handdator

Visa fullständig version : Dags att bygga lite då...


Freddieboi
2007-05-08, 15:23
Aa tja!

Tänkte höra här på forumet efter lite viktökartips. Asså jag vet att det är en typiski newbie-fråga och orka svar som "ät mer" o.s.v utan lite tips på vad ni själva gör när ni ska bulka upp er. Rätt grejer menar jag då

Jag är nitton år och e rätt underviktig. Vill inget mer än att gå upp några kilo men har svårt att få nåt att fastna. Har precis börjat styrketräna för att hjälpa till lite, e dock rädd att jag bryter ner mer än jag bygger.

Hur länge borde jag vila mellan varje pass? Hur mycket ska jag käka? Vad brukar ni själva käka när ni ska bygga muskler?

westerbotten
2007-05-08, 15:26
Ät mer

samsam
2007-05-08, 15:39
Vi äter mer.
Större frukost, MER innan träning, MER efter träning, kan bli jobbigt i början men man vänjer sig snabbt och vill äta ännu mer.

Freddieboi
2007-05-08, 16:12
Asså, bara öka på av allt? Plus vad tycker ni e bäst, hemgjorda eller köpta protein-drycker?

westerbotten
2007-05-08, 16:17
Nej, men seriöst... mer standardprodukter, mer fett, mer allt. Bra att äta ofta men borsta då tänderna. Hemgjort eller köpt spelar nog mindre roll. Försök äta några tuggor till vid varje måltid.

Rahf
2007-05-08, 16:42
Skriv in sökordet "bulk" i sökmotorn, sök på "titles only" så kommer du att hitta en hel hög med trådar som behandlar precis samma ämne. Dina frågor är definitivt besvarade redan.

Dessutom: "är" inte "e" är du snäll. 19 år och skriver med SMS språk tycker jag personligen inte om, får dig att förefalla lite oseriös.

Lycka till!

Freddieboi
2007-05-08, 18:06
Skriv in sökordet "bulk" i sökmotorn, sök på "titles only" så kommer du att hitta en hel hög med trådar som behandlar precis samma ämne. Dina frågor är definitivt besvarade redan.

Dessutom: "är" inte "e" är du snäll. 19 år och skriver med SMS språk tycker jag personligen inte om, får dig att förefalla lite oseriös.

Lycka till!

Okej sorry, vill för all del inte verka oseriös.

Tycker redan att jag käkar rätt rejält. Har dock varit lite till och från med standard produkter eftersom det varit så mycket snack om att mättat fett ska vara så dåligt men det kanske inte är något att tänka på i mitt läge.

Eddie Vedder
2007-05-08, 18:17
Tycker redan att jag käkar rätt rejält. Har dock varit lite till och från med standard produkter eftersom det varit så mycket snack om att mättat fett ska vara så dåligt men det kanske inte är något att tänka på i mitt läge.

Standardprodukter är varken ett måste lr nånting att undvika. Det går inte att ha en sån syn på kost att det är svart och vitt, dra en skiljelinje mellan "nyttig mat" och sen på andra sidan linjen har vi det som nån fått för sej är "onyttig mat".


Det mesta finns det utrymme för i en varierad och hälsosam kost i ett övrigt aktivt och hälsosamt liv. Du vill upp i vikt och måste således ha ett intag av energi som överstiger dina utgifter vilket påpekats men aldrig kan sägas för många gånger (OM man hade kunnat säga det för många gånger så hade den gränsen troligen varit överstigen här på forumet för lääääääänge sen:D ).


-Ät mycket mat, frossa inte som en gris dock.
-Ät näringsrikt och varierat som bas, uteslut för det inte sånt som du kanske tycker om att äta men som anses onyttigt typ godis lr snabbmat om du nu skulle vilja ha det nån gång.
-Träna seriöst, men träna inte idiothårt och vila ordentligt.
-Kosttillskott kan vara befogat, men ska aldrig nånsin ta plats för maten utan bara vara just TILLSKOTT. Runt träning är gainer ett bra alternativ för återhämtning, dock kommer det inte bygga musklerna åt dej.;)

Så låt helt enkelt sunt förnuft råda, ta till dej information här från forumet, känn efter och försök hitta vilket upplägg som Du mår bra av och som motsvarar Dina ambitioner på ett bra sätt.:)


Du ska se att resultaten kommer med lite tålamod och rätt inställning!:thumbup:

Cerberus
2007-05-08, 18:21
jordnötter och choklad. 100g nötter ger väl runt 650kcal, 100g choklad ger 550 lr nåt. Ät det utöver vanlig mat.

Freddieboi
2007-05-08, 18:32
Tack så mycket Eddie, du verkar ha en klart vettig inställning



-Ät mycket mat, frossa inte som en gris dock.
-Ät näringsrikt och varierat som bas, uteslut för det inte sånt som du kanske tycker om att äta men som anses onyttigt typ godis lr snabbmat om du nu skulle vilja ha det nån gång.
-Träna seriöst, men träna inte idiothårt och vila ordentligt.



-När anser du att man frossar som en gris då, ska väl alltid käka så att man blir rejält mätt
-Har lite svårt för att käka "onyttigt", är rädd att det ska bli fel sorts kilon så att säga men det kanske inte är så stor fara, lite godis eller liknande ibland kanske inte skadar
-Tränar nu 2-3 dagar styrketräning i veckan, försöker vila så mycket som möjligt däremellan, verkar det vettigt ur viktökarsynpunkt?

Freddieboi
2007-05-08, 18:34
jordnötter och choklad. 100g nötter ger väl runt 650kcal, 100g choklad ger 550 lr nåt. Ät det utöver vanlig mat.

Blir inte det överskottet mest fett då? Vill ändå att det ska vara muskler jag går upp

Eddie Vedder
2007-05-08, 18:47
-När anser du att man frossar som en gris då, ska väl alltid käka så att man blir rejält mätt

Det där är en balansgång, självklart skall du vara mätt men det jag menar är att man inte ska ha den inställnigen att "nu jävlar ska musklerna komma så nu trycker jag i mej allt jag ser i tid och otid för ju mer mat desto mer muskler!";)

Så som du säger själv, att äta sej ordentligt mätt är nog för dom flesta en bra måttstock och du kommer märka efter ett tag om vågen står still, om den går uppåt lr neråt samt om det går för fort och utifrån detta kan du göra eventuella förändringar. Som sagt, tålamod!:thumbup:

-Har lite svårt för att käka "onyttigt", är rädd att det ska bli fel sorts kilon så att säga men det kanske inte är så stor fara, lite godis eller liknande ibland kanske inte skadar

Om du har svårt så till vida att du inte tycker om att äta det lr inte trivs med det som en del i din kosthållning så ät inte.

Är det däremot så att du känner att det är förbjudet fast du gärna vill äta då kan det vara bra att tänka om lite. Vilken "sorts kilon" du lägger på dej kommer inte spela nån roll av en glass på kvällen lr en chokladbit jämfört med likvärdig kalorimängd från lax.

Är bara basen ordentlig och näringsrik mat som sagt, så finns utrymmet för annat oxå om du skulle känna för det.:) Kaloriöverskott går du upp i vikt av, hur mycket som blir fettfri massa i fröhållande till fettmassa avgörs av flera faktorer såsom genetiska förutsättningar och kvalitativ träning bl.a.

-Tränar nu 2-3 dagar styrketräning i veckan, försöker vila så mycket som möjligt däremellan, verkar det vettigt ur viktökarsynpunkt?

Det tror jag nog, är dock inte särskilt mycket för att ge träningstips för det finns dom som gör så fruktansvärt mycket bättre än mej så lyssna på dom istället.;)

Sniggel
2007-05-08, 18:57
Aa tja!

Tänkte höra här på forumet efter lite viktökartips. Asså jag vet att det är en typiski newbie-fråga och orka svar som "ät mer" o.s.v utan lite tips på vad ni själva gör när ni ska bulka upp er. Rätt grejer menar jag då

Jag är nitton år och e rätt underviktig. Vill inget mer än att gå upp några kilo men har svårt att få nåt att fastna. Har precis börjat styrketräna för att hjälpa till lite, e dock rädd att jag bryter ner mer än jag bygger.

Hur länge borde jag vila mellan varje pass? Hur mycket ska jag käka? Vad brukar ni själva käka när ni ska bygga muskler?

Tyvärr så kopplar de flesta nybörjare bort öronen när dessa tips ges, men faktum är att det är just "ät mer" som är det magiska(tm) när det gäller att få muskler om man hittills inte lyckats gå upp i vikt och blivit starkare.
Det låter kanske för enkelt och man tror att det bara är en förolämpning man får, men det är det absolut bästa tipset man kan få för det är just mer mat man måste få i sig om man vill att något ska hända.
Visst, det är jobbigt och man blir mätt och kan känna sig fullproppad hela tiden.
Se det som ett jobb, det blir dock lättare med tiden och hungern ökar så problemet med att få i sig tillräckligt försvinner mer och mer.
Det finns dock knep man kan ta till om man har riktigt svårt att få i sig tillräckligt med mat och det är att äta energipackad mat som inte mättar så mycket:
Ät jordnötter, använd gainer före (och under) och efter träning, använda mycket fett vid matlagning, var inte rädd för dressingar, undvik inte pizza, kebab och hamburgare, drick 3%-ig mjölk till varje mål! osv...

Sen måste man bli av med rädslan för att lägga på sig fett, man måste först testa och ta den risken annars kanske man aldrig kommer att få de erfarenheter som krävs för att bygga muskelmassa. (Gå inte upp mer än 2 kilo per månad dock, kan vara en bra riktlinje, 1 kilo kan vara lagom)

Freddieboi
2007-05-08, 19:19
Ät jordnötter, använd gainer före (och under) och efter träning, använda mycket fett vid matlagning, var inte rädd för dressingar, undvik inte pizza, kebab och hamburgare, drick 3%-ig mjölk till varje mål! osv...

Sen måste man bli av med rädslan för att lägga på sig fett, man måste först testa och ta den risken annars kanske man aldrig kommer att få de erfarenheter som krävs för att bygga muskelmassa. (Gå inte upp mer än 2 kilo per månad dock, kan vara en bra riktlinje, 1 kilo kan vara lagom)

Fan , det du säger låter ju jättebra, har länge tänkt mycket på vad jag äter eftersom jag lyssnat på gurus som t.ex Paulun. Så det du säger e att jag kan i stort sett äta vad jag vill och jag behöver inte vara så rädd för att lägga på mig fett. För enligt Paulun så verkar det ju jätteviktigt vilket fett man äter och så, vilket har lett till att jag dragit ner på bra saker som ost och mjölk och så. Sedan spelar det väl ingen roll om man äter något fettrikt på kvällen, eller på någon annan tidpunkt?

Shit va jag ska käka nu :eating:

Eddie Vedder
2007-05-08, 19:36
Så det du säger e att jag kan i stort sett äta vad jag vill och jag behöver inte vara så rädd för att lägga på mig fett.

För vikten är livsmedelsvalet ganska ointressant, vill du öka i muskler bör du ha tillräckligt med aminosyror i kroppen och 1.5-2g protein/kg kroppsvikt täcker gott och väl det behovet vid energiöverskott.

För hälsan är ju dock valet av VAD du väljer att basera din kost på viktigt.

För enligt Paulun så verkar det ju jätteviktigt vilket fett man äter och så, vilket har lett till att jag dragit ner på bra saker som ost och mjölk och så. Sedan spelar det väl ingen roll om man äter något fettrikt på kvällen, eller på någon annan tidpunkt?

Nej du kan äta mättat fett, don't worry. Och du blir inte fetare av x antal kcal klockan 22:00 jämfört med 18:00, vissa trivs t.o.m. betydligt bättre med att äta senare samtidigt som vissa tycker detta är sämre.

Allt är individuellt.:)

Rahf
2007-05-08, 21:03
Eddie har som vanligt fyllt i det absolut mesta du behöver veta.

För att understryka en sak som verkar vara någon slags allmän missuppfattning utanför kolo: Du blir inte tjock av gainer, du blir "tjock" av energiöverskott. Gå inte i den fällan som vissa gör när de tror att gainern är det som gör dem feta. Den gör inte det och därmed basta!

Freddieboi
2007-05-09, 06:39
Du blir inte tjock av gainer, du blir "tjock" av energiöverskott.

Men det är ju ett överskott man ska ligga på om man vill öka och detta behöver väl inte innebära att man blir "tjock"?

Sniggel
2007-05-09, 09:21
Men det är ju ett överskott man ska ligga på om man vill öka och detta behöver väl inte innebära att man blir "tjock"?

Helt rätt, det beror på många faktorer:

jättestort överskott leder oftare till att man lägger på sig mycket mer fett än muskler jämfört med ett lagom överskott

Hård träning vid överskott gör att mer av överskottet bildar muskelmassa, men fett lägger man alltid på sig vid överskott, men det behöver inte vara så mycket fett att det märks förrän många kg har lagts på kroppen.

Sen avgör gener och ålder också ur mycket av överskottet som blir muskelmassa och hur mycket som blir fett.

Så man kan aldrig veta innan om man efter en 6 månaders bulk på ca 6 kg (t ex) kommer att se mycket muskulösare ut, eller bara något muskulösare fast definitivt större, eller synbart kraftigare fast det syns att lite fett har hamnat här och var.

Är man rädd att det sistnämnda händer (vilket inte är hela världen, det går förmodligen bättre nästa gång) så kanske man aldrig vågar testa och aldrig få några resultat och erfarenhet om hur ens kropp fungerar.

Rahf
2007-05-09, 16:20
Poängen med min post var att man inte blir fet av gainer. Man blir fet av att bulka, om man ens blir fet. Nu är det klargjort.

Freddieboi
2007-05-09, 18:57
Men om man är nitton år, är underviktig, tränar två-tre dagar på gym och käkar så att det inte blir ett allt för stort överskott, är väl inte risken att man blir "tjockare" så stor? Hur har det varit när ni bulkat?

Rahf
2007-05-09, 19:01
Jag tog i för mycket i början och la på mig onödigt mycket fett. Nu ligger jag på ett schysst tal som jag inte har en aning om vad det är. Går upp kanske 0,5kg i veckan eller så, vissa veckor mer och andra veckor mindre.

Oavsett överskottet så kommer du lägga på dig fett.

Doozer
2007-05-09, 19:11
Kolhydrater i massor är nog det första du ska tänka på. Mättat fett ska du defenitivt inte undvika då våra förfäder fullständigt vräkte i sig det och de mådde så mycket bättre än man gör i dagens samhälle (beror också på att de rörde sig betydligt mer). Det är ju för fan meningen att vi ska äta kött, fett, mjölk osv.

Du ska verkligen undvika att följa råden om att stoppa i dig vad som helst. Du har ju risk att utveckla diabetes även fall du inte har tendens till att bli överviktig. Och håll dig borta från all typ av snabbmat, dvs pizza, kebab, hamburgare då det innehåller för mycket transfetter.

Freddieboi
2007-05-09, 19:16
Oavsett överskottet så kommer du lägga på dig fett.

Men det behöver väl nödvändigtvis inte synas? Dessutom har jag hört att kroppen prioriterar att bygga muskler vid undervikt.

Eddie Vedder
2007-05-09, 19:36
Men det behöver väl nödvändigtvis inte synas? Dessutom har jag hört att kroppen prioriterar att bygga muskler vid undervikt.

Vad kroppen prioriterar i första hand styrs av flera faktorer varav vissa man inte själv kan göra nånting åt.

Det är utöver kvalitativ träning, vila, näringstiming runt passen o.s.v. oerhört genetiskt betingat huruvida din kropp lagrar fett mer än muskler.

Men som du säger är du ju underviktig det kommer alltså krävas mycket för att du ska bli tjock och viktuppgången är inget du ska skrämmas över, däremot vinner du inget på att käka upp dej två kg i veckan jämfört med ett mer sansat överätande. En chockökning i vikt är inte hälsosamt och det finns en gräns för när muskelanabolismen upphör och öäverskottskcal enbart lagras in som fettväv.

Hursomhelst är det här petitesser utifrån extrema exempel och ditt fall verkar inte på nåt sätt vara extremt, tvärtom väldigt sunt.:)


Därför ska du som sagt inte oroa dej, ät dej ordentligt mätt, ät god, näringsrik och varierad mat, träna och ha kul.:thumbup:

Freddieboi
2007-05-09, 19:50
Tack Eddie! Du är en grymt bra inspirationskälla, peppar mig som fan ska du veta!

Kanske märks att jag har en viss rädsla på att lägga på mig fett

Eddie Vedder
2007-05-09, 20:23
Tack Eddie! Du är en grymt bra inspirationskälla, peppar mig som fan ska du veta!

:em:
Jättekul att höra, alltid trevligt när man kan ge lite tips som uppskattas. Då är det ju extra kul att hjälpa till oxå:)

Kanske märks att jag har en viss rädsla på att lägga på mig fett

Jo det är knappast ovanligt, jag är definitivt likadan. Dock vägrar jag utesluta saker, plocka bort det som kan va onyttigt o.s.v. Godis och efterrätter äter jag exempelvis inte, super gör jag i stort sett aldrig men dessa är saker jag mår bättre utan.

Det kan va början till osunt beteende, samma sak om man ätit extra mycket under ett par dagar och sen idiottränar och svälter sej dagarna efter för att kompensera.:(

Du får se din viktuoogång som nåt positivt, nåt som du kommer ha nytta av och må bättre av.


.....samt bli snyggare av.;)

Rahf
2007-05-09, 21:24
Tack Eddie! Du är en grymt bra inspirationskälla, peppar mig som fan ska du veta!

Kanske märks att jag har en viss rädsla på att lägga på mig fett

Jag hade varit ett skräckexempel, men då gjorde jag fel i början också och betalar för det nu i efterhand. Åt rätt mat, men jag åt mycket och ofta.

I vanlig mån har Eddie delgivit i princip allt du behöver veta för att det ska gå så bra som möjligt. Men kom ihåg att inte vara för petnoga med nånting. Var mest noga med träningen! Ta i! Det ska vara TRÖCK i övningarna! Kosten och vilan är självklart minst lika viktigt men folk har en tendens att titta för mycket till vad de stoppar i sig och fokus försvinner från själva träningen. Jag vet med stor säkerhet att jag var så de första månaderna.

Våga unna dig någonting som du tycker är gott, men gör det sällan, du anar inte hur gott det är då!

Mången lycka till vännen! Eddie (garanterat) och jag är ju alltid här med piskan om du slarvar lite. :D

Freddieboi
2007-05-10, 07:18
Jag hade varit ett skräckexempel, men då gjorde jag fel i början också och betalar för det nu i efterhand. Åt rätt mat, men jag åt mycket och ofta.

Men jag måste ju äta mycket och ofta om jag ska kunna bygga :confused:

Då måste det varit extrema mängder vi snackar om


Mången lycka till vännen! Eddie (garanterat) och jag är ju alltid här med piskan om du slarvar lite. :D

Tack! Det ska jag inte glömma ;)

Freddieboi
2007-05-10, 07:27
Jo det är knappast ovanligt, jag är definitivt likadan. Dock vägrar jag utesluta saker, plocka bort det som kan va onyttigt o.s.v. Godis och efterrätter äter jag exempelvis inte, super gör jag i stort sett aldrig men dessa är saker jag mår bättre utan.

Mycket vettigt det du säger, vill ju inte starta nåt slags sjukligt beteende. Men en sak som känns lite oklar, menar du att du inte äter godis för att det är osunt beteende eller menar du att du inte plockar bort det?

Själv skulle jag väldigt gärna vilja käka lite godis ibland och ta en öl/cider/läsk men avstår pga rädslan för konsekvenserna *cry*


Du får se din viktuoogång som nåt positivt, nåt som du kommer ha nytta av och må bättre av.


.....samt bli snyggare av.;)

Låter inte dumt :)

Eddie Vedder
2007-05-10, 07:38
Mycket vettigt det du säger, vill ju inte starta nåt slags sjukligt beteende. Men en sak som känns lite oklar, menar du att du inte äter godis för att det är osunt beteende eller menar du att du inte plockar bort det?

Själv skulle jag väldigt gärna vilja käka lite godis ibland och ta en öl/cider/läsk men avstår pga rädslan för konsekvenserna *cry*

Det jag menar är att jag inte äter godis därför att jag inte gillar godis särskilt mycket, precis som jag inte gillar att dricka alkohol.

Däremot gillar jag att käka fet restaurangmat, falafel, baguetter med massa "kletröror" i, syltmackor, skorpor med marmdelad och fet ost m.m.*drool* *drool* Såna saker kan ju kanske oxå anses som onyttiga av en del personer men jag tycker det är väldigt gott så ibland äter jag det om jag blir sugen.:thumbup:

Så exemplet jag drog med glass, godis och alkohol var helt enkelt det att jag inte äter det MEN ANLEDNINGEN ÄR ATT JAG INTE TYCKER SÄRSKILT MYCKET OM DET. Hade jag tyckt om det mer så hade det absolut slunkit ner ett par öl oftare, lr lite godis då och då.:)