handdator

Visa fullständig version : Kalorier i lakrisal?


jenny
2007-05-09, 17:50
Har börjat räkna kalorier för att få lite koll på vad jag äter. Igår åt jag en rulle lakrisal vilket är ett godis jag äter lite då och då. Jag har nämligen intalat mig att de måste innehålla en obefintlig mängd kalorier men jag har inte kunnat hitta hur många kalorier de kan tänkas innehålla så säker är jag inte.
Så, är det någon som vet?

formula4shape
2007-05-09, 18:01
En rulle lakrisal är enligt viktväktarna 1.5p :D

Eddie Vedder
2007-05-09, 18:39
Antar att du menar en sån här:

38739

Ingredienser: LAKRITSPASTILLER Socker, lakritsextrakt, salmiak, antiklumpningsmedel (E 470b, E 551), smakämne.

Näringsvärde: Energi 1500 kJ/ 350 kcal Protein <0,5 g Kolhydrat 87 g Fett <0,5 g

timpaw
2007-05-09, 19:33
med andra ord inte särskilt farligt i kaloriväg

blekfet2
2007-05-09, 19:50
en lakrisal innehåller väl ungefär 120kcal.

jenny
2007-05-09, 20:28
Tack för det. :thumbup: Då kan jag fortsätta äta lakrisal när jag känner för godis.

Eddie Vedder
2007-05-09, 20:33
Tack för det. :thumbup: Då kan jag fortsätta äta lakrisal när jag känner för godis.

Du kan ju visserligen äta allt godis i samma mängd.

Anledningen till att en rulle Lakrisal inte ger dej särskilt mycket kcal är ju att just den produkten tillhör den utrotningshotade varianten av godis/skräpmat som fortfarande finns i normal storlek och inte i "megapack".:D

Annars är ju kcalmängden nästan som rent socker, Lakrisal är 350kcal per 100g och strösocker är 400kcal.

Tack vare den lagoma mängden från en sån rulle får man ju dock inte i sej så jätemycket kcal och på så sätt blir ju godisätandet med måtta, och det finns alltid utrymme för lite godis och annat just med måtta.:)

jenny
2007-05-09, 20:42
Eddie Vedder,
jo, jag inser att lakrisal inte är nyttigare än något annat utan att det inte är så mycket kalorier för att det som du säger är lite godis. Det var faktiskt därför (förutom att jag gillar lakrisal) som jag köpte just det igår. Jag ville ha lite godis. Inte en stor påse för köper jag en stor påse så äter jag en stor påse. Men det finns ju inget att välja på!
Funderade på en styck chokladkaka, en sån där ta tre stycken för 15 kr, men det kändes lite fånigt att bara köpa en så det fick bli en lakrisal. Annars är fem stycken lösgodisbitar en favorit. Men det känns också lite fånigt att köpa.