handdator

Visa fullständig version : Intressant artikel om gendopning


Ulf A Big
2007-05-10, 11:15
http://www.biology.buffalo.edu/courses/bio130/medler/required_readings/gene_doping.pdf

Lite mer: http://www.biology.buffalo.edu/courses/bio130/medler/required_readings/Genes_muscle_perfomance.pdf

Timme
2007-05-10, 12:50
Mycket intressant! Jag ska läsa klart hela artikeln när jag kommer hem. Jag tror att Gendoping kommer att bli allmänt accepterat. Vi får se hur det hela utvecklas.

anabol_k1k
2007-05-10, 13:53
Fyfan vad dassigt, här sliter vi med proteinpulver o sex pass i veckan med knappa resultat. Så visar det sig att forskarna kan trolla. Jävligt intressant dock. :)

Ulf A Big
2007-05-10, 14:19
Bli verklighet? Artikeln har några år på nacken delar av det som beskrivs tillverkas redan i kina och går att få tag på....
Men du Timme strypträning liknar vissa av teknikerna i artikeln förhöjda IGF-1 nivåer lokalt i muskulaturen

Timme
2007-05-10, 14:51
Bli verklighet? Artikeln har några år på nacken delar av det som beskrivs tillverkas redan i kina och går att få tag på....


Då dröjer det inte länge för än varenda tävlande gendopar sig då. Detta är en ganska hemsk utveckling inom idrotten. Givetvis positiv inom vården. Vanliga motionärer och gymtränande kommer givetvis också börja gendopa sig.

Att ha en vältränad och muskulös fysik kommer kanske inte längre höra till ovanligheterne och hårt jobb betalar sig inte lika mycket längre. WADA kommer inte kunna upptäcka gendoping på några test så det slutar väl i att varenda tyngdlyftare, styrkelyftare, friidrottare, fotbollsspelare osv gendopar sig. En ganska skrämmande utveckling. Å andra sidan så har det förmodligen inga biverkningar och gendopingen kanske blir tillåtet och allmänt accepterat.

Men du Timme strypträning liknar vissa av teknikerna i artikeln förhöjda IGF-1 nivåer lokalt i muskulaturen.


Jag har ännu inte hunnit läsa den delen av artikeln men jag blev ganska förtjust när jag såg att IGF-1 fanns med på bilden. När jag får mitt stasband så blir det strypträning så det står härliga till! Fungerar stasbandet bra så beställer jag ett till.

olle lindblad
2007-05-10, 15:03
Vet man vad myostatinblockerare kan ha för bieffekter? Stärks t ex skelettet i motsvarande grad? Jag har för mig att Belgian Blue har problem med sådant.

Timme
2007-05-10, 15:28
Kanske finns bieffekter ändå? :D

Timme
2007-05-10, 17:37
Nu har jag läst hela. Otroligt inressant. Somsagt, detta kommer med största sannolikhet bli accepterat. Det kommer göra så att äldre människors muskler förblir "unga" och idrottare kommer att få större, starkare och bättre muskler.

Vi kommer antagligen få se Mr. Olympias större än de riktiga belgian blue tjurarna.

Det kommer bli mycket spännande att se utvecklingen på det hela. Vården behöver det, helt klart.

Englund
2007-05-10, 19:22
Damn, HUGO skulle aldrig ha isolerat och sekvenserat allt DNA i alla människans kromosomer :(.. titta bara vart det är påväg. Dåligt för idrotten, men iofs bra för den mänskliga utvecklingen.

Ulf A Big
2007-05-10, 21:12
Nu har jag läst hela. Otroligt inressant. Somsagt, detta kommer med största sannolikhet bli accepterat. Det kommer göra så att äldre människors muskler förblir "unga" och idrottare kommer att få större, starkare och bättre muskler.

Vi kommer antagligen få se Mr. Olympias större än de riktiga belgian blue tjurarna.

Det kommer bli mycket spännande att se utvecklingen på det hela. Vården behöver det, helt klart.

Är de inte det redan?

http://www.kingofdeadlift.com/wp-content/uploads/2006/10/jay-cutler-prejudging2.jpg

http://www.hardcorebodybuildingontheweb.com/precontestbible/Ronnie_Coleman_2.jpg

agazza
2007-05-10, 21:18
Det gick ett program på discovery för kanske 3 år sedan om en kille i usa som led av en sjukdom som är relaterad till detta med gendoping, han var det enda i världen som upptäckts med den här speciella sjukdomen att hans kropp "producerade" muskler hela tiden. Han opererade bort muskelmassa 1 gång varje år. Dom som forskade om honom sade då i programmet att skulle detta kunna återskapas i ett labb skulle det aldrig kunna upptäckas som doping pga att det är naturligt i kroppen.

tano
2007-05-10, 22:04
Kan nog aldrig bli tillåtet om det inte finns tillgängligt för alla.
Alltså måste det vara i det närmaste gratis.

Har inte läst artikeln, men jag antar att gendoping inte är något som är billigt eller lätt att genomföra. Får väl läsa artikeln, om jag inte läst den förut...

Vinter
2007-05-10, 22:07
Nu har jag läst hela. Otroligt inressant. Somsagt, detta kommer med största sannolikhet bli accepterat. Det kommer göra så att äldre människors muskler förblir "unga" och idrottare kommer att få större, starkare och bättre muskler.

Vi kommer antagligen få se Mr. Olympias större än de riktiga belgian blue tjurarna.

Det kommer bli mycket spännande att se utvecklingen på det hela. Vården behöver det, helt klart.

Om vi ser till samhället som helhet och räknar bort tävlingsidrott så kan det helt klart vara rent positivt. De flesta har ju inte abitionen att bli störst utan att bara må bättre och leva bättre. Olika typer av genterapi etc är extremt intressant.

LeftRight
2007-05-10, 22:29
Gendopingpreppz till kolloshopen!!! :D


On topic: Det här kan bli slutet på proffsidrott as we know it...

Englund
2007-05-10, 22:43
Olika typer av genterapi etc är extremt intressant.

Genterapi? =).. Är inte det när man ersätter icke fungerande alleler med fungerande?

Salus
2007-05-11, 03:32
Vet man vad myostatinblockerare kan ha för bieffekter? Stärks t ex skelettet i motsvarande grad? Jag har för mig att Belgian Blue har problem med sådant.

hmms?

Belgian Blues är inte genmodiferade, det är en framavlad ras, aldrig hört att de skulle ha den typen av problem..

Timme
2007-05-11, 08:23
Är de inte det redan?

http://www.kingofdeadlift.com/wp-content/uploads/2006/10/jay-cutler-prejudging2.jpg

http://www.hardcorebodybuildingontheweb.com/precontestbible/Ronnie_Coleman_2.jpg

Ännu större! :D

Timme
2007-05-11, 08:29
Gendopingpreppz till kolloshopen!!! :D


On topic: Det här kan bli slutet på proffsidrott as we know it...

Den kommer antagligen aldrig bli sig lik igen.

olle lindblad
2007-05-11, 08:35
hmms?

Belgian Blues är inte genmodiferade, det är en framavlad ras, aldrig hört att de skulle ha den typen av problem..

Jo, jag vet att de är framavlade. Vad jag syftade på var att de pga denna avel blir så tunga att de har svårt att röra sig normalt. Jag vet att medveten avel på en genetisk defekt inte är direkt jämförbar med myostatinblockering, men man bör nog ha tänkt igenom möjliga konsekvenser ordentligt.

Timme
2007-05-11, 10:48
En artikel om ämnet.
http://seattletimes.nwsource.com/html/sports/2002548919_boost09.html

Sparrisen
2007-05-11, 11:24
En polare skriver ett arbete om just gendopning, som han ska redovisa nästa vecka. Ska bli mycket intressant att lyssna på :)

Timme
2007-05-11, 11:57
En polare skriver ett arbete om just gendopning, som han ska redovisa nästa vecka. Ska bli mycket intressant att lyssna på :)

Dela gärna med dig av vad han sade. :)

AJO
2007-05-11, 12:42
Har inte läst artikeln, men förändras arvsmassan? Isåfall är ju deras barn dopade från födseln!?

Timme
2007-05-14, 22:26
Har inte läst artikeln, men förändras arvsmassan? Isåfall är ju deras barn dopade från födseln!?

Jag tror inte den förändras.

agazza
2007-05-15, 18:08
Det jag kommer ihåg var bara att dom har lärt sig att göra ett ämne som kroppen producerar vid träning som är hemskt anabolt. Det var omöjligt förr att framställa det på kemisk väg, men nu har dom lyckats. Någonting med F heter ämnet har jag för mig

bluelight
2007-05-15, 18:20
Det jag kommer ihåg var bara att dom har lärt sig att göra ett ämne som kroppen producerar vid träning som är hemskt anabolt. Det var omöjligt förr att framställa det på kemisk väg, men nu har dom lyckats. Någonting med F heter ämnet har jag för mig

igf-1?

agazza
2007-05-15, 18:26
igf-1?

Låter hemskt bekant, ska googla lite och kolla. Eller ifall du vet lite mer om detta kan du ju påminna mig :)

Edit: Jo jag är rätt säker på att det var igf-1 den där snubben i usa massproducerade i sin kropp, han såg ut som en belgian blue även fast han knappt rörde sig, tacksam ifall någon skulle hitta någon länk om honom :)

Timme
2008-02-13, 09:54
Någon som hört något nytt?

Tror ni detta kommer innebära slutet på ren idrott?

King Grub
2008-02-13, 10:07
Slutet på ren idrott var väl någonstans vid Berlinolympiaden 1936?

Tabbe
2008-02-13, 10:12
En polare skriver ett arbete om just gendopning, som han ska redovisa nästa vecka. Ska bli mycket intressant att lyssna på :)

Lägg gärna upp arbetet här, skulle vara väldigt intressant att läsa.

Sparrisen
2008-02-13, 10:13
Mig veterligen har vi nog en bit kvar till gendopningens genombrott. Det svåra med genterapi är just riskerna. Arvsmassan förs oftast in i cellerna mha virus eller s.k. liposomer. Problemet är delvis att få arvsmassan att infogas på rätt ställe i genomet. Renodlad genterapi har bara testats på ett fåtal sjukdomar, och då ofta på patienter som bara har haft något år kvar att leva. En del av dessa (tillräckligt liten fraktion för att man inte riktigt ska veta om det var tack vara genterapin eller inte) blev friska. Problemet är dock att samtliga insjuknade i cancer ytterliggare några år senare. En orsak till detta är att den nya arvsmassan infogas ospecifikt, och kan därmed sätta sig inom andra gener. Om dessa tex är involverade i celldelningsmekanismer kan det få katastrofala följder.

Anders The Peak
2008-02-13, 12:02
Mig veterligen har vi nog en bit kvar till gendopningens genombrott. Det svåra med genterapi är just riskerna. Arvsmassan förs oftast in i cellerna mha virus eller s.k. liposomer. Problemet är delvis att få arvsmassan att infogas på rätt ställe i genomet. Renodlad genterapi har bara testats på ett fåtal sjukdomar, och då ofta på patienter som bara har haft något år kvar att leva. En del av dessa (tillräckligt liten fraktion för att man inte riktigt ska veta om det var tack vara genterapin eller inte) blev friska. Problemet är dock att samtliga insjuknade i cancer ytterliggare några år senare. En orsak till detta är att den nya arvsmassan infogas ospecifikt, och kan därmed sätta sig inom andra gener. Om dessa tex är involverade i celldelningsmekanismer kan det få katastrofala följder.

De använder inte den metoden, då den är som du säger osäker, utan injicerar preparat som har relativt kort verkningstid/halveringstid.

Timme
2008-02-13, 12:13
Slutet på ren idrott var väl någonstans vid Berlinolympiaden 1936?

Jag tänkte skriva i posten innan (för det finns faktiskt rena idrottsmän av absolut världselit, tex Magnus Önerud med världsrekord)

Magnus Önerud blir dopingtestad typ jämt. De allra flesta testen är oanmälda.

Sparrisen
2008-02-13, 12:17
De använder inte den metoden, då den är som du säger osäker, utan injicerar preparat som har relativt kort verkningstid/halveringstid.

Det medför liknande komplikationer iaf.

nelson24
2008-02-13, 13:08
Slutet på ren idrott var väl någonstans vid Berlinolympiaden 1936?

Susanna Kallur *whistle*

King Grub
2008-02-13, 13:10
Ni tror att atleterna är rena bara för att dom är svenska eller testas regelbundet. :D

Nitrometan
2008-02-13, 13:13
Susanna Kallur *whistle*
Var hon med där?

Nitrometan
2008-02-13, 13:14
Ni tror att atleterna är rena bara för att dom testas regelbundet. :D
Det är väl det enda sätt vi har för att med rimlig säkerhet kunna säga att nån är ren?

Rahf
2008-02-13, 13:16
Det är väl det enda sätt vi har för att med rimlig säkerhet kunna säga att nån är ren?

Folk tror att dom är rena bara för att de är svenskar också ;).

Aasa
2008-02-13, 15:07
Inga svenskar dopar sig!

(Med reservation för ev. doping.)

Solve
2008-02-13, 17:28
skulle inte de här ämnet rbc-1 (nått sånt) bara bilda muskler?
frågan är då om man måste träna styrkan själv och då har vi väl hoppet kvar innom dopingfri idrott?

Timme
2008-02-13, 17:50
Ni tror att atleterna är rena bara för att dom är svenska eller testas regelbundet. :D

Testas man så ofta som Magnus Önerud gör -då oanmälda tester- så är det omöjligt att dopa sig.

jwzrd
2008-02-13, 17:51
Testas man så ofta som Magnus Önerud gör -då oanmälda tester- så är det omöjligt att dopa sig.

Hur många gånger har du sett honom bli testad?

Sheogorath
2008-02-13, 18:32
Har inte läst artikeln, men förändras arvsmassan? Isåfall är ju deras barn dopade från födseln!?

Det krävs ju att de könscellsproducerande cellerna får förändrad arvsmassa för att förändringen ska ärvas. Förändring av celler i t.ex. muskelmassa, hjärna eller nerver (eller var som helst annat än i könsceller eller könscellsproducerande celler) kan ö.h.t. inte föras vidare.

Sheogorath
2008-02-13, 18:34
Inga svenskar dopar sig!

(Med reservation för ev. doping.)

:laugh:

Sparrisen
2008-02-13, 19:13
Det krävs ju att de könscellsproducerande cellerna får förändrad arvsmassa för att förändringen ska ärvas. Förändring av celler i t.ex. muskelmassa, hjärna eller nerver (eller var som helst annat än i könsceller eller könscellsproducerande celler) kan ö.h.t. inte föras vidare.

Och all form av "germline gene therapy" är förbjuden på alla plan, såklart.

Timme
2008-02-13, 21:48
Hur många gånger har du sett honom bli testad?

JSK skriver varje gång han blir testad. Tror att han blivit testad mer än vid 10 tillfällen/år oanmält. Inte så lätt att dopa sig när man vet att dopingkontrollanter kan komma och testa en vilken vecka som helst.

Mange blev testad bara några dagar efter att han testats på tävling då han fixade VR i böj (391kg).

Inte en chans i världen att Mange kan dopa sig. Han blir testad väldigt ofta och har nu blivit det i under ett antal år.

Imni
2008-02-13, 23:52
Om gendoping kommer kan vi nog säga adjöss till proffsidrott. Tyvärr. Alla har chansen att bli världsbäst, oavsett tidigare genetiska förutsättningar. Ska väl i så fall vara sporter som är mer tekniskt krävande som kan klara sig och fortfarande behålla en hög status hos utövarna. Men tex BB och tyngdlyftning kommer kunna bli sporter för alla med gymkort.

Timme
2008-02-13, 23:57
Om gendoping kommer kan vi nog säga adjöss till proffsidrott. Tyvärr. Alla har chansen att bli världsbäst, oavsett tidigare genetiska förutsättningar. Ska väl i så fall vara sporter som är mer tekniskt krävande som kan klara sig och fortfarande behålla en hög status hos utövarna. Men tex BB och tyngdlyftning kommer kunna bli sporter för alla med gymkort.

Riktigt så blir det nog inte.

en gendopad som tränar smart och hårt får nog bättre resultat än en gendopad som tränar dumt och lätt.

Klicken
2008-02-14, 00:49
Jag kan ej läsa artiklen men den verkar vara intressant. Men vad tråkigt om det är så att man kan få tag på det jätte lätt, det verkar ju vara bättre än anabola steroider?!?!

Sparrisen
2008-02-14, 12:01
Jag vill betona att genterapi än så länge enbart har gjorts i ett fåtal patientstudier. I sverige har det totalt gjorts 22 försök, merparten på cancerpatienter och då i mycket liten skala. Det finns än så länge ingen lyckad studie i världen då det gäller cancerbehandling, och bara en enda studie som med sannolikhet har lyckats behandla en sjukdom. Det gällde "pojke-i-bubbla-sjukdom" dvs barn med total avsaknad av immunförsvar. Resultatet ger dock en vink av svårigheterna och riskerna med genterapi - 5 av 14 pationer insjuknade i leukemi några år senare och 4 av dem har hittills dött.

ChrisDEFC
2008-02-14, 12:29
Folk tror att dom är rena bara för att de är svenskar också ;).

eller så är inte svenskar så dumma så dom tar preparat som dom vet att dom kollar efter i tester.

Timme
2008-02-14, 12:50
Jag vill betona att genterapi än så länge enbart har gjorts i ett fåtal patientstudier. I sverige har det totalt gjorts 22 försök, merparten på cancerpatienter och då i mycket liten skala. Det finns än så länge ingen lyckad studie i världen då det gäller cancerbehandling, och bara en enda studie som med sannolikhet har lyckats behandla en sjukdom. Det gällde "pojke-i-bubbla-sjukdom" dvs barn med total avsaknad av immunförsvar. Resultatet ger dock en vink av svårigheterna och riskerna med genterapi - 5 av 14 pationer insjuknade i leukemi några år senare och 4 av dem har hittills dött.

I artikeln så står det i alla fall om lyckade förösk på råttor. De blev väldigt muskulösa och deras muskler hölls unga och friska.

Sparrisen
2008-02-14, 12:52
I artikeln så står det i alla fall om lyckade förösk på råttor. De blev väldigt muskulösa och deras muskler hölls unga och friska.

Stor skillnad på att få det att fungera hos råttor och människor.

Sparrisen
2008-02-14, 12:57
Om vi nu pratar om att injicera naket DNA direkt i vävnad etc så medför det stor ospecificitet, risk för starkt immunsvar och många andra risker, förutom en mycket kortvarig effekt. Jag hade föreläsning om bl.a. detta så sent som imorse :)

Ondskapelsen
2008-02-14, 13:31
Sparrisen vad studerar/jobbar du med?

Timme
2008-02-14, 13:31
Om vi nu pratar om att injicera naket DNA direkt i vävnad etc så medför det stor ospecificitet, risk för starkt immunsvar och många andra risker, förutom en mycket kortvarig effekt. Jag hade föreläsning om bl.a. detta så sent som imorse :)

Du föreläser? respekt!

Sparrisen
2008-02-14, 17:45
Sparrisen vad studerar/jobbar du med?

Du föreläser? respekt!


Nej nej. Jag läser sista året på civ. ingenjörsutbildning inom bioteknik/pharmakologi och biologisk produktion. Föreläsningen i morse hölls av en PhD inom ämnet i fråga.

J.Saarela
2008-02-14, 18:02
Ganska roligt att är man från Sverige eller Finland då kan man slå världsrekord eller vara i världseliten och vara ren.Men direkt det är någon från Ryssland,Polen,Ukraina m.m då är man automatiskt dopad.*screwy*


Ni tror att atleterna är rena bara för att dom är svenska eller testas regelbundet. :D

KniveN
2008-02-14, 18:45
Ganska roligt att är man från Sverige eller Finland då kan man slå världsrekord eller vara i världseliten och vara ren.Men direkt det är någon från Ryssland,Polen,Ukraina m.m då är man automatiskt dopad.*screwy*

Är nog mer doping där än i Sverige iaf, dock så tror jag att det är många i Sverige som dopar sig också.

http://www.powerlifting-ipf.com/anti%20doping/IPF_suspended%20lifter_official.htm

Kolla Ukraina och Ryssland :)

Anders The Peak
2008-02-14, 21:38
Nej nej. Jag läser sista året på civ. ingenjörsutbildning inom bioteknik/pharmakologi och biologisk produktion. Föreläsningen i morse hölls av en PhD inom ämnet i fråga.
Vem föreläste i ämnet? Intressant att få höra vem det var.
Personligen tror jag forskningen har gått rätt långt inom området. Kineserna är några rackare att snappa upp sådant här, och producerar allt som går att sälja till ett bra pris.

J.Saarela
2008-02-14, 22:02
Är nog mer doping där än i Sverige iaf, dock så tror jag att det är många i Sverige som dopar sig också.

http://www.powerlifting-ipf.com/anti%20doping/IPF_suspended%20lifter_official.htm

Kolla Ukraina och Ryssland :)

Nog är det garanterat mer dopning där än här har du garanterat rätt i,säger jag utan att ha sett listan.Men är bara så roligt att världselit från Sverige och Finland skriker och gråter doping hit och dit,pekandes mot dom länderna.Jörgen Ljungberg var oxå en man som fördömde dopade ryssar m.m
och var hyllad som ren Svensk lyftare.Sen åkte han fast i ett dopingtest helt plötsligt.Nu syftar jag inte bara på styrkelyft utan all idrott.

Timme
2008-03-06, 21:40
Slutet på ren idrott var väl någonstans vid Berlinolympiaden 1936?

Bumpar med denna fråga.

Tror du att Magnus Önerud är dopad? Han tog nyligen världsrekord i styrkelyft.
p7MG5SptTJQ

(Blir man testad 10 gånger/år med oanmälda tester så är det totalt omöjligt att dopa sig)

Själv tycker jag att det är mycket ignorant att skriva så som du gjorde. Tror du att det inte går att vinna ett världsmästerskap i tex styrkelyft utan att dopa sig?

Solve
2008-03-06, 21:44
Bumpar med denna fråga.

(Blir man testad 10 gånger/år med oanmälda tester så är det totalt omöjligt att dopa sig)


värsta ja hört... skojjare där.. för att lämmna styrkelyft så kan vi ta te x. marlion jones som testats betydligt mer än 10gånger per år men aldrig blivit upptäckt, förän hon erkännde nu efteråt!

föv. nej

Timme
2008-03-07, 00:00
värsta ja hört... skojjare där.. för att lämmna styrkelyft så kan vi ta te x. marlion jones som testats betydligt mer än 10gånger per år men aldrig blivit upptäckt, förän hon erkännde nu efteråt!

föv. nej

Var det oanmälda tester som gjordes under hennes träningsperiod?
Skulle inte tro det. Men klart att hon blev testad på alla tävlingar han var på.


Har man vansinnig tur så skulle det kanske kunna vara möjligt att dopa sig trots att man blir testad 10gånger/år men jag skulle säga att det är en praktisk omöjlighet. Magnus blev tex testad igen bara några dagar efter att han blivit testad då han tog världsrekordet.

Så du tror alltså inte att man kan vinna ett världsmästerskap utan att dopa sig? Det var sorgligt.

Nitrometan
2008-03-07, 08:51
Var det oanmälda tester som gjordes under hennes träningsperiod?
Skulle inte tro det. Men klart att hon blev testad på alla tävlingar han var på.

Hon blev testad en hel del även på träning under sin karriär. Hennes tränare jobbade tillsammans med BALCO som på den tiden gjorde ett par steroider som inte kunde upptäckas i tester.
Sen såg jag ett utdrag ur hennes kalender som publicerades i nån tidning där hon hade ett schema dag för dag vad hon skulle ta med flera olika prepp.

Det var ju inte förrän hon dök upp i flera andra utredningar som hon erkände.

Timme
2008-03-07, 10:03
Hon blev testad en hel del även på träning under sin karriär. Hennes tränare jobbade tillsammans med BALCO som på den tiden gjorde ett par steroider som inte kunde upptäckas i tester.
Sen såg jag ett utdrag ur hennes kalender som publicerades i nån tidning där hon hade ett schema dag för dag vad hon skulle ta med flera olika prepp.

Det var ju inte förrän hon dök upp i flera andra utredningar som hon erkände.

Det var så det gick till alltså. Men borde inte den steroiden ha visat på för höga nivåer av testosteron? Eller var de preparaten hon tog inte syntetisk form av testo?

Jag menar, man testar väl först efter för höga nivåer av testosteron och sedan efter enskild substans?

mini
2008-03-07, 10:09
Tror du att Magnus Önerud är dopad? Han tog nyligen världsrekord i styrkelyft.


Mycket onödig frågeställning Timme, det är fult att diskutera enskilda lyftare.

Commando1980
2008-03-07, 15:19
amerikanska idrottsförbund är kända för att vara gigantiska hycklare och har mörkat åtskilliga positiva dopingtest, inte minst på 80 talet och tidigt 90 tal.

ben johnson dopad men inte carl lewis?