handdator

Visa fullständig version : Kolhydratuppladdning


Xealswe
2007-05-09, 12:13
Tjena!

Snart dags för en uppladdning, men vilken källa ska de komma ifrån? Går det lika bra med socker som stärkelse?

Ironwoman
2007-05-09, 12:46
Inför Göteborgsvarvet behövs ingen kolhydratladdning. Det är så kort att det lager kolhydrat du normalt har i kroppen räcker.

Ät normal mat enligt tallriksmetoden för konditionsidrottare, halva potatis/ris/pasta, en fjärdedel grönsaker, en fjärdedel protein. Det är bra till frukost och lunch. Ät även en normal vettig frukost. Drick 2-3 liter vatten/dag

Under tävlingsdagen en normal frukost vid 8, normal lunch enl tallriksmodellen vid 12.

machine gun
2007-05-09, 13:32
Inför Göteborgsvarvet behövs ingen kolhydratladdning. Det är så kort att det lager kolhydrat du normalt har i kroppen räcker.

Ät normal mat enligt tallriksmetoden för konditionsidrottare, halva potatis/ris/pasta, en fjärdedel grönsaker, en fjärdedel protein. Det är bra till frukost och lunch. Ät även en normal vettig frukost. Drick 2-3 liter vatten/dag

Under tävlingsdagen en normal frukost vid 8, normal lunch enl tallriksmodellen vid 12.

+1

Dessutom är det otroligt dumt att börja experimentera med nya kostregimer till en tävling. Allt man äter runt en tävling bör man ha testat tidigare. Ät sådant du är van vid, så kommer det gå bra. Att dra ned på träningsmängden dagarna innan samt äta som vanligt räcker absolut som laddning.

EDIT: Har du inte testat sportdrycken som serveras under loppet tidigare i samband med träning, ta isf bara vatten vid vätskekontrollerna. Man vill inte att magen ska slå bakut under ett lopp.

Xealswe
2007-05-09, 19:51
+1

Dessutom är det otroligt dumt att börja experimentera med nya kostregimer till en tävling. Allt man äter runt en tävling bör man ha testat tidigare. Ät sådant du är van vid, så kommer det gå bra. Att dra ned på träningsmängden dagarna innan samt äta som vanligt räcker absolut som laddning.

EDIT: Har du inte testat sportdrycken som serveras under loppet tidigare i samband med träning, ta isf bara vatten vid vätskekontrollerna. Man vill inte att magen ska slå bakut under ett lopp.

Har sprungit varvet förut så jag vet , men tack ändå =)
Kan erkänna att magen definitivt _inte_ gillar energidrycker av alla möjliga slag under löpning. Men då jag testade med 2 kapslar novalucol ( halsbränne grej som gör magmiljön mer basisk) funkade det bra!

Xealswe
2007-05-09, 19:53
Inför Göteborgsvarvet behövs ingen kolhydratladdning. Det är så kort att det lager kolhydrat du normalt har i kroppen räcker.

Ät normal mat enligt tallriksmetoden för konditionsidrottare, halva potatis/ris/pasta, en fjärdedel grönsaker, en fjärdedel protein. Det är bra till frukost och lunch. Ät även en normal vettig frukost. Drick 2-3 liter vatten/dag

Under tävlingsdagen en normal frukost vid 8, normal lunch enl tallriksmodellen vid 12.

Nej jag har sprungit 2 mil ett x antal ggr på senaste utan laddning. Men under de sista 6-7km har jag varit rätt seg. En laddning kanske kunde motverka den känslan?

De energidrycker som serveras under loppet kanske räcker?

Jesüs
2007-05-09, 20:04
Bara du äter bra dagen innan, så räcker det nog till med dryckerna som serveras.

Jax
2007-05-09, 20:05
De energidrycker som serveras under loppet kanske räcker?
Ja.

Plus laddning i den formen som Ironwoman skriver, alltså att äta ordentligt med mat, precis som man alltid ska göra.

Noodles
2007-05-09, 20:39
Om du vräker i dig mer kolhydrater än du är van vid finns risken att du kommer känna dig tung och slö. Som redan har skrivits behövs ingen egentlig kolhydratladdning för en halvmara.

Sportdrycken kan ge lite extra energi under själva loppet men du kan lika gärna klara dig utan den om du vill vara på den säkra sidan vad gäller magproblem. Lycka till!

Ironwoman
2007-05-10, 07:59
Dessutom gör en kolhydratladdning att du lägger på dig onödig vikt, kanske 2 kg, vilket ger 2 min sämre sluttid.

Seg känner man sig på slutet. Tappar du mycket tid sista 7 km (med mycket är ungefär 35, 35, 38 på varje 7 km, kom ihåg att plocka bort 25 sek på sista för att den är 100 m längre) då kanske du har gått åt lite för snabbt alt fuskat med lite längre pass.

z_bumbi
2007-05-10, 08:11
Dessutom gör en kolhydratladdning att du lägger på dig onödig vikt, kanske 2 kg, vilket ger 2 min sämre sluttid.

En ganska onormal inlagring av glykogen om du får 2 kg utöver en kost som redan ligger högt i kolhydrater.

Ironwoman
2007-05-10, 08:29
Jag kan med maximala laddningar (dvs innan vasalopp) gå upp 4 kg på 3 dagar från en normal kolhydratrik kost. Då bryr jag mig inte om vikten. Jag väger runt 55-60. Pappa som väger runt 75-80 kan på 3 dagar från en normal kost äta upp sig 6 kg. Då äter vi så mycket det går av kolhydratrika livsmedel. Rent matematiskt kan man ju inte lägga på sig så mycket, men ändå gör vi det.

Det kommer ju både från en större mängd lagrat glykogen och större volym livsmedel som fyller tarmarna.

Xealswe
2007-05-10, 13:15
Jag kan med maximala laddningar (dvs innan vasalopp) gå upp 4 kg på 3 dagar från en normal kolhydratrik kost. Då bryr jag mig inte om vikten. Jag väger runt 55-60. Pappa som väger runt 75-80 kan på 3 dagar från en normal kost äta upp sig 6 kg. Då äter vi så mycket det går av kolhydratrika livsmedel. Rent matematiskt kan man ju inte lägga på sig så mycket, men ändå gör vi det.

Det kommer ju både från en större mängd lagrat glykogen och större volym livsmedel som fyller tarmarna.

Word!
Kände förra året redan på kvällen hur uppsvälld jag var i magen, det kändes rätt egendomligt, som en tjockis var jag! Värsta bulan på magen haha!

Xealswe
2007-05-10, 13:20
Hey!
Hur ligger det egentligen till med ursprungsfrågan om socker vs stärkelse t.ex? Ni som ändå laddar upp inför ett längre lopp t.ex en marathon, triathlon eller vasalopp. Dricker ni mängder med carbo flex eller är det enbart pasta o spaghetti som gäller?

Noodles
2007-05-10, 14:36
Hey!
Hur ligger det egentligen till med ursprungsfrågan om socker vs stärkelse t.ex? Ni som ändå laddar upp inför ett längre lopp t.ex en marathon, triathlon eller vasalopp. Dricker ni mängder med carbo flex eller är det enbart pasta o spaghetti som gäller?

I den mån jag gör en kolhydratladdning brukar jag äta extra mycket pasta. Jag vet inte om det är den perfekta laddningen men det fungerar för mig.

Ironwoman
2007-05-10, 14:42
Marathon är inte heller så långt så att någon större laddning behövs. Jag brukar äta ungefär 1000 kcal extra från kolhydrater 1-2 dagar innan. Så tallriksmodellen med 75 % kolhydrater och 25 % protein i 2 dagar. Normal mat.

Längst ned på sidan 12 till sidan 14 i min träningsdagbok har jag noterat vad jag åt sista veckan innan Öppet spår (samma distans som vasaloppet) detta år. Ingen direkt 100 % perfekt laddning, men tillräckligt. Hällde i mig en Vitargo dagen innan, resten stärkelse, vanlig mat fast i stora portioner. Vasaloppet kräver lite större laddning, man ligger vid rätt hög puls och det är svårt att äta alltför mycket under loppet.

IM är en lite som vasaloppet, ät till det rinner mat ut öronen ;) kan ev äta lite extra salt (popcorn) dagarna innan om det blir varmt, förlorar 8-10 liter vätska under ett lopp. Sedan äter man även en rejäl frukost, på morgonen innan vasaloppet äter man en normal frukost. Så jag stoppade i mig runt 1000 kcal, men det är lite olika vad man tål.

paddanboy
2007-05-10, 15:01
Går det verkligen kolhydratsladda mer än vad musklerna kan ta upp glykogen?

King Grub
2007-05-10, 15:28
Mer än vad dom normalt kan hålla, jadå.

machine gun
2007-05-11, 11:54
Word!
Kände förra året redan på kvällen hur uppsvälld jag var i magen, det kändes rätt egendomligt, som en tjockis var jag! Värsta bulan på magen haha!

Tycker det låter onödigt att dra på sig den vikten i onödan om det slöar ner en under loppet. Det förlorar man ju bara tid på när det ändå är en så pass kort distans att glykogenet räcker även utan extra laddning.

Vilken tid satsar du på för övrigt?

Lycka till!