handdator

Visa fullständig version : proteintillskott...


miapia
2003-03-20, 22:47
jag har letat runt lite på forumet men inte hittat det jag sökt efter, så jag tänkte att ni som kan så mycket kanske kan hjälpa mig... :bow:

jag funderar på att köpa nåt proteintillskott eftersom jag inte får i mig så mycket med min vanliga mat. jag söker nåt att ta i samband med morgonpromenader (före eller efter, jag vet inte vilket som är bäst?) och som man kan ta efter träning och kanske också som mellanmål, fast inte alla tre grejerna på samma dag, då får man väl kanske ett rejält överskott...sen får det inte vara så väldans dyrt heller, är man en fattig student så är man...

finns det nåt som motsvarar mina önskemål?

om man tar, låt säga, två proteindrinkar på en dag, måste man dra ner på dagens totala kaloriintag då så att man inte går upp i vikt?

berätta gärna nåt mera också som jag behöver veta!

*tacktack*

Bubba
2003-03-20, 23:09
Jag kör på Dalblads thee in one som finns att köpa hos muskelbutiken.com . Käka kanske en halv skopa före morgonprommisen och drick kaffe. Käka inget annat innan då förstör du meningen med promenaden, de låga insulinnivåerna.

Lycka till. :thumbup:

miapia
2003-03-20, 23:20
just det ja...skillnaden på kreatin och protein?

*oförstående*

:em:

EiseltUK
2003-03-21, 00:42
Det finns massor av proteiner som du kan ta. Jag skulle nog rekommendera ett med mer kasein (som är ett mjölkprotein som tar upp gradvis under längre tid). Studier tyder på att kasein eventuellt erbjuder fördelar när det gäller fettförbränning som man inte vår med vassle ("whey") protein (syftar på studien på överviktiga polismän). Ett vassleprotein triggar även insulinet mer än kasein och insulinet vill man hålla nere när man vill bränna fett. Men det är inte helt avgörande. Ett vassleprotein funkar bra det också. Det finns många billiga vassleprotein, kolla t ex på Exell Vassle som finns i Kolozzeums webshop, ************* har Whey-80 och Dalblads har några billiga varianter. Jag tror dock att Whey-80 och Exell är billigast.

Skillnaden mellan protein och kreatin är att det första är ett näringsämne som kroppen behöver för att bibehålla hälsa, underhålla av celler och bygga muskelvävnad. Kreatin är intet näringsämne, utan mer bara ett tillskott som du kan ta för att öka styrkan. Det går inte att slarva med proteinet och istället ta kreatin och tro att man uppnår bra resultat. Protein är ett bra bastillskott. När man kommit igång ordentligt med träningen och börjat uppnå resultat kan man komplettera med kreatin för att få lite extra krut.

Mvh
Henrik

Laan
2003-03-21, 16:27
Hur stor skillnad é det egentligen på att ta vassle alla dagar gentemot att ta vassle efter träning och ta tex. protec träningsfria dagar?? :confused:

Legz Luthor
2003-03-21, 17:06
Vilka livsmedel/proteinpulver innehåller mycket kasein?

z_bumbi
2003-03-21, 17:12
Legz: Mjölk, ungefär 80 % av proteinet är kassein, resten är vassle.

Legz Luthor
2003-03-21, 17:21
Tack, men det blir lite jobbigt att dricka så mycket mjölk för att få i sig tillräckligt med protein. Finns det nåt proteinpulver som innehåller särskilt mycket kasein?

EiseltUK
2003-03-21, 17:23
Originally posted by Laan_84
Hur stor skillnad é det egentligen på att ta vassle alla dagar gentemot att ta vassle efter träning och ta tex. protec träningsfria dagar?? :confused:

Det är nog ingen större skillnad på kort sikt. Det finns ingen anledning till en sådan uppdelning. Vassle är troligen bra efter träning, men om du vill ta ett protein med som mellanmål och på kvällen så kan ett kaseinbaserat vara bättre. Det optimala skulle då vara att ha två olika pulver som du tar vid olika tidpunker under dagen. Du får ligga ut med lite mer pengar men burkarna räcker istället längre så det går jämt ut kostnadsmässigt.

Mvh
Henrik

z_bumbi
2003-03-21, 17:34
Och ett abstract från undersökningen hittar man här..http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10838463&dopt=Abstract

Eiselt: Har du läst hela studien ? Verkar överdrivet att bara leva på vassle hela tiden nämligen, man åt ingen vanlig mat som skulle kunna jämna ut aminosyraflödet ?

Hur såg kosten ut för kontrollgruppen ? Verkar konstigt att jämföra resultaten om man inte höjde deras proteinintag också nämligen då det ju de andra två grupperna både tränade och åt högre protein som det verkar av sammanfattningen.

EiseltUK
2003-03-21, 17:45
Jag har läst hela studien, man kommer inte ihåg detaljerna. Det är i stort sett alltid någon brist på såna studier så man kan inte dra några riktiga slutsatser.

/ Henrik

Wilson
2003-03-22, 01:59
eseilt: vad tror du om att äta 50/50 kasein/vassle-proteinpulver efter träning? skulle jag få avsevärt bättre resultat om jag tog enbart vassle?

ivandrago
2003-03-22, 11:32
Originally posted by Wilson
eseilt: vad tror du om att äta 50/50 kasein/vassle-proteinpulver efter träning? skulle jag få avsevärt bättre resultat om jag tog enbart vassle?

nej.. kosttillskott är inte mirakelmedel. Resultaten kommer med tiden.

Wilson
2003-03-22, 14:38
Originally posted by ivandrago


nej.. kosttillskott är inte mirakelmedel. Resultaten kommer med tiden.

aa som jag tänker då. Jag har ju fått resultat även om jag inte använt rent vassle, så det lär väl inte vara nån skillnad precis.. iaf ingen märkbar

miapia
2003-03-22, 16:50
yeah, nu har jag gjort en beställning på protec+ och twinlab måltidsersättning, jag tänkte kombinera dem + ett vanligt mål mat varje dag så får vi se hur det går...

z_bumbi
2003-03-22, 18:47
miapia: Varför bara ett mål vanlig mat ? Är bättre att äta riktig mat för att sen kompletera med tillskott om man behöver..

miapia
2003-03-22, 20:30
z_bumbi: jag tänkte pröva mig fram lite mest för att få lite mindre daller på magen och kanske komma i mina favvojeans igen... :)

inget jag tänker hålla på med så värst länge, bara köra rätt intensivt en vecka eller så och se vad som händer, sen byta ut ersättningen mot mera riktig mat och behålla proteinet och ta det efter träning och så...

vi får väl se vad som händer... ;)

King Grub
2003-03-22, 20:47
Originally posted by miapia
z_bumbi: jag tänkte pröva mig fram lite mest för att få lite mindre daller på magen och kanske komma i mina favvojeans igen... :)

inget jag tänker hålla på med så värst länge, bara köra rätt intensivt en vecka eller så och se vad som händer, sen byta ut ersättningen mot mera riktig mat och behålla proteinet och ta det efter träning och så...

vi får väl se vad som händer... ;)

Du får inte bort mer "daller" av måltidsersättningar är genom att äta bra mat, i riktiga mängder och korrekt sammansatt. Sparar pengar gör du också.

Langster
2003-03-23, 22:08
Måltidsersättningar fungerar ganska bra, men de innehåller ofta för lite fett och fibrer.
Tänk på att fett är livsviktigt för kroppen, dessutom så går det mycket bättre att gå ner i vikt om man får i sig fett i rätt mängder.
Jag tycker inte att det finns nån komplett måltidsersättare, men man kan kombinera dem med annat för att få en bra måltid. Typ grönsaker, frukt, havre och oljor.

Jag äter oftast bara ett lagat mål mat om dagen, med lagat menar jag typ tillagat kött, omelett eller liknande. Resten är baserat på proteindrinkar och måltidsersättare med diverse "tillbehör". Jag har inga problem med att varken gå ner eller upp i vikt med det upplägget, allt beror på mängden mat och den fysiska aktiviteten, kcal in och ut alltså.

Det verkar vara många som är anti-kosttillskott, som anser att man måste äta "riktig" mat, men det finns ju inget som säger att proteinpulver inte kan vara grunden till en ordentlig måltid om man kombinerar det med annat.

Bamse
2003-03-23, 22:47
Originally posted by Langster
det finns ju inget som säger att proteinpulver kan vara grunden till en ordentlig måltid om man kombinerar det med annat.

Vadådå? :rolleyes:

Langster
2003-03-23, 23:47
Fixat...:(

Munter
2003-03-23, 23:52
Det är nog mer smaken som avgör för oss i mat-klubben. Känns lite mer rejält att dra i sig en grillad kyckling än någon proteinshake eller måltidsersättare...håller med om att man kan leva gott på pulver, baserade himla mycket av min kost på pulver för några år sedan. Snabbt och smidigt, men det blir ju tradigt i längden!

miapia
2003-03-24, 19:22
chilla lite nu, people...jag tänkte bara prova en vecka eller två för att kolla vad som händer, kanske äta pulver måndag-tisdag, vanlig mat på onsdag och pulver torsdag-fredag, vanlig mat på helgen. nån som vet hur fort kroppen ställer in sig i svältläge om man äter lite?

jag tänkte ifall jag äter pulver två dagar och sen vanlig mat en dag, suger kroppen åt sig all den näringen då eller är det bra att blanda lite? eller ska jag ersätta ett mål om dagen?

nån som har provat någon bra variant?

Bubba
2003-03-24, 20:43
Alttså jag tycker du först och främst ska kolla på vad du får i dig per dag, sedan om det kommer från käk eller pulver är skitsamma.

Såhär kör jag:
Protein: ca 2-2,5 gram/kg kroppsvikt per dag
Fett: ca 1 gram/kg kroppsvikt per dag (konstant varje dag)
Kolhydrater: ca 80-120 gram per dag

På träningsdagarna går jag till övre gränsen på protein och kolhydrats värdena men de kommer sig av att jag käkar 40gram snabba kolisar och 30gram protein direkt efter styrketräningen.
På en icke träningsdag ligger jag på 2gram protein/kg kroppsvikt och 80 gram kolhydrater.

Men jag tycker inte drinkar mättar särskilt bra så jag håller mig så mycket som möjligt till fast föda. Äter mycket grönsaker för det mättar.

z_bumbi
2003-03-24, 20:49
Originally posted by miapia
jag tänkte ifall jag äter pulver två dagar och sen vanlig mat en dag, suger kroppen åt sig all den näringen då eller är det bra att blanda lite? eller ska jag ersätta ett mål om dagen?


Om du ska satsa på en måltidsersättning så bör du nog kompletera ett mål per dag och inte köra varierande kaloriintag med så korta interval, bättre att få i sig lika mycket mat varje dag om du vill minska i fett.
Men för att kunna ha någon kontoll bör du i alla fall räkna efter vad du äter idag på ett ungefär (Några gram/kcal hit eller dit spelar ingen roll.) så att du vet hur långt under denna nivå du hamnar, det är ju inte så bra att ligga för lågt med intaget.