handdator

Visa fullständig version : Massa och styrka


Saikyou
2007-05-10, 15:04
Vet inte om detta är rätt del att lägga detta i.

Iallafall, jag undrar en sak angående massa och styrka. Jag tycker jag har riktigt lite styrka i förhållande till massa. Jag är fortfarande överviktig men har gått ner 40 kg, kan detta ha något med det att göra? Vet inte om jag låter förvirrande nu, men det jag menar är om det man ser som muskler kan innehålla något annat än muskler? Helt enkelt, styrkan känns på tok för lite med tanke på volymen på massan, kan det även bero på att musklerna inte är konstant tränade? Jag har inte direkt styrketränat men har ändå en del muskelmassa, men det är precis som all massan inte aktiveras eller används eller äns är muskelmassa.

Väldigt tacksam för alla svar

Anonym112
2007-05-10, 15:16
Jag tror det är lätt för nybörjare att överskatta sin massa, speciellt om man är överviktig.

Väldigt vanligt att man hör dom som inte tränar säga "BIFF!!" till nån som har ganska högt kroppsfett bara. (no offense)

Men annars så, träna på. Styrkan kommer :thumbup:

major Pectoralis
2007-05-10, 15:25
Vet inte om detta är rätt del att lägga detta i.

Iallafall, jag undrar en sak angående massa och styrka. Jag tycker jag har riktigt lite styrka i förhållande till massa. Jag är fortfarande överviktig men har gått ner 40 kg, kan detta ha något med det att göra? Vet inte om jag låter förvirrande nu, men det jag menar är om det man ser som muskler kan innehålla något annat än muskler? Helt enkelt, styrkan känns på tok för lite med tanke på volymen på massan, kan det även bero på att musklerna inte är konstant tränade? Jag har inte direkt styrketränat men har ändå en del muskelmassa, men det är precis som all massan inte aktiveras eller används eller äns är muskelmassa.

Väldigt tacksam för alla svar

Det finns inget direkt samband mellan styrka och muskelmassa eftersom styrka beror på fler faktorer än muskelmassa, t.ex. hävstängsförhållande, neuro-muskulär koordination etc.

Cerberus
2007-05-10, 15:26
vad är hävstängsförhållande?

major Pectoralis
2007-05-10, 15:36
vad är hävstängsförhållande?

Har du aldrig haft fysik i skolan *rolleyes* . Repetition:

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vst%C3%A5ng

I det här fallet gäller det längd på kroppsdelar och musklernas fästen och ursprung i förhållandet till det. Hade man flyttat runt muskelfästen hade man teoretiskt kunnat bli mycket starkare. Sovjet lär ha provat med sina spjutkastare. De kastade därefter ofantligt långt - en gång. Armen gick nämligen av i samma moment pga. kraften som skelettet inte var gjord för.

Cerberus
2007-05-10, 15:37
haha jag var IG-barn i skolan :D

major Pectoralis
2007-05-10, 15:38
haha jag var IG-barn i skolan :D

Jag beklagar.

Timme
2007-05-10, 16:51
Sovjet lär ha provat med sina spjutkastare. De kastade därefter ofantligt långt - en gång. Armen gick nämligen av i samma moment pga. kraften som skelettet inte var gjord för.

Ouch! :D

Saikyou
2007-05-10, 17:24
Jag tror det är lätt för nybörjare att överskatta sin massa, speciellt om man är överviktig.

Väldigt vanligt att man hör dom som inte tränar säga "BIFF!!" till nån som har ganska högt kroppsfett bara. (no offense)

Men annars så, träna på. Styrkan kommer :thumbup:

Jag har faktiskt rätt stor massa, överskattar inte så vitt jag vet. Dock är det styrkan det handlar om :P Jag vet inte hur eftersom jag inte tränar men har ordentligt med massa på biceps, triceps och yttre bröst men tycker inte att jag är speciellt stark. Jag har hört att det kan bildas andra ämnen i muskler som inte ger någon egentlig styrka men bara ser ut att vara massa? Mest det jag tänkt på om det kan vara något sådant. Min biceps helt utsträckt är 6cm hög och som "kula" 8-9cm hög(svårt att mäta) och jag klarar inte många reps med över 10kgs hantlar. (jag har mätt på rätt ställen så vitt jag vet, mitten både utsträckt och spännt, från sidan som är in mot kroppen)

bulk fiction
2007-05-10, 17:30
Då har du ganska små armar, konstigt sätt att mäta, men jag tycker att styrkan verkar i paritet med storleken även fast man egentligen inte kan säga så.

Saikyou
2007-05-11, 11:03
Då har du ganska små armar, konstigt sätt att mäta, men jag tycker att styrkan verkar i paritet med storleken även fast man egentligen inte kan säga så.

Vet inte vad du tycker är små, men jag mätte bara själva bicepsen, inte armen, höjden, inte längden :P Iallafall, finns det nåt sätt att det som är i muskelmassan inte är helt verksamt? Svårt att förklara :/

Jacksatan
2007-05-11, 11:07
Det finns inget direkt samband mellan styrka och muskelmassa eftersom styrka beror på fler faktorer än muskelmassa, t.ex. hävstängsförhållande, neuro-muskulär koordination etc.

Det finns såklart ett direkt samband, då såna som har mer muskler generellt är starkare än såna med mindre muskler. Det utesluter ju så klart inte att det även finns fler parametrar att ta hänsyn till, som du nämner.

Danny Devito
2007-05-11, 11:31
Det finns inget direkt samband mellan styrka och muskelmassa eftersom styrka beror på fler faktorer än muskelmassa, t.ex. hävstängsförhållande, neuro-muskulär koordination etc.

Ganska stupid att säga att det inte finns nåt samband mellan styrka och muskelmassa*screwy*

Anonym112
2007-05-11, 11:35
Jag har faktiskt rätt stor massa, överskattar inte så vitt jag vet. Dock är det styrkan det handlar om :P Jag vet inte hur eftersom jag inte tränar men har ordentligt med massa på biceps, triceps och yttre bröst men tycker inte att jag är speciellt stark. Jag har hört att det kan bildas andra ämnen i muskler som inte ger någon egentlig styrka men bara ser ut att vara massa? Mest det jag tänkt på om det kan vara något sådant. Min biceps helt utsträckt är 6cm hög och som "kula" 8-9cm hög(svårt att mäta) och jag klarar inte många reps med över 10kgs hantlar. (jag har mätt på rätt ställen så vitt jag vet, mitten både utsträckt och spännt, från sidan som är in mot kroppen)

Förlåt men jag har VÄLDIGT svårt att tro du har "rätt stor massa" om 10kg's hantlar är problem att curla med. Det går bara inte ihop.

Jag tror att du blandat ihop fett och muskler.

Släng in en bild på armen annars så kan folk bedömma :)

major Pectoralis
2007-05-11, 11:46
Ganska stupid att säga att det inte finns nåt samband mellan styrka och muskelmassa*screwy*

Det finns ett samband, men det är inte direkt.
Det finns ganska många tyngdlyfterskor på 60kg som lyfter tyngre än kroppsbyggare på 110kg....(åtminstone i valda övningar) *rolleyes*
Magnus ver Magnusson var världens starkaste man. Han vägde drygt 90kg.

Handcuff
2007-05-11, 11:48
Det finns ett samband, men det är inte direkt.
Det finns ganska många tyngdlyfterskor på 60kg som lyfter tyngre än kroppsbyggare på 110kg....(åtminstone i valda övningar) *rolleyes*

Ja men kroppsbyggare är inge starka. Dom är bara uppumpade! Luft. Det är bara fråga vilken mamma/pappa som helst!

major Pectoralis
2007-05-11, 11:53
Ja men kroppsbyggare är inge starka. Dom är bara uppumpade! Luft. Det är bara fråga vilken mamma/pappa som helst!

Vi diskuterade om det finns ett direkt samband mellan muskelvolym och styrka, vilket det inte finns. Vad ditt inlägg har för relevans i debatten vet jag inte. Hoppas du vet själv.

Danny Devito
2007-05-11, 11:53
Såklart det inte finns ett DIREKT samband. Men dom som tävlar på WSM är ju inte direkt smala tunnisar

Handcuff
2007-05-11, 11:54
Vi diskuterade om det finns ett direkt samband mellan muskelvolym och styrka, vilket det inte finns. Vad ditt inlägg har för relevans i debatten vet jag inte. Hoppas du vet själv.

Blev bara påmind av vad min familj sa om kroppsbyggning en gång i tiden :)

major Pectoralis
2007-05-11, 11:57
Såklart det inte finns ett DIREKT samband. Men dom som tävlar på WSM är ju inte direkt smala tunnisar

Driver du med mig? Jag skrev redan från början att sambandet inte är direkt *whatever*

major Pectoralis
2007-05-11, 11:59
Det finns såklart ett direkt samband, då såna som har mer muskler generellt är starkare än såna med mindre muskler. Det utesluter ju så klart inte att det även finns fler parametrar att ta hänsyn till, som du nämner.

Således är inte sambandet direkt..

Englund
2007-05-11, 12:01
Precis som Pectoralis säger så är styrkan och muskelmassan inte direkt proportionella med varandra. För att sammanfatta det kort;
En större muskel än den befintliga på en person är en starkare muskel.
En större muskel på person B jämfört med person A behöver inte vara starkare.

Jag skulle vilja påstå att den neurala koordinationen är en viktigare faktor än muskelmassa vad gäller styrka.

Jacksatan
2007-05-11, 12:21
Precis som Pectoralis säger så är styrkan och muskelmassan inte direkt proportionella med varandra. För att sammanfatta det kort;
En större muskel än den befintliga på en person är en starkare muskel.
En större muskel på person B jämfört med person A behöver inte vara starkare.

Jag skulle vilja påstå att den neurala koordinationen är en viktigare faktor än muskelmassa vad gäller styrka.

Just därför är det ett direkt samband.

Gpajpen
2007-05-11, 12:29
Just därför är det ett direkt samband.
det är inte ett dirket samband nej, hade det varit direkt hade du kunnat veta exakt hur stark du skulle vara om armen växte med 1cm (på samma BF%) t.ex.

Saikyou
2007-05-11, 13:15
Förlåt men jag har VÄLDIGT svårt att tro du har "rätt stor massa" om 10kg's hantlar är problem att curla med. Det går bara inte ihop.

Jag tror att du blandat ihop fett och muskler.

Släng in en bild på armen annars så kan folk bedömma :)


Yepp, fixar en bild ikväll/imorgon så får vi se om det går bedömma bättre. Problem med 10kg vet jag inte, får du avgöra, klarar 3x15 curls med 10 sekunder vila mellan vart, fast det är max för mig :/ Kommer ihåg träningsvärken i muskelfästet fortfarande, kunde inte böja ut armarna på 4 dagar :P

lazio89
2007-05-11, 20:22
Hej allihop? har en fråga.... har tränat typ 7-8 ggr har gått upp 0.2 kg:) :)
kan det bero p¨att ja inte tränar rätt. Jag tar protein efter träning bara, skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge mig lite tips...Tack på förhand

Robban
2007-05-11, 20:45
Jag har iaf aldrig sett någon tunnis flytta stora vikter!

När nervbaningen snäppats upp så man kan börja flytta lite vikter då skulle jag vilja påstå att styrkeökningarna går hand i hand med volymökningarna. Man ska dock ha klart för sig att man inte plussar 1 cm runt överarmen för att man ökar ett kilo i hantelcurl. Så lätt är det inte. Det kostar att öka volymen. Nu snackar jag muskler. Inte insprängt fett, ökade glykogenlager och vatten eller t om synligt fett.

Då jag började hade jag ett överarmsmått på 35cm. Körde som tyngst med 9kg:s hantlar. Oavsett utförande. Nu tränar jag med sjukt mycket tyngre vikter och överarmsmåttet är nu 41cm. I detta tillkommer att jag var fet som nybörjare, nu är jag i hyfsad form.
Överarmen består inte heller bara av biceps som bekant. Har nog ökat min dipsstyrka med 70kg ungefär.

Fy fan vilka dyra centimetrar... :)

King Grub
2007-05-11, 20:56
Hej allihop? har en fråga.... har tränat typ 7-8 ggr har gått upp 0.2 kg:) :)
kan det bero p¨att ja inte tränar rätt. Jag tar protein efter träning bara, skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge mig lite tips...Tack på förhand

7-8 gånger är ingenting. Kom igen när du har en nolla efter 7:an och 8:an.

Går du inte upp i vikt i den takt du önskar måste du äta mer.

Marcelo_Garcia
2007-05-12, 02:22
Jag har iaf aldrig sett någon tunnis flytta stora vikter!

Det har fan jag, en snubbe där jag tränade nån gång förut vägde mindre än 60 kilo och tog 135 kilo i bänk, 130 på tävling! Och han är fan över 50 bast också ;)

Robban
2007-05-12, 07:05
Det har fan jag, en snubbe där jag tränade nån gång förut vägde mindre än 60 kilo och tog 135 kilo i bänk, 130 på tävling! Och han är fan över 50 bast också ;)

Berätta om när du såg någon som flyttade stora vikter istället! *whistle*