handdator

Visa fullständig version : Telia Digital-TV


hasse36
2007-05-09, 13:57
Någon som har erfarenhet?

Den totala bithastigheten kan aldrig överstiga 14 MBit/s inklusive bredband.

Vad är en typisk bithastighet för ett TV-program?

Kan man ha flera digitalboxar?

Hur funkar det att surfa samtidigt?

Måste digitalboxen vara avstängd för att inte stjäla bandbredd?

smulrulle
2007-05-09, 14:05
Jag har 8mbit och telia digital-tv. Min hastighet påverkas inte det minsta av digitalboxen. Om du däremot har 24mbit så kommer det först att bli en spärr vid 14mbit, sen tror jag boxen kommer ta 5mbit. Vilket gör att du hamnar på 9mbit när boxen är igång, därför är det ganska onödigt att skaffa telia24 om man ska ha digital-tv.

tossefar
2007-05-09, 14:34
Har du *dsl så är det en dålig idé.
Många sändningar i full hd är över 14Mbps. Vad händer då?

smulrulle
2007-05-09, 14:37
Har du *dsl så är det en dålig idé.
Många sändningar i full hd är över 14Mbps. Vad händer då?

Vad som händer är att telia inte skickar ut hd-sändingar.. Jag tror inte att videoströmmarna överstiger 5Mbps, så det är där kvaliten ligger. Själv har jag ingen 50" så för mig spelar det ingen roll.

tossefar
2007-05-09, 14:40
Vad som händer är att telia inte skickar ut hd-sändingar.. Jag tror inte att videoströmmarna överstiger 5Mbps, så det är där kvaliten ligger. Själv har jag ingen 50" så för mig spelar det ingen roll.

Har de inga hdsändningar alls? *screwy*
Jag tycker inte att det känns framtidssäkert om de använder gammal teknik redan nu, hur ska det då fungera om ett par år? *dsl hänger knappast med i svängarna.

smulrulle
2007-05-09, 15:36
Har de inga hdsändningar alls? *screwy*
Jag tycker inte att det känns framtidssäkert om de använder gammal teknik redan nu, hur ska det då fungera om ett par år? *dsl hänger knappast med i svängarna.

Nepp inga HD-sändingar alls, men jag bryr mig som sagt inte. Jag skaffade telia digital tv eftersom jag fick allt gratis box,modem, abonnemang(12mån). Jag håller med dig om att dsl inte hänger med i svängarna, men bättre än ingenting. Fiber is the shit, om ett par år är det förhoppningsvis mer utbyggt.

David86
2007-05-09, 15:52
Har de inga hdsändningar alls? *screwy*
Jag tycker inte att det känns framtidssäkert om de använder gammal teknik redan nu, hur ska det då fungera om ett par år? *dsl hänger knappast med i svängarna.
Är ju knappast något större problem att börja sända HD, troligen kan dem börja sända HD över en natt om dem vill. Frågan är vad dem ska sända, SVT HD? Kommer dröja ett tag tills man får vettiga kanaler i HD..

tossefar
2007-05-09, 15:55
Är ju knappast något större problem att börja sända HD, troligen kan dem börja sända HD över en natt om dem vill. Frågan är vad dem ska sända, SVT HD? Kommer dröja ett tag tills man får vettiga kanaler i HD..

Problemet är ju fortfarande att dsl inte klarar överföringar i fullhd.
Canal+ har redan filmkanaler i HD.

David86
2007-05-09, 16:26
Problemet är ju fortfarande att dsl inte klarar överföringar i fullhd.
Canal+ har redan filmkanaler i HD.
DSL klarar överföringar i full hd men isf är de inget kvar att surfa för. Men det går..

NiXPhoenix
2007-05-09, 16:45
En polare avbeställde det direkt när han märkte att uploaden var begränsad till 1Mbit. Detta stod från början inte i informationen, inte ens i det tidiga avtal han fick. Utan det fick han reda på när de ställt om honom i stationen.

Från 24/2,5 till 12/1. I teorin har han väl 19-20/2,3 eller nåt.


Jag skulle inte satsa på det i varje fall, men visst, gratis är gott. Man får dock inte Viasat kanaler alls om jag minns rätt.

tossefar
2007-05-09, 16:45
DSL klarar överföringar i full hd men isf är de inget kvar att surfa för. Men det går..

Jaså, vilken dsl-anslutning klarar att hålla 20Mbps konstant? Den högsta teoretiska dsl-anslutning som säljs idag är på 28Mbps nedströms. Den faktiska hastigheten är långt under.

NiXPhoenix
2007-05-09, 16:51
Jaså, vilken dsl-anslutning klarar att hålla 20Mbps konstant? Den högsta teoretiska dsl-anslutning som säljs idag är på 28Mbps nedströms. Den faktiska hastigheten är långt under.


Nej, visst, men knappt några andra som kan fixa full HD heller. I marknätet lär det ju bli problem att bara få in 720p-sändningar, särskilt om några tomtar i riksdagen beslutar sig för att fler kanaler är bra så att fler skitkanaler som kanal lokal osv tillkommer.

Kabel-tv har väl tekniskt sett helt klart förmågan att sända full-hd, men frågan är om Comhem satsar.

tossefar
2007-05-09, 16:54
Jodå, comhem har canal+ HD-film i utbudet redan nu.

Annars är det tv via fiber som gäller. Här i Västerås är det redan stort, men vi har något av ett försprång också.

Bredbandsbolaget och viasat sänder via fiber, där finns det potential för hdtv.

NiXPhoenix
2007-05-09, 17:03
Okej, schysst. Men frågan är om det kan bli hela 1080p även fast kapaciteten finns för det på vissa ställen, när andra drar ner.
Vet inte hur det är med satellit riktigt, finns ju en europeisk kanal sen länge, Euro1080, men kan verkligen alla kanaler sändas i 1080p med satellit?
I USA har jag fått intrycket att de kör på 720p i princip överallt, ibland 1080i. Inget 1080p i tv-näten.

smulrulle
2007-05-09, 18:23
En polare avbeställde det direkt när han märkte att uploaden var begränsad till 1Mbit. Detta stod från början inte i informationen, inte ens i det tidiga avtal han fick. Utan det fick han reda på när de ställt om honom i stationen.

Från 24/2,5 till 12/1. I teorin har han väl 19-20/2,3 eller nåt.


Jag skulle inte satsa på det i varje fall, men visst, gratis är gott. Man får dock inte Viasat kanaler alls om jag minns rätt.

Konstigt att jag såg det flera gånger när jag beställde. Sen tror jag att du blandar ihop teori och praktik

larre
2007-05-09, 18:31
Gällande HDTV:
För att det skall kunna erbjudas HDTV så måste materialet vara i HDTV och det är ytterst lite som produceras i HDTV idag(det är mest bara filmer och vissa väldigt stora serier), faktum är att de flesta programbolag gärna skjuter på det för att det är så dyrt att producera i HDTV, vissa bolag skippar tom gärna stereo ljudet just för att det kostar så mycket extra.

Sen måste även slutkunden byta Tv och kringutrustning som digitalbox.

HDTV är inte här ännu, men kanske om 3-4 år.

smulrulle
2007-05-09, 18:35
Gällande HDTV:
För att det skall kunna erbjudas HDTV så måste materialet vara i HDTV och det är ytterst lite som produceras i HDTV idag(det är mest bara filmer och vissa väldigt stora serier), faktum är att de flesta programbolag gärna skjuter på det för att det är så dyrt att producera i HDTV, vissa bolag skippar tom gärna stereo ljudet just för att det kostar så mycket extra.

Sen måste även slutkunden byta Tv och kringutrustning som digitalbox.

HDTV är inte här ännu, men kanske om 3-4 år.

Nu är du nog ute och cyklar. Såvitt jag vet har de flesta filmer och serier över 1080p när de spelas in. Det enda de gör sen är att formatera om det till dvd-format.

tossefar
2007-05-09, 18:39
Ja, larre har fått något ordentligt om bakfoten. Allt spelas in analogt, med möjlighet till upplösningar långt högre än HD. Det är VÄLDIGT få produktioner som spelas in med digitalkameror.

z_bumbi
2007-05-09, 18:43
Ja, larre har fått något ordentligt om bakfoten. Allt spelas in analogt, med möjlighet till upplösningar långt högre än HD. Det är VÄLDIGT få produktioner som spelas in med digitalkameror.

Om de använder analoga kameror så är det väl iofs inte så konstigt om det blir dyrt att producera HD?

tossefar
2007-05-09, 19:12
Om de använder analoga kameror så är det väl iofs inte så konstigt om det blir dyrt att producera HD?

Där tappade du bort mig, utveckla.
HD är inget annat än en bestämd upplösning. Det är tekniskt sätt inte svårare att skala ner en analog bild till 1920x1080(HD) än till 720x576 (PAL DVD). Hur de gör det rent praktiskt har jag ingen aning om, det kanske är jättekrångligt.

larre
2007-05-09, 19:40
Nu är du nog ute och cyklar. Såvitt jag vet har de flesta filmer och serier över 1080p när de spelas in. Det enda de gör sen är att formatera om det till dvd-format.

Japp filmer och endel stora serier görs i hdtv(läs vad jag skrev :) ).

larre
2007-05-09, 19:54
Ja, larre har fått något ordentligt om bakfoten. Allt spelas in analogt, med möjlighet till upplösningar långt högre än HD. Det är VÄLDIGT få produktioner som spelas in med digitalkameror.

Nja, du ska nog kamma dig lite innan du säger att nån annan har fel.

Att spela in HDTV handlar inte bara om vilken upplösning det är på inspelningen utan det är många andra saker som spelar in då det inspelade materialet skall ha högre kvalite, så som ljussättning och vilken utrustning som används för inspelningen. Programbolagen har material för att spela in "vanlig tv" och bara den är knappast billig, men för att sedan byta ut utrustningsparken till grejer som klarar HDTV är väldigt långt från billigt.

TV4 kommer troligen sända HDTV snart(juni?) och då är det inköpta serier(jättestora och kända) från staterna och inget är egetproducerat.
Att det är just från staterna är för att dom ligger ljusår framför oss gällande HDTV, comhems nät som väldigt stor del av befolkningen är fortfarande till stor det analogt och kommer fortsätta vara det.

De enda som erbjuder HDTV idag är Canaldigital/Viasat/ComHem(inte många som kan få) o några bredbandsoperatörer och så lär det troligen vara ett tag till just pga det är så dyrt att tillverka, dyrt att köpa in och det tar så mycket plats i näten när det skall distruberas.

Dessutom är de HDTV tjänster som erbjuds idag inte så mycket att höja på ögonbrynet åt.

z_bumbi
2007-05-09, 20:22
Där tappade du bort mig, utveckla.
HD är inget annat än en bestämd upplösning. Det är tekniskt sätt inte svårare att skala ner en analog bild till 1920x1080(HD) än till 720x576 (PAL DVD). Hur de gör det rent praktiskt har jag ingen aning om, det kanske är jättekrångligt.

Produktionen innefattar ju att omvandla analogt tilll digitalt och inte bara att filma, att göra dubbla produktioner av allt material kostar en slant men nu var det ju tydligen ännu mer som behövdes för att få det bra.

bubbe
2007-05-09, 20:39
On topic

Jag har telia tv, skaffade i april.

Nappade på att det var helt gratis och jag redan kör deras 2mbit. Händer ett par ggr per kväll att ljudet försvinner en halv sek, inte mycket men tillräckligt för att irritera mig. I början gick det trögt som tusan att surfa samtidigt, men dum som jag var hade jag kopplat in tv sändning i min kassa trådlösa router/switch varpå den inte orkade takta surfningen samtidigt.

Tv 6 är det enda jag saknar, måste då hoppa in i tvns digitalmottagare för att kolla på den kanalen.

När gratisperioden är över hoppar jag troligtvis av, har då fått både ny router och digitalmottagare samt gratis programpaket i ett år. (stoppade mitt boxer abonnemang samtidigt som detta blev inkopplad, så ett par mån har jag abonnemang i sovrummet också)