handdator

Visa fullständig version : Bröstmuskelvolym?


steenta
2007-05-08, 14:16
Hur ska man träna för att få bästa möjliga volymträningen ? Hur många repetitioner och set ? Tacksam för svar ;D

kallholm
2007-05-08, 14:19
Se till att lika på energi överskott dvs äta mer än vad du gör av med.

Det finns inget svar på hur många reps och set man ska köra, det är olika från person till person hur många reps och set man ska köra.

steenta
2007-05-08, 16:37
ok, tack för svaret :D

Jacksatan
2007-05-08, 17:19
Se till att lika på energi överskott dvs äta mer än vad du gör av med.

Det finns inget svar på hur många reps och set man ska köra, det är olika från person till person hur många reps och set man ska köra.

Man kan ju dock ge generella riktlinjer, och så individuellt är det ju faktiskt inte. Variera mellan 6-10reps skulle jag säga.

Strandbyggarn
2007-05-08, 17:28
kör ganska explosivt då det stimulerar hypertrofi(muskeltillväxt) som du är ute efter ..

steenta
2007-05-08, 18:39
Man kan ju dock ge generella riktlinjer, och så individuellt är det ju faktiskt inte. Variera mellan 6-10reps skulle jag säga.

Hur många set då ?

Diggler
2007-05-08, 19:23
Kör bänkpress med 3-5set*3-8 reps, nära fail (du skall med möda klara sista repset helt själv i varje set, använd ändå passare för säkerhet. Komplettera med en övning till som du varierar från pass till pass (tex snedhantelpress, hantelpress, dips, snedbänk, eller någon bröstpressmaskin) med 2-4set*3-8

kör axlar och triceps i samma pass (en övning/varje) Kör strikt i ett tempo som du har kontroll i.

Kör det 2ggr/vecka, ingen annan direkt axel, triceps eller bröstträning. Brutaltuttar som Dolly Parton.

kallholm
2007-05-08, 20:48
Man kan ju dock ge generella riktlinjer, och så individuellt är det ju faktiskt inte. Variera mellan 6-10reps skulle jag säga.

ok, alla har ju olika synpunkter. Men jag själv tycker inte det finns ett svar på hur många reps och set man kan köra.
6-10 reps är vell vanligast, som du säger.

hultman
2007-05-09, 02:10
Kör på, tungt och jobbigt. Om du frågar en sån här fråga på ett forum så kommer du att växa hur du än tränar :)

Jazzgura
2007-05-09, 09:57
Kör på, tungt och jobbigt. Om du frågar en sån här fråga på ett forum så kommer du att växa hur du än tränar :)

Aaaaawwwww *cupid*

Baan
2007-05-09, 09:59
kör ganska explosivt då det stimulerar hypertrofi(muskeltillväxt) som du är ute efter ..

Jaså? Trodde frågan var behandlad här innan och att för muskelbyggarsyfte så var inte opti med att explodera upp vikten, det är mer opti om man är styrkelyftare och är ute efter maximal styrka. För byggare är det bättre med lite småsega reps. Om jag kommer ihåg rätt d.v.s. :)

Jacksatan
2007-05-09, 10:04
Hur många set då ?

Individuellt. Själv kör jag 1-2 arbetsset per muskelgrupp(trappar upp vikten innan så det totalt kanske är 6set). Mkt möjligt att andra behöver mer för att trötta ut sig. Personligen tycker jag folk börjar i fel ände när de tränar. De vill gärna hoppa på ett body-inspirerat pass med fyrsplit och 12-14 set per muskelgrupp samt 3olika övningar. Varför börjar man inte med låg volym och få set. När man stagnerar utökar man träningsvolymen något eller ändrar någon annan parameter i träningen.

Timme
2007-05-09, 10:23
Jaså? Trodde frågan var behandlad här innan och att för muskelbyggarsyfte så var inte opti med att explodera upp vikten, det är mer opti om man är styrkelyftare och är ute efter maximal styrka. För byggare är det bättre med lite småsega reps. Om jag kommer ihåg rätt d.v.s. :)

För byggare så är det alltid bättre att försöka explodera upp repsen men använder man tillräckligt tung vikt a 6 reps så går det inte att accelerera och explodera upp vikten får att det är så tungt. Det är denna tunga träning som bygger störts muskler. Man bör alltid träna så fort som vikten tillåter dig att tränan.

Fatality
2007-05-09, 13:13
För byggare så är det alltid bättre att försöka explodera upp repsen men använder man tillräckligt tung vikt a 6 reps så går det inte att accelerera och explodera upp vikten får att det är så tungt. Det är denna tunga träning som bygger störts muskler. Man bör alltid träna så fort som vikten tillåter dig att tränan.

Låter bra :) skall köra efter den principen strikt nu

Timme
2007-05-09, 14:19
Låter bra :) skall köra efter den principen strikt nu

Bra! Tumregel: Försök ALLTID att förflytta vikten så fort du kan.

Baan
2007-05-09, 15:33
För byggare så är det alltid bättre att försöka explodera upp repsen men använder man tillräckligt tung vikt a 6 reps så går det inte att accelerera och explodera upp vikten får att det är så tungt. Det är denna tunga träning som bygger störts muskler. Man bör alltid träna så fort som vikten tillåter dig att tränan.

Nej, nu pratar vi inte om 10 sekunders reps man kan läsa om i byggartidningar utan om mer explosiv träning kontra normal. Jag pratar självklart om överdriven explosivitet som tränas in, dom styrkelyftare jag pratat med just kring detta i böj drar t.ex. ner vikten om dom inte kan köra så explosivt som dom vill, medan en byggare skiter i sånt. Jag tror ändå att explosiva maxlyft är the shit för styrkelyftare, medan en byggare bör fortsätta köra tungt även om det blir segt, det är det jag tror behandlats innan.

Erik__
2007-05-09, 15:36
Nej, nu pratar vi inte om 10 sekunders reps man kan läsa om i byggartidningar utan om mer explosiv träning kontra normal. Jag pratar självklart om överdriven explosivitet som tränas in, dom styrkelyftare jag pratat med just kring detta i böj drar t.ex. ner vikten om dom inte kan köra så explosivt som dom vill, medan en byggare skiter i sånt. Jag tror ändå att explosiva maxlyft är the shit för styrkelyftare, medan en byggare bör fortsätta köra tungt även om det blir segt, det är det jag tror behandlats innan.

tror timme menar att man alltid ska försöka flytta vikten såfort som möjligt, inte att vikten ska vara så lätt att man lyckas få en jäkla fart på den.

Baan
2007-05-09, 15:48
tror timme menar att man alltid ska försöka flytta vikten såfort som möjligt, inte att vikten ska vara så lätt att man lyckas få en jäkla fart på den.

Men nu är det ju skillnad på hur en typisk styrkelyftare (som jag sett) kör böj och en byggare. Inte så att styrkelyftaren kör på 20kg så fort han ska köra femmor, utan mer kanske drar ner på vikten för att köra explosivt och då menar jag EXPLOSIVT. En byggare drar inte ner på vikten för att dte blir lite småsegt.

Dessutom kan man inte generalisera att man kör hur explosivt som helst för då tappar man på utförandet, men visst får man trycka..

Erik__
2007-05-09, 16:16
Men nu är det ju skillnad på hur en typisk styrkelyftare (som jag sett) kör böj och en byggare. Inte så att styrkelyftaren kör på 20kg så fort han ska köra femmor, utan mer kanske drar ner på vikten för att köra explosivt och då menar jag EXPLOSIVT. En byggare drar inte ner på vikten för att dte blir lite småsegt.

Dessutom kan man inte generalisera att man kör hur explosivt som helst för då tappar man på utförandet, men visst får man trycka..

tror du missuppfatta mig, pratar inte om att köra explosivt alls, även om byggaren kör segare så flyttar man väl vikten såfort han kan? Tror ingen håller igen för att det ska gå segt, tror det är det timme pratar om, att trycka på max, man kör man tungt kommer det ändå gå jävligt långsamt.

Baan
2007-05-09, 16:28
tror du missuppfatta mig, pratar inte om att köra explosivt alls, även om byggaren kör segare så flyttar man väl vikten såfort han kan? Tror ingen håller igen för att det ska gå segt, tror det är det timme pratar om, att trycka på max, man kör man tungt kommer det ändå gå jävligt långsamt.

Jo, men explosivt är ju inte att köra i hyfsat bra tempo, då ska vikten åka upp fort, oavsett vad du lägger på stången. Sen visst vissa styrkelyftare kanske blir lite sega vid maxlyft men fram tills dess tror jag dom tränar så det mesta åker upp fort. Sen finns det dom som gör lyftet skitfort och lyfter explosivt som fan även på 100%. Det blir därmed ganska godtyckligt att kalla allt förutom riktigt sega reps (som ändå bara återfinns i byggarblaskor) explosiv träning, för det är ju inte särskilt explosivt i vanlgia fall när man kör tungt. Jag menar att dte är en viktig sklilnad där beroende på träning och för byggning tror jag inte det är optimalt att köra explosivt som styrkelyftare.

Vi kanske pratar förbi varandra nu, känns nästan så.

Erik__
2007-05-09, 16:40
Jo, men explosivt är ju inte att köra i hyfsat bra tempo, då ska vikten åka upp fort, oavsett vad du lägger på stången. Sen visst vissa styrkelyftare kanske blir lite sega vid maxlyft men fram tills dess tror jag dom tränar så det mesta åker upp fort. Sen finns det dom som gör lyftet skitfort och lyfter explosivt som fan även på 100%. Det blir därmed ganska godtyckligt att kalla allt förutom riktigt sega reps (som ändå bara återfinns i byggarblaskor) explosiv träning, för det är ju inte särskilt explosivt i vanlgia fall när man kör tungt. Jag menar att dte är en viktig sklilnad där beroende på träning och för byggning tror jag inte det är optimalt att köra explosivt som styrkelyftare.

Vi kanske pratar förbi varandra nu, känns nästan så.

jo jag tror vi gör det =D oavbsett vikt, så ska man ta i allt man orkar - tror jag det är timem ville säga

Timme
2007-05-09, 17:17
tror du missuppfatta mig, pratar inte om att köra explosivt alls, även om byggaren kör segare så flyttar man väl vikten såfort han kan? Tror ingen håller igen för att det ska gå segt, tror det är det timme pratar om, att trycka på max, man kör man tungt kommer det ändå gå jävligt långsamt.

Ja, det är precis så jag menar.

Timme
2007-05-09, 17:28
jo jag tror vi gör det =D oavbsett vikt, så ska man ta i allt man orkar - tror jag det är timem ville säga

Ja det är det jag menar. Oavsett vikt så ska man trycka på allt var kroppen klarar av. Man ska ta i så som man skulle gjort i fall en magnum (inte glassen) vore riktad mot tinningen. Varje set bör en byggare försöka förflytta den extremt tunga vikten så fort han kan MEN byggaren är smart och har valt en så pass tung vikt (eftersom det bygger bäst) att han inte kan flytta den fort hur hårt han än tar i. Det är där det hela ligger.

Baan ha helt rätt i att man som styrkelyftare ibland sänker vikterna så att man kan skjuta upp vikten med riktig explosivtet. Men huvudträningen man gör som styrkelyftare är tung och seg. När jag gör en max 3a i bänk så går det inte explosivt! Det är tungt och segt men jag försöker pressa vikten så fort jag kan.

Det hela handlar om att rekrytera så många muskelfibrer som möjligt och det gör man genom att ta i så mycket som möjligt vilket man i sin tur gör genom att försöka förflytta vikten så fort som möjligt!

Inte sjuton kan någon pressa 90% av max i knäböj fort och explosivt (allt är ju relativt men ändå)! För att lyckas med några reps på 90% av max så måste man pressa vikten så fort/hårt man kan. Samma sak gäller för vikter vid 80% av max och alla andra vikter. Om en kille kan göra 4 reps på 80% av max utan att försöka pressa vikten så fort han kan så skulle han kanske kunnat göra 7 reps på samma vikt ifall han försökte pressa den så fort han kunde. Givetvis så bygger 7 reps på 80% av max BETYDLIGT mer än 4 reps på 80% av max.

Lillgrabben
2007-05-10, 03:00
Hur ska man träna för att få bästa möjliga volymträningen ? Hur många repetitioner och set ? Tacksam för svar ;D

Du ska träna med varierad intensitet & mängd på dina träningspass.

Jag hade valt att lägga största krutet på den tunga övningen & eventuella hjälpövningar till första övningen tränas därefter.

Ett träningspass för bröstet skulle kunna vara:

Bänkpress, plan:

4-6 set * 3-8 rep

Lutande hantelpressar, incline:

4-6 set * 5-8 rep

Dips, djupa:

4 set * 6-10 rep

Flyes, hantel, incline:

3 set * 5-10 rep


Byt övningar då & då, utvärdera resultaten, variera belastning, reps, intensitet osv - allt för att om möjligt undvika stagnation pga ensidighet.

Viktigast av allt: ÄT rejält med mat & träna inte för lökigt, då kommer du ingen vart.

Strongman
2007-05-10, 17:49
har han rätt?

bra idé med långsamt ner, ligga där i 2 sekunder och sedan trycka upp den i ganska långsam takt osv? samt, om man håller smalare tar det längre in på bröstet, där jag markerat på bilden som jag länkat till lite längre ner?

http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

måste bygga mkt mer på den här delen av bröstet .
http://img148.imageshack.us/img148/2671/pecsot9.th.jpg (http://img148.imageshack.us/my.php?image=pecsot9.jpg)

Timme
2007-05-10, 18:07
har han rätt?

bra idé med långsamt ner, ligga där i 2 sekunder och sedan trycka upp den i ganska långsam takt osv? samt, om man håller smalare tar det längre in på bröstet, där jag markerat på bilden som jag länkat till lite längre ner?

http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

måste bygga mkt mer på den här delen av bröstet .
http://img148.imageshack.us/img148/2671/pecsot9.th.jpg (http://img148.imageshack.us/my.php?image=pecsot9.jpg)

Riktigt mycket bullshit i det han säger ja :) Läs tråden. Det står mycket bra där. Medveten långsammare träning gör ändast så att färre muskelfibrer aktiveras.

Strongman
2007-05-10, 18:18
Riktigt mycket bullshit i det han säger ja :) Läs tråden. Det står mycket bra där. Medveten långsammare träning gör ändast så att färre muskelfibrer aktiveras.

Synd, det verkade ju så bra :( för bra antar jag..

men har läst igenom tråden några gånger nu och nästa bröstpass ska jag köra minst 4 set och 8 repetitioner på bänkpressen. Likadant i hantelpressen kanske eller bara 3x8 där? får se hur det blir

bilden där jag hade markerat var jag ville få lite mer volym, finns det inget spec. man kan göra åt det förutom att träna på som fan och äta som en oxe så kommer det till slut?

kör bara rak bänkpress, lutande hantelpress och ibland, inte alls ofta, rak eller lutande flyes

kanske borde börja köra alla 3 övningarna riktigt tungt varje gång eller kanske bara köra 2 första och sedan cable cross, pec deck eller liknande

fan vad jag tjötar sorry

Timme
2007-05-10, 21:08
Det går inte att prickträna inre och yttre bröst. Det är bara att träna och äta så kommer det. Det ska tydligen gå att träna övre delen av börstet mer genom att träna på en uppåtlutande bänk.

Träna på och glöm inte att pressa vikterna så snabbt som vikterna tillåter dig att göra!

Gädda
2007-05-11, 09:19
borttaget