handdator

Visa fullständig version : Full Squat eller ej?


JohnRick
2007-05-09, 19:13
Som titeln antyder. Vad anser ni? Själv är jag och har alltid varit för den fulla versionen, då jag tycker att hela rörelsebanan alltid ska vara i fokus. Fick dock problem med knäet efter ett tag. Ryggen och flexibilitet har inte varit något hinder. Kontroversen ligger ju i att knäet går över tårna vid en viss vinkel, vilket skulle vara skadligt vid knäböj. Jag tycker ju i det närmaste att det borde bygga upp knäet vid korrekt utförande. Något som jag alltid är jävligt noga med, i synnerhet när det kommer till en sådan övning. Andra hävdar att den vanliga 90graders är minst lika illa då trycket är som värst när man vänder i just 90grader för att gå upp igen.

Input?

Allan
2007-05-09, 19:15
Finns artikel i Best of. Att knät skulle skadas av att hamna framför tårna är en skröna.

JohnRick
2007-05-09, 19:17
Finns artikel i Best of. Att knät skulle skadas av att hamna framför tårna är en skröna.

Jovisst. Det är ju precis så jag ser det med. Lik förbannat har knät tagit stryk trots oklanderlig form så jag funderar på att övergå till reguljära 90, även om det tar emot.

Rahf
2007-05-09, 19:22
Vila från knäböj ett litet tag, kom sen tillbaka när knät känns helt färskt, lyft och analysera. Jag testade följande under en period av tre veckor och det funkade helt utmärkt. Din form kanske inte är så oklanderlig som du tror? Knät är kanske skadat sen tidigare.

Allan
2007-05-09, 19:24
Knät blir inte bättre av att köra nittiogradare. Har du problem med knät skulle jag rekommendera några månader med benpress istället

Johan_P
2007-05-09, 19:32
Knät blir inte bättre av att köra nittiogradare.

Har inte förstått varför vissa tror det. Jag tycker det verkar vara mer påfrestande om ngt...

JohnRick
2007-05-09, 19:39
Har inte förstått varför vissa tror det. Jag tycker det verkar vara mer påfrestande om ngt...

Att köra 90graders menar du? Påfrestande i negativ bemärkelse? För egen del får jag se hur jag gör...tar det lugnt maj ut.

Såg din myspace. Trummis? Vill du ha input vad gäller slagverk ställer jag gärna upp.

Mpet
2007-05-09, 19:41
jag fick ju iofs problem med låsningar o lite småkänningar efter mina ass to the grass böj... jag trodde först att d va från bensparken men testade att hoppa över var övning o kom fram till att d va böj mer än 90grader... dessutom så har två sjukgymnaster sagt att jag inte ska köra så djupt..

men i grund o botten så ska man ju träna efter d man behöver styrkan för... så min syn på d hela är att om du inte har ett användnings område för bottenstyrkan så kör inte så djupa lr gå över till utfall eller nåt liknande... men d e bara min åsikt..

JohnRick
2007-05-09, 19:58
jag fick ju iofs problem med låsningar o lite småkänningar efter mina ass to the grass böj... jag trodde först att d va från bensparken men testade att hoppa över var övning o kom fram till att d va böj mer än 90grader... dessutom så har två sjukgymnaster sagt att jag inte ska köra så djupt..

men i grund o botten så ska man ju träna efter d man behöver styrkan för... så min syn på d hela är att om du inte har ett användnings område för bottenstyrkan så kör inte så djupa lr gå över till utfall eller nåt liknande... men d e bara min åsikt..

Jag hör dig. Som jag sade är jag i grunden för djupa knäböj just för rörelselängdens skull. Kan du utföra en övning med full bana (som ska vara fallet med alla) kan du också göra partiella rörelser, så jag älskar egentligen full squats. Sedan att det tär på knäna, när det egentligen inte "borde" det är en annan femma. Det är hyfsat individuellt också. Alla knän är inte lämpade för fulla böj, eller 90graders för den delen. Jag har givetvis resonerat som så att jag inte "behöver" det som djupa knäböj ger mig, rent funktionellt alltså. Detta skulle innebära att om nu 90graders av ngn outgrundlig anledning skulle fungera bättre för mig blir det så lågt jag går för oöverskådlig framtid. Då kan jag inte se det som förberedande för en framtida full squat om knät jävlas igen. Vi får se hur det blir.

Rahf
2007-05-09, 21:16
Om ni inte ska köra djupa knäböj, kör benpress. Att köra kvartingar eller halvdana böj med en bänk ivägen är uteslutet, det blir bara sämre i längden. Detta kommer från en som pajat sina knän fler än tio gånger under denna livstid.

JohnRick
2007-05-09, 21:29
Om ni inte ska köra djupa knäböj, kör benpress. Att köra kvartingar eller halvdana böj med en bänk ivägen är uteslutet, det blir bara sämre i längden. Detta kommer från en som pajat sina knän fler än tio gånger under denna livstid.

Jo...jag tror ju också att det blir sämre i längden. Men varför blir det det? Egentligen? Bortsett från att det inte blir hela rörelsebanan som täcks, men om alternativet är skador så...

Om jag nu sätter mig att köra benpress, vilket är en övning jag gillar väldigt, och också kört djupt i (kanske därför det gick åt helvete?), så manar du till att gå hela vägen ner där med antar jag?

Rahf
2007-05-09, 22:05
Jo...jag tror ju också att det blir sämre i längden. Men varför blir det det? Egentligen? Bortsett från att det inte blir hela rörelsebanan som täcks, men om alternativet är skador så...

Om jag nu sätter mig att köra benpress, vilket är en övning jag gillar väldigt, och också kört djupt i (kanske därför det gick åt helvete?), så manar du till att gå hela vägen ner där med antar jag?

Självklart ska du gå djupt i benpressen. Kan du inte det så ska du uppsöka läkarvård och få dina knän undersökta.

Gällande halvböj så har det redan förklarats många gånger; belastningen skjuts över till dina knän i det kritiska läget när du vänder i böjen. Det kanske inte känns första gången, inte andra gången eller för den delen 15:e gången. Men den gången det smäller, för det kommer det någon gång att göra, så är du rökt. Dina knäskålar kommer vila i en stackars tränande jeppes mun medan han desperat försöker träffa sina obliques i hantelrodd.

Mpet
2007-05-09, 22:41
nu är ju inte jag en som tränar på monster vikter... men jag syftar fortfarande på träna för d du ska utföra... om d e bli bra på o springa så...

man får ju inte knäproblem för att man inte går lr springer med jättestor böjning i knäleden... o när man springer o landar med halvböjt knä så är d ju väldigt stor tyngd i och med farten man har... men inte pajjar man knäna för d...

jag kör för tillfället utfall då går man ner hyffsat o tränar även upp stabiliteten i knät...

jag har en polare som är med i svenska landslaget o där kör han enbensböj o d e inte speciellt djupt o han är 10 kampare....

egentligen ska man träna var ben för sig så att man får stabiliteten oxå om man då inte satsar på att få dom här stora bb stockarna!!

man kan få stora ben utan att köra skit tungt!!

JohnRick
2007-05-09, 22:44
Självklart ska du gå djupt i benpressen. Kan du inte det så ska du uppsöka läkarvård och få dina knän undersökta.

Gällande halvböj så har det redan förklarats många gånger; belastningen skjuts över till dina knän i det kritiska läget när du vänder i böjen. Det kanske inte känns första gången, inte andra gången eller för den delen 15:e gången. Men den gången det smäller, för det kommer det någon gång att göra, så är du rökt. Dina knäskålar kommer vila i en stackars tränande jeppes mun medan han desperat försöker träffa sina obliques i hantelrodd.

Visst. Jag är ju inne på full squats per se. Men det kan ju också vara så att vissa personer helt enkelt inte är lämpade för vissa övningar. De som har kortare ben kan säkert full-squata bättre och/eller säkrare än de som har längre. Belastningen skjuts vid vändningen rakt över till patella vid 90graders, visst. Det har ju sagts att det är sämre för knäna att stanna vid 90 än att gå hela vägen ner. Å andra sidan säger vissa att sidligamenten (anterior cruciate ligaments) tar mer stryk om man gör fulla squats även om kraften förläggs till höften under 90. Jag är jävligt villrådig.

Rahf
2007-05-09, 22:51
Visst. Jag är ju inne på full squats per se. Men det kan ju också vara så att vissa personer helt enkelt inte är lämpade för vissa övningar. De som har kortare ben kan säkert full-squata bättre och/eller säkrare än de som har längre. Belastningen skjuts vid vändningen rakt över till patella vid 90graders, visst. Det har ju sagts att det är sämre för knäna att stanna vid 90 än att gå hela vägen ner. Å andra sidan säger vissa att sidligamenten (anterior cruciate ligaments) tar mer stryk om man gör fulla squats även om kraften förläggs till höften under 90. Jag är jävligt villrådig.

Du gör som du vill men om du känner att du har tid och lust så kan du testa följande:

Vila dina knän från tyngre fysisk ansträngning (löpning, lyftning osv). Stretcha lätt under denna tid, fokusera på att träffa alla viktiga delar av benen (vader, hamstring, quads, höftböjare, utsida och insida lår osv. När du känner dig smärtfri i knän så går du in och testar att böja igen. Denna gång stegrar du upp vikten med konsekventa steg till du har nåt den punkt där du gör säg, 5 reps utan större problem. En rejäl uppvärmning förekommer denna övning och du fokuserar verkligen på vad du gör under hela övningen. Be en kunnig person som inte är en vän till dig bedöma form och teknik.

Det är värt ett försök iallafall. Går inte detta så är det djupa benpress som gäller. Skippa bensparken om du kör den, it's a knee killer.

Guddi
2007-05-10, 05:50
Jag föredrar också att man gör övningar i hela rörelsebanan men får du ont i knäna av att göra fulla knäböj så gör inte fulla knäböj. Att sluta vid 90 grader är inget bra alternativ men det finns några grader där emellan som du kan testa. En hel del tränare brukar rekommendera att man går ner tills lårbenet är parallellt med underlaget (eller någon grad till). Detta gör att man går relativt djupt men slipper de sista graderna då lårbenet pressar hårt på bakre delen av meniskerna och nedre ryggen kan krumma sig lite.

JohnRick
2007-05-10, 09:33
Jag föredrar också att man gör övningar i hela rörelsebanan men får du ont i knäna av att göra fulla knäböj så gör inte fulla knäböj. Att sluta vid 90 grader är inget bra alternativ men det finns några grader där emellan som du kan testa. En hel del tränare brukar rekommendera att man går ner tills lårbenet är parallellt med underlaget (eller någon grad till). Detta gör att man går relativt djupt men slipper de sista graderna då lårbenet pressar hårt på bakre delen av meniskerna och nedre ryggen kan krumma sig lite.

Jag skulle tippa att parallellgående är min melodi. Ryggkrummandet har jag inga problem med, men som du säger; att lägga av vid 90grader är dåligt med tanke på det framåtriktade trycket i det läget och isf bättre att fortsätta till en trekvarts/parallellsquat. Frestande att gå hela vägen ner, men måste se till att knäsmärtan uteblir.

Timme
2007-05-10, 12:26
Andra hävdar att den vanliga 90graders är minst lika illa då trycket är som värst när man vänder i just 90grader för att gå upp igen.

Input?

Den är betydligt värre ja. Full böj är bra och hälsosamt för knät. Att bromsa upp all vikt vid parallellt är inte fullt lika bra.

Sedan det där med knäna över tårna är ju bara pinsamt. Test: Hur ofta går inte knäna över tårna när man går i trappor?

Timme
2007-05-10, 12:29
Jag föredrar också att man gör övningar i hela rörelsebanan men får du ont i knäna av att göra fulla knäböj så gör inte fulla knäböj. Att sluta vid 90 grader är inget bra alternativ men det finns några grader där emellan som du kan testa. En hel del tränare brukar rekommendera att man går ner tills lårbenet är parallellt med underlaget (eller någon grad till). Detta gör att man går relativt djupt men slipper de sista graderna då lårbenet pressar hårt på bakre delen av meniskerna och nedre ryggen kan krumma sig lite.

Bra skrivet!

jwzrd
2007-05-10, 12:30
Jag föredrar också att man gör övningar i hela rörelsebanan men får du ont i knäna av att göra fulla knäböj så gör inte fulla knäböj. Att sluta vid 90 grader är inget bra alternativ men det finns några grader där emellan som du kan testa. En hel del tränare brukar rekommendera att man går ner tills lårbenet är parallellt med underlaget (eller någon grad till). Detta gör att man går relativt djupt men slipper de sista graderna då lårbenet pressar hårt på bakre delen av meniskerna och nedre ryggen kan krumma sig lite.

Det är just till djupet du föreslår man "bör" gå och inte djupare. Därunder ökar skaderisken så vitt jag läst både i ryggen och i knäna.

Timme
2007-05-10, 14:56
Det är just till djupet du föreslår man "bör" gå och inte djupare. Därunder ökar skaderisken så vitt jag läst både i ryggen och i knäna.

Ryggen tror jag det är värst med där faktiskt. Sitter man och vilar i botten är det iof ingen höjdare för knäna.

JohnRick
2007-05-10, 15:42
Ryggen tror jag det är värst med där faktiskt. Sitter man och vilar i botten är det iof ingen höjdare för knäna.

Nej, det är sant. Vilket vinkelspann du än väljer att utföra squaten på kommer ett inkorrekt utförande att leda till skador. I synnerhet om man studsar upp i bottenläget och slappnar av därnere. Visst är fulla squats bättre, med rörelsebanan, muskelutveckling och det faktum att du, om du kör hela vägen ner med progressiv belastning kan utföra alla andra squats i vilka vinklar du vill. Det omvända gäller ju inte. Oavsett vilket så får jag problem i djupa knäböj, hur mkt jag än älskar dem. Formen är bra, och ryggen är underbar. Så hur bra de än är, och hur väl de än ska funka både i teori och praktik, kommer det att vara värdelöst att köra dem om jag pajar knäna bara för att jag suktar efter total aktivering av samtliga fibrer i benet.
Jag vill...men jag kan inte. Det får bli parallella. Skulle jag om ngt halvår försöka med djupa igen, blir det till att börja om.

Utdrag ur artikel jag hittade btw:

"Med Sci Sports Exerc. 2001 Jan;33(1):127-41.
Knee biomechanics of the dynamic squat exercise.

* Escamilla RF.

Michael W. Krzyzewski Human Performance Laboratory, Division of Orthopaedic Surgery, Duke University Medical Center, Durham, NC 27710, USA. rescamil@duke.edu

PURPOSE: Because a strong and stable knee is paramount to an athlete's or patient's success, an understanding of knee biomechanics while performing the squat is helpful to therapists, trainers, sports medicine physicians, researchers, coaches, and athletes who are interested in closed kinetic chain exercises, knee rehabilitation, and training for sport. The purpose of this review was to examine knee biomechanics during the dynamic squat exercise. METHODS: Tibiofemoral shear and compressive forces, patellofemoral compressive force, knee muscle activity, and knee stability were reviewed and discussed relative to athletic performance, injury potential, and rehabilitation. RESULTS: Low to moderate posterior shear forces, restrained primarily by the posterior cruciate ligament (PCL), were generated throughout the squat for all knee flexion angles. Low anterior shear forces, restrained primarily by the anterior cruciate ligament (ACL), were generated between 0 and 60 degrees knee flexion. Patellofemoral compressive forces and tibiofemoral compressive and shear forces progressively increased as the knees flexed and decreased as the knees extended, reaching peak values near maximum knee flexion. Hence, training the squat in the functional range between 0 and 50 degrees knee flexion may be appropriate for many knee rehabilitation patients, because knee forces were minimum in the functional range. Quadriceps, hamstrings, and gastrocnemius activity generally increased as knee flexion increased, which supports athletes with healthy knees performing the parallel squat (thighs parallel to ground at maximum knee flexion) between 0 and 100 degrees knee flexion. Furthermore, it was demonstrated that the parallel squat was not injurious to the healthy knee. CONCLUSIONS: The squat was shown to be an effective exercise to employ during cruciate ligament or patellofemoral rehabilitation. For athletes with healthy knees, performing the parallel squat is recommended over the deep squat, because injury potential to the menisci and cruciate and collateral ligaments may increase with the deep squat. The squat does not compromise knee stability, and can enhance stability if performed correctly. Finally, the squat can be effective in developing hip, knee, and ankle musculature, because moderate to high quadriceps, hamstrings, and gastrocnemius activity were produced during the squat."

Men som sagt. Det finns så mkt som talar för och emot. Det fungerar för en del, inte för andra. Hur väl jag än vet att djupa böj "ska" fungera om form är perfekt blir det inte alltid så för alla individer i praktiken. Några kommer aldrig att ha problem med att köra djupa livet ut, andra måste modifiera utförandet, även om det tar emot.

Timme
2007-05-10, 16:39
Knäböj brukar vi säga :D

Jag tror att du är ett undantag. Själv så hade jag ont i knänaregelbundet men sedan jag började med djupa knäböjar så försvann det :)

Timme
2007-05-10, 16:44
Knäböj brukar vi säga :D

Jag tror att du är ett undantag. Själv så hade jag ont i knänaregelbundet men sedan jag började med djupa knäböjar så försvann det :)

Max djup där man studar/vilar i botten är jag emot. Det tror jag inte är bra och det säger även studien. Böjar som är cirka 100 grader i knäleden är nog att föedra ja. Det är ungefär SL godkänt djup och det räknar jag som en djup knäböj.

the_PL_man
2007-05-10, 22:19
Lägg upp en video, filmad snett framifrån när du kör en fullböj.
Det underlättar alltid för mig iaf, när jag skall ge feedback....;)

mvh
the_PL_man

Zakath
2007-05-10, 23:05
En sak jag är lite orolig över är att min korsrygg krummas om jag går djupare än parallellt. Ska det bli så och kan det vara farligt?

Rahf
2007-05-10, 23:10
En sak jag är lite orolig över är att min korsrygg krummas om jag går djupare än parallellt. Ska det bli så och kan det vara farligt?

Det ska inte vara så, kom ihåg att bibehålla buktrycket genom hela rörelsen. Om den fortfarande krummas så har du för mycket vikt och för svaga bukstabilisatorer.

Zakath
2007-05-10, 23:15
Det ska inte vara så, kom ihåg att bibehålla buktrycket genom hela rörelsen. Om den fortfarande krummas så har du för mycket vikt och för svaga bukstabilisatorer.

Jag har inga problem med buktrycket såvitt jag vet, är ganska duktig på anding och sånt tycker jag. Fast jag kör iof utan bälte.

Jag är helt säker på att du har fel nu, då ryggen krummar sig oavsett vad jag gör när jag går under parallellt - även utan vikt. Jag skulle vara tacksam om du backade upp ditt definitiva uttalande med lite mer substans, tack. :)

Dumleman
2007-05-11, 00:00
Lägg upp en video, filmad snett framifrån när du kör en fullböj.
Det underlättar alltid för mig iaf, när jag skall ge feedback....;)

mvh
the_PL_man
Ja det är alltid lärorikt att filma sig själv, vad än det är man gör ;). Man behöver ju inte filma för att lägga upp här utan mer för att visa sig själv hur man faktiskt gör.

Mr. Moose
2007-05-11, 02:00
Jag har inga problem med buktrycket såvitt jag vet, är ganska duktig på anding och sånt tycker jag. Fast jag kör iof utan bälte.

Jag är helt säker på att du har fel nu, då ryggen krummar sig oavsett vad jag gör när jag går under parallellt - även utan vikt. Jag skulle vara tacksam om du backade upp ditt definitiva uttalande med lite mer substans, tack. :)

Hur brett står du? Med smal fotställning krummar min rygg också, lite mer än axelbredd är perfekt för mig. Inga problem att hålla ryggen fast jag går djupare än parallellt.

Timme
2007-05-11, 08:16
Zakath: Jag tror det har med stelhet i gluteus och baksida lår att göra. Prova att stretcha gluteus så blir det nog bättre.

Rahf
2007-05-11, 08:24
Jag är helt säker på att du har fel nu, då ryggen krummar sig oavsett vad jag gör när jag går under parallellt - även utan vikt. Jag skulle vara tacksam om du backade upp ditt definitiva uttalande med lite mer substans, tack. :)

Jag kanske formulerade mig lite väl självsäkert. Just ostbågen är nånting som hände mig i början innan jag hade ett stabilt buktryck samt lite mer tränade stabilisatorer i bålen. Hade jag för tung vikt, ja då var det bugning med skivstång som gällde, trots detta så var det ändå inga större problem att komma upp.

Alltså utgick jag ifrån egna erfarenheter (som iofs inte är så stora men alltid nåt).

Zakath
2007-05-11, 11:44
Hur brett står du? Med smal fotställning krummar min rygg också, lite mer än axelbredd är perfekt för mig. Inga problem att hålla ryggen fast jag går djupare än parallellt.

Det blir bättre ju bredare jag står, men fortfarande lite krummat.

Jag ska prova att stretcha gluteus ännu mer som TImme sa, även om jag redan stretchar hela underkroppen noggrant. Några bra tips på gluteusstretchningsövningar (26 bokstäver, wow! :D)?

Timme
2007-05-11, 12:10
Det blir bättre ju bredare jag står, men fortfarande lite krummat.

Jag ska prova att stretcha gluteus ännu mer som TImme sa, även om jag redan stretchar hela underkroppen noggrant. Några bra tips på gluteusstretchningsövningar (26 bokstäver, wow! :D)?

Sitt på marken med benen utsträckta framför dig. Lägg först höger ben över det vänstra och böj i knäleden tills underbenet är ganska nära lårbenet. Sedan tar du tag i knät och drar det uppåt och mot din bröstkrog. Dra knät mot magen/bröstkorgen så långt det går. Det ska sträcka i gluteus.

Rahf
2007-05-11, 18:22
http://www.trickstutorials.com/images/s70.jpg

Hälen på det upprätta benet skall sträva efter att röra sig bakåt. Tryck benet med armbågen för att få en bra stretch.

http://www.trickstutorials.com/images/s69.jpg

Använd armarna för att trycka det stödjande benet (det understa) mot dig om du inte kan göra det med muskelstyrka.

Två bra skinkstretchar anser jag att de ovannämnda vara.

http://www.trickstutorials.com/images/s60.jpg

http://www.trickstutorials.com/images/s61.jpg

Dessa brukar jag använda ibland också för variation. Kom ihåg att överkroppen skall sträva att ligga platt, axlar, armbågar och huvud ska röra golvet.

Allan
2007-05-11, 19:03
Det ska inte vara så, kom ihåg att bibehålla buktrycket genom hela rörelsen. Om den fortfarande krummas så har du för mycket vikt och för svaga bukstabilisatorer.

I absoluta bottenläget kommer ländryggen att kupas, eftersom den trots allt är rörlig till viss del och utsätts förett kompakt tryck just där. Det är inte det som innebär fullt djup, eftersom man då man går så djupt inte har kvar någon spänning alls. Det är att jämföra med att börja rörelsen ibottenläget.
I nittiogradersvinkeln ligger i stort sett hela anspänningen på de tunna muskelbanden och senorna kring knät. Den här vinkeln är - precis som Guddi skrev - individuell, men man måste komma ihåg att a) det är ohyggligt sällsynt med knäbekymmer av korrekta böjar, b) att knäleden är ett gångjärn som är gjort för att öppnas och stängas i just den här vinkeln och rörelsespannet, c) det finns inget onaturligt i att böja knät på det viset ens med stor belastning eftersom den kritiska punkten passeras, om man nu inte väljer att vända där.
Belastningen ligger helt enkelt inte på knäleden, om man inte står med översträckta knän i toppläget, eftersom tyngdlagen kommer driva vikten i en rak linje ner (lodlinjen jag alltid tjatar om).
Benspark, galna hacks och benpress är övningar som är mer skadefrekventa för knäna än korrekta böjar.

Allan
2007-05-11, 19:04
Fler bra stretchar på www.ryggochmuskelakuten.se

Zakath
2007-05-11, 19:24
I absoluta bottenläget kommer ländryggen att kupas, eftersom den trots allt är rörlig till viss del och utsätts förett kompakt tryck just där. Det är inte det som innebär fullt djup, eftersom man då man går så djupt inte har kvar någon spänning alls. Det är att jämföra med att börja rörelsen ibottenläget.


Tack för svaret! Det jag undrar är om detta på något sätt är farligt och om det är okej/bättre att vända vid parallellt innann korsryggen krummas?


Tack till alla andra för stretchtipsen också, ska prova dem och se om jag kommer djupare i böjen utan att korsryggen krummas. :)

Baan
2007-05-11, 19:27
Tack för svaret! Det jag undrar är om detta på något sätt är farligt och om det är okej/bättre att vända vid parallellt innann korsryggen krummas?


Tack till alla andra för stretchtipsen också, ska prova dem och se om jag kommer djupare i böjen utan att korsryggen krummas. :)

Känns lite som att du löser ett problem med ett annat, d.v.s. du förloar på djupet. Kan du dock kompromissa och köra böjen till SL-djup (som jag själv föredrar) än att gå väldigt djupt så tror jag det kan funka bra. För det behöver man iofs komma lite under parallellt.

Allan
2007-05-11, 20:02
Att gå rakt ner till absolut nolläge med en massa vikt på ryggen och få en liten buktning av ländryggen är inte att rekommendera, nej. Det kallas för "hissen ner" och ses emellanåt när idioter ska köra över sin kapacitet med passare, och passaren tittar på läckra damer eller nåt, istället för att göra sitt jobb.
Är man normalt funtad känner man när man är på väg ur anspänningsfasen, och det är då man vänder.
Nej, man behöver inte vara särskilt stretchad för att kunna böja ordentligt. Snarare tvärtom faktiskt (om vilket jag kan återkomma). Däremot kommer kroppskonstitutionen att sätta stopp för många efter ett tag - alla kommer inte upp i 200 i böj hur de än anstränger sig, eftersom deras vinklar inte kommer tillåta det.

Hemi
2007-05-11, 20:05
[…]Hälen på det upprätta benet skall sträva efter att röra sig bakåt. Tryck benet med armbågen för att få en bra stretch.


Kan även göras stående mot en påle/bänkhörna/baklucka på bilen eller nåt, lätt att räkna ut hur.

En annan grej; Stå. Lyft upp knät på ena benet med händerna till 90°. Dra i det i sidled/uppåt lätt.

Höfter: Typisk gymnast-stretch; Stå mot ett staket exempelvis. Sätt upp ena benet på staketet. Sträck upp armarna över huvudet och korsa händerna. Sträck upp kroppen HÅRT. Luta ut höften som har det stående markfotade benet åt sidan. Bra för knäböj? Vet ej, men jag kan komma på en rad övningar till för mitten av kroppen som kan vara bra, Kanske, kanske inte för knäböj. Styrkelyft/BB är inte min starka sida. ;)

Zakath
2007-05-11, 20:13
Att gå rakt ner till absolut nolläge med en massa vikt på ryggen och få en liten buktning av ländryggen är inte att rekommendera, nej. Det kallas för "hissen ner" och ses emellanåt när idioter ska köra över sin kapacitet med passare, och passaren tittar på läckra damer eller nåt, istället för att göra sitt jobb.
Är man normalt funtad känner man när man är på väg ur anspänningsfasen, och det är då man vänder.
Nej, man behöver inte vara särskilt stretchad för att kunna böja ordentligt. Snarare tvärtom faktiskt (om vilket jag kan återkomma). Däremot kommer kroppskonstitutionen att sätta stopp för många efter ett tag - alla kommer inte upp i 200 i böj hur de än anstränger sig, eftersom deras vinklar inte kommer tillåta det.

Jo, fast "problemet" för mig är ju att ryggen börjar att krummas redan efter parallellt - jag kan gå mycket djupare än så utan att tappa någon spänning.

Diggler
2007-05-11, 20:15
Ett litet sidospår är att det finns en nackdel till med att korta av rörelsen, det är att man lätt lurar sig själv. Man ökar vikterna fort, men man minskar djupet litegrann så fort det blir litegrann mer på stången (så står man där och juckar med en stång lastad till förbannelse efter ett tag, det är inte heller särskilt nyttigt, men väldigt vanligt )

Zakath
2007-05-11, 21:09
Känns lite som att du löser ett problem med ett annat, d.v.s. du förloar på djupet. Kan du dock kompromissa och köra böjen till SL-djup (som jag själv föredrar) än att gå väldigt djupt så tror jag det kan funka bra. För det behöver man iofs komma lite under parallellt.

Va? Självklart förlorar jag djupet om jag gör grundare böjar till parallellt, eller vad menar du?

Jag kör just nu ungefär SL-djup (lite djupare än parallellt), men du får gärna komma och kolla min teknik om du ser mig knäböja på gymmet någon dag. :)

Baan
2007-05-11, 21:27
Va? Självklart förlorar jag djupet om jag gör grundare böjar till parallellt, eller vad menar du?

Jag kör just nu ungefär SL-djup (lite djupare än parallellt), men du får gärna komma och kolla min teknik om du ser mig knäböja på gymmet någon dag. :)

Jag trodde du pratade om hockeyböjar (dvs parallellt eller värre) till förmån för ryggen, men om du kör SL-djup så tycker inte jag det är några problem egentligen.

Zakath
2007-05-11, 21:31
Jag trodde du pratade om hockeyböjar (dvs parallellt eller värre) till förmån för ryggen, men om du kör SL-djup så tycker inte jag det är några problem egentligen.

Fast när jag kör SL-djup så krummas ryggen fortfarande litegrann, det syns knappt, men jag kan känna hur ryggkotorna börjar ändra position mot krummningshållet.

Parallellt (med golvet) är väl ändå inte så grunt? Det är ju bra mycket djupare än 90-graders.

Snorlös
2008-01-29, 12:45
Som titeln antyder. Vad anser ni? Själv är jag och har alltid varit för den fulla versionen, då jag tycker att hela rörelsebanan alltid ska vara i fokus. Fick dock problem med knäet efter ett tag. Ryggen och flexibilitet har inte varit något hinder. Kontroversen ligger ju i att knäet går över tårna vid en viss vinkel, vilket skulle vara skadligt vid knäböj. Jag tycker ju i det närmaste att det borde bygga upp knäet vid korrekt utförande. Något som jag alltid är jävligt noga med, i synnerhet när det kommer till en sådan övning. Andra hävdar att den vanliga 90graders är minst lika illa då trycket är som värst när man vänder i just 90grader för att gå upp igen.

Input?

Att det skulle vara skadligt för knäna att gå över tårna är en skröna. Det är snarare tvärtom, att belastnigen på höftlederna blir enormt mycket större om man inte går ner så att knäna går över tårna.

Enda tillfället då du inte skall gå ner i botten vid knäböj är om du har enormt stora hamstrings samt vader då du kan få en kil som gör att du kan skada knäna vid hög belastning. Detta gäller iofs om du har lår och vader som är i klass med tungviktsbyggare kanske.

Så ingen fara att gå ner i botten för 99% av befolkningen och knäna framför tårna är bra.

Alltidxx
2008-01-29, 14:35
Har inte förstått varför vissa tror det. Jag tycker det verkar vara mer påfrestande om ngt...Jag drog på mig en otäck skada av nittiogradare för ett flertal år sedan. Det blev så illa att jag knappt kunde gå. Efter det gick jag tillbaka till djupa böj och även om jag idag känner att skadan inte försvunnit helt så här det stor skillnad att gå förbi nittio läget i fart. Nu kan jag köra knäböj tack vare djupt utförande. Jag ser mer ofta än inte folk köra nittio grader och tänker då "aj aj" men å andra sidan kör dom sällan tyngre än vad dom fixar i bicepscurl så då spelar det inte så stor roll. Eller som jag brukar säga: med enkiloshantlar i händerna kan man lyfta hursomhelst, man skadar sig inte ändå.

Alltidxx
2008-01-29, 15:06
o när man springer o landar med halvböjt knä så är d ju väldigt stor tyngd i och med farten man har... men inte pajjar man knäna för d...
Du menar som skateboardare gör när dom railar t ex? Jovars, dom skadar knäna ska du veta.

Mr. Athletic
2008-01-29, 17:51
Jag har läst tråden och försöker hänga med så gått det går. Har inte tränat styrketräning "seriöst", varför det kom som en chock för mig att 90° är idiotiskt. Som friidrottare har jag kört 90° böj på tunga vikter, dock inte någon längre period som tur var (tränarn kunde kanske inte så värst mycket om styrketräning).

En sak jag alltid undrat är angående det där med knak i knäleden. Nästan alltid om jag går djupare än 90° klickar det till lite oskyldigt i höger knä. Bör detta ses som ett problem ö.h.t.?

Jag tycker man alltid ser varianten "låren parallella med marken" på instruktionsfilmer m.m. Hur djupt utöver detta ligger det optimala djupet som ni talar om?

Jag är en frekvent utövare av enbensböj då man går ner tills det tar stopp (dock med bibehållen spänning i benet). Om jag kör denna övning med maxbelastning, hur olik vanliga böj är denna övning då förutom det uppenbara att övningen sker på ett ben och att därigenom balansen tränas?

Snorlös
2008-01-29, 23:28
En sak jag är lite orolig över är att min korsrygg krummas om jag går djupare än parallellt. Ska det bli så och kan det vara farligt?

Då behöver du stretcha vader,baksida ben, höftböjare osv ordentligt och inte köra benböj igen förrän du kan köra en djup böj utan att krumma ryggen, det är ju livsfarligt när du har tung belastning på. Får du problem med ryggen så är det inte roligt och kan leda till år av problem.

Fed up
2008-01-30, 00:06
Kan inte nån vänlig själ lägga upp en bild/film på önskvärt djup, jag vet inte om mitt dåliga samvete för att jag inte går djupare är befogat eller icke. Det här med att "ju djupare desto bättre" kanske inte helt stämmer var liksom nytt för mig.

tobbo
2008-01-30, 00:26
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Quadriceps/BBFullSquat.gif ATG-böj

JohnRick
2008-01-30, 00:53
Jag är numera en förespråkare av frontböj, och kör denna böjvariant uteslutande. Vissas kroppskonstituion suger helt enkelt mer än andras, och även om man kan fixa till flexibilitet och grejer till en viss grad så gäller det ändå att komma rätt i övningen. För min del gör jag det i frontböj (vilket tillåter mig att gå djupare) - inte traditionell knäböj.

Zakath
2008-01-31, 21:19
Då behöver du stretcha vader,baksida ben, höftböjare osv ordentligt och inte köra benböj igen förrän du kan köra en djup böj utan att krumma ryggen, det är ju livsfarligt när du har tung belastning på. Får du problem med ryggen så är det inte roligt och kan leda till år av problem.

Jag är dock väl rörlig i både fram och baksida lår, vader, samt höfter. Stretchar hela kroppen regelbunden och kör full rörelselängd i de flesta övningar.

Martin Löwgren
2008-02-01, 00:06
Fast när jag kör SL-djup så krummas ryggen fortfarande litegrann, det syns knappt, men jag kan känna hur ryggkotorna börjar ändra position mot krummningshållet.

Parallellt (med golvet) är väl ändå inte så grunt? Det är ju bra mycket djupare än 90-graders.

Om du tränar djupa knäböj och får den där krummningen är det bara en tidsfråga innan du kommer ha spondylolistes.

Knäböj ska köras "ass to the gras" om man kan bibehålla ryggens normala kurvatur, annars skadar övningen mer än den gör nytta.

Zakath
2008-02-24, 00:49
Om du tränar djupa knäböj och får den där krummningen är det bara en tidsfråga innan du kommer ha spondylolistes.

Knäböj ska köras "ass to the gras" om man kan bibehålla ryggens normala kurvatur, annars skadar övningen mer än den gör nytta.

Jag har slutat köra djupa knäböj sen ett bra tag nu, men jag tycker ändå det är kosntigt att ingen verkar känna till det här. Jag har frågat massor av personer om det här och ingen har någon koll alls.

Är det någon speciell muskel som är för kort som orsakar det här eller är det något annat?

Tack för det välinformerade svaret!

jwzrd
2008-02-24, 00:56
Jag har slutat köra djupa knäböj sen ett bra tag nu, men jag tycker ändå det är kosntigt att ingen verkar känna till det här. Jag har frågat massor av personer om det här och ingen har någon koll alls.

Är det någon speciell muskel som är för kort som orsakar det här eller är det något annat?

Tack för det välinformerade svaret!

Adduktor magnus, semimembranosus och semitendinosus är min gissning. Ställ dig smalt, rikta ut tårna, sätt dig sedan djupt men motstå viljan att krumma in röven under dig och känn hur det stramar i ljumskarna. Där har du din begränsning.

pragmatist
2008-02-24, 01:05
Frågan är väl om det finns någon egentlig vits med att köra "ass to the grass" snarare än bara "djupt" (d.v.s. under parallell). Jag tror personligen inte det. Att de där sista fem centimetrarna skulle vara så värdefulla har jag svårt att förstå, särskilt med tanke på hur stora problem de flesta har att hålla ryggen rak i det läget.

Ska man köra "ass to the grass" så tycker jag frontböj är en mycket mer lämplig övning för de allra flesta.

Hades
2008-02-24, 09:48
Jag har slutat köra djupa knäböj sen ett bra tag nu, men jag tycker ändå det är kosntigt att ingen verkar känna till det här. Jag har frågat massor av personer om det här och ingen har någon koll alls.

Är det någon speciell muskel som är för kort som orsakar det här eller är det något annat?

Tack för det välinformerade svaret!

Kolla Sheo's squat stretch i bildforumet om du inte redan har gjort det.

Knabb
2008-02-24, 16:58
Om du tränar djupa knäböj och får den där krummningen är det bara en tidsfråga innan du kommer ha spondylolistes.

Nej, flexionen ländryggen ökar belastningen på diskarna inte leder och ligament.

jwzrd
2008-02-24, 17:56
Nej, flexionen ländryggen ökar belastningen på diskarna inte leder och ligament.

Varför säger du nej när du se repeterar det Martin påstår?

Knabb
2008-02-24, 18:16
Varför säger du nej när du se repeterar det Martin påstår?
Läs igen :)

Alltidxx
2008-02-25, 12:51
Såg en kille på gymmet som gjorde just flexionen i ländrygg i bottenläget och påpekade vänligt att detta är vanskligt för diskarna vid högre vikter. Inte fan blev han glad för det. Han tittade knappt på mig och muttrade att han precis börjat träna igen.

jwzrd
2008-02-25, 13:07
Nej, flexionen ländryggen ökar belastningen på diskarna inte leder och ligament.

Läs igen :)

Vad är det jag missar? Jag har slagit upp spondylolistes (bara för att vara säker nu när du undrar om jag läst dig fel: "Istmisk Spondylolistes. kotan glider på grund av bendefekt (fraktur) på de stödjande benen till nästa kota..De stödjande benen i kotan fallerar, och kotan glider framåt, och ryggen riskerar bli mer instabil. ".

Så det Martin påstår är korrekt. Martin påstår ingenting om leder eller om ligament. Trots detta, alltså trots att Martin har rätt, inleder du ditt inlägg med "Nej, ..." för att visa att det han säger är fel. Men så säger du ändå samma sak.

Förutom det är din mening inte korrekt uppbyggd.

Tolkia
2008-02-25, 13:27
Nej, flexionen ländryggen ökar belastningen på diskarna inte leder och ligament.
Vad menar du med "led" här?

Dumleman
2008-02-25, 13:30
Såg en kille på gymmet som gjorde just flexionen i ländrygg i bottenläget och påpekade vänligt att detta är vanskligt för diskarna vid högre vikter. Inte fan blev han glad för det. Han tittade knappt på mig och muttrade att han precis börjat träna igen.
Stå på dig. Många tar tyvärr hellre en rak höger än ett vänligt tips.

Knabb
2008-02-25, 13:32
Vad är det jag missar? Jag har slagit upp spondylolistes (bara för att vara säker nu när du undrar om jag läst dig fel: "Istmisk Spondylolistes. kotan glider på grund av bendefekt (fraktur) på de stödjande benen till nästa kota..De stödjande benen i kotan fallerar, och kotan glider framåt, och ryggen riskerar bli mer instabil. ".

Så det Martin påstår är korrekt. Martin påstår ingenting om leder eller om ligament. Trots detta, alltså trots att Martin har rätt, inleder du ditt inlägg med "Nej, ..." för att visa att det han säger är fel. Men så säger du ändå samma sak.

Förutom det är din mening inte korrekt uppbyggd.
Spondylolistes är antingen medfött eller kommer som överbelasning av den bakre leddelen i ryggen. Om du krummar ryggen minskar du belastningen på den bakre leddelen.

minikevin
2008-02-25, 13:40
jag går alltid riktigt djupt (förbi 90 grader), strikt och långsamt när jag kör böj... överdrivet mycket bättre än max 90 gradiga relativt snabba böj som man ser de flesta göra.

På mig är det bäst iaf :)

Knabb
2008-02-25, 13:41
Vad menar du med "led" här?
Det är ryggens fasettleder med tillhörande arcusbåge jag avser.

Sheogorath
2008-02-25, 15:38
Spondylolistes är antingen medfött eller kommer som överbelasning av den bakre leddelen i ryggen. Om du krummar ryggen minskar du belastningen på den bakre leddelen.

Det låter mycket troligt. För att disken ska skjutas framåt torde det krävas att diskarnas bakre delar trycks mot varandra, och detta görs i extension, inte i flexion. I flexion trycks diskarnas främre delar mot varandra, och detta skulle i så fall leda till diskbrock.

Om jag inte gör ett allvarligt tankefel.

jwzrd
2008-02-25, 15:40
Spondylolistes är antingen medfött eller kommer som överbelasning av den bakre leddelen i ryggen. Om du krummar ryggen minskar du belastningen på den bakre leddelen.

Det heter något annat om man lyckas förskjuta kotorna bakåt?

Knabb
2008-02-25, 16:20
Det heter något annat om man lyckas förskjuta kotorna bakåt?
Ingen typ av skada som jag hört talas om. Men har säkert hänt vid någon trafikolycka eller liknande höghastighets trauma.

obesogen
2008-02-25, 16:52
Det heter något annat om man lyckas förskjuta kotorna bakåt?

Ingen typ av skada som jag hört talas om. Men har säkert hänt vid någon trafikolycka eller liknande höghastighets trauma.

Det heter ganska logiskt "retrolistes" och kan uppkomma vid uttalad instabilitet.

obesogen
2008-02-25, 19:41
Vad är det jag missar? Jag har slagit upp spondylolistes (bara för att vara säker nu när du undrar om jag läst dig fel: "Istmisk Spondylolistes. kotan glider på grund av bendefekt (fraktur) på de stödjande benen till nästa kota..De stödjande benen i kotan fallerar, och kotan glider framåt, och ryggen riskerar bli mer instabil. ".

Så det Martin påstår är korrekt. Martin påstår ingenting om leder eller om ligament. Trots detta, alltså trots att Martin har rätt, inleder du ditt inlägg med "Nej, ..." för att visa att det han säger är fel. Men så säger du ändå samma sak.

Förutom det är din mening inte korrekt uppbyggd.

Förutom att du och Martin har fel och Knabb har rätt tänkte jag göra lite tillägg. Jag reserverar mig för felaktiga meningsuppbyggnader (det är väll innehållet som räknas?) :)
Att få Spondylolistes av böj ser jag inte som troligt. Ett diskbråck däremot, men det är något helt annat.
De studier som gjorts har visat på en ökad förekomst av spondylolys (förstadium till spondylolistes) ffa hos kvinnliga gymnaster. Detta tror man beror på att de landar i extension. Detta i kombination med att kroppen väger 6-18 ggr mer vid landning (ni som sett gymnaster kanske noterat att de landar ganska stumt i förhållande till andra idrotter, detta ställer extrema krav på ryggen). Det har gjorts studier på styrkelyftare och tidiga studier visade en ökad förekomst av spondylolistes. Detta trodde man berodde på den explosiva extensionen man gör i ett ryck och (vilket jag tror) utförandet av stöten. Den ökade förekomsten visades i studier gjorda innan 1972. Då extenderade man nämligen ryggen ordentligt för att få upp vikten. Nya studier har dock visat att det inte finns något vidare samband då man nu för tiden inte behöver inta en position med kraftig lordos under lyftet.

Det finns en känd studie gjord av Kotani et al. som många kritiker ständigt använder sig av. Kotani påstod att 31% av styrketävlande lider av spondylolistes. Denna studie utfördes på 26 tävlande där alla hade historia av ländryggssmärta. (alltså var de inte randomiserade). Kotanis slutsats var att spondylolistes är betydligt vanligare hos styrketränande då normalpopulationen har en förekomst på ca 7%. Studien publicerades 1971.
Det finns ingen studie (mig veterligen) som kunnat efterlikna Kotanis resultat, vilket det i sig är en stor felkälla.

Smml
2008-02-25, 20:25
Knäböj körs bara djupt.

Alltidxx
2008-02-25, 20:29
Knäböj körs bara djupt.Då har du inte varit på mitt gym ;)

Alucard
2008-03-04, 14:10
Jag var bara tvungen att väcka tråden igen för det är något som jag gått och funderat på ett tag. I övningsbanken här visas knäböjen med full squat men vid frontböjen så står det:
"Descend until thighs are just past parallel. Extend knees and hips until legs are straight. Return and repeat."
Jag har läst Allans best of gällande böjträning och där visades det en bild där en kille uppenbart går djupare..Så min fråga är ganska logisk: Ska frontböj utföras med lika djup squat som knäböj eller ska man åtminstone gå lägre än parallellt med låren?

JohnRick
2008-03-04, 14:18
Jag var bara tvungen att väcka tråden igen för det är något som jag gått och funderat på ett tag. I övningsbanken här visas knäböjen med full squat men vid frontböjen så står det:
"Descend until thighs are just past parallel. Extend knees and hips until legs are straight. Return and repeat."
Jag har läst Allans best of gällande böjträning och där visades det en bild där en kille uppenbart går djupare..Så min fråga är ganska logisk: Ska frontböj utföras med lika djup squat som knäböj eller ska man åtminstone gå lägre än parallellt med låren?

Det blir iaf lättare att gå djupare om du gör frontböj i stället för vanliga knäböj. Så ja. Finns ingen anledning att inte gå lika djupt?

Martin Löwgren
2008-03-05, 10:35
Som titeln antyder. Vad anser ni? Själv är jag och har alltid varit för den fulla versionen, då jag tycker att hela rörelsebanan alltid ska vara i fokus. Fick dock problem med knäet efter ett tag. Ryggen och flexibilitet har inte varit något hinder. Kontroversen ligger ju i att knäet går över tårna vid en viss vinkel, vilket skulle vara skadligt vid knäböj. Jag tycker ju i det närmaste att det borde bygga upp knäet vid korrekt utförande. Något som jag alltid är jävligt noga med, i synnerhet när det kommer till en sådan övning. Andra hävdar att den vanliga 90graders är minst lika illa då trycket är som värst när man vänder i just 90grader för att gå upp igen.

Input?

Har du bra rörlighet, god muskulär kontroll och kan bibehålla en bra form under hela rörelsen samt inga knäproblem så går det alldeles utmärkt att köra full rörelsebana.

I bottenläget får meniskernas bakkanter ta upp en enorm belastning från femurkondylerna men har du friska menisker och ingen smärta bör det inte vara någon fara.