handdator

Visa fullständig version : Träning - det mest underskattade på Kolozzeum


Robban
2007-05-08, 16:19
TRÄNING!

Det läggs för stor fokus på kosten.

- Vad är mest antikatabolt under min deff? Protein va´?

Svar: Bibehållen eller ökad styrka

- Vad ger mest volym? Bulk va´?

Svar: Ökad styrka! Lyssna på kroppen. Ät dig mätt och vila tillräckligt för att kunna träna stenhårt!

Tro det eller ej. det är faktiskt på gymmet man "beställer" musklerna och inte vid matbordet. Tyvärr måste jag också meddela alla genvägssökare att det är en dyr och svåråtkomlig vara!

Glöm sökandet efter det optimala upplägget och träna lite istället! ;) :)

Hoppas inte detta tolkas som kaxigt på något sätt då det inte alls är min mening... :)

L-Sami
2007-05-08, 16:22
Men det som finns på matbordet är byggstenarna. Träning och mat går ihop, utan det blir det inga muskler, inte heller lika bra styrkeökningar. Folk frågar det de vill veta, de kanske vet mer om träning än om kost. Därför blir det just mer kostfrågor.

Pepz
2007-05-08, 16:26
det går hand i hand. det ena är tämligen värdelöst utan det andra

überstarken
2007-05-08, 16:28
Det finns många som tränar flera och åter flera år hårt med bra träning utan att öka nämnvärt, det är oftast dom som äter för lite för att gå upp i vikt. Och precis som Sami säger; Träning och kost går hand i hand sas.

Robban
2007-05-08, 16:32
Jag har aldrig påstått att kosten är helt oviktig. Jag hävdar att den får alldeles för hög betydelse.

Pepz
2007-05-08, 16:42
Jag har aldrig påstått att kosten är helt oviktig. Jag hävdar att den får alldeles för hög betydelse.

Det kan jag hålla med om..

men om Äta fel är lika illa som att träna fel så är det väl bra om man i alla fall gör en av två rätt.

Liten Men Fet
2007-05-08, 16:43
Jag håller med om att det är för mycket småpetande med detaljer i kosten, folk som petar med 20 gram protein hit eller dit, maten är jätteviktigt men mer i betydelsen "skyffla in ordentligt" än "halv morot, proteinpulver å avocado, 47 minuter senare 2/3 banan, 23 gram keso med 3/5 tsk kanel".
Det gäller väl mest under uppbyggnadsfas och för folk som tränar på "vanligt sätt" dvs deffar man så blir man ju tvungen att hålla koll på maten.
Sen gäller det att lägga sig på en nivå som är lite lagom beroende på vilken nivå man tränar på, ska man upp på tävling om nån månad är det motiverat vara anal med maten å bry sig så man blir socialt missanpassad men inte om man siktar på "hyfsad form" på beach2007.

Nu ska jag ha kaffe å marmeladmacka.

Robban
2007-05-08, 16:46
Det kan jag hålla med om..

men om Äta fel är lika illa som att träna fel så är det väl bra om man i alla fall gör en av två rätt.

Gällande träningen så står det egentligen klart att ökad styrka ger volym. De jag känner till som jag tror är rena och också har lite volym att tala om kan flytta på stora vikter.

Gällandes kosten så är jag inte alls lika övertygad...

Rahf
2007-05-08, 17:22
Personligen så ska jag dra iväg på ett ryggpass nu och då skall jag, för att göra Robban stolt, dra vikter med TRÖÖÖCK!!

Jag håller med om att det är väldigt mycket snack om kost och mindre om träning.

Lövbiffen
2007-05-08, 17:28
Gällande träningen så står det egentligen klart att ökad styrka ger volym. De jag känner till som jag tror är rena och också har lite volym att tala om kan flytta på stora vikter.

Gällandes kosten så är jag inte alls lika övertygad...


Sen har vi mig också, som inte har någon volym, men kan flytta hyffsade vikter :D


+50 säger jag bara ;)

Pepz
2007-05-08, 17:44
Gällande träningen så står det egentligen klart att ökad styrka ger volym. De jag känner till som jag tror är rena och också har lite volym att tala om kan flytta på stora vikter.

Gällandes kosten så är jag inte alls lika övertygad...


volym är inte alltid lika med styrka.
Har en monstruöst stor kille på gymmet och han e inte alls särskilt stark.
Sen har jag en kille i skolan som väger 60kg och gör ett antal reps på 130kg.

Man kan få ökad styrka utan att öka volymen alltför mycket, det är ju det styrkelyft går ut på.

Sniggel
2007-05-08, 17:54
volym är inte alltid lika med styrka.
Har en monstruöst stor kille på gymmet och han e inte alls särskilt stark.
Sen har jag en kille i skolan som väger 60kg och gör ett antal reps på 130kg.

Man kan få ökad styrka utan att öka volymen alltför mycket, det är ju det styrkelyft går ut på.

Sen har jag en teori här också...

Folk som gör sig starka utan att skaffa någon nämnvärd muskelmassa, får lättare att bygga muskelmassa senare om de bestämmer sig för att börja äta ordentligt.
Eller vad tror du?

Robban
2007-05-08, 17:54
volym är inte alltid lika med styrka.
Har en monstruöst stor kille på gymmet och han e inte alls särskilt stark.
Sen har jag en kille i skolan som väger 60kg och gör ett antal reps på 130kg.

Man kan få ökad styrka utan att öka volymen alltför mycket, det är ju det styrkelyft går ut på.

Det är även det ren träning går ut på... :)

Allan
2007-05-08, 17:55
Kosten är ju den lätta delen att ta tag i. Det är lätt att lära sig en massa om näring och kosttillskott. Men basen måste alltid vara träningen. Nu känns det som jag rabbalr ett mantra men man kan göra fantastiska framsteg med rent felaktig träning och zilch koll på kosten. Om man tränar konsekvent, inte är rädd för att ta i och har roligt under tiden.
Att kunna träna är en förutsättning för att bygga muskler. Att kunna en massa om kost är det inte.
Jag menar inte alls att näringsläran eller motsvarande skulle vara onyttigt men det har blivit helt uppenbart på sistone att alltfler tror att knuten till framgång ligger i millimeterkoll på vad man stoppar i sig. Och så är det inte.

Allan
2007-05-08, 17:57
Sen har jag en teori här också...

Folk som gör sig starka utan att skaffa någon nämnvärd muskelmassa, får lättare att bygga muskelmassa senare om de bestämmer sig för att börja äta ordentligt.
Eller vad tror du?

Det är inte svårt att bli stark(are). Att få stora muskler är ett rent helvete. Och nej, det finns ingen enkel koppling mellan extrem styrka och att det skulle bli lättare att bygga muskler. Eftersom även OL-are och SL-are har rätt massiva hyddor är det inte helt lätt att stöpa om det hela.

burre
2007-05-08, 17:58
Kosten är ju den lätta delen att ta tag i. Det är lätt att lära sig en massa om näring och kosttillskott. Men basen måste alltid vara träningen. Nu känns det som jag rabbalr ett mantra men man kan göra fantastiska framsteg med rent felaktig träning och zilch koll på kosten. Om man tränar konsekvent, inte är rädd för att ta i och har roligt under tiden.
Att kunna träna är en förutsättning för att bygga muskler. Att kunna en massa om kost är det inte.
Jag menar inte alls att näringsläran eller motsvarande skulle vara onyttigt men det har blivit helt uppenbart på sistone att alltfler tror att knuten till framgång ligger i millimeterkoll på vad man stoppar i sig. Och så är det inte.

Väl skrivet!!

+1

King Grub
2007-05-08, 17:58
Tillräckligt med mat så gör man framsteg, bara man tränar hårt, i princip oavsett vad eller när man äter. Särskilt första, säg, fem träningsåren.

Slartibartfast
2007-05-08, 17:59
Nu känns det som jag rabbalr ett mantra men man kan göra fantastiska framsteg med rent felaktig träning och zilch koll på kosten. Om man tränar konsekvent, inte är rädd för att ta i och har roligt under tiden.

Det tror jag inte på. Funkar inte många månader. Tränar man fel kommer man ingenstans. Får man inte i sig det man behöver så kommer man heller ingenstans. För att bygga några muskler över huvudtaget så bör man nog ha nån koll på nånting.

antonio
2007-05-08, 18:01
Sen har jag en teori här också...

Folk som gör sig starka utan att skaffa någon nämnvärd muskelmassa, får lättare att bygga muskelmassa senare om de bestämmer sig för att börja äta ordentligt.
Eller vad tror du?

Det har jag också en känsla av.

Robban
2007-05-08, 18:07
Det tror jag inte på. Funkar inte många månader. Tränar man fel kommer man ingenstans. Får man inte i sig det man behöver så kommer man heller ingenstans. För att bygga några muskler över huvudtaget så bör man nog ha nån koll på nånting.

Apropå "fel" träning så gör t ex jag själv helt fel enligt den breda massan. Tyngre är rätt enligt mig.

Tillräckligt med mat, vila och fortgående progressiv överbelastning av musklerna är ett enkelt och säkert recept. Fast det är förbannat jobbigt att tillreda.

;) :)

Jacksatan
2007-05-08, 18:07
volym är inte alltid lika med styrka.
Har en monstruöst stor kille på gymmet och han e inte alls särskilt stark.
Sen har jag en kille i skolan som väger 60kg och gör ett antal reps på 130kg.

Man kan få ökad styrka utan att öka volymen alltför mycket, det är ju det styrkelyft går ut på.

Det är ju mer knutet till deras genetik. Skulle storklumpen träna styrkelyft skulle han likförbannat fortfarande vara svag för sin volym och lillkillen skulle vara stark även om han tränade uteslutande för massa.

Diggler
2007-05-08, 19:10
Man bygger inga stora starka muskler genom att äta rätt, hur optimal kosthållning man än har. Bygga stora starka muskler kan man göra på rostade mackor med prickigkorv, om man tränar.

Allan
2007-05-08, 19:21
Man bygger inga stora starka muskler genom att äta rätt, hur optimal kosthållning man än har. Bygga stora starka muskler kan man göra på rostade mackor med prickigkorv, om man tränar.

:laugh: :hbang:

Ryska_raketen
2007-05-08, 19:23
Hur kommer det sig att det är ni spetor som säger att man inte bygger genom att äta rätt? :)

major Pectoralis
2007-05-08, 19:23
Man bygger inga stora starka muskler genom att äta rätt, hur optimal kosthållning man än har. Bygga stora starka muskler kan man göra på rostade mackor med prickigkorv, om man tränar.

Där drog du nog till lite väl....
Dock räcker det med tillräcklig träning i kombination med tillräcklig kost och tillräcklig återhämtning.
Vad gäller kost så är det viktigaste att få i sig tillräckligt med energi och proteiner/aminosyror för att bygga större muskler. Vad energin och proteinet består av spelar inte lika stor roll.

Allan
2007-05-08, 19:25
Naturligtvis är det bästa om man har koll på alla bitarna. Men trenden är onekligen att allt fler söker lösningen på bristande resultat genom att öveanalysera kosten - istället för att börja där det hårda jobbet sker.

kspr
2007-05-08, 19:36
Om man får vara lite skitnödigt ordvitsig -
Visst man beställer musklerna genom att träna men man betalar för sin order genom att äta.


edit: tog bort onödig kommentar.

HenrY
2007-05-08, 19:44
Naturligtvis är det bästa om man har koll på alla bitarna. Men trenden är onekligen att allt fler söker lösningen på bristande resultat genom att öveanalysera kosten - istället för att börja där det hårda jobbet sker.

Precis!

Definitionen av hård träning är ju också väldigt, väldigt varierande.
På vårat gym är det inte många som vet vad hård träning är, men som endå tror sig träna just hårt. Det tar ju ett tag innan man vet vad just hård träning innebär.

Underhållsträning/lätt träning likaså!
Jag diskuterade detta med Robban igår, när han frågade om jag enbart underhållstränade biceps när jag körde på ganska tunga vikter, och ganska hårt i stående bicepscurl efter ryggpasset. Jag svarade att Ja, det gör jag.
Han sa "Då skulle det vara intressant att se dig träna hårt någon dag!":D

När jag pratar om underhållsträning/lätt träning, så menar jag att man inte ger 110 % passet igenom, men kanske 95 %!:) Inte att jag slöar igenom ett pass, det har jag nog gjort högst en gång de år jag tränat hårt. Det råder ju helt klart olika definitioner av vad detta betyder, likaså hård träning.

HenrY
2007-05-08, 19:48
Tillägg: Om jag och de andra som vet vad just hård träning är, skulle säga att "Idag tränar jag lätt" så klassas det troligtvis som hård träning av den stora massan.

Robban
2007-05-08, 19:50
Om man får vara lite skitnödigt ordvitsig -
Visst man beställer musklerna genom att träna men man betalar för sin order genom att äta.


edit: tog bort onödig kommentar.

blev en quote här men allt är inte riktat till dig ;)

Jag hävdar att priset man betalar för musklerna är slitet med vikterna! Vad ligger det för uppoffring i att äta sig mätt? Var glad att möjligheten ges...

Det verkar dock lockande ibland att byta spår då man har lite ågren för kommande pass. Träna lite halvdant på samma vikter pass efter pass och istället äta sig stor... *screwy*
Sköter man också alla smådetaljer så är man snart på scenen! *whistle*

Hur kan man ens tro att det fungerar så?
Säger inte att ni i denna tråden säger det. Syftar till hundratals, kanske tusentals individer man träffat genom åren.

HenrY
2007-05-08, 20:01
Men...hur vet du att det just du pysslar med är hård träning?

Sant!;) Borde säga att jag Tror jag sysslar med hård träning!:)

mikeey
2007-05-08, 20:07
man ska ta god tid på sig när man tränar och inte stressa

maRRtin
2007-05-08, 20:27
man ska ta god tid på sig när man tränar och inte stressa
Vad nu det skulle göra för skillnad?

Om bara träningsvolymen är den samma så spelar väl tiden man utför det på mindre roll?

ramagoen
2007-05-08, 20:36
Vad nu det skulle göra för skillnad?

Om bara träningsvolymen är den samma så spelar väl tiden man utför det på mindre roll?

Så du menar att om du kör 20 set på 5 timmar , så komme du få lika bra resultat som om du körde dom 20 seten på 1½ timma? :thumbup:

Philippp
2007-05-08, 20:39
Så du menar att om du kör 20 set på 5 timmar , så komme du få lika bra resultat som om du körde dom 20 seten på 1½ timma? :thumbup:

Ja? Utan några som helst problem? Man kör ju ett helkropps på 1½timme och då sätter man lätt över 20set, det har presenterats studier tidigare på att det inte verkar spela någon roll över hur lång säg dina 5 set sträcker sig

Cerberus
2007-05-08, 20:46
forskare säger ju att man får lika bra resultat av 3 set som 20 set, men man gör vad man tycker känns roligast och bäst..

jwzrd
2007-05-08, 21:20
forskare säger ju att man får lika bra resultat av 3 set som 20 set, men man gör vad man tycker känns roligast och bäst..

Nej det säger de inte och att folk skriver detta gång på gång gör mig heligt förbannad. Du och alla andra <välj din egen kollektiva förolämpning här> blandar som vanligt ihop proteinsyntes (mätt med en metod som du, Cerberus, inte har en jävla aning om huruvida den är relevant eller inte) med resultat. För... vilka resultat menar du återjävlaigen. Bättre acceleration i rusherna på fotbollsplanen? Högre hopp? Bättre marklyft? Snyggare ryck? Större biceps? Bättre side chest?

Allting handlar för i helvete inte om byggning!

Och ja. Jag sätter en månadlön på att jag får din genomsnittlige friska hane att öka mer på rostad bröd och prickig korv - givet att den personen äter tillräckligt mycket och tränar som jag säger, än vad din genomsnittlige speta här får givet samma månadslön spenderad på precis exakt vad denne vill äta i form av tillskott (AAS undantaget), näringstimat som denne vill.

Piranha
2007-05-09, 11:16
TRÄNING!

Det läggs för stor fokus på kosten.

- Vad är mest antikatabolt under min deff? Protein va´?

Svar: Bibehållen eller ökad styrka

- Vad ger mest volym? Bulk va´?

Svar: Ökad styrka! Lyssna på kroppen. Ät dig mätt och vila tillräckligt för att kunna träna stenhårt!

Tro det eller ej. det är faktiskt på gymmet man "beställer" musklerna och inte vid matbordet. Tyvärr måste jag också meddela alla genvägssökare att det är en dyr och svåråtkomlig vara!

Glöm sökandet efter det optimala upplägget och träna lite istället! ;) :)

Hoppas inte detta tolkas som kaxigt på något sätt då det inte alls är min mening... :)

Bra post Robban, jag håller med till fullo, energin man plöjer ner i passen är a&o för muskelutvecklingen, har man inte den kan vara hur anal man vill på schemat utan resultat.

Slartibartfast
2007-05-09, 11:19
Tränar man till failure eller ett rep före i varje set så borde det ju vara hård träning? Eller finns det annat som spelar in?

Timme
2007-05-09, 11:27
Tränar man till failure eller ett rep före i varje set så borde det ju vara hård träning? Eller finns det annat som spelar in?

Det som spelar in mest tycker jag är hur hårt man försöker pressa upp vikten. Hur mycket man tar i helt enkelt. Om man inte försöker pressa/dra vikten så fort/explosivt/hårt som möjligt så anvädner man mindre av musklernas kapacitet.

Det tog ett tag innan jag lärde mig att ta i ordentligt. Innan tränade jag ldrig hårt.

Slarti: Jag har ingen aning om hur du tränar men om du inte redan gjort det så prova nästa pass att försöka pressa dina 8 reps så fort du kan. Om du märker att du lättare pressar dessa 8a reps med ett snabbare utförande så är det bara att höja vikten och fortsätta pressa.

Slartibartfast
2007-05-09, 11:35
Slarti: Jag har ingen aning om hur du tränar men om du inte redan gjort det så prova nästa pass att försöka pressa dina 8 reps så fort du kan. Om du märker att du lättare pressar dessa 8a reps med ett snabbare utförande så är det bara att höja vikten och fortsätta pressa.

Bra tips! Tack! :thumbup:

Jag har alltid tänkt så att när jag orkar sega upp vikten fler än t.ex. 10 reps så höjer jag. Men man kan ju köra som du säger också och försöka lyfta vikten mera explosivt istället för att höja vikten. Det ska jag testa.

Yes
2007-05-09, 11:51
det har presenterats studier tidigare på att det inte verkar spela någon roll över hur lång säg dina 5 set sträcker sig
Om det stämmer måste de som utfört studien vara för dumma för att ens kunna hitta sin egen röv. Jag gissar dock på att man endast sett till någon isolerad effekt och att det är just där som det inte visats någon skillnad.

Annars implicerar det att utmattning inte har någon påverkan alls. 5 set på kort tid leder ju om inte annat till en mycket större utmattning än 5 set utspritt över dygnet. Det är ju självklart att den skillnaden spelar någon roll.

A.Pahkamaa
2007-05-09, 12:09
Man behöver inte spendera lång tid på Kolozzeum för att inse att dom största kost-talibanerna är långt ifrån dom mest framgångsrika under skivstången.

Träna tungt men smart, och ät stora mängder vanlig j*vla mat. Svårare än så är det inte.

Inzza
2007-05-09, 12:14
Hur kommer det sig att det är ni spetor som säger att man inte bygger genom att äta rätt? :)

I'm with stupid *flex*

jwzrd
2007-05-09, 12:22
I'm with stupid *flex*

Det finns en viktig skillnad att göra mellan att söka den optimala kosten sett till just enbart kosten och att söka det optimala sättet för en given invidid, att äta på. Det är knappast det bästa sättet att tillgodogöra sig näring att lägga 8 timmar om dagen på att planera, köpa respekive förtära den; att fasta N timmar för att optimera magsäckstömningen eftersom det Garanterat innebär att andra (viktiga) av livets alla delar blir lidande. Största delen av de som söker den vägen går i plugget och kastar bort studieresultat på att optimera deras ökning från 74kg fikonspeta till 78kg hallonspeta.

Torsk_ole
2007-05-09, 13:23
Eftersom jag själv är/varit speta så kan jag förstå att man lägger tyngd på kosten på detta forum.

I kostforumet så råder en annan känsla. Folk får svar på sina frågor om optimal kost och liknande. Attityden känns lite annorlunda där.

Här är det lite mer träna och håll käft anda. Vilket jag i och för sig tycker är rätt, men kan göra att folk inte lägger lika mycket fokus på träningen. Folk tar ett schema och tror att man kan träna. Jag har själv gjort det.

Träningen är en praktisk sak som man lär sig efter tid tror jag. Att ta ut sig och träna hårt är jobbigt. Att läsa om kost och sedan leva efter det är inte lika jobbigt.

z_bumbi
2007-05-09, 13:45
Träningen är en praktisk sak som man lär sig efter tid tror jag. Att ta ut sig och träna hårt är jobbigt. Att läsa om kost och sedan leva efter det är inte lika jobbigt.

Det är även betydligt lättare att lära ut kost än att lära någon träna seriöst över nätet vilket även det är en del av förklaringen.

Timme
2007-05-09, 14:22
Bra tips! Tack! :thumbup:

Jag har alltid tänkt så att när jag orkar sega upp vikten fler än t.ex. 10 reps så höjer jag. Men man kan ju köra som du säger också och försöka lyfta vikten mera explosivt istället för att höja vikten. Det ska jag testa.

Det låter riktigt bra! Om du märker att du kan göra fler än 10 reps så höjer du givetvis vikten.

Grejen är den att du inte måste köra explosivt. Använder du tillräckligt tunga vikter så kommer repsen att bli riktigt sega trots att du kör så explosivt/fort och hårt du kan. Det viktigaste är alltid att du försöker förflytta den så hårt dina muskler klarar av.

überstarken
2007-05-09, 14:28
Att medvetet sega upp vikten tycker jag bara bidrar till utmattning och färre reps på given vikt som följd. Explosivt är skiten.

Timme
2007-05-09, 14:39
Att medvetet sega upp vikten tycker jag bara bidrar till utmattning och färre reps på given vikt som följd. Explosivt är skiten.

Precis så. Jag tror att medveten seghet har hämnat mångas utveckling. Förmodligen fler än man tror som sitter fast i "seghets" träsket.

Rahf
2007-05-09, 15:00
Det låter riktigt bra! Om du märker att du kan göra fler än 10 reps så höjer du givetvis vikten.

Grejen är den att du inte måste köra explosivt. Använder du tillräckligt tunga vikter så kommer repsen att bli riktigt sega trots att du kör så explosivt/fort och hårt du kan. Det viktigaste är alltid att du försöker förflytta den så hårt dina muskler klarar av.

Detta, kallas för TRÖÖÖÖÖCK!! Det är så jäkla skönt när man har haft ett set med riktigt go'kluns-tryck!

kspr
2007-05-09, 15:48
Tycker inte riktigt den känsla som förmedlas i tråden stämmer; att gemene kolozzeumbesökare bara bryr sig om hur många gram kycklingfilé som är optimalt att äta på en lördag klockan 3 enligt den senaste undersökningen.

Sen att påstå att det är så hemskt jobbigt att träna, men äta det är minsann bara gött. Så enkelt är det inte att få i sig stora mängder mat varje dag för att ligga på kaloriplus, oavsett om man bara äter prickigkorv och knäckebröd eller ej. Själv tycker jag det är överlägset svårare att få i sig tillräckligt med käk än att gå till gymmet och ta ut sig.

Cerberus
2007-05-09, 15:59
tänkte kontra jwzrd me forskningsrapporter men jag blev så ledsen :(

Gpajpen
2007-05-09, 16:29
alltså fattar inte vad en del menar med "hård träning". jaha för att ge 110% måste man alltså faila i _varje_ set och ha minimalt med vila mellan setten?
hur kan man ge 110% om man inte failar tills det svartnar för ögonen i varje set?

z_bumbi
2007-05-09, 16:45
alltså fattar inte vad en del menar med "hård träning". jaha för att ge 110% måste man alltså faila i _varje_ set och ha minimalt med vila mellan setten?
hur kan man ge 110% om man inte failar tills det svartnar för ögonen i varje set?

Snarare att man gör det som krävs för att öka i styrka/volym och det under en längre tid, vikterna du använder ökar och det blir jobbigare och jobbigare att fortsätta pressa sig uppåt men du fortsätter. Ibland släpper du lite på utförandet för att pressa dig förbi en platå, någon annan gång så kör du ultrastrikt för att du känner dig lite sliten men du ska ju alla fall träna.
Det finns alltid någon liten detalj som går att förbättra i träningen så att du blir starkare/större och du anstränger dig för att hitta den och det gör du varje pass. Du vet att det som du trodde var failurekänsla för ett halvår sedan numera innebär att du har ett till två reps kvar.
Osv

Halldin
2007-05-09, 17:03
Det verkar vara en snedvriden uppfattning att man måste fasta och försummar andra saker för att man käkar EsaPro och dylikt.

Vad är det för märkvärdigt med att äta en stadig lunch runt 12-slaget, träna runt kl 16, och sen käka middag runt 17-18?
Det är ingen jävla ramadan ffs, du går kanske fem timmar utan att äta. Och det är inget konstigt med det om man inte äter som en kråka varje gång man ska stoppa i sig något.

Vad finns det som säger att man måste äta var tredje timme för att hålla sig på topp? Jag tentar upp massvis med ämnen nu och majoriteten med bästa resultat, så mitt huvud blir inte fistat för det.

Jag skulle vilja påstå att det var värre innan isåfall, när man istället bekymrade sig över att man skulle hålla på och stoppa i sig käk stup i kvarten. Nu har man en betydligt mer liberal syn på hela upplägget och då går allting omkring också bättre.

Klein
2007-05-09, 18:01
Jag håller med trådskaparen här. Framför allt med avseende på mättnad. Att tvinga i sig mat när man är proppmätt torde enbart leda till fettma och noll muskelvinst, givet att man inte har nån påverkande sjukdom. Det är bara att inse att det tar tid att bygga muskler och det går fort att bli fet.

Jag måste dock inflika att kosten är väldigt viktig från livmodersstadiet till och genom puberteten och att det sällan är generna utan snarare näringskvaliten under uppväxten som skiljer de som har det lätt för sig från dem som har det svårare. Fysisk aktivitet under uppväxten är förmodligen också väldigt viktig. Jag tror många får ett försprång där som är svårt att hämta igen för andra mindre lyckligt lottade utan kemisk hjälp.

Baan
2007-05-09, 18:40
Tycker inte riktigt den känsla som förmedlas i tråden stämmer; att gemene kolozzeumbesökare bara bryr sig om hur många gram kycklingfilé som är optimalt att äta på en lördag klockan 3 enligt den senaste undersökningen.

Sen att påstå att det är så hemskt jobbigt att träna, men äta det är minsann bara gött. Så enkelt är det inte att få i sig stora mängder mat varje dag för att ligga på kaloriplus, oavsett om man bara äter prickigkorv och knäckebröd eller ej. Själv tycker jag det är överlägset svårare att få i sig tillräckligt med käk än att gå till gymmet och ta ut sig.

Håller absolut med. Känns mer som det är mer riktat mot individer än någon större del av medlemmarna. Skulle jag tipsa om något när det gäller träning är det att ha tålamod.

Taurus
2007-05-09, 19:54
Håller med en hel del om ditt resonemang. Jag har inget emot att folk frågar lite grann, men som det är nu verkar för många tillbringa mer tid med att sitta och räkna istället för att typ verkligen träna och njuta av livet i övrigt.
Alla jag känner är ändå så långt från den nivån där man faktiskt måste sitta och räkna gram per dag i minsta detalj.

Jag får direkt mothugg när jag påstår detta, eftersom dom feltolkar och vill tro att jag menar "man ska fan inte ha nån koll alls på vad man äter", men så länge dom fjantar runt framför skrivblocken och sina meningslösa tabeller och jag bygger mer massa än dom av att inte göra annat än slöa så anser jag att dom borde ändra sin syn på träning kontra resultat

trobban
2007-05-16, 09:32
Senaste 1,5 året har jag släppt vad jag tyckte var optimala kostupplägg (åt för lite) och läst här vad folk gör. Jag började käka mer mat, mer fett, träna mer strikt, bättre teknik och med tiden mer och mer vikter. Man märker att man blir "mer stabil" och man hör folk säga att man är grövre än tidigare trots att man inte har gått upp i vikt utan snarare ner. Man får bättre kvalitet på kroppen och det känns. Det e svårt att vara opartisk när det handlar om en själv. Ökar man inte i vikter utan bara runt midjan...ät mindre och träna bättre/smartare/hårdare.

Timme
2007-05-16, 09:41
Detta, kallas för TRÖÖÖÖÖCK!! Det är så jäkla skönt när man har haft ett set med riktigt go'kluns-tryck!

Ja! :hbang:

Entity
2007-05-16, 09:49
Stenålderskosten innehåller ju nästan 3-4x så mycket mineraler och vitaminer än dagens mat... västerländska maten är ju väldigt energität men näringsfattig. Så vi kanske hade kunna må och äta ännu bättre tom. Mer mineraler så kanske man också får kraftigare benstomme ?

jwzrd
2007-05-16, 10:03
Stenålderskosten innehåller ju nästan 3-4x så mycket mineraler och vitaminer än dagens mat... västerländska maten är ju väldigt energität men näringsfattig. Så vi kanske hade kunna må och äta ännu bättre tom. Mer mineraler så kanske man också får kraftigare benstomme ?

Men vad vet du om vad jag äter? Ffs, det måste finnas ett slut på detta eviga kategoriserande av precis allt icke-stenålders som Den Västerländska Maten följt av diverse slutsatser av ett ätande av den.

Baan
2007-05-16, 10:05
Men vad vet du om vad jag äter? Ffs, det måste finnas ett slut på detta eviga kategoriserande av precis allt icke-stenålders som Den Västerländska Maten följt av diverse slutsatser av ett ätande av den.

Hah! Vem räknar dig som västerlänning ifall du inte äter på McD (etc etc) och tränar OL. Du kan lika gärna höra av dig till ryska ambassaden!!!1 (andra f.d. Sovietländer går fint med..)

Entity
2007-05-16, 10:14
Men vad vet du om vad jag äter? Ffs, det måste finnas ett slut på detta eviga kategoriserande av precis allt icke-stenålders som Den Västerländska Maten följt av diverse slutsatser av ett ätande av den.

Nu pekade ja inte på dig, bara om matens vara eller icke vara i tränings syfte.
Du säger ju själv att man inte ska lägga ner så mycket tid på maten utan i stället lyfta på arslet o träna.

Jag förstår du pekar på nybörjare som diskuterar 3 gram hit o dit till döden.
Dock är man ny vill man gärna ha stora reslutat ändra om sitt liv totalt.

Givetvis ska man kanske börja med att faktiskt "träna" och sedan ta det som de kommer, intresset för näring kommer givetivs med tiden. Så tror jag har missförstått dig rätt i allafall :)

Scratch89
2008-10-26, 17:59
Jag vill bumpa den här tråden. Läs igenom!

Mourten
2008-10-26, 21:44
jwrdz text om att gå från fikonspeta till hallonspete var nog det roligaste ja läst på kollo :D kmr somna skrattande inatt, tack :)

hoikka poika
2008-10-26, 23:14
jwrdz text om att gå från fikonspeta till hallonspete var nog det roligaste ja läst på kollo :D kmr somna skrattande inatt, tack :)

Läste igenom tråden och jag drog precis samma slutsats! :D

Gislason
2008-10-27, 02:40
Jag tycker nästan tvärtom jag. Det är så mycket snack om hur många set man ska köra och vilka övningar som tar bäst, tycker folk ska lyfta tungt och äta massor istället för att peta för mycket med träningen (även om jag gör det själv ibland) :)

Scratch89
2008-10-27, 08:30
Jag tycker nästan tvärtom jag. Det är så mycket snack om hur många set man ska köra och vilka övningar som tar bäst, tycker folk ska lyfta tungt och äta massor istället för att peta för mycket med träningen (även om jag gör det själv ibland) :)

Det är just det. Det är alldeles för mycket snack om hur många set, reps och vilket schema man ska följa, men trådskaparna verkar aldrig komma iväg för att faktiskt testa det nya optimala schemat.

spoonchest
2008-10-27, 09:38
Känns som om trådskaparen irriterar sig på nybörjare som jagar marginella förbättringar istället för att träna ordentligt.

LoTiX
2008-10-27, 10:32
Kosten är ju den lätta delen att ta tag i. Det är lätt att lära sig en massa om näring och kosttillskott. Men basen måste alltid vara träningen. Nu känns det som jag rabbalr ett mantra men man kan göra fantastiska framsteg med rent felaktig träning och zilch koll på kosten. Om man tränar konsekvent, inte är rädd för att ta i och har roligt under tiden.
Att kunna träna är en förutsättning för att bygga muskler. Att kunna en massa om kost är det inte.
Jag menar inte alls att näringsläran eller motsvarande skulle vara onyttigt men det har blivit helt uppenbart på sistone att alltfler tror att knuten till framgång ligger i millimeterkoll på vad man stoppar i sig. Och så är det inte.

Jag tycker det är tvärtom. Kosten är både för vetenskaplig och full av förvirrande saker för att jag skall orka få bra koll på det. Träningen däremot är mycket intressant!

Stoltz
2008-10-27, 12:09
jwrdz text om att gå från fikonspeta till hallonspete var nog det roligaste ja läst på kollo :D kmr somna skrattande inatt, tack :)

Bra bump!

Jag menar det faktiskt ;)

Edit: Nej det var ju scratch som... Bah, bra bump Scratchy.

perra_80
2008-10-27, 13:15
Jag är en av dom som tycker att det är extremt viktigt att veta EXAKT vad man äter tex nu har jag på tallriken:

Exakt en påse med nudlar
Exakt en burk makrill
Exakt en burk majs
exakt en matsked sesampasta
Exakt 2 dl Mjölk

Mums :thumbup:

KaptenKnäsvag
2008-10-27, 14:38
Man kan träna fel och få helt okej ökningar, såvida man äter någorlunda ok. Om man äter fel men tränar rätt så lär man inte få särskilt bra ökningar alls...

mangs
2008-10-27, 14:48
Detta är en bra tråd som är läsvärd för många. Visst är det bra och viktigt att ha koll på både träning och kosten men det viktiga är ändå att se till att man äter tillräckligt med mat och sedan tränar tungt och kontinuerligt. Exakt vad man äter eller exakt hur man tränar spelar betydligt mindre roll. De tviktiga är att man gör framsteg och att man tycker det är kul och tränar kontinuerligt. Att träna smart är även det viktigt. Att i alla pass köra till blodsmak infinner sig i njurarna är säkert produktivt till en gräns men det gäller att hålla sig på rätt sida så att man inte sliter ut sig samt skadar sig. Dock ligger de allra flesta låntifrån gränsen till överträning. Det är dock bra om man anpassar träningen efter ens egen förmåga och lyssnar på hur kroppen känner sig. Att bara sno någon annans upplägg är sällan bra utan man bör alltid utgå från sig själv. OM jag älskar att köra bänkpress och längtar till dessa pass så är det bättre för mig att köra detta istället för att göra som Patrik på Gymmet som förespråkar Hantelpressar trots att det är den tråkigaste övningen. Att "underhållsträna" eller att ligga på en viss nivå är väldigt enkelt, bara se till att man inte går ner i vikt samt träna kontinuerligt. Att däremot öka och bli större och starkare kräver betydligt mer, speciellt när man är i gymmet.

stahlberg
2008-10-28, 17:48
När man börjar styrketräna - med eller utan exakt målsättning - så borde man fokusera på helheten och inte på detaljerna. Först och främst skulle det gälla att få åtminstone ett visst grepp om vad styrketräning är och vad som fungerar i stora drag. Detta är det allra viktigaste. När man befinner sig i det (nybörjar-)stadiet tycker jag för min del att kosten (och andra kringfaktorer) har helt underordnad betydelse.

Efterhand gäller det att lära sig mer om träning och äta regelbundet, tillräckligt mycket, mångsidigt, hälsosamt och med lämpliga mellanrum.

Många glömmer helheten och fäster sig vid enskilda detaljer, såväl när det gäller träning som när det gäller kost. Det är svårt att se skogen för alla träd (helheten för alla detaljer), om man fäster sig för mycket vid dertaljerna. En detalj - måhända aldrig så riktig i sig - kan vara fullständigt värdelös om man tar den ur sitt sammanhang (alltså helheten).

Jag tror att många här också i fortsättningen kommer att fästa sig vid alltför små detaljer för att kunna nå riktigt bra träningsresultat.

pony
2008-11-01, 21:47
Håller med.
Problemet är kanske att nykomlingar hamnar mitt i finlirssmeten när de slår upp kolo, oförmögna att skilja på vad som är relevant för dem och vad som är en pissdroppe i havet.
Det är lätt att vara efterklok, men det känns som att ganska många börjar med att göra så, för att senare komma till sina sinnes fulla bruk. Undertecknad inkluderat.
Å andra sidan är det kanske inte så konstigt, med tanke på att de som sitter på den verkliga kunskapen ofta håller en mer ödmjuk och låg profil, och högst ljuder "proteingram" och "kosttilskott".
Mindre snack, mer träning :thumbup:

dyxeldoff
2008-11-01, 22:49
jag tränade stenhårt och åt mig mätt. vägde då 63 kg efter 5 års träning. sedan började jag äta rätt, träningen förändrade jag inte så mycket. nu 2 år senare väger jag 95 och är säkert 70% starkare

Yankeee
2008-11-02, 07:39
jag tränade stenhårt och åt mig mätt. vägde då 63 kg efter 5 års träning. sedan började jag äta rätt, träningen förändrade jag inte så mycket. nu 2 år senare väger jag 95 och är säkert 70% starkare

Det där är nog bara vad du tror. Hur man tränar förändras kontinuerligt även om man inte aktivt gör förändringar. Man lär känna kroppen bättre, väljer "bättre" övningar, man utför övningarna bättre, man använder rätt muskler i de övningar man utför, man lär sig hur hårt man ska träna och hur mycket man ska ta ut sig osv osv.

Yankeee
2008-11-02, 07:53
Apropå träning så skulle jag säga att det absolut största problem hos folk är att många till varje pris vill undvika att anstränga sig. Istället anpassar man sitt upplägg efter en behaglig ansträningsgrad för sig själv. Mycket av träningen handlar om att flytta mentala gränser (ja, ni får dissa mig för denna byggarklyscha). Ligger man då aldrig på gränsen eller strax över vad man trodde var möjligt kommer man för alltid att vara en medelmåtta, om ens det.

Sniggel
2008-11-02, 11:24
Mycket av träningen handlar om att flytta mentala gränser

Ja den +1ar vi nog på.
För att ta sig förbi platåer "räcker" det ibland med att lyfta mer än vad man tror man är kapabel till.

Timme
2008-11-02, 12:55
Apropå träning så skulle jag säga att det absolut största problem hos folk är att många till varje pris vill undvika att anstränga sig. Istället anpassar man sitt upplägg efter en behaglig ansträningsgrad för sig själv. Mycket av träningen handlar om att flytta mentala gränser (ja, ni får dissa mig för denna byggarklyscha). Ligger man då aldrig på gränsen eller strax över vad man trodde var möjligt kommer man för alltid att vara en medelmåtta, om ens det.

bra skrivet yankeee.

Vi behöver mer tryck!

dyxeldoff
2008-11-02, 16:53
Det där är nog bara vad du tror. Hur man tränar förändras kontinuerligt även om man inte aktivt gör förändringar. Man lär känna kroppen bättre, väljer "bättre" övningar, man utför övningarna bättre, man använder rätt muskler i de övningar man utför, man lär sig hur hårt man ska träna och hur mycket man ska ta ut sig osv osv.

å andra sidan vet jag nog bättre än du vad jag har ändrat på i min träning och kost ;)

Olof
2008-11-02, 16:55
Jag upplever styrketräning inte kräver speciellt hård träning jämfört med många andra sporter för hyfsat goda resultat. Däremot tror jag problemet beror på att:

A) Gymträning sker ofta individuellt. Människor har i regel lättare att prestera i grupp än individuellt pga socialpsykologiska kontrollmekanismer.

B) Vi behöver arbeta speciellt fysiskt hårt i vår vardag. Människor blir allt mer främmande för mekaniskt kognitiva utmaning som krävs vid fysisk ansträning för att nå resultat.

Anton Fräs
2008-11-02, 17:22
å andra sidan vet jag nog bättre än du vad jag har ändrat på i min träning och kost ;)

Du kanske inte gjorde några ""aktiva" förändringa men förändringar i teknik och liknande kommer du inte undan

Anton Fräs
2008-11-02, 17:23
A) Gymträning sker ofta individuellt. Människor har i regel lättare att prestera i grupp än individuellt pga socialpsykologiska kontrollmekanismer.
.

Då är jag undantaget som bekräftar regeln *flex*

D angelo
2008-11-02, 20:12
Ju längre man tränar desto mer uppmärksam blir jag på hur jag kan prestera bättre genom att äta bättre.

z_bumbi
2008-11-02, 21:05
Jag upplever styrketräning inte kräver speciellt hård träning jämfört med många andra sporter för hyfsat goda resultat.

Eftersom det inte går att tävla i styrketräning så vet jag inte hur man jämför resultaten med idrott?

ajminfot
2008-11-02, 22:45
finns det någon "universal guide" till "att äta rätt"?

Musselbank
2008-11-02, 22:46
Skipper? *popcorn*

dyxeldoff
2008-11-02, 22:49
Du kanske inte gjorde några ""aktiva" förändringa men förändringar i teknik och liknande kommer du inte undan

¨
jag tränade i fem år med dåligt resultat sedan la jag om kosten och blev sjukt mycket starkare.

ni får va hur dum ni vill och tro att det inte var orsaken ;)

Ajin
2008-11-02, 23:17
TRÄNING!

Det läggs för stor fokus på kosten.

- Vad är mest antikatabolt under min deff? Protein va´?

Svar: Bibehållen eller ökad styrka

- Vad ger mest volym? Bulk va´?

Svar: Ökad styrka! Lyssna på kroppen. Ät dig mätt och vila tillräckligt för att kunna träna stenhårt!

Tro det eller ej. det är faktiskt på gymmet man "beställer" musklerna och inte vid matbordet. Tyvärr måste jag också meddela alla genvägssökare att det är en dyr och svåråtkomlig vara!

Glöm sökandet efter det optimala upplägget och träna lite istället! ;) :)

Hoppas inte detta tolkas som kaxigt på något sätt då det inte alls är min mening... :)

Det lustiga är ju faktiskt att du inte kan bygga muskler utan näring, men tvärtom så kan du bygga muskler (i alla fall under en kort period) genom överätning. King Grub länkade till en studie som visade detta faktum, även om det var relativt länge sen.

Scratch89
2008-11-03, 09:10
Det lustiga är ju faktiskt att du inte kan bygga muskler utan näring, men tvärtom så kan du bygga muskler (i alla fall under en kort period) genom överätning. King Grub länkade till en studie som visade detta faktum, även om det var relativt länge sen.

Själva grejen är ju att man inte kan sluta äta. Den som tränar hårt men sedan äter korv med bröd kommer öka bättre än den som äter en perfekt kost men tränar mesigt.

Eddie Vedder
2008-11-03, 09:56
¨
jag tränade i fem år med dåligt resultat sedan la jag om kosten och blev sjukt mycket starkare.

ni får va hur dum ni vill och tro att det inte var orsaken ;)

Ingen ifrågasätter nog det där heller. Men faktum kvarstår att ens träning kan effektiviseras utan att man gör det "medvetet".

Du har förbättrat kosten, således kanske du har en bättre ork genom hela passen och vips är tekniken bättre. Jag själv löper ju t.ex. betydligt bättre om jag har energi än när jag är energilös. Mot slutet av en längre löprunda är inte löptekniken alls lika bra som när energin är bättre.

Så jag tror inte att någon ämnar "säga emot" utan snarare påpeka att man kan träna på ett nytt vis utan att egentligen ändra något specifikt. Och bättre fokus på kosten kan ju leda till en sådan spontan förändring som följd av mer energi och näring.:)

stevebc
2008-11-03, 17:15
Säga vad man vill men jag skulle vilja starta en tråd där jag wajnar på alla discobyggare som skiter i sin kost men gärna vill träffa Pector Importantis i 3° lutning mot horisontalplanet och har en dag speciellt för Serratus Anterior och biceps-bredd.

Med skiter i sin kost menar jag att de äter som dvärgar och förväntar sig att bygga muskler. Ligger man still på samma kroppsvikt år efter år, och man strävar efter att bli större är det kosten man bör fokusera på. Majoriteten av min styrketränande bekantskapskrets är i den här situationen.