handdator

Visa fullständig version : Stephan Rössner i Umeå kl. 18 idag!


CarpeJugulum
2007-05-08, 15:41
Föreläsning om vilka som blir feta och varför, i Aula Nordica på universitetsområdet. Fritt inträde.

Så he er dit om ni hinner se detta!

westerbotten
2007-05-08, 15:46
bah...sell-out

CarpeJugulum
2007-05-08, 15:48
För er som inte vet vem Rössner är så är han professor och överläkare vid överviktsenheten på Karolinska. Han brukar med jämna mellanrum få sitta i tv-soffor för att t.ex. förklara att Newtons energiprincip fortfarande gäller, oavsett vad den senaste modedieten påstår. ;)

westerbotten
2007-05-08, 15:49
För er som inte vet vem Rössner är så är han professor och överläkare vid överviktsenheten på Karolinska. Han brukar med jämna mellanrum få sitta i tv-soffor för att t.ex. förklara att Newtons energiprincip fortfarande gäller, oavsett vad den senaste modedieten påstår. ;)

HAHAHA.... min hjärna kopplade fel och trodde du skrev Paulún:smash:
HAHAHA....Rössner knäcker - respekt!

Eddie Vedder
2007-05-08, 15:53
För er som inte vet vem Rössner är så är han professor och överläkare vid överviktsenheten på Karolinska. Han brukar med jämna mellanrum få sitta i tv-soffor för att t.ex. förklara att Newtons energiprincip fortfarande gäller, oavsett vad den senaste modedieten påstår. ;)

Tillägg:

Det är även hans namn som förekommer sjutton gånger per mening i antikolhydratsekters hemsidor såsom fetmaparadoxen.se, Dr. dahlqvists blogg m.m.

Han, tillsammans med Claude Marcus, är lite av djävulens sändebud på jorden enligt dessa nyanserade människor.:D

Sigurdsson
2007-05-08, 16:21
Värt att fara och se?

CarpeJugulum
2007-05-08, 21:45
Som det visade sig, nja.

Föreläsningen handlade om fetma som folkhälsoproblem, kost och näring berördes knappt alls. Lite småintressant, och Rössner är en rolig kille (han jämförde bland annat matlagningsprogram med porr...), men i stort inget som är av direkt intresse för folk här.

Jag hann slänga iväg en fråga på slutet om vad han tyckte om mättnadsindex. Svaret blev i princip att det kan vara bra, men att det är problematiskt att det kan vara väldigt individuellt, och att folk oftast redan vet vad som är bra mat men väljer att äta skräp ändå.

ArcTiC
2007-05-08, 21:51
ok good to know. Såg inlägget så jag tänkte gå och kika, men fyndade kyckling på Maxi istället.

Tolkia
2007-05-08, 22:03
Jag hann slänga iväg en fråga på slutet om vad han tyckte om mättnadsindex. Svaret blev i princip att det kan vara bra, men att det är problematiskt att det kan vara väldigt individuellt, och att folk oftast redan vet vad som är bra mat men väljer att äta skräp ändå.
Aha, så det var du? :D

fluffy_ferret
2007-05-08, 22:20
Jag tar med äggen.

Vem fixar tomaterna?

fluffy_ferret
2007-05-08, 22:23
Han, tillsammans med Claude Marcus, är lite av djävulens sändebud på jorden enligt dessa nyanserade människor.:D

Jag har inget emot Rössner men Claude Marcus måste fan vara djävulen själv. Magsäcksoperera barn och vuxna det vill han, utan att testa alternativ som lågkolhydratkost först. Han borde anmälas.

olle lindblad
2007-05-08, 22:29
Jag tar med äggen.

Vem fixar tomaterna?

Ola Lauritzon?

Apos78
2007-05-09, 12:44
Jag hann slänga iväg en fråga på slutet om vad han tyckte om mättnadsindex. Svaret blev i princip att det kan vara bra, men att det är problematiskt att det kan vara väldigt individuellt, och att folk oftast redan vet vad som är bra mat men väljer att äta skräp ändå.

Tänkte det i samma stund som han sa det - folk vet vad som är dåligt och vad som är bra men vad man väljer verkar inte alltid påverkas av detta.

Man börjar fundera....*whatever*

Måste dock säga att herr Rössner var underhållande även om det absolut inte var några nyheter. En öppen föreläsning som denna måste väl hållas på ganska allmän nivå då det inte bara är införstådda som sitter i publiken.

Rhino
2007-05-09, 16:39
Magsäcksoperera barn och vuxna det vill han, utan att testa alternativ som lågkolhydratkost först.

Inte för att jag vet, men jag har mycket svårt att tro att dessa läkare magsäcksopererar folk som första åtgärd eller för att det är kul.

Det verkar dock ge bra resultat:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=358520&previousRenderType=6

fluffy_ferret
2007-05-09, 18:35
Inte för att jag vet, men jag har mycket svårt att tro att dessa läkare magsäcksopererar folk som första åtgärd eller för att det är kul.

Det verkar dock ge bra resultat:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=358520&previousRenderType=6

Magsäcksoperation ger mycket bra resultat. Det är dock inte en ofarlig operation och inte utan komplikationer och biverkningar.

Det stämmer att de inte opererar som första åtgärd. Först sätter de patienterna på olika dieter, alla förutom lågkolhydratskost då förstås. Om patienten lyckas följa dieten så är det inte mer med det. Patienter som inte lyckas följa dieten av en eller annan anledning kan få komma upp på operationsbordet...

Jag tycker man borde tömma ut alla alternativ innan man tar till den mest drastiska metoden.

Doktorn
2007-05-09, 18:39
Magsäcksoperation ger mycket bra resultat. Det är dock inte en ofarlig operation och inte utan komplikationer och biverkningar.

Det stämmer att de inte opererar som första åtgärd. Först sätter de patienterna på olika dieter, alla förutom lågkolhydratskost då förstås. Om patienten lyckas följa dieten så är det inte mer med det. Patienter som inte lyckas följa dieten av en eller annan anledning kan få komma upp på operationsbordet...

Jag tycker man borde tömma ut alla alternativ innan man tar till den mest drastiska metoden.

De som själva väljer obesitaskirurgi är också de mest lämpade:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6632

Tolkia
2007-05-09, 19:14
Jag vet inte riktigt varför, men jag överfölls plötsligt av en obetvinglig lust att kasta in en länk (http://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori).

Pudzianovski
2007-05-10, 11:49
Såg att man kunda chatta med honom idag 13:00 på Aftonbladet.

http://chat.aftonbladet.se:7010/?session=214X

jwzrd
2007-05-10, 12:12
Magsäcksoperation ger mycket bra resultat. Det är dock inte en ofarlig operation och inte utan komplikationer och biverkningar.

Det stämmer att de inte opererar som första åtgärd. Först sätter de patienterna på olika dieter, alla förutom lågkolhydratskost då förstås. Om patienten lyckas följa dieten så är det inte mer med det. Patienter som inte lyckas följa dieten av en eller annan anledning kan få komma upp på operationsbordet...

Jag tycker man borde tömma ut alla alternativ innan man tar till den mest drastiska metoden.

Naw, de testar inte din farvoritdiet, alltså förtjänar de tomater och ägg i plytet.

Jag vet inte riktigt varför, men jag överfölls plötsligt av en obetvinglig lust att kasta in en länk (http://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori).

Ragagaga! :)

olle lindblad
2007-05-10, 12:15
Jag vet inte riktigt varför, men jag överfölls plötsligt av en obetvinglig lust att kasta in en länk (http://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori).

:D

Akilles
2007-05-10, 12:44
Jag vet att Rössner jobbar på Karolinska, men en bekant sa att han också lyfter lön från "mjölkindustrin" (och jag glömde att be om källa). Är påståendet sant?

Apos78
2007-05-10, 16:34
Svensk Mjölk donerar väl pengar till Rössners forskning?

Tolkia
2007-05-10, 16:45
Svensk Mjölk donerar pengar till Karolinska Institutets verksamhet kring hälsa och det som man brukar kalla "livsstilsfaktorer"; jag har för mig att det var KI som sökte pengar hos SM för många år sedan, för att bl.a. inrätta en ny professur på temat. Rössner kom sedan att inneha denna professur. SM:s pengar har finansierat åtskilligt utöver just Rössners tjänst. Jag vet dock inte hur det är idag jag vet att SM för ett par år sedan ville säga upp/förändra avtalet, men jag vet inte vad det blev av det.

Extern finansiering, t.ex. från industrin, är f.ö. inget ovanligt.

Apos78
2007-05-10, 18:29
Det ska nog inte misstolkas som att just Rössner är betald att säga vad svensk mjölk anser vara det som bäst gynnar deras intressen. Tyvärr så blir det ofta det som händer...

skaparn
2007-05-10, 19:29
Jag vet att Rössner jobbar på Karolinska, men en bekant sa att han också lyfter lön från "mjölkindustrin" (och jag glömde att be om källa). Är påståendet sant?

Beware of den onda mjölkindustrins hantlangare på alla samhällets plan.

fluffy_ferret
2007-05-15, 07:51
Det ska nog inte misstolkas som att just Rössner är betald att säga vad svensk mjölk anser vara det som bäst gynnar deras intressen. Tyvärr så blir det ofta det som händer...

Tillåt mig skratta :D
Det är inte ofta det blir så i praktiken. Jag har t.o.m. ertappat Rössner med att prata skit om mjölk i en chatt av alla kommunikationskanaler.

Apos78
2007-05-15, 11:50
Vet inte om du förstod rätt där...menade som du själv säger. Bara för att Svensk mjölk finansier förskningen så betyder inte det att Rössner i alla lägen höjer mjölken till skyarna.