handdator

Visa fullständig version : Patetisk?


Ignatius72
2007-05-09, 13:26
När går gränsen för att kategorisera sig som hårdrockare, dödsmetallare, punkare, syntare, gothare, djurgårdare etc?
När når man taket och blir patetisk övervintrare?

Piranha
2007-05-09, 13:26
När går gränsen för att kategorisera sig som hårdrockare, dödsmetallare, punkare, syntare, gothare, djurgårdare etc?
När når man taket och blir patetisk övervintrare?

När man på ett träningsforum postar en tråd om det.

Ignatius72
2007-05-09, 13:28
När man på ett träningsforum postar en tråd om det.
Nu tillhör jag inte någon annan grupp än gubbdjävlar och det kan man väl knappast bli för gammal för?

Dissector
2007-05-09, 13:47
När går gränsen för att kategorisera sig som hårdrockare

När man lyssnar allra främst på hårdrock


dödsmetallare

När man lyssnar allra främst på dödsmetall


punkare

När man lyssnar allra främst på punk och kanske har en klädstil och syn på samhället och världen som matchar punkkulturen.


syntare

När man lyssnar allra främst på synth-musik och kanske har en klädstil som visar på det.


gothare

När man lyssnar allra främst på gothmusik och har en klädstil som visar på det.


djurgårdare

När man håller på djurgården


När når man taket och blir patetisk övervintrare?

När det inte är på riktigt. Många klagar och kallar olika livsstilar och subkulturer för patetiska, men jag anser att man kan vara och se ut PRECIS hur som helst, oavsett om det rör sig om en ordentligt stereotyp biker, raggare, hårdrockare eller svensson utan att det är patetiskt och overkill, sålänge man känner att man kan identifiera sig med den stilen.

Sen kan jag såklart tycka att vissa subkulturer är och ser fjolligare ut än andra, men jag tycker inte att hela stilen är patetisk och "över gränsen" för det. Det är ju deras liv, inte mitt.

Vinter
2007-05-09, 13:48
Nu tillhör jag inte någon annan grupp än gubbdjävlar och det kan man väl knappast bli för gammal för?

Man kan bli en gammal gubbjävel med :D

regus
2007-05-09, 13:49
När ska folk lära sig meningen/innebörden med ordet patetisk? *gah!*

jwzrd
2007-05-09, 13:50
När ska folk lära sig meningen/innebörden med ordet patetisk? *gah!*

Alla menar lidelsefull/passionerad ffs :)

Ignatius72
2007-05-09, 13:53
När ska folk lära sig meningen/innebörden med ordet patetisk? *gah!*

Osäker på vad jag menade? Inte? Då förefaller ditt inlägg vara helt meningslöst.

jwzrd
2007-05-09, 13:55
Osäker på vad jag menade? Inte? Då förefaller ditt inlägg vara helt meningslöst.

Var inte så jordgubbe bilkö!

Ignatius72
2007-05-09, 13:59
Själv tycker jag det är patetiskt med 40 åringar i för tajta läderbrallor, ironmaiden t-shirtar och tunt, stripigt hår. Och något fascinerande med tex fotbollsfans som bär tröjor med idolens namn som är hälften som gammal som man själv.

corbendallas
2007-05-09, 14:19
När går gränsen för att kategorisera sig som hårdrockare, dödsmetallare, punkare, syntare, gothare, djurgårdare etc?
När når man taket och blir patetisk övervintrare?

Finns det verkligen nån i vår ålder som behöver en sådan kategorisering? Känns lite fjortis...

smulrulle
2007-05-09, 14:28
När man är vuxen och sjunger om drakar och demoner så är man patetisk.
När man tycker det är tufft med dödsmetall är man patetisk, lyssna bara på namnet.
Punkare och synthare tycker jag inte är patetiska så länge de inte dyrkar vampyrer och annat sekttrams. Däremot ogillar jag dem.

Djurgårdare är alltid patetiska, dyrkar några personer som går och sparkar på en boll.

Ignatius72
2007-05-09, 15:19
Finns det verkligen nån i vår ålder som behöver en sådan kategorisering? Känns lite fjortis...

Exactly my point. Men när går gränsen?
Det är ju ok när man är en fjortis.

Shakemynuts
2007-05-09, 15:32
Jag tycker man är patetisk om man orkar engagera sig i att tycka folk är patetiska för att de är bekväma med sig själva, för att de har sin stil som de trivs med.

Vad fan spelar det för roll?

Öööööoooööhhh!!! Kolla han är 40 bast och har skinnbrallor! Patetiska jääääävel!!

Väx upp. *slap*

Baan
2007-05-09, 15:36
Det är fjortis att bry sig. Skäms.

Ignatius72
2007-05-09, 15:37
Jag tycker man är patetisk om man orkar engagera sig i att tycka folk är patetiska för att de är bekväma med sig själva, för att de har sin stil som de trivs med.

Vad fan spelar det för roll?

Öööööoooööhhh!!! Kolla han är 40 bast och har skinnbrallor! Patetiska jääääävel!!

Väx upp. *slap*
Det är oerhört viktigt. jag vet inte om jag klarar av att leva en dag till om jag inte får det definitiva svaret på frågan. Jag har slutat jobba för att mitt engagemang i denna fråga tagit allt för stor plats. Jag kan inte nog understryka vikten av att vi hittar en gräns så att man kan fråga folk om deras ålder och är de för gamla så kan man skälla ut dem då det finns en officiell linje när man tvingas se ut som alla andra.

Shakemynuts
2007-05-09, 15:40
Det är oerhört viktigt. jag vet inte om jag klarar av att leva en dag till om jag inte får det definitiva svaret på frågan. Jag har slutat jobba för att mitt engagemang i denna fråga tagit allt för stor plats. Jag kan inte nog understryka vikten av att vi hittar en gräns så att man kan fråga folk om deras ålder och är de för gamla så kan man skälla ut dem då det finns en officiell linje när man tvingas se ut som alla andra.

Åhfan. Funderat på att söka hjälp istället?
Det låter ganska allvarligt det där. :( Hur klarar du dig ekonomiskt?

smulrulle
2007-05-09, 15:40
Jag tycker det dessutom är patetiskt att påstå att man inte bryr sig.

Metal_boy_
2007-05-09, 16:14
Börjar du få gråa hår och känna att hösten närmar sig eller vad är det? Vem fan bryr sig om man är 40 år och har maiden-t-shirt och skinnbrallor?

40 är väl knappast nån ålder för den stilen? snarare tvärtom? Dom tillhör ju fan den eran ju. Klaga i så fall på oss 80-talister som har maidentröjor och är hårdrockare att vi är ute då :)

Lexidos
2007-05-09, 16:22
Har för mig att sånna där kategoriseringar var rätt viktiga när man var runt 13-14 år.. men orka.

mangemani
2007-05-09, 16:24
vem bryr sej.
dom enda som är patetiska/löjliga/töntiga/you name it i mina ögon är dom som ej kan sköta sitt och ska börja diskutera och kommentera en annan person(fjortisar hamnar under den kategorin).

Muskelbyggaren
2007-05-09, 16:56
Det finns många skärpta och vettiga människor med lite udda stil, precis som med den breda massan. Sen att nitbälte, långt hår och ovårdat yttre vid ålder över 30 brukar vara ett vanligt kännetecken på arbetare som fastnade i ungdomen, med skinnsoffa och darttavla i trerummaren, är inget man ska sticka under stolen med.

Ignatius72
2007-05-09, 16:59
Hur klarar du dig ekonomiskt?
Jag säljer pokemonkort på postorder till 40-åringar.

Har för mig att sånna där kategoriseringar var rätt viktiga när man var runt 13-14 år.. men orka.
Ändå är det folk en bra bit över 14 som anser det vara en mycket viktig del av sin identitet.

Blir man aldrig för gammal för vissa saker?

kspr
2007-05-09, 17:11
Blir nog mer och mer att det som tidigare var ungdomskultur sträcker sig upp i åldrarna iomed att de som var unga när det hela startade börjar bli gubbe. Bara o vänja sig. De flesta får man hoppas lyckas utveckla stilen till en lite mer mogen variant.

AlexanderYeah
2007-05-09, 17:14
En kille i min skola var nynazist för mindre än ett halvår sen. Nu är han hiphopare och tillsammans med en asiatisk tjej.

regus
2007-05-09, 17:16
En kille i min skola var nynazist för mindre än ett halvår sen. Nu är han hiphopare och tillsammans med en asiatisk tjej.

Killen gör i alla fall framsteg. :)

Dissector
2007-05-09, 18:07
Det bästa är tydligen att se till att smälta in allt vad man orkar så man inte råkar trampa någon stackars öm snubbe på tårna genom att ha Iron Maiden-tröja och långt hår när man är i andra hälften av sitt liv, men jag förstår bara inte varför, eller vad det är som svider så grymt när det kommer en medelålders man som inte ser ut som alla andra.

Jag tycker det är ganska roligt med folk som klarar att leva på sina egna villkor snarare än "han som går där"'s när det gäller något så obetydligt som klädstil och musiksmak.

Det handlar inte heller alltid om behov av en stark identitet eller att man tycker nåt är ballt, utan att man helt enkelt trivs med att kunna klä på sig det man tycker om.

Jag menar inte heller att på nåt sätt strida för att folk ska sticka ut mer, utan bara att det är ganska onödigt att gnälla på folk som faktiskt gör det.

Shakemynuts
2007-05-09, 18:45
Det bästa är tydligen att se till att smälta in allt vad man orkar så man inte råkar trampa någon stackars öm snubbe på tårna genom att ha Iron Maiden-tröja och långt hår när man är i andra hälften av sitt liv, men jag förstår bara inte varför, eller vad det är som svider så grymt när det kommer en medelålders man som inte ser ut som alla andra.

Jag tycker det är ganska roligt med folk som klarar att leva på sina egna villkor snarare än "han som går där"'s när det gäller något så obetydligt som klädstil och musiksmak.

Det handlar inte heller alltid om behov av en stark identitet eller att man tycker nåt är ballt, utan att man helt enkelt trivs med att kunna klä på sig det man tycker om.

Jag menar inte heller att på nåt sätt strida för att folk ska sticka ut mer, utan bara att det är ganska onödigt att gnälla på folk som faktiskt gör det.

Perfekt skrivet. *kissass* :bow:

grisbil3n
2007-05-09, 20:13
Dissector kommer att gå långt, och det säger jag inte bara för att vi är ihop.

Ignatius72
2007-05-09, 20:21
Jag tycker det är ganska roligt med folk som klarar att leva på sina egna villkor snarare än "han som går där"'s när det gäller något så obetydligt som klädstil och musiksmak.

.

Jag tycker också det är roligt med folk som sticker ut. Men just de som kategoriserar sig sticker ju inte ut. De håller sig helt inom ramen för hur man ska se ut i deras grupp. Sen tycker ja att vissa grejer hör den unga ungdomen till. Jag tycker inte det är fräckt, modigt eller att vara egen att åka skateboard med fjortisar när man är 40.

Shakemynuts
2007-05-09, 20:28
Men om det bästa man vet är att åka skateboard då? Och så råkar det vara med fjortisar.
Varför ska folk behöva klanka ner på någon som gör det denne gillar?
Avundsjuka? Är det personer som själva är tragiska och inte har något liv som sitter och är sura på andra som trivs?

Dissector
2007-05-09, 20:46
Dissector kommer att gå långt, och det säger jag inte bara för att vi är ihop.

:laugh: :kinky:

Jag tycker också det är roligt med folk som sticker ut. Men just de som kategoriserar sig sticker ju inte ut. De håller sig helt inom ramen för hur man ska se ut i deras grupp. Sen tycker ja att vissa grejer hör den unga ungdomen till. Jag tycker inte det är fräckt, modigt eller att vara egen att åka skateboard med fjortisar när man är 40.

Nej visst, men man får ju se det så att det faktiskt inte alltid handlar om att vara fräck, modig eller egen, utan att man gör det man gillar att göra. Det är ju tråkigt om folk blir spottade på för att de gillar något som folk tycker är opassande och löjligt, särskilt om det är något så harmlöst som att utöva en hobby, exempelvis att åka skateboard eller lyssna på hårdrock och klä sig därefter.

Ignatius72
2007-05-09, 21:16
Avundsjuka? Är det personer som själva är tragiska och inte har något liv som sitter och är sura på andra som trivs?

Skönt att Freud löste gåtan. Sjävlklart är det så att jag i all hemlighet egentligen vill måla svart smink i hela ansiktet och ha fotlånga skinnrockar i 20 graders värme när jag går på föräldrasamtal. Men jag är för feg för att göra det. Därför startar jag en tråd om det så att alla ska sluta med det så att jag slipper vara ensam.

Ignatius72
2007-05-09, 21:20
:laugh: :kinky:



. Det är ju tråkigt om folk blir spottade på för att de gillar något som folk tycker är opassande och löjligt, särskilt om det är något så harmlöst som att utöva en hobby, exempelvis att åka skateboard eller lyssna på hårdrock och klä sig därefter.

Även jag (tro det eller ej) plockar fram mina gamla AC/DC, Hellowen, Accept, Kizz, Maiden för att nostalgilyssna lite. Men jag letar inte upp fjortisutstyrseln och har den på mig. Det skulle kännas konstigt att vara kvar på -80 talet i den utsträckningen.

Fed up
2007-05-09, 21:26
Jag tycker generellt det är coolt när folk inte "säljer ut" och blir "vuxna" bara för att de blir vuxna. Jag hör ofta typ "ja jag tycker fortfarande grönt hår är snyggt, men det är jag ju för gammal för nu" och sån skit.

jag tycker alltid man ska klä sig i det man känner för, men jag kan också störa mig på folk som stagnerat i vad de var när de var 20 och fortfarande har exakt samma kläder, samma värderingar och bara lyssnar på exakt de banden när man blir 40. Man måste våga utvecklas också och inte bara vara "metal-pelle" eller vad man nu är. För mig är det omöjligt att tro att man gillar exakt samma saker i över 20 år och inget nytt liksom.

kspr
2007-05-09, 21:30
Jag tycker generellt det är coolt när folk inte "säljer ut" och blir "vuxna" bara för att de blir vuxna. Jag hör ofta typ "ja jag tycker fortfarande grönt hår är snyggt, men det är jag ju för gammal för nu" och sån skit.

jag tycker alltid man ska klä sig i det man känner för, men jag kan också störa mig på folk som stagnerat i vad de var när de var 20 och fortfarande har exakt samma kläder, samma värderingar och bara lyssnar på exakt de banden när man blir 40. Man måste våga utvecklas också och inte bara vara "metal-pelle" eller vad man nu är. För mig är det omöjligt att tro att man gillar exakt samma saker i över 20 år och inget nytt liksom.

Gött sagt!

Shakemynuts
2007-05-09, 22:16
Skönt att Freud löste gåtan. Sjävlklart är det så att jag i all hemlighet egentligen vill måla svart smink i hela ansiktet och ha fotlånga skinnrockar i 20 graders värme när jag går på föräldrasamtal. Men jag är för feg för att göra det. Därför startar jag en tråd om det så att alla ska sluta med det så att jag slipper vara ensam.

Läs inlägg 2 gånger innan du trycker på "Submit reply".

Kamma dig, var dig själv och trivs med det och sluta gnäll om andra som trivs med sig själva. *slap*

Ignatius72
2007-05-10, 10:35
Läs inlägg 2 gånger innan du trycker på "Submit reply".

Kamma dig, var dig själv och trivs med det och sluta gnäll om andra som trivs med sig själva. *slap*

Läste tre ggr det hjälpte inte. jag trivs med mig själv och tycker inte att ajg gnäller så våldsamt. Jag undrade bara om det finns någon gräns när det börjar bli fånigt att agera likadant i 40-års åldern som andra gör när de är fjortisar. Du tycker uppenbarligen inte det. Själv är jag rätt glad över att min 60 årige farsa inte tror att han är 25 får då hade jag tyckt han var skämmig.

Loke
2007-05-10, 11:21
Men var går gränsen för gymmande då? Är det inte lite patetiskt när 30+:are går och tränar några gånger i veckan, så gör ju bara fjortisar? *rolleyes*

Ska de vara så svårt att acceptera att folk har olika intressen? Du håller ju uppenbarligen fast vid dina, varför ska inte andra göra det?

Shakemynuts
2007-05-10, 11:46
Läste tre ggr det hjälpte inte. jag trivs med mig själv och tycker inte att ajg gnäller så våldsamt. Jag undrade bara om det finns någon gräns när det börjar bli fånigt att agera likadant i 40-års åldern som andra gör när de är fjortisar. Du tycker uppenbarligen inte det. Själv är jag rätt glad över att min 60 årige farsa inte tror att han är 25 får då hade jag tyckt han var skämmig.

Tack. Första inlägget som inte är ironi. *kissass*
Vad jag menade med avundsjukan var inte att de som är avundsjuka vill ta efter klädstilarna och så, utan avundsjukan att dom vågar, vill och kan vara sig själva och trivs med det utan att bry sig om vad andra tycker.

Ignatius72
2007-05-10, 11:52
Men var går gränsen för gymmande då? Är det inte lite patetiskt när 30+:are går och tränar några gånger i veckan, så gör ju bara fjortisar? *rolleyes*

Ska de vara så svårt att acceptera att folk har olika intressen? Du håller ju uppenbarligen fast vid dina, varför ska inte andra göra det?

Bra fråga, jag vet inte var eller om det går någon gräns för gymmande.

Jag håller kvar vid vissa intressen som jag haft länge och andra har jag spolat. Jag säger inte heller att man ska skaffa nya intressen, men utövandet ser kanske annorlunda ut vid olika åldrar. Säger som Feddan att det vore konstigt om man inte utvecklades något under alla år. Jag tror nog att jag själv har andra prioriteringar om 10-20 år, likandant som det ser annorlunda ut idag mot vad det gjorde för 20 år sedan.

Ignatius72
2007-05-10, 11:54
Tack. Första inlägget som inte är ironi. *kissass*
Vad jag menade med avundsjukan var inte att de som är avundsjuka vill ta efter klädstilarna och så, utan avundsjukan att dom vågar, vill och kan vara sig själva och trivs med det utan att bry sig om vad andra tycker.

Men jag tror inte att det handlar om mod. Jag har ingen hemlig dröm om att vara mer annorlunda än vad jag är. Och jag tror inte heller att de flesta vuxna människor har det. Om så är fallet så är det naturligtvis de som är patetiska.

Shakemynuts
2007-05-10, 12:20
Men jag tror inte att det handlar om mod. Jag har ingen hemlig dröm om att vara mer annorlunda än vad jag är. Och jag tror inte heller att de flesta vuxna människor har det. Om så är fallet så är det naturligtvis de som är patetiska.

Jag tror inte heller det handlar om mod. Varför skulle jag t ex tänka: "Haha, fan vad modig jag är som vågar tatuera hela armarna!".

Jag tänker mer: "Fyfan vad nice, det här är jag. Det här är rätt."

Och vad finns det för anledning att tycka att jag är patetisk för att jag tatuerar hela armarna och ser annorlunda ut? Jag gör ju bara det som är bekvämt för mig själv.

Ignatius72
2007-05-10, 12:39
Jag tror inte heller det handlar om mod. Varför skulle jag t ex tänka: "Haha, fan vad modig jag är som vågar tatuera hela armarna!".



Inte vet jag, men du skrev "Vad jag menade med avundsjukan var inte att de som är avundsjuka vill ta efter klädstilarna och så, utan avundsjukan att dom vågar, vill och kan vara sig själva och trivs med det utan att bry sig om vad andra tycker.

Shakemynuts
2007-05-10, 14:13
Jag blanda ihop lite. :D
Men jag tror väl till viss del att det handlar om mod iallafall då. Självklart finns det vissa som inte vågar sticka ut, rädda för att bli påhoppade av såna som dig kanske? Inte vet jag.

Rock'nRoll
2007-05-10, 16:31
När man är vuxen och sjunger om drakar och demoner så är man patetisk.
När man tycker det är tufft med dödsmetall är man patetisk, lyssna bara på namnet.
Punkare och synthare tycker jag inte är patetiska så länge de inte dyrkar vampyrer och annat sekttrams. Däremot ogillar jag dem.

Djurgårdare är alltid patetiska, dyrkar några personer som går och sparkar på en boll.

Du är ju bara bäng..

Nina L
2007-05-10, 16:47
När går gränsen för att kategorisera sig som hårdrockare, dödsmetallare, punkare, syntare, gothare, djurgårdare etc?
När når man taket och blir patetisk övervintrare?Man kan få se ut och göra ungefär vad man vill för min del (så länge inga djur eller barn tar skada :D) men det där med kategoriseringar är jag inte mycket för öht. Någonstans när tonåren tar slut så torde väl kategoriseringsbehovet också plana ut. Fast när det gäller sport så pågår en tävling. Det är en annan sak.

Själv är jag en reggaelyssnande alliansenröstande silikonpumpad feminist. Eller nått. http://www.thehealthymom.com/wp-content/plugins/more-smilies/maidacollection/dunno.gif

Ignatius72
2007-05-10, 19:10
Självklart finns det vissa som inte vågar sticka ut, rädda för att bli påhoppade av såna som dig kanske? Inte vet jag.

jag hoppar inte på någon, jag betraktar det fascinerat från sidan och undrar om det kommer en gräns även för dessa.
jag hade tex blivit livrädd om man träffade en brud i 30 års åldern som på fullt allvar hade en spice girls t-shirt och diggade dem stenhårt.

Shakemynuts
2007-05-10, 19:22
jag hoppar inte på någon, jag betraktar det fascinerat från sidan och undrar om det kommer en gräns även för dessa.
jag hade tex blivit livrädd om man träffade en brud i 30 års åldern som på fullt allvar hade en spice girls t-shirt och diggade dem stenhårt.

Mördare skrämmer mig.. Jag blir även livrädd av besatta barn. Men en 30 åring i Spice Girls tshirt?
Vad är poängen att dömma någon efter en klädstil? Fördommar är lite skumma.

Ignatius72
2007-05-10, 19:30
Mördare skrämmer mig.. Jag blir även livrädd av besatta barn. Men en 30 åring i Spice Girls tshirt?
Vad är poängen att dömma någon efter en klädstil? Fördommar är lite skumma.
Det är inte klädstilen utan vad den står för. I exemplet så set jag en lite flicka i en vuxen kvinnas kropp. Man kan däremot ha en spice girl tröja för att den är snygg. det är en helt annan sak.

Fartman
2007-05-10, 19:57
En kille i min skola var nynazist för mindre än ett halvår sen. Nu är han hiphopare och tillsammans med en asiatisk tjej.

Det kallas identitetsproblem och är oerhört vanligt på högstadiet.