handdator

Visa fullständig version : Resetips: ROM


Arnesson
2007-05-08, 19:27
Ser ut att bli Rom nästa vecka.

Någon som har tips på bra boende? (tips om hotels.com och dyl. behövs inte)

Något man inte får missa att göra?

Kolozzeum kommer väl från Rom? :D

Lexidos
2007-05-08, 20:05
Ser ut att bli Rom nästa vecka.

Någon som har tips på bra boende? (tips om hotels.com och dyl. behövs inte)

Något man inte får missa att göra?

Kolozzeum kommer väl från Rom? :D

Kolla typ hostelbookers.com (tror sidan heter så)

Ät en jäkla massa god glass :D Kolla på brudar.. o lite sånna där.. vad heter det nu?.. sevärdheter, ja just det.. vatikanstaten är en höjdare tycker jag. Gör alla klassikerna bara o ha skoj..

Roma è una città molto bella! ... italienska tenta på lördag :P

Dissector
2007-05-08, 20:15
Colosseum.

Vatikanen (Peterskyrkan, Vatikanmuséerna och Sixtinska kapellet framför allt. Missa inte att att klättra upp i kupolen. Grym utsikt över hela stan. Kostar en liten slant dock).

kända piazza's.

Pantheon.

Forum Romanum inkl. palatinen.

Capitolium och Mussolinis gamla tillhåll (som ligger precis brevid, vid Piazza Venezia).

Platsen där Caesar antas ha mördats, kommer inte ihåg namnet.

Olika katakomber, ruskigt djupa. Har för mig att en hel skolklass gick vilse i en av dom en gång och återfanns döda, flera år senare. De flesta ligger en bit utanför staden dock.

Neros akvedukt (vid Piazza di porta s Giovanni, där ligger även en känd kyrka/basilika, och ett stenkast därifrån ligger ett föredetta Gestapo-högkvarter med tortyrkammare. Idag är det ett museum tillägnat motståndsmännen).

Spanska trappan.

Otaliga mängder kända kyrkor som ritats och inretts av kända konstnärer som Michelangelo, Rafael m.fl.

Olympia-stadion om du är idrottsintresserad.

Fontana di Trevi (känd från filmen La Dolce Vita med Anita Ekberg)

Finns tonvis med ställen.
Är du intresserad av historia så är Rom ett jävla paradis =)
Vi hade en ruskigt bra reseguidebok när vi var där, som såg ut såhär:
http://www.firmaboken.se/images/articles/9034.jpg
Tror att den har ISBN: 9178864542 (Kan vara en nyare utgåva)
Rekommenderas.


Poh. Blev en del skrivande nu. Blev så exalterad :D Staden är helt fantastisk om man gillar historia, som sagt. Givetvis annars också. Trevlig stad över huvud taget.

-squat-
2007-05-08, 20:38
Hotell och framförallt vandrarhem håller riktig bra klass i Italien. Dock va det hotellet jag bodde på i rom (tvåstjärnigt) riktigt jävla skabbigt. Så det känns som man måste upp en del kostnadsmässigt om man inte vill ha löss eller så.

I övrigt håller jag med Dissector. Rom och Italien överlag är underbart om man gillar historia, arkitektur, mat och kultur.

Besök en Gelateria och njut av den italienska glassen. Trattoriorna är ett billigt allternativ till restaurangerna som ändå har rikigt god mat. Se upp för väsktjuvar.

rolf
2007-05-08, 20:41
Alla småkrogar och sånt säljer sprit fruktansvärt billigt, och jag antar att supandet är en del av resan? Vi snackar 2€ för en fet drink. Alla småbutiker säljer starksprit också löjligt billigt, det går utmärkt att sätta sig lite avsides, t.ex. på den stora bussterminalen, och hinka i sig och sedan sätta sig på bussen till innekvarteren.

Vi bodde på ett vandrarhem, om jag inte minns fel kostade rummet 20€ per natt, och då sov vi 5 stycken där så det blev ju inte speciellt dyrt. Tilläggas bör att det var riktigt snyggt, långt över den vanliga billiga medelhavsstandarden.

Maten var det värre med, svårt att hitta billig mat ens en bit från turistkvarteren.

Löjtnant Blank
2007-05-08, 20:52
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=71630

Dissector
2007-05-08, 20:53
På tal om maten. När man är inne i centrum och letar restauranger. Ta ett steg in i något mindre kvarter. Det är otroligt hur priserna skiftar mellan restaurangerna som ligger på de större promenadgatorna och de som ligger bara ett par smågator in.

Tolkia
2007-05-08, 20:53
Rom är underbart. *cupid*
Jag blir galet avundsjuk. Ha så kul!

Löjtnant Blank
2007-05-08, 20:56
Jag och några jag träffade på vandrarhemmet (från Argentina, Holland och Israel) satt en kväll på Spanska trappan och drack vin och lyssnade på livemusik till solen gick upp. Det var ett minne för livet.

Gud, jag älskar verkligen Rom!

Solros
2007-05-08, 21:01
Tunnelbanan är grymt bra! Billig och går hela tiden, lätt att fatta vilken linje man ska ta :)

rolf
2007-05-08, 21:04
Tunnelbanan är grymt bra! Billig och går hela tiden, lätt att fatta vilken linje man ska ta :)

+1 på den, sjukt smidigt.

Ett minus är dock alla fick- och väsktjuvar ombord. Hade (o)turen att se en ficktjuv in action, då han när nya passagerare steg på gick och trängde in sig mitt i smeten och låtsades råka knuffa till en dam och började ursäkta sig samtidigt som han skickligt och jävligt snabbt rotade runt lite i hennes väska. Jag hann inte reagera med ord men en polare hojtade till så damen upptäckte det och killen började, vad jag uppfattade det som, svära på italienska och klev hastigt av.

Arnesson
2007-05-08, 21:24
Tack för alla tips, uppskattas!

Jag ska åka med tjejen, så mer romantik än fest :)

Ingen som har konkretra tips på hotell till vettigt pris? (1000kr natten?) Eller iaf vilken del som är att föredra att bo i?

Arnesson
2007-05-09, 11:11
Tack för alla tips, uppskattas!

Jag ska åka med tjejen, så mer romantik än fest :)

Ingen som har konkretra tips på hotell till vettigt pris? (1000kr natten?) Eller iaf vilken del som är att föredra att bo i?


Ingen som har nått tips?

LadyInsane
2007-05-09, 11:23
Jag kan inga hotell i huvudet, men du ska satsa på att bo så nära Termini (typ T-centralen) som möjligt. Det finns en hel drös hotell i närheten, bodde själv där. Flera kvarter som praktiskt taget består av hostel/hotell.

Arnesson
2007-05-09, 22:54
Jag kan inga hotell i huvudet, men du ska satsa på att bo så nära Termini (typ T-centralen) som möjligt. Det finns en hel drös hotell i närheten, bodde själv där. Flera kvarter som praktiskt taget består av hostel/hotell.

Nu är allt bokat och klart, åker nästa lördag. Bor 10-15min gång från centralen :thumbup:

Tack för alla tips alla och fyll gärna på med saker som man inte får missa.

Tolkia
2007-05-09, 22:57
Har ni en dag över är Pompeji absout värt ett besök (glöm inte kyrkan i den levande staden som är mycket ovanlig med all grön marmor invändigt). Det är dock en heldagsutflykt.

Arnesson
2007-05-10, 21:19
Har ni en dag över är Pompeji absout värt ett besök (glöm inte kyrkan i den levande staden som är mycket ovanlig med all grön marmor invändigt). Det är dock en heldagsutflykt.

Är bara där 3dagar, så det blir nog lite tight, men tack för tipset. Får ta det nästa gång :)

Arnesson
2007-05-10, 21:22
Finns tonvis med ställen.
Är du intresserad av historia så är Rom ett jävla paradis =)
Vi hade en ruskigt bra reseguidebok när vi var där, som såg ut såhär:
[.IMG]http://www.firmaboken.se/images/articles/9034.jpg[/IMG]
Tror att den har ISBN: 9178864542 (Kan vara en nyare utgåva)
Rekommenderas.


Poh. Blev en del skrivande nu. Blev så exalterad :D Staden är helt fantastisk om man gillar historia, som sagt. Givetvis annars också. Trevlig stad över huvud taget.

Tjejen har varit och lånat den boken nu, tack för alla tips.

Arnesson
2007-05-15, 17:10
Något mer man inte får missa?

Arnesson
2007-06-21, 23:04
Rack för allt tips. Jag gillarde Rom riktigt mycket, som Paris fast trevligare. Sen kaffebarerna och glassen... *drool*