handdator

Visa fullständig version : knäsparken och knät


Musselbank
2007-05-09, 17:16
Hallå, jag har kollat de trådar som har "knäspark" i rubriken, men är inte riktigt klar över hur jag bör resonera.

Ha tålamod så ska jag försöka förklara.

Det verkar säkerställt att den är elak mot knäna. Jag har inga problem med knäna, mer än knäppningar och enstaka gånger (typ 1-2 ggr per år) när jag går ner på huk så verkar någonting hamna snett; det känns som om någonting skulle brista om man fullföljde rörelsen. Så det gör jag inte, nästa gång jag går ner är allt som det ska. Utöver detta inga problem i vardagen eller på gymmet; jag knäböjer och benpressar tex.

Så prövade jag benspark, och det kändes oerhört påfrestande för "någonting kring knät". Så jag höll mig till superlåg vikt och körde lite på 10 kg (i en Nordic Gym-maskin). På så låg vikt kändes det inte otäckt.

Jag inbillar mig att det bara är bra att motionera vad det nu är som är så klent / trasigt? Så länge man tar det lugnt.

Det jobbiga läget är när benet är i vinkeln ca 120-160 grader, plus minus 10 grader. Då spänner det och känns speciellt ovanför-innanför knäskålen (även med låg belastning).

Frågan är: Är det lyckat att fortsätt motionera medelst knäspark, på så låga vikter att det inte smärtar eller känns helt fel? Eller är det bättre att slopa knäspark.

Jag skiter i detta sammanhang i muskelutveckling, jag vill bara undvika skada / att förvärra problem. Jag kan strunta i benspark utan att sakna den övningen, inga problem. Men kanske är denna övning, med tillbörlig måtta, just vad jag behöver?

Vad tror ni?

Guddi
2007-05-09, 17:33
Jag har väldigt svårt att se vad benspark skulle kunna bidra med för dig om du kör andra övningar för benen så som utfall, knäböj eller benpress.

Motion och träning av benens muskulatur är som du skriver bara bra.

Musselbank
2007-05-09, 18:52
Ok, tack. Då kanske det är bättre att strunta i knäspark.

Jag kanske provar lite utfallsgång eller nåt istället.

Rahf
2007-05-09, 18:59
Frontböj! RAWR! :hbang:

Halldin
2007-05-09, 19:02
Samma sak här, den mördar mina knän.
Har testat flera gånger, men det slutar alltid med att knät blir skadat.

Skippa den, tycker jag. Knäböj, benpressar, frontböjar etc. är ändå överlägsna.

Musselbank
2007-05-09, 19:10
Gott, då spolar jag den med gott samvete. :thumbup:

Förresten, säger jag knäspark så menar jag benspark... :rolleyes:

Jag fokuserade lite på knät... eller också är jag cabaretfantast i smyg.

baby_girl
2007-05-09, 20:18
Hallå, jag har kollat de trådar som har "knäspark" i rubriken, men är inte riktigt klar över hur jag bör resonera.

Ha tålamod så ska jag försöka förklara.

Det verkar säkerställt att den är elak mot knäna. Jag har inga problem med knäna, mer än knäppningar och enstaka gånger (typ 1-2 ggr per år) när jag går ner på huk så verkar någonting hamna snett; det känns som om någonting skulle brista om man fullföljde rörelsen. Så det gör jag inte, nästa gång jag går ner är allt som det ska. Utöver detta inga problem i vardagen eller på gymmet; jag knäböjer och benpressar tex.

Så prövade jag benspark, och det kändes oerhört påfrestande för "någonting kring knät". Så jag höll mig till superlåg vikt och körde lite på 10 kg (i en Nordic Gym-maskin). På så låg vikt kändes det inte otäckt.

Jag inbillar mig att det bara är bra att motionera vad det nu är som är så klent / trasigt? Så länge man tar det lugnt.

Det jobbiga läget är när benet är i vinkeln ca 120-160 grader, plus minus 10 grader. Då spänner det och känns speciellt ovanför-innanför knäskålen (även med låg belastning).

Frågan är: Är det lyckat att fortsätt motionera medelst knäspark, på så låga vikter att det inte smärtar eller känns helt fel? Eller är det bättre att slopa knäspark.

Jag skiter i detta sammanhang i muskelutveckling, jag vill bara undvika skada / att förvärra problem. Jag kan strunta i benspark utan att sakna den övningen, inga problem. Men kanske är denna övning, med tillbörlig måtta, just vad jag behöver?

Vad tror ni?
Hejsan.. ja har samma problem som dej men ja föreslår att du går till en ortoped så dom får kolla på de visst om du inte lider av de så behöver du inte men ja gick te en läkare och ja e opererad sen 1 år tebaka men tyvärr har även mina ledband tagit mkt stryk av de som hände för några år sen... men gör de ont hela tiden eller bara ibland? men ifall de gör jätte ont så tycker ja att du ska te en sån som är bra på knän typ en ortoped men de e bara va ja tycker och ta de lite lungt att lyfta tunga grejer om de e skadligt för knät ut och gå i lungn takt elr nått men som sagt de var bara ett förslag du får göra som du vill

JohnRick
2007-05-09, 20:20
Gott, då spolar jag den med gott samvete. :thumbup:

Förresten, säger jag knäspark så menar jag benspark... :rolleyes:

Jag fokuserade lite på knät... eller också är jag cabaretfantast i smyg.


Instämmer med alla. Du lägger ju inte vikten på leden i dess riktning i benspark utan det är som två ölburkar som är sammantejpade på längden, i fogarna (vilket ska simulera ligament o d) En benspark blir då som att hålla upp dem och rikta kraften neråt mot en av burkarna, längst ut i en ände. Inte konstigt att det känns jävligt.