handdator

Visa fullständig version : Muskleltillväxt efter deff


larre
2007-05-08, 21:07
Under deff tappar man endel muskelmassa som man inte vill tappa. Men vad händer när man går in på ett överskott efter en deff? Är det då mycket lättare att få tillbaka den muskelmassa man har förlorat? Kommer den fort tillbaka? Muskelminne?

Jag har för mig att jag läste något tråkigt som grubb skrivit förut; att förlorat fett lättare kommer tillbaka, att typ fettcellerna har ökat i storlek eller nåt och däför har man mycket lättare att lagra in fett, nån som komer ihåg hur det var?

King Grub
2007-05-08, 21:14
Ju mer fett man gått ned, desto mer fett lägger man på sig när man återgår till normalt ätande.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed

King Grub
2007-05-08, 21:16
Lyle McDonalds artikel:

http://www.bodyrecomposition.com/Miscarticles/bodyfat.html

The bottom line is that, in dieted down individuals, the body is primed to gain body fat at the expense of LBM to replenish what was lost during the diet.

Reductions in metabolic rate, fat oxidation and thermogenesis all contributed to a preferential gain of body fat and these systems didn’t reset themselves until all of the body fat lost had been regained.

nubbe
2007-05-08, 21:24
Som snabbt inlägg, ungefär hur mycket kcal+ ska man minst ligga på för att få optimal muskelbyggnad samtidigt som man lägger på sig så lite som möjligt?

Och andra fråga:

Reductions in metabolic rate, fat oxidation and thermogenesis all contributed to a preferential gain of body fat and these systems didn’t reset themselves until all of the body fat lost had been regained.

Gäller detta för den mängd fett man mest haft någonsin i sitt liv? Alltså, säg man vägt 150 och gått ner till 90. Kommer värden inte återställa sig förrän man blir 150 igen?

King Grub
2007-05-08, 21:26
Individuellt. Olika personer går inte upp lika mycket eller med samma fördelning fettfri massa/kroppsfett vid ett lika stort överskott.

GymTT
2007-05-08, 21:26
Som snabbt inlägg, ungefär hur mycket kcal+ ska man minst ligga på för att få optimal muskelbyggnad samtidigt som man lägger på sig så lite som möjligt?

Nog omöjligt att svara på. Hur mycket fett just du binder beror på gener,status osv.

Eddie Vedder
2007-05-08, 21:28
Som snabbt inlägg, ungefär hur mycket kcal+ ska man minst ligga på för att få optimal muskelbyggnad samtidigt som man lägger på sig så lite som möjligt?

Debatterades en hel del om just det i denna tråden dom senaste dagarna:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94110

nubbe
2007-05-08, 21:29
Oj nu svarade ni så snabbt att min edit inte hann med.

"Och andra fråga:

Reductions in metabolic rate, fat oxidation and thermogenesis all contributed to a preferential gain of body fat and these systems didn’t reset themselves until all of the body fat lost had been regained.

Gäller detta för den mängd fett man mest haft någonsin i sitt liv? Alltså, säg man vägt 150 och gått ner till 90. Kommer värden inte återställa sig förrän man blir 150 igen?"

Ok, så man får helt enkelt prova sig fram? För jag brukade aldrig hålla koll på kosten förut, och åt ganska så dåligt, och mycket. Men jag gick nästan aldrig upp i vikt samtidigt som jag rörde mycket lite på mig.. Alltså skulle jag troligtvis behöva ett rättså stort överskott för o bygga maximal muskelmassa?

King Grub
2007-05-08, 21:30
Gick du inte upp hade du inte något överskott, utan trodde antagligen att du åt mycket trots att du inte gjorde det.

nubbe
2007-05-08, 21:37
Gick du inte upp hade du inte något överskott, utan trodde antagligen att du åt mycket trots att du inte gjorde det.

Kan iofs vara så, men har sjukt svårt att tro det ändå.. jag menar det var inte oregelbundet att man käkade en stor 300g chips påse (det i sig är ju hela 1579 kcal *spy* ), 2 ordentliga middagar med mera på en dag... samtidigt som man mest satt framför TVn.. Men jag läste också något om att vissa har lättare för att omvandla överskott till värme medans andra helt enkelt lägger på sig allt i form av fett. Ligger det någon sanning i det?

Rahf
2007-05-08, 22:03
Allting blir inte fett, men individernas anlag påverkar förutsättningarna för att fettfri massa ska bildas samt fett inlagras. Detta av de byggstenar som kroppen har att tillgå (mineraler, vitaminer, glukos, aminosyror, fett osv).

Blir nästan imponerad över mig själv hur fint jag formulerade det...

Philippp
2007-05-08, 22:31
Kan iofs vara så, men har sjukt svårt att tro det ändå.. jag menar det var inte oregelbundet att man käkade en stor 300g chips påse (det i sig är ju hela 1579 kcal *spy* ), 2 ordentliga middagar med mera på en dag... samtidigt som man mest satt framför TVn.. Men jag läste också något om att vissa har lättare för att omvandla överskott till värme medans andra helt enkelt lägger på sig allt i form av fett. Ligger det någon sanning i det?

Om du inte går upp så ligger du inte på överskott, det finns inget som är sjukt vårt att tro på i den frågan.

Bananen20
2007-05-09, 01:12
det suger med andra ord att någonsin ha varit fet

anabol_k1k
2007-05-09, 10:41
det suger med andra ord att någonsin ha varit fet

WORD!

Cerberus
2007-05-09, 11:34
lyle föreslår en jojobantningsmetod i sin artikel för oss feta :D

larre
2007-05-09, 18:25
NU har jag inte läst artiklarna men hur är det med musklerna(står det i dom grub?), hur fort/lätt kommer dom tillbaka?

Ni fokuserade bara på fettet gott folk :)
Hur lång tid tar det att bryta mönstret med fettinlagringen, dvs hur lång tid måste man hålla sig smal för att minska fettinlagringen?

larre
2007-05-10, 14:30
Bump!

Bananen20
2007-05-12, 17:50
NU har jag inte läst artiklarna men hur är det med musklerna(står det i dom grub?), hur fort/lätt kommer dom tillbaka?

Ni fokuserade bara på fettet gott folk :)
Hur lång tid tar det att bryta mönstret med fettinlagringen, dvs hur lång tid måste man hålla sig smal för att minska fettinlagringen?

Min tolkning av Grubs inlägg är att det inte finns någon sådan tid, man måste gå upp till sin gamla vikt för att fettinlagringen ska minska.

larre
2007-05-13, 16:37
Min tolkning av Grubs inlägg är att det inte finns någon sådan tid, man måste gå upp till sin gamla vikt för att fettinlagringen ska minska.

Fan vad trist ;-(

Ganymedes
2007-05-13, 18:28
Fan vad trist ;-(

Då får du och jag fortsätta deffa livet ut, typ... :(

larre
2007-05-14, 11:35
Då får du och jag fortsätta deffa livet ut, typ... :(

Men vem ska då se till att cloettas aktier går upp? :confused:

Ingen som har någon aning om hur det är med musklerna? Kommer dom snabbt tillbaka eller är det inte någon skillnad mellan vanligt muskelminne och uppätna muskler under deff?

Slartibartfast
2007-05-14, 11:40
är det inte någon skillnad mellan vanligt muskelminne och uppätna muskler under deff?

Knappast, skulle jag säga.