handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar semesterersättning?


L-Sami
2007-05-10, 15:17
Det är så att jag började arbeta för ett företag i Maj 06, har jobbat för de nu i över ett år.

Nu har jag visst 25 dagars semesterätt, men frågan är då, skulle jag ha fått semestersättning från förra sommaren då jag jobbade? och när skulle den ha betalats?

Yankeee
2007-05-10, 15:20
Nej, ofta jobbar man in semesterdagar året innan och det är vad du har gjort. Du kommer inte att få några pengar. Det är dock skillnad på semesterrätt och antalet betalda dagar.

petah
2007-05-10, 15:28
Om du är tim-anställd så får du semesterersättning varje månad på en viss procent som du tjänat, det är en bonus som du får i och med att du inte har rätt till någon semester (betalad ledighet) som tim-anställd.

Surfar kollo på jobbet.. jag är en dålig människa.

machine gun
2007-05-10, 15:29
Det beror på vilket system de har på ditt jobb. Där jag jobbar är det bara de som har heltidsanställning som kan ta ut semesterdagar med ersättning. Alla andra (deltidare + behovare) får ut den semesterersättning man jobbat in året innan i pengar och den betalas ut i maj varje år.

Yankeee
2007-05-10, 15:30
Det beror på vilket system de har på ditt jobb. Där jag jobbar är det bara de som har heltidsanställning som kan ta ut semesterdagar med ersättning. Alla andra (deltidare + behovare) får ut den semesterersättning man jobbat in året innan i pengar och den betalas ut i maj varje år.

Glömde typ lite ja, antog att han jobbade heltid.

L-Sami
2007-05-10, 15:32
Nej, ofta jobbar man in semesterdagar året innan och det är vad du har gjort. Du kommer inte att få några pengar. Det är dock skillnad på semesterrätt och antalet betalda dagar.

Okej, det är nog så jag har det. Vad är skillnad på semesterrätt och antalet betalda dagar?

L-Sami
2007-05-10, 15:32
Glömde typ lite ja, antog att han jobbade heltid.

Arbetar heltid.

Yankeee
2007-05-10, 15:39
Okej, det är nog så jag har det. Vad är skillnad på semesterrätt och antalet betalda dagar?

Det kanske är samma sak, har kollat lite. Råder dig att vänta tills någon med mer kunskap svarar :)

Fettecke
2007-05-10, 15:40
du har semesterrätt för tex. 25 dagar, men du kanske blev anställd i November, vilket gör att du har runt 10 betalda dagar, men kan ta ut dina 25, (varav 15 är obetald)

så har jag uppfattat det iaf

L-Sami
2007-05-10, 15:43
du har semesterrätt för tex. 25 dagar, men du kanske blev anställd i November, vilket gör att du har runt 10 betalda dagar, men kan ta ut dina 25, (varav 15 är obetald)

så har jag uppfattat det iaf

Okej, tack!

Garnax
2007-05-10, 16:48
Semestern hos oss går från April till April, blir du anställd i maj betyder det att du
kan ta ut det du han jobba ihop mellan Maj och April, det du hinner jobba under maj,juni tills du tar semester i juli kommer nästa år...

shadowfire
2007-05-10, 18:43
Men jesus, prata med din arbetsgivare, det är olika från arbetsgivare till arbetsgivare samt beroende på kollektivavtal mm.

Vissa arbetsgivare förskotterar semestern, som betyder att du kan ta ut semesterdagar redan första året du jobbar - men om du skulle sluta innan du jobbat in de dagarna så blir du ersättningsskyldig och faktureras/får löneavdrag.

Andra arbetsgivare har - som din låter - en praxis att man måste arbeta 1 år för att få loss sina intjänade betalda semesterdagar.

Du har alltid semesterrätt, men det är dagar utan lön. Har du nu jobbat 1 år på heltid så bör du ha tjänat ihop till dina betalda semesterdagar. Ditt lönekontor/din löneadministratör kan säkert svara mer på det.

Skilj också på semesterersättning (utbetalning av intjänade semesterdagar i pengar, alltså du skippar betald ledighet och tar cash istället), som inte är samma sak som semestertillägg.

Semestertillägget kan vara 0,8% av din lön och betalas oftast ut efter att man utnyttjat semesterdagar (alternativt i en klumpsumma före sommaren).

Semesterersättning betalas oftast ut om man slutar en anställning och har innestående dagar kvar.

L-Sami
2007-05-10, 19:37
Du har alltid semesterrätt, men det är dagar utan lön. Har du nu jobbat 1 år på heltid så bör du ha tjänat ihop till dina betalda semesterdagar. Ditt lönekontor/din löneadministratör kan säkert svara mer på det.

Skilj också på semesterersättning (utbetalning av intjänade semesterdagar i pengar, alltså du skippar betald ledighet och tar cash istället), som inte är samma sak som semestertillägg.

Semestertillägget kan vara 0,8% av din lön och betalas oftast ut efter att man utnyttjat semesterdagar (alternativt i en klumpsumma före sommaren).

Semesterersättning betalas oftast ut om man slutar en anställning och har innestående dagar kvar.

Okej, nu blev det ännu klarare tack :)