handdator

Visa fullständig version : Dagsintaget av mat, 2000 kcal


Dalle89
2007-05-09, 19:22
Hej hej.. Jag undrar om det finns någon vänlig själ som skulle kunna ge mig exempel på hur en dags mat skulle kunna se ut för mig.. jag ska ligga på runt 2000 kcal och väger nu cirka 77 kg...
Anledningen till att jag frågar detta är att jag dels inte vet vad som är bra att äta under deff så att man får i sig varierat med näringsämnen och tillräckligt mycket protein och sånt.. Jag har Whey 100 och Slooow protein båda dessa ger runt 150 kcal per portion, och dessa inkluderas i de 2000 kcalen...
Förlåt mig min lat och dumhet

loztdignity
2007-05-09, 21:14
Men alltså, tror du verkligen någon orkar sitta och göra ett hundjobb åt dig? Ska det serveras på silverfat också eller?
Förlåter inte din lathet.

Läs den klistrade deffguiden överst på det här forumet så kommer du veta exakt vad som är bra att äta.

Scratch89
2007-05-09, 21:20
Plus ett på loztdignity. Du får väl hitta på något som ger runt 2000 kcal, vi vet inte vad du gillar att äta. Du kan väl lika gärna dieta på flingor som på bröd, eller nötfärs istället för kyckling.

Rahf
2007-05-09, 21:30
Gör följande för att hjälpa dina problem:

Gå till din mor och far, säg till dom att nu måste de ta och skärpa till sig med din uppfostran. Därefter tar du en dag där du gör precis allting själv; tvätta, laga mat, städa, skola, träna osv. När du har gjort allt detta så har du genomlevt en normal vardag för en stor del av Koloiterna.

Skärp till dig för fasen, gör nånting själv.

Eddie, rädda tråden med visdomsord är du snäll. Eller följ den väg jag nu stakat ut för denna tråd.

Eddie Vedder
2007-05-09, 21:37
Eddie, rädda tråden med visdomsord är du snäll. Eller följ den väg jag nu stakat ut för denna tråd.

:laugh: :laugh:
Ja vad ska man säga? Du mår troligtvis bra av att äta frukost lunch och middag till att börja med, kanske ta ditt Slooow Protein som mellanmål lr nåt, tillsammans med exempelvis en banan. Vasslet är ju bäst efter träning tillsammans med snabba kolhydrater, väljer du typ malto lr Dextropur lr typ vitt bröd är ju upp till dej.

Jag håller med samtliga i tråden annars, du ber i stort sett om ett färdigt individuellet matschema från personer som inte har en aning om vem du är, vad du vill, vad du tycker om o.s.v. och det lär du inte få. Inte så att jag inte vill hjälpa till men du måste göra lite själv oxå.

Sök här på forumet, finns hur mycket trådar som helst om deffmat och mat i allmänhet. Både i det här underforumet och matlagningsdelen.

Skapa en egen uppfattning med vad du trivs med, lägg upp din egen kost, återkom sedan med den så kan du få kritik på det och mer hjälp.

Raggis
2007-05-09, 21:53
Ät bara selleri!

Dalle89
2007-05-09, 21:58
:laugh: :laugh:
Ja vad ska man säga? Du mår troligtvis bra av att äta frukost lunch och middag till att börja med, kanske ta ditt Slooow Protein som mellanmål lr nåt, tillsammans med exempelvis en banan. Vasslet är ju bäst efter träning tillsammans med snabba kolhydrater, väljer du typ malto lr Dextropur lr typ vitt bröd är ju upp till dej.

Jag håller med samtliga i tråden annars, du ber i stort sett om ett färdigt individuellet matschema från personer som inte har en aning om vem du är, vad du vill, vad du tycker om o.s.v. och det lär du inte få. Inte så att jag inte vill hjälpa till men du måste göra lite själv oxå.

Sök här på forumet, finns hur mycket trådar som helst om deffmat och mat i allmänhet. Både i det här underforumet och matlagningsdelen.

Skapa en egen uppfattning med vad du trivs med, lägg upp din egen kost, återkom sedan med den så kan du få kritik på det och mer hjälp.

Tack Eddie du var väl den enda som inte gav ett svar som till 100% klankade ner... Grejen är att mina föräldrar jobbar sjukt mycket så det blir ofta att jag får laga maten själv... men har funderat på att snacka med en dietist om kostschema, och det kanske jag borde gjort också istället för att skriva här :P
Aja, tråd avslutad

Raggis
2007-05-09, 22:01
Tack Eddie du var väl den enda som inte gav ett svar som till 100% klankade ner... Grejen är att mina föräldrar jobbar sjukt mycket så det blir ofta att jag får laga maten själv... men har funderat på att snacka med en dietist om kostschema, och det kanske jag borde gjort också istället för att skriva här :P
Aja, tråd avslutad

Det är väl nästan bättre att du får laga maten själv? Skulle iallafall jag tycka. Du behöver verkligen inte be en dietist lägga upp ett kostschema åt dig. Det är utav ren lathet isåfall.

Ät det du tycker om. Försök hitta kalorisnåla produkter, som mättar bra. Skippa sånt som du inte behöver.

Dalle89
2007-05-09, 22:04
Aa grejen är väl att jag har ingen aning om dels hur många gram protein resp kolh och fett man ska få i sig, vilken typ av dessa man ska få i sig, och vilka produkter som innehåller dessa.. Men tack för hjälpen, får ta mig en noggrannare titt på forumet nu då.. kanske dags att läsa grubs deffguide igen verkar det som..

Raggis
2007-05-09, 22:09
Aa grejen är väl att jag har ingen aning om dels hur många gram protein resp kolh och fett man ska få i sig, vilken typ av dessa man ska få i sig, och vilka produkter som innehåller dessa.. Men tack för hjälpen, får ta mig en noggrannare titt på forumet nu då.. kanske dags att läsa grubs deffguide igen verkar det som..

Allt det där står i grubbens deffguide ;)

Dalle89
2007-05-09, 22:14
Finns det något den killen inte har svar på?

Rahf
2007-05-09, 22:14
Ät mer grönsaker, sikta på 2g protein per kg kroppsvikt (cirka) och 1g/kg fett. Försök som sagt hitta kalorisnåla alternativ som du kan häva i dig. Kika in på subforumet för matlagning så kommer du garanterat att hitta en hel uppsjö nyttiga recept och tips för att lyckas. Sikta på att inta proteintillskott runt träning och kanske slow protein innan läggdags om du känner för det, låt det förbli ett tillskott och inget annat.

Jag ber halvt om ursäkt för mitt bryska första inlägg men sättet din post var formulerad på tände den korta av stubinerna.

I have made Eddie Vedder proud now. I can sleep soundly knowing the feats I have accomplished in his honor.

Raggis
2007-05-09, 22:22
I have made Eddie Vedder proud now. I can sleep soundly knowing the feats I have accomplished in his honor.



Du har spelat alltför många RPG spel =)

Dalle89
2007-05-09, 22:22
Tack så mycket, det där hjälpte faktiskt mycket.. Jag är som sagt ingen hejare på att söka här på forumet men jag får lära mig helt enkelt :)

Eddie Vedder
2007-05-09, 22:22
Aa grejen är väl att jag har ingen aning om dels hur många gram protein resp kolh och fett man ska få i sig, vilken typ av dessa man ska få i sig, och vilka produkter som innehåller dessa.. Men tack för hjälpen, får ta mig en noggrannare titt på forumet nu då.. kanske dags att läsa grubs deffguide igen verkar det som..

Varför skulle du behöva ha koll på allt det där?

Lägg upp en kolhydratkälla typ pasta, ris, bröd, potatis, havregryn, linser lr bönor som en del av tallriken.

Lägg till en proteinkälla exempelvis fisk (lax, tonfisk, torsk, makrill, Alaskan Pollock, strömming, rödspätta etc.), kött, fågel, ägg, mejeriprodukter (ost/yoghurt/mjölk) nån vegetarisk proteinkälla om quorn lr sojaprodukter.

Fett från olika källor som oliv-rapsolja, smör, ägg, fet fisk, grädde, nötter/frön.

Grönsaker och frukt är bara att variera mellan och mejeriprodukter.


Dom här tipsen är ständigt återkommande i tråd efter tråd efter tråd efter tråd och jag tror faktiskt inte du har sökt ihjäl dej på egen hand direkt.:Virro Hursomhelst finns ingen anledning att hålla koll på gram hit och dit och gräva ner sej i detaljer, helt onödigt. Lägg upp en vanlig portion mat bara där du har en någorlunda fördelning mellan dom olika delarna. Utgå från tallriksmodellen om du vill ha nåt att utgå ifrån, du lär ju ha ätit mat tidigare i livet oxå?

Rahf
2007-05-09, 22:54
Du har spelat alltför många RPG spel =)

Nejdå, däremot har jag ett stort vokabulär i Engelska.

Lycka till med deffen nu mr. OP!

Dalle89
2007-05-09, 22:58
Tackar... Jo asså i dagsläget äter jag ungefär efter tallriksmodellen men allt tjat här på kolo om gram hit o gram dit har fått mig att tveka.. Men jag får fortsätta som jag gör då, byta ut vissa av mina nuvarande proteinkällor mot fisk är nog det första jag får ta tag i..

Raggis
2007-05-09, 23:08
Nejdå, däremot har jag ett stort vokabulär i Engelska.

Lies :D