljer det säkerligen en massa

men även om jag hade ställt mig bredvid muddler t ex, som är närmare 200 m så skulle jag tro att hans höftben, axelbredd osv hade varit nummer större oavsett

Tolkia
2007-05-11, 13:52
nja, jag tänkte mer på om ens kroppsform inte bara beror på fett/muskler utan även hur man är byggd rent skelettmässigt. rätt självklart kanske men jag hade det där om "myt" i huvvet. men det var ju inte det som åsyftades
Nog lär det göra skillnad, både teoretiskt och praktiskt/visuellt. Däremot lär det inte vara så enkelt att avgöra vad som är vad om man inte har två individer som har exakt samma fysiska status (muskler, fett osv.).

Något som däremot är en myt, men som man ofta får höra, är att breda höfter/brett bäcken hos en kvinna skulle vara ett tecken på att hon är "bra på att föda barn". Det är ju liksom inte yttermåttet som avgör den saken.

Mirre
2007-05-11, 14:02
Sissa: Kika gärna på lineupbilder från t ex BF-tävlingar och då tänker jag fråmst på nybörjartävlingar där det i flera fall ännu inte finns så mycket muskelmassa så att du kan se mer av skelettet. Jämför deras kroppar så kommer du att få se att att det kan skilja rätt mycket på hur strukturen kan se ut. Vissa har brett bäcken, andra är riktigt smala där. Men som tidigare så är viktskilladen på skelettet marginell om man jämför två lika långa personer. Jag har lärt mig att det kan röra sig om något kilo, maximalt.