handdator

Visa fullständig version : hur många gram är en dl av...


Örebroninjan
2007-05-08, 23:44
Hej

Har försökt hitta en omvandlare på nätet, någon som har tips på en sådan eller rent av vet, hur många gram en dl pumpafrön och sojabönor (Go Greens rostade o saltade) väger?
Har tyvärr ingen matvåg och som student håller man hårt på sina sommarlovsslantar! De måste räcka till det viktigaste, gymkort o bra mat!

Så lite hjälp vore guld värt!

Danny Devito
2007-05-09, 00:43
1 dl pumpakärnor är runt 60-65 g, med måttet borträknat såklart.
Sojabönor har jag inga :D

formula4shape
2007-05-09, 01:22
Svårt att mäta upp påsen som totalvikten står på med dl:måttet? ;)

Eddie Vedder
2007-05-09, 04:29
Linser brukar väl uppgå till typ 90g om jag inte har fel, så att sojabönor skulle vara nånstans i det "spannet" är ju inte otänkbart, men om du vill ha exakta siffror får du ju antingen försöka få tag i en matvåg alternativt att du kollar upp hur många dl det är i hela förpackningen och dividerar det med förpackningens innehåll i gram.


Så fick jag göra när jag ville veta vikten på mandlar, räknade dom en efter en.


Kan tillägga att kokt vikt på sojabönor, vita bönor och kikärter nästan är exakt 70g iaf. Det har jag vägt på matvåg, aldrig okokt vikt dock.

Jesüs
2007-05-09, 07:25
http://www.gourmetsleuth.com/conversions.htm Här finns mycket.

Örebroninjan
2007-05-09, 09:34
Tackar för hjälpen! nu blev allt mycket lättare :D
Jesüs, sidan var kanon, även om man får googla lite för att hitta de rätta måtten från metrisk till U.S mått, men va fasiken, det lär man sig väl snart utantill he he!

Jesüs
2007-05-09, 13:23
Du behöver inte googla det heller. Allt finns där bara du lär dig hitta bland länkarna.

westerbotten
2007-05-09, 14:51
vad väger mest? ett kilo gryn eller ett kilo bomull?

Dalle89
2007-05-09, 19:26
BOMULL SÅKLART, DUM DU ÄR..
skämt åsido, jag tror faktiskt att livsmedelsverket har värden på hur mycket en deciliter av olika saker väger.. om du klickar på varan och sen scrollar ner..