handdator

Visa fullständig version : Vikten av vilodagar?


Maharadja
2007-05-10, 09:49
Jag har den senaste månaden funderat lite kring planerade vilodagar..Inte bara en dag i veckan, utan kanske en hel vecka. Nu inför sommarformen tränar jag vanligtvis 5 dagar i veckan löpning och spinning, men var bortrest hela förra veckan och kan nu känna att den vilan gjorde under! Känner mig ännu starkare än tidigare och orkar ta i ytterligare på träningarna. Det är något som jag märkt alla gånger jag haft liknande vilovecka (förutom när man varit sjuk,då blir man bara slö efteråt). Är det något jag inbillar mig? Hur påverkar en sådan lång vila kroppen egentligen? Tappar man muskler och kondition i negativ bemärkelse, eller drar kroppen nytta av att få vila i fred då och då?

LadyG
2007-05-10, 09:52
Jag är också intresserad av fenomenet, för jag råkade ut för något liknande nu nyligen när en trivial skada hållit mig från gymmet och klätterväggen. Har kunnat träna väldigt lite under en period tills igår, körde första riktiga passet igen och då gick det hur bra som helst!

Maharadja
2007-05-10, 09:54
Ja,precis det e som att kroppen beter sig märkligt :) Tycker ju att rent logiskt borde väl kroppen förfalla, ju mindre man tränar haha.

vesterberg
2007-05-10, 09:57
personligen tror jag mycket har med vilja och suget att göra. när jag lirade hockey drog jag på mig ett antal skador (fotledsbrott, armbrott, gjort kras av lillfingerknogen, igenmurat öga etc.) vilket tvingade mig att vila. länge. trots att jag knappt kunnat träna under den tiden kom jag alltid tillbaka mycket bättre, snabbare och starkare. det kändes inte bara så, det var så, fick många kommentarer om det från annat håll.

även om en veckas vila säkert kan ladda batterierna helt och hållet tror jag det mest är psykiskt. man saknar träningen och har grym vilja när man är tillbaks.

LadyG
2007-05-10, 10:00
Kanske inte de första dagarna men när det börjar närma sig en vecka eller mer så verkar det ju lite konstigt att kroppen bara blir starkare.

Funderade på om det kunde vara så att den hinner bygga upp det träningen sliter ner, kompensera för slitaget och i största allmänhet återhämta sig om man vilar 6-7 dagar i sträck. Det tar iofs bara ett-två dygn att återhämta sig så man är redo och kan klara nästa pass, men det kanske tar längre tid att återhämta sig fullt ut?

Vilda fantasier, någon vet kanske kan svara?

Officer
2007-05-10, 10:00
Grattis! Du har insett vikten med vila tack vare egen erfarenhet.

Folk som misslyckas i sin träning tränar oftast för mycket och/eller äter för lite mat.
Glöm inte att även om musklerna i sig är återhämtade, så belastas CNS (Centrala Nervsystemet) av att träna jämt och ständigt. Sånt kan leda till inte minst mental utslitning vilket resulterar i tappat sug, inga ökningar (pga nedsatt sug och motivation osv)


Det ska vara kul att träna. Känner man sig sliten när man är på gymet är man inte återhämtad, även om man kan pressa sig igenom passet med järnvilja, så återstår faktum att känner man sig sliten så är man inte tillräckligt utvilad.

Man måste lära sig att våga vila INNAN det är för sent. Har du kört 4 tokbra pass denna veckan, och känner att du vill köra 5'e, skippa den och vänta till nästa pass istället. Våga vila.
Det är iallafall min filosofi och den fungerar riktigt bra!

z_bumbi
2007-05-10, 10:00
Tycker ju att rent logiskt borde väl kroppen förfalla, ju mindre man tränar haha.

Vilar du inte ordentligt så "förfaller" kroppen eller kanske snarare så hinner den inte återhämta sig som den bör, en viloperiod eller en lugnare period då och då är alltså inte helt fel. Det finns även en psykologisk aspekt då det gäller att vara sugen på att träna och håller man upp ett tag så ökar det suget.

Får man mycket stora effekter av en vilovecka kan det bero på att man tränar för mycket så kroppen inte hinner återhämta sig eller att man äter för lite så man inte fyller upp kroppen med energi i tillräckligt stor mängd.

Rahf
2007-05-10, 10:17
En vilovecka nån gång då och då kan vara som en frälsning för religiösa.. Man inser just hur mycket potential man har när man kommer tillbaka i purfärsk form. :D

Jag var ofta småskadad i början, tränade alldeles för mycket. En veckas vila senare så var jag på topp igen men dum som jag var så återgick jag till mitt gamla schema utan ändringar. Sagt och gjort så blev det en ofrivillig vilovecka p.g.a sjukdom och skada igen. Nu har jag lärt mig åtminstone av det misstaget.

m1kael
2007-05-10, 10:32
En vilovecka nån gång då och då kan vara som en frälsning för religiösa.. Man inser just hur mycket potential man har när man kommer tillbaka i purfärsk form. :D

Och enligt vissa program så ska man ta en hel vecka med total avhållsamhet från allt vad träning heter var 6-8:de vecka.

Jag brukar ta en dag eller två i mellanåt och lite mer sällan en veckas uppehåll fast med lättare träning, promenader, cykla runt lite i stan eller dylikt och det gör kanon, känner mig grymt fräsch och "ren" i kroppen när jag dundrar igång igen.

hgus
2007-05-10, 12:22
I cykling och löpning brukar man periodisera träningen i fyra-veckorsperioder. Oftast stegrar man träningen så att vecka ett är hyfsat lätt, vecka två tuffare och vecka tre är "för tuff" (dvs nedbrytande). Därefter är vecka fyra vilovecka. Gör man det rätt svarar kroppen på viloveckan med överkompensation som gör att man nästa period är lite starkare.

I styrketräning verkar det vara vanligt att man kör max hela tiden. Hur kör styrkelyftare? Har de viloveckor eller hur periodiserar de?

Damien Thorne
2007-05-10, 12:27
I styrketräning verkar det vara vanligt att man kör max hela tiden. Hur kör styrkelyftare? Har de viloveckor eller hur periodiserar de?

De kör olika. Men många kör 3 veckors cyklar. 2 eller 3st i rad sedan vilar de en vecka. Alltså de tränar 6 eller 9 veckor i streck innan de vilar en vecka.

Vecka 1 lätt
Vecka 2 medel
vecka 3 tung
vecka 4 lätt
vecka 5 medel
vecka 6 tung
vecka 7 vila

Jones
2007-05-10, 22:16
Brukar vila ca var tionde vecka... Min kropp behöver en hel vilovecka då den får återhämta sig, reparera små skador och arbeta upp ett sug för träningen igen...

simpan
2007-05-10, 22:22
Jag har inte tränat något sedan i söndags och känner mycket större sug och motivation att träna. Som alla redan sagt tror jag också att det är nyttigt för kroppen att återhämta sig helt ibland.

Lundahl
2007-05-11, 13:34
Vet av egen erfarenhet att en vilovecka gör underverk för mig iaf. Brukar ha en efter 8 veckor cirkus. Efter den veckan kan ja beskriva några plus

+Mkt högre motivation
+Styrkan ökad
+mindre/inga småskador

Tror helt klart att det beror på hur man spenderar viloveckan också. Då en veckas chipsätande framför tvn nog inte resulterar i de positiva fördelarna jag räknade upp ovan, men att god matvana och lite småpromenader gör underverk :thumbup:

ArcTiC
2007-05-11, 14:10
^^ låter sunt, kanske dags för en vilovecka snart då :)

anders90
2007-05-11, 19:25
Grattis! Du har insett vikten med vila tack vare egen erfarenhet.

Folk som misslyckas i sin träning tränar oftast för mycket och/eller äter för lite mat.
Glöm inte att även om musklerna i sig är återhämtade, så belastas CNS (Centrala Nervsystemet) av att träna jämt och ständigt. Sånt kan leda till inte minst mental utslitning vilket resulterar i tappat sug, inga ökningar (pga nedsatt sug och motivation osv)

Men om suget och motivationen finns för att styrketräna fem gånger i veckan - och man sköter kost och sömn för övrigt - finns det andra anledningar att ha uppehåll i tex en vecka lite då och då? Kommer man att få bättre resultat, än om man hade fortsatt träna?

Baan
2007-05-11, 19:34
Men om suget och motivationen finns för att styrketräna fem gånger i veckan - och man sköter kost och sömn för övrigt - finns det andra anledningar att ha uppehåll i tex en vecka lite då och då? Kommer man att få bättre resultat, än om man hade fortsatt träna?

Det tror inte jag. Beror på hur extrem man är i sin träning och om man hinner återhämta sig under dom vilodagarna man har.

Själv förespråkade jag viloveckor, planerade sådanna, i stor grad innan. Tänkte dock om där och insåg att det var mest mentalt det gav något, för kroppen blev det såklart för mycket vila. Det enda man gjorde då var att vara fysiskt inaktiv i en vecka och sen komma tillbaks till gymet med lite tappad styrka. Eftersom det ändå handlade om att träningen blev lite tråkig i längden så tränade jag nästan för viloveckorna och eftersom det ändå var gött att bara löka och spela datorspel så tröttnade man ganska fort på träning och såg fram mot nästa lökvecka. Istället för att viloveckan ska ge en mental vila så blev det nästan ännu jobbigare att träna sen.

Som sagt så tänkte jag om, varför inte försöka göra träningen rolig och uthärdlig över tidne istället för att träna så illa så man behöver vila sig från träningen. Visst fungerar det inte för alla, för mig fungerar det dock bra då jag inte gör mycket annat än styrketränar som kan kallas fysiskt arbete, kan förstå att någon som håller på med andra fysiska aktiviteter behöver trappa ner då och då om man inte hinner återhämta sig. Tror dock det ändå är mer en mental grej för många och att en del av det där att känna sig sliten är nog i vissa fall att man intalar sig det och trivs inte riktigt med att träna som man gör. I det fallet ska man se över sin träning istället för att leva och träna för vilo/lök-veckorna.

Maharadja
2007-05-11, 19:42
Jag tycker iallafall det är okej med vilovecka. Har inte tappat motivationen för fem öre..(än iallafall!) Enda anledningen till vilovecka för mig är att hinna ha ett liv också och göra saker som man annars kanske inte hinner med ;)..Även fast jag e sugen på att träna gör jag det inte, eftersom jag vet att kroppen behöver några dagar på sig att repa sig så man inte drar på sig dumma hets-skador.

Fatality
2007-05-11, 20:59
tror nog en vilovecka skulle passa in bra nu för min kropp.. men jag väntar tills 25maj då gymmet ska total renoveras o jag blir tvungen och åka buss till gymmet :@

Rahf
2007-05-11, 21:47
Oplanerade vilodagar kommer av dålig motivation. Viloveckor kommer av en trasig kropp. Så funkar det för mig i dagsläget.

beffen
2007-05-13, 13:49
Nä ni har vilovecka. Hur gör ni då med kosten!? Äter ni som ni gör under en vanlig träningsvecka?

MVH

Rahf
2007-05-13, 14:47
Äter med måtta, hungern är inte lika stor p.g.a mindre träningsvolym.

pejo
2007-05-13, 15:29
I cykling och löpning brukar man periodisera träningen i fyra-veckorsperioder. Oftast stegrar man träningen så att vecka ett är hyfsat lätt, vecka två tuffare och vecka tre är "för tuff" (dvs nedbrytande). Därefter är vecka fyra vilovecka. Gör man det rätt svarar kroppen på viloveckan med överkompensation som gör att man nästa period är lite starkare.

I styrketräning verkar det vara vanligt att man kör max hela tiden. Hur kör styrkelyftare? Har de viloveckor eller hur periodiserar de?

Jag tror att det det periodisera styrketräning på liknande sätt. Jag har för mig att jag läst om något styrkelyfts (eller om det var tyngdlyftning) som gjorde ungefär så. Jag tror de engelska uttrycken för detta är overreaching och tapering.