handdator

Visa fullständig version : Tagen av polisen...


Flykt
2007-05-08, 17:42
Om man blir tagen av polisen för olovlig körning (t.ex trimmad moped...) när man står stilla och polisen endast sett mig köra på en parkering i laglighastighet - han var helt ensam - får han då ta fast mig?

Måste inte det vara åtminstone två poliser närvarande som sett detta brott?

Rahf
2007-05-08, 17:43
Sök på polisens hemsida.

Handcuff
2007-05-08, 17:44
Om man blir tagen av polisen för olovlig körning (t.ex trimmad moped...) när man står stilla och polisen endast sett mig köra på en parkering i laglighastighet - han var helt ensam - får han då ta fast mig?

Måste inte det vara åtminstone två poliser närvarande som sett detta brott?

Nej

NiXPhoenix
2007-05-08, 17:44
Oj du.

Ta fast dig får han så klart göra, han kan välja att kontrollera vem som helst tror jag. Men däremot om du får nån påföljd eller ej...

Flykt
2007-05-08, 17:45
Sök på polisens hemsida.

Gjort det...

Nej

Hur ska han då bevisa att jag körde den där svängen på parkeringen i en rättegång?

Oj du.

Ta fast dig får han så klart göra, han kan välja att kontrollera vem som helst tror jag. Men däremot om du får nån påföljd eller ej...

Hur ska han då bevisa att jag körde den där svängen på parkeringen i en rättegång?

regus
2007-05-08, 17:46
Om man blir tagen av polisen för olovlig körning (t.ex trimmad moped...) när man står stilla och polisen endast sett mig köra på en parkering i laglighastighet - han var helt ensam - får han då ta fast mig?

Måste inte det vara åtminstone två poliser närvarande som sett detta brott?

Ja. Fast är det privat mark (och den tillhör dig eller pappsen etc) så klarar du dig nog.

Nej.

Rahf
2007-05-08, 17:46
Han/hon är polis. Du är en "ligist" på moped, vem ska de tro på? Förmodligen söker han upp nåt vittne också om det nu ska krävas.

Handcuff
2007-05-08, 17:47
Oj du.

Ta fast dig får han så klart göra, han kan välja att kontrollera vem som helst tror jag. Men däremot om du får nån påföljd eller ej...

Är mopeden trimmad = påföljd. Spelar ingen roll om han så körde i minus 5km/h på parkeringen. Du får inte köra mc som 15åring även om du håller laglig moppefartgräns :)

regus
2007-05-08, 17:47
Hur ska han då bevisa att jag körde den där svängen på parkeringen i en rättegång?

Därför han såg det. Och en snuts ord väger tuuuuugnt i en rättsak. Även om han var ensam.

Mago
2007-05-08, 17:47
Hur ska han då bevisa att jag körde den där svängen på parkeringen i en rättegång?

Om han såg någon köra och sen åkte bort och tog dig så räcker det? Om det nu gick till något sånt.

Versus
2007-05-08, 17:47
Gjort det...



Hur ska han då bevisa att jag körde den där svängen på parkeringen i en rättegång?



Hur ska han då bevisa att jag körde den där svängen på parkeringen i en rättegång?

Vad skulle du sjalv tro pa mest i ratten, en polis eller ett 15 arigt moppefucko ;)

Flykt
2007-05-08, 17:48
Ja. Fast är det privat mark (och den tillhör dig eller pappsen etc) så klarar du dig nog.

Nej.

Var nere på stan och stod stilla med moppen när det skedde.

"Hur ska han då bevisa att jag körde den där svängen på parkeringen i en rättegång?"

Handcuff
2007-05-08, 17:49
Var nere på stan och stod stilla med moppen när det skedde.

"Hur ska han då bevisa att jag körde den där svängen på parkeringen i en rättegång?"

Sluta med det där "polisen har ändå inget bevis"-tänket. Du har begått ett brott - polisen tog dig. Du förlorar. Get used to it :thumbup:

regus
2007-05-08, 17:49
Var nere på stan och stod stilla med moppen när det skedde.

"Hur ska han då bevisa att jag körde den där svängen på parkeringen i en rättegång?"

Därför han såg det. Och en snuts ord väger tuuuuugnt i en rättsak. Även om han var ensam så kommer rätten tro på hans ord 99% av gångerna.


Jag tror det är lika bra att böja sig fram och ta emot snällt (bildligt talat)

Jorgen
2007-05-08, 17:49
"Hur ska han då bevisa att jag körde den där svängen på parkeringen i en rättegång?"

Hur skall du bevisa att du inte gjorde det?

Flykt
2007-05-08, 17:50
Är mopeden trimmad = påföljd. Spelar ingen roll om han så körde i minus 5km/h på parkeringen. Du får inte köra mc som 15åring även om du håller laglig moppefartgräns :)

Vet det...
Men det jag undrade var om han får ta mig ensam och sedan kunna BEVISA det i rättegång.

Därför han såg det. Och en snuts ord väger tuuuuugnt i en rättsak. Även om han var ensam.

Sant.

Vad skulle du sjalv tro pa mest i ratten, en polis eller ett 15 arigt moppefucko ;)

Versus aka versus på mnf, puss! Läs i Fråga Järnet delen... :hbang:

von huff
2007-05-08, 17:50
Trimmad moppe=olaglig fastän du inte skulle köra med den bså en

Flykt
2007-05-08, 17:51
Jag och min söte passangerare var där och har en helt annan historia av det hela...

Hur skall du bevisa att du inte gjorde det?

Baan
2007-05-08, 17:52
Hur skall du bevisa att du inte gjorde det?

Ja, man brukar ju behöva visa att man är oskyldig ;)

On Topic, det beror säkert på vad du gjort dig skyldig till. Poliser kan inte vad jag vet bedöma bara att du kör för fort utan måste ha bevis, och sen är det vägverket som är med i det hela tror jag. Kör du däremot utan hjälm så är det inte lika stor sannolikhet att han missat hjälmen och vid sådana lägen finns det inte mycket att snacka om.

Jorgen
2007-05-08, 17:52
Jag och min söte passangerare var där och har en helt annan historia av det hela...

Och han är fortfarande polis. Och ni är fortfarande "slynglar" på moped.

Mago
2007-05-08, 17:53
Hur skall du bevisa att du inte gjorde det?

Bevisbörden ligger väl iofs. hos åklagaren, inte den åklagade.

westerbotten
2007-05-08, 17:53
Även om du inte hade begått nåt brott är de farbror blå som bestämmer och din enda valfrihet gäller om du vill bli knullad i röven, munnen eller örat. god lux

Jorgen
2007-05-08, 17:53
Ja, man brukar ju behöva visa att man är oskyldig ;)

Ah, poängen blev (föga förvånande) missad av dig. :)

Versus
2007-05-08, 17:53
Trimmad moppe=olaglig fastän du inte skulle köra med den bså en

Nja man for kora pa inhangnat omrade.

Och polisen kan inte botfalla dig ifall de eller nagon annan inte har sett dig kora.

Handcuff
2007-05-08, 17:54
Jag och min söte passangerare var där och har en helt annan historia av det hela...

Du och din passagerare tänker alltså ljuga ihop en historia? Ljuga för rätten är ett allvarligare brott än brottet ni tänker ljuga om.

Nu kommer det dock ej bli rättegång. Du kommer få en ordningsbot som du måste betala. Sen kan du ju alltid överklaga till tingsrätten som kommer ge polismannen rätt..eller så ljuger ni där och begår då ett allvarligt brott.

Jorgen
2007-05-08, 17:54
Bevisbörden ligger väl iofs. hos åklagaren, inte den åklagade.

Och dig. :)

regus
2007-05-08, 17:54
Hur skall du bevisa att du inte gjorde det?

Fast i svensk lag är man oskyldig till motsatsen bevisas, så det argumentet håller inte riktigt. Edit: shit vad långsam jag är :)

Men, han är en snut. Och i rättsak (speciellt en sån här skitsak) är hans ord sanning. Även om han var den enda polisen närvarande.

Edit 2: Och han är fortfarande polis. Och ni är fortfarande "slynglar" på moped.
+1

Flykt
2007-05-08, 17:55
Du och din passagerare tänker alltså ljuga ihop en historia? Ljuga för rätten är ett allvarligare brott än brottet ni tänker ljuga om.

Nu kommer det dock ej bli rättegång. Du kommer få en ordningsbot som du måste betala. Sen kan du ju alltid överklaga till tingsrätten som kommer ge polismannen rätt..eller så ljuger ni där och begår då ett allvarligt brott.
Ljuga...? Näää...

Det har jag inte påstått. Undrar hur han ska bevisa sen hur det gick till när han var ensam bara.

Metal_boy_
2007-05-08, 17:56
Brorsan klarade sig undan när han vägrade erkänna att han körde mot rött en gång och då var det två poliser.:laugh:

" Men tror du verkligen att jag är så dum att jag kör mot rött med en stor polisbuss bakom mig?"

Brukar ju behövas två poliser iaf. Var han själv så är det ju bäst att han har filmat situationen :)

Handcuff
2007-05-08, 17:56
Ljuga...? Näää...

Det har jag inte påstått. Undrar hur han ska bevisa sen hur det gick till när han var ensam bara.

Han säger att det var så.

Mago
2007-05-08, 17:58
Och dig. :)

Nä jag förstod nog, men han har fortf. inte sagt vilka bevis han har mot sig. Finns det inga bevis mot honom så behöver han själv inga motbevis.

*Edit: Nvm. Läste fel i första inlägget.

Flykt
2007-05-08, 17:58
Han säger att det var så.
Och det håller i rätten?

Handcuff
2007-05-08, 18:00
Och det håller i rätten?

Läser du alls vad som skrivs? Det kommer inte bli någon rättsak..om du inte överklagar boten du fått/kommer få.

Risken då (om du överklagar) är att det kommer bli bra mycket kostsammare för dig än att betala dina böter.

Och ja mest troligt har polismannen rätt. Eller? Körde du inte den trimmade moppen?

GymTT
2007-05-08, 18:01
Och det håller i rätten?

Ja det är klart, han är polis.

Raggis
2007-05-08, 18:01
Ack, så ägd du vart :(

Allan
2007-05-08, 18:02
Flykt har tittat för mycket på amerikanska TV-serier. I rättegången - om det ens går så långt - kommer åklagaren läsa upp polisrapporten och därefter fråga polismannen (om han ens är där) om det stämmer. Därefter frågar han dig, eller ditt ombud om ni bestrider eller accepterar.
Poängen är att samhället har valt/bestämt att låta polisen sköta sånt här. Det betyder att det ska mycket till innan samhället säger att den vi valt att sköta det här har gjort fel.
Att tjafsa om det är mycket dumt. Bara för att du inte sett nån annan, betyder inte att det inte finns nån annan. Det kan finnas radioanrop, videokamera etc. Och blir du påkommen med att ljuga blir det synd om dig. Det kommer även ditt ombud, om du har nåt och det borde du ha eftersom du är underårig.
Dessutom förutsätter rättssystemet att folk talar sanning. Om du tjafsar kan jag garantera att de kommer att mangla dig tills du är helt lost, och då blir det dyrt. För dig eller dina föräldrar.

Metal_boy_
2007-05-08, 18:04
Ja det är klart, han är polis.

Fast jag vet ej fan alltså! Bara för att man är polis så innebär det inte att man har rätt hela tiden om vad som hänt i situationer. När det alltid annars krävs två poliser för att det hela tiden ska finnas nått vittne, varför skulle det då inte gälla när en 15årig kille åker olovligt?

Flykt
2007-05-08, 18:04
Läser du alls vad som skrivs? Det kommer inte bli någon rättsak..om du inte överklagar boten du fått/kommer få.

Risken då (om du överklagar) är att det kommer bli bra mycket kostsammare för dig än att betala dina böter.

Och ja mest troligt har polismannen rätt. Eller? Körde du inte den trimmade moppen?
Han tog mig när jag stod STILL, dvs. jag får ha hur jävla trimmad moped som helst och rulla ner den på stan utan att bli tagen.
Han måste alltså se mig köra, vilket han inte kan styrka att han har gjort.

Baan
2007-05-08, 18:04
Ah, poängen blev (föga förvånande) missad av dig. :)

Föga förvånande så tar du till förolämpning- och tönttaktiken istället för att förklara dina djupa argument som jag uppenbarligen missat.

Mago
2007-05-08, 18:07
Han tog mig när jag stod STILL, dvs. jag får ha hur jävla trimmad moped som helst och rulla ner den på stan utan att bli tagen.
Han måste alltså se mig köra, vilket han inte kan styrka att han har gjort.

"polisen endast sett mig köra på en parkering i laglighastighet" (som jag först missade :))

Såg han det så är det bevis nog.

Flykt
2007-05-08, 18:08
"polisen endast sett mig köra på en parkering i laglighastighet" (som jag först missade :))

Såg han det så är det bevis nog.
MEN hur ska det hålla i rätten?

Ta det inte som att jag käftar emot er eller liknande, vill bara veta några vettiga argument. Han är polis, visst, men han måste väl ha mer vittnen än att bara säga att han sett mig?

Vinter
2007-05-08, 18:08
Han tog mig när jag stod STILL, dvs. jag får ha hur jävla trimmad moped som helst och rulla ner den på stan utan att bli tagen.
Han måste alltså se mig köra, vilket han inte kan styrka att han har gjort.

Hehehe, ja jevlar. Roligaste idag tror jag *popcorn*

Metal_boy_
2007-05-08, 18:08
Han tog mig när jag stod STILL, dvs. jag får ha hur jävla trimmad moped som helst och rulla ner den på stan utan att bli tagen.
Han måste alltså se mig köra, vilket han inte kan styrka att han har gjort.

Fel, du får inte sitta på den. Dessutom får du heller inte rulla på den för då framför du fordonet. ;) Du får heller inte göra detsamma när det gäller bil eller nått annat fordon.

Har du t.ex alkohol i kroppen och rullar en bil för hand så kan du åka dit för rattfylla.

Raggis
2007-05-08, 18:10
MEN hur ska det hålla i rätten?

Ta det inte som att jag käftar emot er eller liknande, vill bara veta några vettiga argument. Han är polis, visst, men han måste väl ha mer vittnen än att bara säga att han sett mig?

Du har redan fått svar på det?

Flykt
2007-05-08, 18:10
Fel, du får inte sitta på den. Dessutom får du heller inte rulla på den för då framför du fordonet. ;) Du får heller inte göra detsamma när det gäller bil eller nått annat forum.

Har du t.ex alkohol i kroppen och rullar en bil för hand så kan du åka dit för rattfylla.
Klart jag får sitta på den...
Får vråltrimma moppen och göra vad jag vill med den bara jag inte STARTAR den och KÖR på allmän väg.

Stackars dom jävlarna som trimmar mopeden och banracar med den...

Handcuff
2007-05-08, 18:10
MEN hur ska det hålla i rätten?

Ta det inte som att jag käftar emot er eller liknande, vill bara veta några vettiga argument. Han är polis, visst, men han måste väl ha mer vittnen än att bara säga att han sett mig?

Men för 10:e gången! Varför ska det bli en rättegång? Tror du inte våra tingsrätter har viktigare saker att göra?

OM du överklagar däremot så blir det en tvist som får lösas i domstol = Du riskerar att få betala en del av kalaset kostar (ombud mm) i fall du skulle förlora, vilket du kommer att göra mest troligt.

Frågan är: Är det kanske så att du kört mopeden eller inte? Har polisen fel i detta fall?

Mago
2007-05-08, 18:12
MEN hur ska det hålla i rätten?


Du säger att du inte körde. Han säger att han såg att du körde. Hans ord väger tyngre än ditt.

NiXPhoenix
2007-05-08, 18:13
Var nere på stan och stod stilla med moppen när det skedde.

"Hur ska han då bevisa att jag körde den där svängen på parkeringen i en rättegång?"


Har din pappa en pick-up som han skjutsar dig och moppen på?
Så att du kan visa dina vänner att du visst har moppe, bara att du inte får köra den..


:laugh:

Yankeee
2007-05-08, 18:13
Banna honom bara ffs.

Metal_boy_
2007-05-08, 18:13
MEN hur ska det hålla i rätten?

Ta det inte som att jag käftar emot er eller liknande, vill bara veta några vettiga argument. Han är polis, visst, men han måste väl ha mer vittnen än att bara säga att han sett mig?

Kommer knappast att bli rättegång för att du har suttit på en trimmad moped eller åkt på den.

NiXPhoenix
2007-05-08, 18:14
Är det nån som kan berätta vad följderna av att åka fast med trimmad moppe blir?
Kommer Flykt behöva vänta nåt år med körkortet eller?
Tycker inte det är så mycket att tjafsa om när det bara är böter, men men.

Allan
2007-05-08, 18:15
Klart jag får sitta på den...
Får vråltrimma moppen och göra vad jag vill med den bara jag inte STARTAR den och KÖR på allmän väg.


Nej. Vad lär ni er i nian nuförtiden?

Vinter
2007-05-08, 18:15
Klart jag får sitta på den...
Får vråltrimma moppen och göra vad jag vill med den bara jag inte STARTAR den och KÖR på allmän väg.

Stackars dom jävlarna som trimmar mopeden och banracar med den...

Men nu satt du och en till på den mitt i stan när ni blev tagna, och inte i ditt garage yes? Tror du tex rätten skulle tro på att du brukar vråltrimma din moppe och sedan skuta omkring den på stan för hand?

Metal_boy_
2007-05-08, 18:16
Klart jag får sitta på den...
Får vråltrimma moppen och göra vad jag vill med den bara jag inte STARTAR den och KÖR på allmän väg.

Stackars dom jävlarna som trimmar mopeden och banracar med den...

Får du inte alls. Du får heller inte sitta i förarsätet på en bil om du inte har körkort. Är du på inhängnat så är det annorlunda.

Handcuff
2007-05-08, 18:17
Är det nån som kan berätta vad följderna av att åka fast med trimmad moppe blir?
Kommer Flykt behöva vänta nåt år med körkortet eller?
Tycker inte det är så mycket att tjafsa om när det bara är böter, men men.

Från polisens hemsida: Polisen kontrollerar om du skjutsar otillåtna passagerare eller om mopeden är trimmad. Påföljden, det vill säga straffet, kan bli dagsböter eller penningböter och eventuell avvaktan med körkortstillstånd. Det är därför viktigt att du som köpare vet vad du köper, så du inte kör omkring på en trimmad moped, oavsett klass.

Allan
2007-05-08, 18:18
Fr Borås tidning:


En trimmad moped kan enligt polisen ge upphov till 30-40 dagsböter samt problem i framtiden när man vill söka om körkortstillstånd för bil eller motorcykel, eftersom länsstyrelsen kan hålla in körkortstillståndet.

Dessutom tillkommer kostnaden för att återställa mopeden i originalskick, besiktning och utfärdande av nytt ursprungsintyg från återförsäljaren. Ofta blir mopeden belagd med körförbud innan alla åtgärderna är utförda.

Vad många föräldrar inte känner till är att det är straffbart att tillåta att barnen kör trimmade mopeder. NTF rekommenderar därför alla föräldrar att tala med sina barn om riskerna med trimning samt att regelbundet provköra mopeden. En tur kring kvarteret ger snabbt svar på om mopeden accelererar snabbare eller har högre toppfart än den hade som ny.


Om du trimmar mopeden:
* Mopeden blir en oregistrerad lätt motorcykel.
* Föraren begår trafikbrottet olovlig körning (om motorcykeln inte är registrerad och föraren har A-behörighet).
* Förarens framtida körkortstillstånd för mc och bil kan fördröjas.
* Polisen har rätt att ta trimmade detaljer i beslag.
* Förarens förälder kan rapporteras för "tillåtande av olovlig körning".
Källa: Polisen

Griip
2007-05-08, 18:20
Grejen knappt ingen förstår är att om dem sätter dit dig för fortkörning, olovlig körning whatever utan konkret bevis(fartkameror, videoinspelning) så kan det hända att om du skulle blåneka alltihop att dem inte orkar bry sig för då kan det bli rättegång av det hela. Vilket för dem är riktigt drygt och omständigt bara för att en liten snorunge som du kört olovligt.

Osten80
2007-05-08, 18:22
Banna honom bara ffs.

Dagens skratt

von huff
2007-05-08, 18:24
Det kan ju inte varar så svårt.Om du var på en parkeringsplats med di moppe fats du inte körde å du får böter så är det väl inget att gnälla över?

von huff
2007-05-08, 18:26
En ganska kul grej är att om din moppe är begagnad så kan du skicka räkning för trimningen av moppen till förra ägaren om det var han som hade trimmat den.Är inte så vanligt men en bekant gjorde så:laugh:

Greg
2007-05-08, 18:29
Nej. Vad lär ni er i nian nuförtiden?

Tror inte de har rättskunskap.

Iofs så gick får SO-lärare igenom lite sådant, om alkoholförtäring, klotter, skadegörelse, moppe-trimm etc etc för oss.

Nej nu pladdrar jag på för mycket.

Ta boten, betala den, glöm det.

Skyll dig själv att du blev påtagen med en trimmad moppe. Gör inte saken större än vad det är.

Metal_boy_
2007-05-08, 18:30
En ganska kul grej är att om din moppe är begagnad så kan du skicka räkning för trimningen av moppen till förra ägaren om det var han som hade trimmat den.Är inte så vanligt men en bekant gjorde så:laugh:


SkitPRRRAAAT!

von huff
2007-05-08, 18:32
SkitPRRRAAAT!

Är du säker?:)

Erik__
2007-05-08, 18:36
En ganska kul grej är att om din moppe är begagnad så kan du skicka räkning för trimningen av moppen till förra ägaren om det var han som hade trimmat den.Är inte så vanligt men en bekant gjorde så:laugh:

är det den förre ägarens fel att du framfört en oreggad motorcykel på allmän väg? tvinga han dig eller nått?

von huff
2007-05-08, 18:52
är det den förre ägarens fel att du framfört en oreggad motorcykel på allmän väg? tvinga han dig eller nått?

Ingen aning men han som jah kände fick i allafall pengar:)

agazza
2007-05-08, 18:52
ALLTID neka, allt.. det brukar funka för mig, dom brukar inte orka tjaffsa

Yankeee
2007-05-08, 19:00
ALLTID neka, allt.. det brukar funka för mig, dom brukar inte orka tjaffsa

SAMMA HÄR!!! När jag har rånat en bank eller två nekar jag bara liksom, vad ska de göra typ? Jag stog bara i banken med en pistol, MEN JAG ANVÄNDE DEN INTE LIKSOM.

formula4shape
2007-05-08, 19:04
Denna tråd tar priset. Jag hoppas verkligen att de tar din moppe och ger tillbaka endast fram och bakhjulet. Sluta kör trimmat eller ta ditt jävla straff och påstå inte att du rullar din moppe för hand till stan för det måste du väl förstå att ingen tror på? Polisen har mer koll än vad du tror, man både hör och ser om en moped är trimmad. Sen att han tog dig på en parkering är helt irrelevant.

GymTT
2007-05-08, 19:12
Fast jag vet ej fan alltså! Bara för att man är polis så innebär det inte att man har rätt hela tiden om vad som hänt i situationer. När det alltid annars krävs två poliser för att det hela tiden ska finnas nått vittne, varför skulle det då inte gälla när en 15årig kille åker olovligt?

Det skall mycket till för att tingsrätten ska finna att polisen ljuger i rätten.

champion
2007-05-08, 19:13
SAMMA HÄR!!! När jag har rånat en bank eller två nekar jag bara liksom, vad ska de göra typ? Jag stog bara i banken med en pistol, MEN JAG ANVÄNDE DEN INTE LIKSOM.


hahaha :laugh: tårar rinner *cry*

Metal_boy_
2007-05-08, 19:19
SAMMA HÄR!!! När jag har rånat en bank eller två nekar jag bara liksom, vad ska de göra typ? Jag stog bara i banken med en pistol, MEN JAG ANVÄNDE DEN INTE LIKSOM.

Så några vittnen som det brukar vara så ;)

Metal_boy_
2007-05-08, 19:20
Är du säker?:)

Lika säker som Gurras farsa :)

westerbotten
2007-05-08, 19:32
Neka är alltid bra. Polisen följer ibland minsta motståndets lag, dvs ibland orkar dom inte alltid med alla j-a fjortisar eller att gå vidare med anmälan.

Personligen, som den gamle stofil jag är hoppas jag du åker dit. Har själv hållt på att bli påkörd flera gånger, har sett två dödsolyckor på moped, och igår såg jag när ett gammalt pensionärspar höll på att bli påkörda av nån idiot.:furious:

Degpekka
2007-05-08, 19:53
kör fordon som du får lov att köra! jag är inte så sugen på att betala högre försäkring för min mc för att jävla moppefuckon kör rundor å e idioter.
Bryter du mot lagen så visa lite kulor och stå för vad du gjort.

Raggis
2007-05-08, 20:06
Väldigt humoristisk tråd f.ö

von huff
2007-05-08, 20:10
Lika säker som Gurras farsa :)

Okej ja ger mig tyckte nog det lät ganska otroligt:D

Flykt
2007-05-08, 20:14
Banna honom bara ffs.
Justfan, du är ju den där omtalade lustigkurren på detta forum, sorligt nog var du lika jävla rolig nu som alltid :)

Kommer knappast att bli rättegång för att du har suttit på en trimmad moped eller åkt på den.
Känner två som har åkt fast, båda fått rättegång...

Nej. Vad lär ni er i nian nuförtiden?
Mycket, faktiskt!

Är det nån som kan berätta vad följderna av att åka fast med trimmad moppe blir?
Kommer Flykt behöva vänta nåt år med körkortet eller?
Tycker inte det är så mycket att tjafsa om när det bara är böter, men men.
Blir uppskjutet lämp. på 6-10 månader. Böter för diverse saker. Trim osv.
Ombesiktning mm.

Men nu satt du och en till på den mitt i stan när ni blev tagna, och inte i ditt garage yes? Tror du tex rätten skulle tro på att du brukar vråltrimma din moppe och sedan skuta omkring den på stan för hand?
Jag satt ensam, han var och tog ut pengar.
Ja, jag kan säga vad fan jag vill, att jag har rullat dit den, dragit dit den med släp osv. Jag VET att dom inte kan ta den om dom inte sett mig köra.

Får du inte alls. Du får heller inte sitta i förarsätet på en bil om du inte har körkort. Är du på inhängnat så är det annorlunda.
OK... Så varje gång farsan ska t.ex tanka och jag sätter mig i förarsätet och lyssnar på musik så blir jag kriminell?!
En sak och sitta där, en annan sak och köra.

Från polisens hemsida:

Fr Borås tidning:


En trimmad moped kan enligt polisen ge upphov till 30-40 dagsböter samt problem i framtiden när man vill söka om körkortstillstånd för bil eller motorcykel, eftersom länsstyrelsen kan hålla in körkortstillståndet.

Dessutom tillkommer kostnaden för att återställa mopeden i originalskick, besiktning och utfärdande av nytt ursprungsintyg från återförsäljaren. Ofta blir mopeden belagd med körförbud innan alla åtgärderna är utförda.

Vad många föräldrar inte känner till är att det är straffbart att tillåta att barnen kör trimmade mopeder. NTF rekommenderar därför alla föräldrar att tala med sina barn om riskerna med trimning samt att regelbundet provköra mopeden. En tur kring kvarteret ger snabbt svar på om mopeden accelererar snabbare eller har högre toppfart än den hade som ny.


Om du trimmar mopeden:
* Mopeden blir en oregistrerad lätt motorcykel.
* Föraren begår trafikbrottet olovlig körning (om motorcykeln inte är registrerad och föraren har A-behörighet).
* Förarens framtida körkortstillstånd för mc och bil kan fördröjas.
* Polisen har rätt att ta trimmade detaljer i beslag.
* Förarens förälder kan rapporteras för "tillåtande av olovlig körning".
Källa: Polisen

Tack för en av de första vettiga informationen! Dock hade det inte så mycket med saken att göra, men men.

Grejen knappt ingen förstår är att om dem sätter dit dig för fortkörning, olovlig körning whatever utan konkret bevis(fartkameror, videoinspelning) så kan det hända att om du skulle blåneka alltihop att dem inte orkar bry sig för då kan det bli rättegång av det hela. Vilket för dem är riktigt drygt och omständigt bara för att en liten snorunge som du kört olovligt.

Det jag försöker få fram, om jag helt enkelt kan neka och skiten läggs ner pga. brist på bevis.


Det kan ju inte varar så svårt.Om du var på en parkeringsplats med di moppe fats du inte körde å du får böter så är det väl inget att gnälla över?
Ska dom UTGÅ att jag kört den dit eller? Böter är det minsta jag oroar mig över.

En ganska kul grej är att om din moppe är begagnad så kan du skicka räkning för trimningen av moppen till förra ägaren om det var han som hade trimmat den.Är inte så vanligt men en bekant gjorde så:laugh:

Så kan man också lösa det ;)


Denna tråd tar priset. Jag hoppas verkligen att de tar din moppe och ger tillbaka endast fram och bakhjulet. Sluta kör trimmat eller ta ditt jävla straff och påstå inte att du rullar din moppe för hand till stan för det måste du väl förstå att ingen tror på? Polisen har mer koll än vad du tror, man både hör och ser om en moped är trimmad. Sen att han tog dig på en parkering är helt irrelevant.
OK, klart som fan polisen alltid ska utgå ifrån att jag kört dit mopeden, fin fina bevis där du! Jag berättade vart fan jag befann mig - är inte det relevant nog!? Om jag var på privat ägd mark hade det varit annorlunda.

Neka är alltid bra. Polisen följer ibland minsta motståndets lag, dvs ibland orkar dom inte alltid med alla j-a fjortisar eller att gå vidare med anmälan.

Personligen, som den gamle stofil jag är hoppas jag du åker dit. Har själv hållt på att bli påkörd flera gånger, har sett två dödsolyckor på moped, och igår såg jag när ett gammalt pensionärspar höll på att bli påkörda av nån idiot.:furious:

Finns massa som kör som idioter, kan inte annat än hålla med. Men jag är inte en av dom (lätt för mig att säga, tro det eller ej). Känns bara så bittert och vill veta lite om det hela.
Så ni som leker tuffa (säger inget namn men pekar på Yankee) kan hålla er ur detta. Moralkärringar lika så, vill ha information om polisen kan bevisa något om han var ensam!

Jorgen
2007-05-08, 20:18
vill ha information om polisen kan bevisa något om han var ensam!

Han lämnar ett vittnesmål. Och ja, det väger tungt i en rättegång.

Cilia
2007-05-08, 20:20
Han lämnar ett vittnesmål. Och ja, det väger tungt i en rättegång.
sant men jag vet många fall där dom släpper just för att det bara var en polis och ingen om kan backa upp berättelsen. Så jag vet inte hur pigga dom är på att dra vidare sånna ärenden

Flykt
2007-05-08, 20:20
Han lämnar ett vittnesmål. Och ja, det väger tungt i en rättegång.

Om jag och min kamrat lämnar vittnesmål tillbaka? Hur förs ärendet vidare då?

Jorgen
2007-05-08, 20:22
Om jag och min kamrat lämnar vittnesmål tillbaka? Hur förs ärendet vidare då?

Rätten kommer garanterat att tro mer på polisen.

GymTT
2007-05-08, 20:22
Om jag och min kamrat lämnar vittnesmål tillbaka? Hur förs ärendet vidare då?

Ni ställs mot varandra.

Polisman mot två femtonåringar

Flykt
2007-05-08, 20:24
Ni ställs mot varandra.

Polisman mot två femtonåringar
Åfan, två femtonåringar, vart kom dom in i bilden? Bild på dom kanske? :)

Får fundera på hur vi ska lösa detta, ska först fråga nån inom polisen hur det är med en tjänsteman endast sett det.

Scratch89
2007-05-08, 20:29
Det är det härliga när staten anklagar en för brott: Man är inte oskyldig tills domen fallit, man får bevisa sin oskuld. :D

Challenge
2007-05-08, 20:40
Jösses :smash:

Flykt
2007-05-08, 21:44
Jösses :smash:
Och det du ville tillägga var...?

formula4shape
2007-05-08, 21:48
Har du en gul/svart mopen och åker t.ex. till skolan på den är det inte speciellt svårt för polisen att ta reda på om du brukar det. Är den mopeden i sin tur trimmad så är det ett problem. Bevis nog? (Om du nu inte tror att en polis vittnesmål väger ner allt du säger när de tagit dig på bar gärning med farfars penningpung i händerna)

Lizard
2007-05-08, 21:53
Normalkravet vid brottmål är att omständigheten ska vara utom rimligt tvivel för att vara bevisad.

Här får domstolen (som det inte går till om du inte konstar alltså) utgå från praxis i dylika mål (finns i tilläggen i lagboken och ligger inte under själva lagen). Tvivlar domstolen på polismannens vittnesmål (och följdriktligen föreställer sig att du bärgat/släpat ned moppen till stan) så kan du alltså undgå påföljd.

Med beviskrav avses det nödvändiga bevisvärde som måste nås för att en omständighet (bevistema) ska anses vara bevisad. När beviskravet väl nåtts anses omständigheten föreligga fullt ut även om viss osäkerhet råder om saken.

Praxis (även här) är att beviskraven är låga dels pga att brottet är tämligen vanligt förekommande och att straffpåföljden är låg. Ger brottet frihetsberövande så blir alltså beviskraven högre.

Allmänt gäller att den som ålagts bevisbördan måste övervinna beviskravet för att omständigheten ska anses bevisad.
Inom straffrätt är det normalt åklagaren som har bevisbördan. Detta innebär att den åtalade betraktas som oskyldig tills motsatsen bevisats. Denna princip är stadfäst i FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Spot on alltså och öppnar för en lögn. Till saken hör att du får, i egen sak, argumentera hur du vill i domstol. Ljuga, bedra, luras och fabulera utan att det påverkar straffpåföljden. Därmemot bör ditt vittne tänka sig för eftersom det är att betrakta som mened (och har du tillfört honom som vittne är det straffpåföljd om han inte infinner sig) eller det som hänvisas under 15 kap 2 § i brottsbalken som osann partsinlaga varför han kan ådra sig fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst 6 månader.

Allt detta står att finna på t ex Wikipedia.

Lizard

jwzrd
2007-05-08, 22:04
Det är det härliga när staten anklagar en för brott: Man är inte oskyldig tills domen fallit, man får bevisa sin oskuld. :D

Tänk lite längre min gode Scratch, vem - om inte staten (domstolarna) ska kunna göra det annars?

"Du är skyldig till bankrån, 2000 vittnen såg dig råna banken, de här 20 poliserna grep dig och anklagar dig härmed!"
- NEhe!
"Äh men vaffan då :/"
- Kekeke
":\"

Flykt
2007-05-08, 22:09
Normalkravet vid brottmål är att omständigheten ska vara utom rimligt tvivel för att vara bevisad.

Här får domstolen (som det inte går till om du inte konstar alltså) utgå från praxis i dylika mål (finns i tilläggen i lagboken och ligger inte under själva lagen). Tvivlar domstolen på polismannens vittnesmål (och följdriktligen föreställer sig att du bärgat/släpat ned moppen till stan) så kan du alltså undgå påföljd.

Med beviskrav avses det nödvändiga bevisvärde som måste nås för att en omständighet (bevistema) ska anses vara bevisad. När beviskravet väl nåtts anses omständigheten föreligga fullt ut även om viss osäkerhet råder om saken.

Praxis (även här) är att beviskraven är låga dels pga att brottet är tämligen vanligt förekommande och att straffpåföljden är låg. Ger brottet frihetsberövande så blir alltså beviskraven högre.

Allmänt gäller att den som ålagts bevisbördan måste övervinna beviskravet för att omständigheten ska anses bevisad.
Inom straffrätt är det normalt åklagaren som har bevisbördan. Detta innebär att den åtalade betraktas som oskyldig tills motsatsen bevisats. Denna princip är stadfäst i FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Spot on alltså och öppnar för en lögn. Till saken hör att du får, i egen sak, argumentera hur du vill i domstol. Ljuga, bedra, luras och fabulera utan att det påverkar straffpåföljden. Därmemot bör ditt vittne tänka sig för eftersom det är att betrakta som mened (och har du tillfört honom som vittne är det straffpåföljd om han inte infinner sig) eller det som hänvisas under 15 kap 2 § i brottsbalken som osann partsinlaga varför han kan ådra sig fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst 6 månader.

Allt detta står att finna på t ex Wikipedia.

Lizard
Om det faktiskt går till en rättegång, vilket det gjort för flera andra här, så kan det vara bra att ha i åtanke. Ska höra med polisen i fråga och fråga vad han har för bevis. Om han hade poliskamera osv. i bilen.

champion
2007-05-08, 22:56
Kör du trimmad moped och råkar ut för en olycka riskerar du att inte få ut en enda krona på försäkringen.

Metal_boy_
2007-05-08, 23:14
Känner två som har åkt fast, båda fått rättegång...

Ok, du bor i Knohult.:laugh:

Handcuff
2007-05-08, 23:17
Rätt kul att du börjar tråden med att fråga så här:

Om man blir tagen av polisen för olovlig körning (t.ex trimmad moped...) när man står stilla och polisen endast sett mig köra på en parkering i laglighastighet - han var helt ensam - får han då ta fast mig?

Måste inte det vara åtminstone två poliser närvarande som sett detta brott?

Så får du som svar nej det spelar ingen roll polisen behöver inte bevisa att du kört (med filminspelning eller 14 vittnen osv)...

då kommer detta:

Han tog mig när jag stod STILL, dvs. jag får ha hur jävla trimmad moped som helst och rulla ner den på stan utan att bli tagen.
Han måste alltså se mig köra, vilket han inte kan styrka att han har gjort.

Alltså har du redan en bestämd uppfattning..varför fråga då? Ville du berätta om din trimmade moppe?

jakke
2007-05-08, 23:37
Tack, nu får jag lägga mig med ett leende på läpparna...

Ps. Det var bättre förr

Lizard
2007-05-09, 06:41
Om det faktiskt går till en rättegång, vilket det gjort för flera andra här, så kan det vara bra att ha i åtanke. Ska höra med polisen i fråga och fråga vad han har för bevis. Om han hade poliskamera osv. i bilen.

Jag tror inte du förstår; beviskraven är så låga att domstolen sannolikt kommer att uppfatta polismannens vittnesutsaga som tillräcklig grund. Finns det andra inlagor, som inspelningar och vittnen, så kommer de att ingå i underlaget som delges dig (om du begär ut det) inför rättegången.
Det du kan vinna på att slingra dig är, så vitt jag kan bedöma, inte mycket. Är detta av avgörande betydelse för dig, så bör du kontakta en advokat som kan lotsa dig fram genom processen.

Lizard

Flykt
2007-05-09, 08:43
Rätt kul att du börjar tråden med att fråga så här:



Så får du som svar nej det spelar ingen roll polisen behöver inte bevisa att du kört (med filminspelning eller 14 vittnen osv)...

då kommer detta:



Alltså har du redan en bestämd uppfattning..varför fråga då? Ville du berätta om din trimmade moppe?
Jag tycker det är stentufft med trimmad moped, tycker inte du????++??++

Skärp dig, frågan var och fortfarande är; får en polisman ensam ta mig?
Han har sett mig köra, visst, men hur håller det i rättegång. För om jag håller mig till min historia att jag bara satt på mopeden så kan han väl inte ha mycket och sätta emot.

JJ
2007-05-09, 08:46
Jag tycker det är stentufft med trimmad moped, tycker inte du????++??++

Skärp dig, frågan var och fortfarande är; får en polisman ensam ta mig?
Han har sett mig köra, visst, men hur håller det i rättegång. För om jag håller mig till min historia att jag bara satt på mopeden så kan han väl inte ha mycket och sätta emot.

Han är bra mycket trovärdigare än dig och du kommer att åka dit. Några andra bevis än hans vittnesmål behövs knappast.

Handcuff
2007-05-09, 08:55
Du har fortfarande inte svarat. Har du begått ett brott? Det vill säga kört denna trimmade (tuffa) moped? Eller var polisen bara pucko och tog dig fast du var oskyldig?

Flykt
2007-05-09, 09:09
Du har fortfarande inte svarat. Har du begått ett brott? Det vill säga kört denna trimmade (tuffa) moped? Eller var polisen bara pucko och tog dig fast du var oskyldig?
Jag kan säga som så; jag satt bara på trimmade (enl. dig tuffa) moped, inget annat.
Mopeden var inte igång.

JJ
2007-05-09, 09:16
Jag kan säga som så; jag satt bara på trimmade (enl. dig tuffa) moped, inget annat.
Mopeden var inte igång.


Jag tror dig inte. Kanske gör domaren det.

Handcuff
2007-05-09, 09:18
Jag kan säga som så; jag satt bara på trimmade (enl. dig tuffa) moped, inget annat.
Mopeden var inte igång.

Är du oskyldig ska du ju självklart inte straffas för det. Men seriöst? Tror du polisen har span på dig på kolo? Varför sitta här och förneka *screwy*

Stå för dina misstag och betala dina böter. (eller är lagen bara till för att följas av andra?)

Flykt
2007-05-09, 09:41
Nej, jag tror inte dom har span här på kolo!

Straffet kan jag givetvis ta men jag vill spekulera kring huruvida han kan bevisa att det var jag!! Har hört talas om flera fall där polisen också vart ensam och den åtalade har släppts pga. det.

teargaz
2007-05-09, 09:55
Om du inte har gjort nåt olagligt så hade du aldrig postat denhär tråden tror jag.
Det är väl bara ta det som en man och stå upp för det du har gjort. Det kommer kännas bäst efteråt.
Lämna allt åt systemet, svara ärligt på det dom frågar och låt det gå som det går. Troligen så händer det inget. Finns säkert annat som har högre prio.
Det värsta som kan hända är lite böter och att du skjuter upp lämpat, men det visste du säkert om innan du trimmade moppen.
Börjar du blanda in falska vittnen osv så kommer du ha betydligt sämre samvete när dom sitter på kåken, efter som meded ofta belönas med gallerskak.

En ensam polisman hade aldrig vart en ensam polisman om denne inte fyllde nån funktion.

Säkert inte vad du ville höra men jag tror på att vara ärlig. Det sover man ofta bäst av.

Pez
2007-05-09, 10:17
Skärp dig, frågan var och fortfarande är; får en polisman ensam ta mig?
Han har sett mig köra, visst, men hur håller det i rättegång. För om jag håller mig till min historia att jag bara satt på mopeden så kan han väl inte ha mycket och sätta emot.

Skärp dig, du har fått svar i den utsträckning det går att ge svar i den här frågan.

Men visst - ja, en ensam polisman får "ta" dig - vad tror du.. att en ensam polisman är makt och rättslös?
Det håller väl i rättegång, såtillvida du inte har trovärdiga vittnen som talar för din sak. I detta fall så lär inte din minderåriga kamrat kvalificera sig som det.
Du kan välja att ta det till rättegång genom att bestrida boten som kommer. Det kommer inte gå till rättegång per automatik.

Jag vill inte vara nedlåtande.. men i din ålder så är den logik som tillämpas på sådana här saker en sak, lag och rättsprocess en annan. Att polisen inte glider runt och arresterar folk för en sak (ex. sitta i förarsätet på en bil med motorn av med nyckeln i tändningen "för att kunna lyssna på musik" utan körkort/berusad whatever) innebär inte att dom inte har möjligheten (stöd i lagtexten för det) till att göra så när de vill/har behov av det.

Om du fortsätter på den här banan så har du i vart fall goda möjligheter att bli ännu en stolt svensk rättshaverist. Lycka till.

Challenge
2007-05-09, 10:29
Och det du ville tillägga var...?

Mitt tillägg var att det nog kan kvalificera sig in till en av de tramsigaste trådarna på länge.

Du har ju redan fått svar på din fråga?
Ja! En ensam polismans vittnesmål kommer väga tyngre än ditt och din väns. Så att bestrida boten vore väldigt korkat.
Hur ska du motbevisa att du inte körde mopeden? I en process funkar det tyvärr inte att sitta helt tappad och blåneka till allt.

Men jag är inte den som är den så här kommer tre väldigt matnyttiga alternativ:
1, Bit i det sura äpplet och betala din bot. Det är trots allt olagligt att trimma.
2, Skaffa en lagbok och läs på vad du sitter och tjatar om, och lär dig hur det svenska rättsystemet fungerar.
3, Ring Silbersky. (För ingen som haft Silbersky som advokat har väl någonsin varit oskyldig :devil: )

bertbert
2007-05-09, 10:33
"Flykt" är, i sammanhanget, ett otroligt roligt val av nick. :D

Challenge
2007-05-09, 10:43
"Flykt" är, i sammanhanget, ett otroligt roligt val av nick. :D

+1
Glömde att alternativ 4: Att fly landet är ju också en möjlighet :thumbup: