handdator

Visa fullständig version : Benskörhet och styrketräning


wintersnowdrift
2007-05-09, 22:45
Jag har efter mätning av skelettets hårdhet fått veta att några av mina ryggkotor ligger på gränsen till osteoporos (benskörhet). Kan t.ex. ryggträning vara farligt om man har en svag ryggrad? Belastning är ju annars en av faktorerna som stärker skelettet, men å andra sidan kan jag tänka mig att tung styrketräning ökar risken för benbrott?

//Kristin

Yes
2007-05-09, 23:32
Lite nyfiken bara, men hur kan det komma sig att du(som väl både är ung och aktiv?) ligger på gränsen till benskörhet?

wintersnowdrift
2007-05-09, 23:43
Lite nyfiken bara, men hur kan det komma sig att du(som väl både är ung och aktiv?) ligger på gränsen till benskörhet?

Jodå. Ung, aktiv och dum i huvudet är ungefär vad ser mig själv som.

Nä, men för mycket träning och för lite mat under för lång tid lyder den mer objektiva förklaringen.

//Kristin

Zakath
2007-05-10, 00:15
Att undvika ryggträning torde vara det sämsta du kan göra, då det bara kommer leda till att skelettet försvagas ytterligare. Träna på låga vikter och höj långsamt så att skelettet stärks är det jag tycker att du ska göra, men exakt hur det ska göras vågar jag inte uttala mig om. Det bästa är nog att fråga en duktig expert.

Dumleman
2007-05-10, 00:21
Jag tror "måttlig" styrketräning är bara bra men det är ju allvarliga saker det här så du borde väl få info av någon insatt person.

Google gav http://www.arla.se/Default____17624.aspx

http://www.metro.se/se/article/2007/03/07/12/3814-45/index.xml "Deras studie visade att styrketräning tom kan öka bentätheten." nåja lite dåliga källhänvisningar men ändå.

Zakath
2007-05-10, 00:34
"Deras studie visade att styrketräning tom kan öka bentätheten." nåja lite dåliga källhänvisningar men ändå.

Det där är inga nyheter, det är en självklarhet. :) Ben växer och förstärks där de belastas.

Vinter
2007-05-10, 01:25
Det kan vara bra att kontrollera dit dagliga intag av A-vitaminer. Finns endel studier som visat att måttligt höga doser kan ge benskörhet.
tex:
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/61568
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=99791

Lillgrabben
2007-05-10, 02:45
Fråga en läkare / sjukgymnast, alternativt annat proffs som kan ha lite input att ge i ditt fall.

Annars torde väl mera mat & mindre extrem träning - utan att för den skull vara helt stillasittande - vara en väg att gå i ditt fall.

z_bumbi
2007-05-10, 06:11
Styrketräning är bra vid benskörhet och det rekommenderas som en av motionsformerna för att motverka problemet (FYSS).
Börja lätt och lasta på mer vikt vartefter.
Ha alltid bra teknik och sluta seten innan du tar helt slut.
Kör mycket övningar där du står så belastar du skelettet på rätt sätt, andra övningar är för den skull inte bortkastade men böj, utfall, marklyft, axelpressar etc gör att ryggraden utsätts för en tryckande belasning uppifrån och det trycket gör att den reagerar genom att bli starkare.

Börje H
2007-05-10, 06:53
Styrketräning är bra vid benskörhet och det rekommenderas som en av motionsformerna för att motverka problemet (FYSS).
Börja lätt och lasta på mer vikt vartefter.
Ha alltid bra teknik och sluta seten innan du tar helt slut.
Kör mycket övningar där du står så belastar du skelettet på rätt sätt, andra övningar är för den skull inte bortkastade men böj, utfall, marklyft, axelpressar etc gör att ryggraden utsätts för en tryckande belasning uppifrån och det trycket gör att den reagerar genom att bli starkare.

Helt korrekt enligt ovan.
Viktbelstande övningar stimulerar bennybildningen och osteoporos är ju per definition en obalans mellan nedbrytning och nybildning av bencellerna. Framförallt i de trebekulära delarna (inre delarna) där omsättningen av benceller är som störst. Kotkropparna består till 75% av trebekulärt ben så ofta är det just där som osteoporosen gör sig gällande först. Absolut vitalt, för att den viktbelastande träningen skall ge önskat resultat, är ett kroppen befinner sig i positiv energibalans så anabola processer kan möjliggöras. Samt att kalcium och D-vitamin finns att tillgå.

Föresten detta med diagnos sker enligt WHO´s kriterier och man utgår ifrån medelvärden och sedan avvikelser från detta.
Normal bentäthet: Mätvärde ligger högst 1 standardavvikelse under medelvärdet för unga vuxna i samma population.
Minskad bentäthet: Mätvärde ligger mellan 1 och 2,5 standardavvikelse under medelvärdet för unga vuxna i samma population.
Osteoporos: Mätvärde ligger mer än 2,5 standardavvikelse under medelvärdet för unga vuxna i samma population.
Manifest osteoporos: Mätvärde ligger mer än 2,5 standardavvikelse under medelvärdet för unga vuxna i samma population och patienten har minst en fraktur orsakad av lågenergivåld.

Resonemanget taget från SBU`s (Statens beredning för medicinsk utvärdering) sammanfattning "Osteoporos-prevention, diagnostik och behandling"

wintersnowdrift
2007-05-10, 17:48
Tack för alla svar!

Min prio ett är naturligtvis mat, och alla högintensiv konditionsträning är nedlagd sedan en tid tillbaka (visserligen p.g.a. en annan skada som inte heller är så rolig att dras med, men "inget ont som inte för något gott med sig" sas). Jag ligger på konstant energiplus samt äter extra kalcium och D-vitamin, och antagligen fortsätter jag med styrketräningen tills jag kan börja jogga lite lätt igen. Förhoppningsvis kan jag reparera något av den extremt onödiga och korkade skada som jag orsakat mig själv.

//Kristin

Yes
2007-05-10, 18:32
Har läkaren sagt något om träning?

Hoppas det går bra för dig iaf! :)

Ytterligare nyfiken fråga; går det att återfå normal bentäthet, eller kanske t.om. riktigt bra?

z_bumbi
2007-05-10, 18:48
Ytterligare nyfiken fråga; går det att återfå normal bentäthet, eller kanske t.om. riktigt bra?

Det undrar jag också, jag har bara hittat att man har förbättrat sig men inte hur långt man kan nå.

Tolkia
2007-05-10, 19:38
Ytterligare nyfiken fråga; går det att återfå normal bentäthet, eller kanske t.om. riktigt bra?
Jag skulle gissa att det har att göra med orsaken bakom. Vissa typer av bentäthetsminskning lär vara enklare att åtgärda än andra. I fall som detta tror jag att möjligheterna till förbättring beror mycket på när man sätter in motåtgärder (d.v.s. börjar äta mer och bättre). Hur mycket man kan göra åt manifest osteoporos vet jag inte, däremot vet jag att man kan gå från "ganska dålig" till normal. Ryggen skall också, enligt vad jag har hört, vara den del som bäst reflekterar just näringsstatus.

wintersnowdrift
2007-05-10, 19:53
Har läkaren sagt något om träning?

Hoppas det går bra för dig iaf! :)

Ytterligare nyfiken fråga; går det att återfå normal bentäthet, eller kanske t.om. riktigt bra?

Läkaren har inte sagt så mycket om träningen i sig. Som jag har förstått det av henne är "måttlig" träning (=belastning) enbart positiv så länge man ligger i energibalans och får i sig tillräckligt med protein, kalcium och D-vitamin (som sagts av andra).

Ryggen skall också, enligt vad jag har hört, vara den del som bäst reflekterar just näringsstatus.

På mig mätte de skelettet som helhet (inklusive skallbenet som ju är ganska tätt), ryggen samt höften. Overall låg jag lågt men inom det normala avvikelsespannet, höften var bättre (men som läkaren sade: "med tanke på din träningsmängd borde den kanske ha varit ännu starkare") och ryggen var som sagt dålig. Jag har sprungit och cyklat mycket och alltså främst belastat benen, varför kroppen troligtvis prioriterat uppbyggnaden där.

//Kristin

Tolkia
2007-05-10, 19:57
På mig mätte de skelettet som helhet (inklusive skallbenet som ju är ganska tätt), ryggen samt höften. Overall låg jag lågt men inom det normala avvikelsespannet, höften var bättre (men som läkaren sade: "med tanke på din träningsmängd borde den kanske ha varit ännu starkare") och ryggen var som sagt dålig. Jag har sprungit och cyklat mycket och alltså främst belastat benen, varför kroppen troligtvis prioriterat uppbyggnaden där.

//Kristin
Hav förtröstan, skulle jag säga. Ryggen är, som jag har förstått det, den del av skelettet där man först/lättast ser förändringar som hör ihop med näringsintaget, och den svarar snabbare på ökad tillförsel än höften. Ligger du fortfarande "bara" lågt men inom det normala borde du ha alla chanser att komma tillbaka på banan igen.

Arne Persson
2007-05-13, 12:16
Det kan vara bra att kontrollera dit dagliga intag av A-vitaminer. Finns endel studier som visat att måttligt höga doser kan ge benskörhet.
tex:
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/61568
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=99791

Vitamin D3 ár dáremot viktigt. Soljus + styrketráning.

Noodles
2007-05-13, 20:40
Får jag fråga hur du från början kom underfund med att något inte stämde? Jag antar att bentäthet inte är något man mäter i första taget.

wintersnowdrift
2007-05-13, 22:06
Får jag fråga hur du från början kom underfund med att något inte stämde? Jag antar att bentäthet inte är något man mäter i första taget.

Jadu, det var inte direkt så att jag kom underfund med att något inte stämde (eller jo - indirekt vet nog de flesta med ät-/träningsstörningar att något är fel, men då är det oftast inte bentätheten man känner av). Dock har jag haft tur som haft kontinuerlig läkarkontakt och fått göra den här scanningen på hennes inrådan - annars hade jag aldrig haft en aning om hur det står till med mitt skelett. Det är ju ingenting jag lider av i vardagen, men i det långa loppet kanske jag får betala ett mycket högt pris. Jag vill leva ett långt och lyckligt liv där jag kan vara aktiv utan att behöva oroa mig för benbrott så fort jag trampar snett - så ja, mat, solljus och lagom/rätt träning verkar vara receptet.

//Kristin

major Pectoralis
2007-05-13, 22:13
Förutom övrigt är träning med stötar bra, dvs. "hoppa- och studdsaträning" (typ aerobic, hopprep etc). Stötarna skall naturligtvis inte vara för stora.

wintersnowdrift
2007-05-13, 22:46
Förutom övrigt är träning med stötar bra, dvs. "hoppa- och studdsaträning" (typ aerobic, hopprep etc). Stötarna skall naturligtvis inte vara för stora.

Det är det säkert - förutom att jag har en knäskada också som gör att alla träningsformer innehållande "stöt", "studs" och "hopp" är svartlistade från min repertoar :).

//Kristin