handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt med vila å hur länge?


Andy.da.wohoo
2007-05-08, 13:58
Hej allihopa!! Jag är hyfsat ny i de här att träna "ordentilgt".. Så jag skullle vilja veta hur viktigt det är att musklerna får vila och hur länge i så fall..
Försökte leta med sök funktionen men hittade inget om detta.. Någon som vet?? :confused:

Rahf
2007-05-08, 14:02
Gällande återställning av muskler efter träning så brukar folk säga mellan 48-72 timmar innan du tränar dem igen. Efter 72 timmar så har musklerna byggts upp och CNS är återställd. Träningsvärk är inte ett hinder i det fallet.

Nu är då viktigt att du tänker i muskelgrupper och inte att du måste vila 3 dagar mellan varje träningspass. Tränar du biceps och rygg så vilar du biceps och rygg i den mån det går 3 dagar. Angående vilodagar så bör du ha minst en under veckan för att inte riskera överträning, kör du tungt så kan det ju rekommenderas att ha fler än en (personlig erfarenhet trots att jag tränat en kortare tid).

Andy.da.wohoo
2007-05-08, 14:07
Okej tack så mycket!!:D

Eddie Vedder
2007-05-08, 14:38
Försökte leta med sök funktionen men hittade inget om detta.. Någon som vet?? :confused:

Jag testade att söka på "vila":

http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=1009035&pp=25

Använd Advanced search, välj sedan vilket/vilka underforum som pasar bäst för din frågeställning (i det här fallet "Träning, Vikter & Kondition"), välj Titles only under raden där du skriver in sökordet. Skriv sedan sökordet och klicka på sök!:thumbup:


Hoppas nån tråd där ger dej bra information.:)

sweet_sunny_south
2007-05-08, 19:04
beror ju oxå på hur hårt du tränar. tränar du för styrka, hypertrofi eller styrkeuthållighet? tränar du enbart med kroppen som belastning så räcker det t.ex. i regel med 24 h vila(utom vissa undantag).

major Pectoralis
2007-05-08, 19:19
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2213978&postcount=10

Andy.da.wohoo
2007-05-08, 20:19
Okej tack så mycket för hjälpen!! Ska kolla in den tråden du postade Eddie Vedder.
EDIT: Och den du postade med major pectoralis