handdator

Visa fullständig version : träna på penicillin?


remixxa
2007-05-09, 22:51
Har en jävulsk tandvärk då ena visdomstanden är påväg upp. Så tandläkaren gav mig en penicillin-kur på 10dagar. Är de lugnt o träna eller bör man avstå?

Johan O
2007-05-09, 23:06
Penicillinet i sig gör det inte farligt att träna. Så tar du penicillinet för en infektion i käken är det ingen alltså ingen fara. Hade du däremot tagit penicillin för en infektion på något vitalare organ hade det varit en annan femma. Men då ska man ju givetvis inte träna vare sig med penicillin eller inte...

Har ätit penicillin nu i snart två veckor pga en infektion i fotleden, men har tränat i princip som vanligt.

Dav0d
2007-05-10, 01:07
Krävs enormt mycket energi för vissa infektioner, bakterier att arbetas bort av kroppen. Därför är det nog visare att inte träna för att senare kunna träna hårdare tidigare.

Brooklyn
2007-06-11, 16:32
är det inte så att proteinsyntesen "avstannar" när man tar penecelin?
jag vet iaf att den gör det om man tar smärtstillande och har för mig att det är samma med penecelin,
bara en liten tanke.

Milia
2007-06-11, 16:46
Betyder ju inte att man ska sluta ta penicillin för det, att hela tiden optimera proteinsyntesen är väl inte allt här i livet...

King Grub
2007-06-11, 16:48
är det inte så att proteinsyntesen "avstannar" när man tar penecelin?

I prokaryota celler, knappast eukaryota i nämnvärd utsträckning.

Inte heller NSAID gör att proteinsyntesen avstannar; det är den styrketräningsframkallade uppregleringen som uteblir. Om den normala pågående proteinsyntesen skulle "stanna", skulle man dö..

Zuljin
2007-06-12, 13:15
personligen skulle jag nog undvika det... men jag är inte så jätte kunnig... eftersom penicillinet tar kol på både de bakterierna du vill ha bort samt en stor del av de "goda baketerierna" i tarmfloran. Så detta borde göra att det inte är optimalt att träna, men om du "måste" så borde du nog äta mycket bifidus och dophilus (som finns i t.ex. fil, yoghurt lr ProViva) för att hjälpa tarmfloran så mycket som möjligt, även om detta är en bra sak att göra även om du inte ska träna...:thumbup:

Nilsjohan
2007-06-12, 19:45
Nej, du skall inte träna. Eller vad säger din tandläkare?

Det är känt sedan tidigare att infektioner i munhålan kan sprida sig till andra delar av kroppen och orsaka sekundära infektioner om de inte behandlas.

Horder T: Infective endocarditis. Q J Med 11: 319-323, 1908

Rushton MA: Subacute bacterial endocarditis following the extraction of teeth. Guy’s Hosp Rep 10: 39-44, 1930

De senaste åren har det diskuterats flitigt om antibiotika används för mycket pga. rädsla för endokardit. Men jag skulle fråga tandläkaren då han säkert kan motivera varför han valt att skriva ut antibiotika.

J Am Dent Assoc. 2007 Apr;138(4):458-74; quiz 534-5, 437. The evidence base for the efficacy of antibiotic prophylaxis in dental practice. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17403736&ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)

J Am Dent Assoc. 2007 Jun;138(6):739-60. Prevention of infective endocarditis: Guidelines from the American Heart Association: A guideline from the American Heart Association Rheumatic Fever, Endocarditis and Kawasaki Disease Committee, Council on Cardiovascular Disease in the Young, and the Council on Clinical Cardiology, Council on Cardiovascular Surgery and Anesthesia, and the Quality of Care and Outcomes Research Interdisciplinary Working Group. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17545263&ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)