handdator

Visa fullständig version : Essentialistiska religionsdefinitioner - Någon som vet vad som kännetecknar dem?


Stoltz
2007-05-08, 14:38
Först och främst - ledsen för det här Kolofolket, det är ren desperathet som gör att jag postar här om något skolrelaterat, men jag hittar inte svaret någonstans på internet, inte på något bibliotek och inte i någon av den litteratur vi blivit hänvisade till. Funktionalistiska och substantiella religionsdefinitioner hittar jag mycket om, men jag måste veta vad essentialistiska religionsdefinititioner kännetecknas som i teologisk filosofi -

Är det någon som har någon aning om det eller vet vart jag kan hitta svaret så ber jag verkligen om hjälp här.

Eddie Vedder
2007-05-08, 14:41
Säker på att du inte blandar ihop med existensialistiska?

Stoltz
2007-05-08, 14:43
Ja, tyvärr. Hoppades också på att jag läst fel men tyvärr var det inte så enkelt.

olle lindblad
2007-05-08, 15:02
Sök på Essentialistisk eller essentialism och religion. Jan Hjärpe har skrivit en del om det här: http://www.religionsvetenskapligasallskapet.se/relvet100-hjarpe-20061014.htm
En definition av essentialism finns bl a i filosofiskt lexikon.

Pez
2007-05-08, 15:06
Religion är inte min grej... men ett sätt vore väl att försöka definiera olika religioner utifrån ett essentialistiskt synsätt. Själv har jag mest stött på diskussioner runt Essentialism i feministiska sammanhang.. inte för att det skett ofta men ändå. :D

Stoltz
2007-05-08, 15:23
Sök på Essentialistisk eller essentialism och religion. Jan Hjärpe har skrivit en del om det här: http://www.religionsvetenskapligasallskapet.se/relvet100-hjarpe-20061014.htm
En definition av essentialism finns bl a i filosofiskt lexikon.

Tack så mycket, det gav mig faktiskt en idé om vart jag skulle leta och jag tror jag faktiskt har förstått dess egenskap nu.

Religion är inte min grej... men ett sätt vore väl att försöka definiera olika religioner utifrån ett essentialistiskt synsätt. Själv har jag mest stött på diskussioner runt Essentialism i feministiska sammanhang.. inte för att det skett ofta men ändå. :D

Samma här, hört det flertalet gånger i feministiska frågor, men inte inom religionsdefinition förut.

Tack så mycket för all hjälp! Tråden kan låsas!