handdator

Visa fullständig version : Novisfråga - Knöböj i Smith?


LadyInsane
2007-05-09, 00:50
Imorgon ska jag prova på Knäböj för första gången. Eftersom jag verkligen har problem med mina knän är jag väldigt mån om att tekniken ska vara rätt så träningen gynnar och inte stjälper. I varje fall har jag sett folk utöva knäboj i Smith-maskinen, kan detta vara ett bra alternativ som nybörjare för att på så vis få in tekniken?

Raggis
2007-05-09, 00:54
Är väl ganska svårt att få in tekniken, då knäböj med fria vikter kräver balans. Men, visst kan man börja o köra i smithen, om man känner sig osäker.

Skulle dock rekommendera att börja köra med fria vikter direkt. Börja med riktigt låga vikter, tills du får in det.

Alexx
2007-05-09, 02:02
Du lär snarare få mer problem med böj med fri stång efter att ha kört ett tag i smithen än vad du skulle ha om du gick på fritt direkt.

nubbe
2007-05-09, 02:32
Du lär snarare få mer problem med böj med fri stång efter att ha kört ett tag i smithen än vad du skulle ha om du gick på fritt direkt.

Personligen började jag i smith (dock pga det fanns inget val på det gymmet). Var ändå uppe och maxxade 165 i smithen då jag bytte gym. Här finns det fri, och personligen hade jag inga problem att anpassa mig till det trots ganska mycket vikt. Dock blev ens max lägre med drygt 25kg :) Men har du möjlighet till att börja med fri så kör på med det! Det tar betydligt bättre faktiskt, tycker jag.

Guddi
2007-05-09, 08:11
Beroende på vilken typ av knäproblem det är du har så kan det faktist vara rekommenderat att alltid köra i smith då du kan sätta fötterna längre fram och få en lite lägre belastning på knäleden.

Fast som de andra har skrivigt så blir rörelsemönstret lite annorlunda och du får inte samma träning av balansen och stabiliserande muskulatur. Har du skadade knän så kan det dock vara en idé att träna upp dom bitarna med andra övningar istället.

Officer
2007-05-09, 08:22
Börja i smith ett par veckor så du får in hela knäböjsgrejen, sen kan du gå över till fri stång när du har vant dig vid den rörelsen överhuvudtaget.

Stå relativt smalt med fötterna - axelbrett ungefär, och tårna smått utåtpekade). Jag har alltid upplevt det som att det blir tokmycket mer belastning på knän om man står bredare än så.
Värm upp ordentligt innan du går på "arbetsseten". Om din arbetsvikt ligger på t ex 50 kg totalt så värm upp med 10 kilo först, sen 15 kg, osv, trappa upp. På så vis får jag aldrig ont, ens känningar, i knäna trots ibland riktigt höga vikter.

Och du.. glöm inte att gå så djupt ner du kan! Vänd inte innan du ens knappt gått ner, för det sätter extra hög belastning på knäna då de får vända vid en sån punkt.

z_bumbi
2007-05-09, 08:29
Kör helt utan stång ett antal pass så märker du om du känner av det i knät överhuvudtaget, känns det bra så lägg på lite vikt i taget men utan att se hur det ser ut går det däremot inte för min del att säga om böj eller smithböj är det bästa för dig just nu. Det finns fördelar och nackdelar med båda varianterna och man får testa sig fram.
En del kan böja i smith och en del kan det inte, det beror dels på vilken smith-maskin det är men även hur man är byggd som människa. Att flytta fram knäna som många måste måste göra skapar en helt annan kraftpåverkan som påverkar knäleden på ett ofta ofördelaktigt sätt jämfört med vanlig böj men tål knäna det bättre än att köra vanlig böj så är det ju rätt övning för den personen.

pragmatist
2007-05-09, 11:34
Om någon hade problem med knäna skulle jag rekommendera benpress med fötterna högt upp på plattan snarare än knäböj i Smith. Det var i alla fall den bästa övningen när jag själv hade problem med knät.

pony
2007-05-09, 12:25
Nu är jag ungefär så långt ifrån en knäböjsexpert som man kan komma, men jag satt i samma sits som du, dåliga knän och ville prova att återuppta böjen (trots att de satte sista spiken i kistan på mina knän tidigare).
Så jag började köra fritt, utan kilar under hälarna och annat fusk, fast med lätta lätta vikter. De första veckorna ville jag spy bara av stången *spy*
Men det blev bättre och det jag tror har varit överraskande skonsamt mot knäna är just att gå ner ass to the grass. Ett flertal har kommit fram och sagt att man inte ska gå ner mer än 90 då det pajar knäna men det tror jag inte en sekund på. Jag gjorde knäböj till 90 grader back in the days och det pulveriserade mina knän!

Så du kanske vill prova? Fritt, försiktigt, djupt och lätt. Först med bara stång, och öka långsamt över många veckor. Och värm upp utan stång!

Timme
2007-05-09, 12:32
Nu är jag ungefär så långt ifrån en knäböjsexpert som man kan komma, men jag satt i samma sits som du, dåliga knän och ville prova att återuppta böjen (trots att de satte sista spiken i kistan på mina knän tidigare).
Så jag började köra fritt, utan kilar under hälarna och annat fusk, fast med lätta lätta vikter. De första veckorna ville jag spy bara av stången *spy*
Men det blev bättre och det jag tror har varit överraskande skonsamt mot knäna är just att gå ner ass to the grass. Ett flertal har kommit fram och sagt att man inte ska gå ner mer än 90 då det pajar knäna men det tror jag inte en sekund på. Jag gjorde knäböj till 90 grader back in the days och det pulveriserade mina knän!

Så du kanske vill prova? Fritt, försiktigt, djupt och lätt. Först med bara stång, och öka långsamt över många veckor. Och värm upp utan stång!

Helt rätt Pony! Ass the the grass är det mest skonsamma som finns för knäna!

Timme
2007-05-09, 12:33
Kör helt utan stång ett antal pass så märker du om du känner av det i knät överhuvudtaget, känns det bra så lägg på lite vikt i taget men utan att se hur det ser ut går det däremot inte för min del att säga om böj eller smithböj är det bästa för dig just nu. Det finns fördelar och nackdelar med båda varianterna och man får testa sig fram.
En del kan böja i smith och en del kan det inte, det beror dels på vilken smith-maskin det är men även hur man är byggd som människa. Att flytta fram knäna som många måste måste göra skapar en helt annan kraftpåverkan som påverkar knäleden på ett ofta ofördelaktigt sätt jämfört med vanlig böj men tål knäna det bättre än att köra vanlig böj så är det ju rätt övning för den personen.

+1

Börja inte i smith. Låt den vara. Träna knäböj på tom stång tills du vänjer dig vi rörelsen. Försök gå så djup du kan. Knäböjar som är djupare än parallelt är alltid att rekomendera.