handdator

Visa fullständig version : Träna hela kroppen med endast skivstång?


Keyser.Soze
2007-05-08, 13:04
Hejsan! ja och 3 vänner hade tänkt skaffa oss en bänkpress hemma i källaren!

Bara en bänk med stativ och sen självklart stången + vikter.

Och mitt gymkort går när som helst ut och tänkte om man nu kan träna hela kroppen med hjälp av bara skivstång?

Hoppas ni förstår vad jag menar, budgeten e rätt tajt och tränar inte så über seriöst och då borde väl detta räcka?

Whistler
2007-05-08, 13:08
Jadu, köper du bara tillräckligt med vikter så ser jag inga hinder till varför inte.

Knäböj, bänkpress, marklyft, skivstångsrodd, militärpress, bicepscurl, tricepspress, vadpress... Allt går att göra med bara skivstång. Räcker att börja med i varje fall.

LuThe
2007-05-08, 13:13
ja du kan köra hela kroppen med hjälp av en skivstång. men det lär bli lite ensidig träning för vissa muskelgrupper

bertbert
2007-05-08, 13:13
Knäböj, bänkpress, marklyft, skivstångsrodd, militärpress, bicepscurl, tricepspress, vadpress... Allt går att göra med bara skivstång. Räcker att börja med i varje fall.

+ Liggande tricepsextension runt nacken, drag till hakan, raka mark, good morning, snedbänk, dips kan du göra i stativet, omvänd bicepscurl, underarmscurl, sittande french press, utfall, improviserad t-bar, styrkevändningar, ryck, stöt, etc etc.

Listan går nog att göra betydligt längre.

Man kommer låååååååångt med bara en skivstång och lite vikter.

paintspot
2007-05-08, 13:21
och en av mina favoritövningar, shrugs med skivstång!

Ett tips är att skaffa en ordentlig ställning med en ordentlig stång och ställningen ska vara ställbar så du kan höja den till axelhöjd och ha den väldigt lågt. En ordentlig bänk också.
Hemmagrejer tenderar ju att vara mesiga och ostabila.

Skitlez
2007-05-08, 14:03
går ju till och med att göra chins om man kan få upp den ställningen hyffsat högt och sen böja lite på benen.

JoelR
2007-05-08, 14:45
ensidig träning för vissa muskelgrupper
Vad menar du med ensidig träning?

LuThe
2007-05-08, 15:25
Vad menar du med ensidig träning?

jaa alltså för t.ex biceps så kan du bara göra skivstångscurl. eftersom han inte har några hantlar eller kabel... men dom flesta musklerna går det ju att utöva fler övningar

BigForre
2007-05-08, 15:32
jaa alltså för t.ex biceps så kan du bara göra skivstångscurl. eftersom han inte har några hantlar eller kabel... men dom flesta musklerna går det ju att utöva fler övningar

Om vi nu leker med tanken att chins går som någon skrev så omvända chins, platecurl, biceps tränas även vid skivstångsrodd, marklyft osv...tycker du att du behöver cabelcurl?

bertbert
2007-05-08, 15:45
Om vi nu leker med tanken att chins går som någon skrev så omvända chins, platecurl, biceps tränas även vid skivstångsrodd, marklyft osv...tycker du att du behöver cabelcurl?

Precis, kabeln använder man ju ändå inte till att träna biceps. Allvarligare följd av att inte ha hantlar är hantelpress, hantelrodd, tycker jag.

BigForre
2007-05-08, 16:12
Precis, kabeln använder man ju ändå inte till att träna biceps. Allvarligare följd av att inte ha hantlar är hantelpress, hantelrodd, tycker jag.

Jo precis...biceps är en töntig muskel förtjänar inget mer än en skivstång...ämnet har utretts många gånger tidigare och att bygga upp en väl fungerande kropp med skivstång, bänk (kombinerad böjställning) gärna med något att hänga i är fullt möjligt. Tillgång till ordentligt med skivor bara och fantasi och erfarenhet när det kommer till övningar så är det inga problem.