handdator

Visa fullständig version : Mest bröd för Kcal


Militären
2007-05-08, 11:01
Tjenare!
Jag är en riktigt bröd/smörgås älskare *cupid* så därför skulle jag vilja ha lite tips om kcal snåla bröd. Precis som topicen heter. Just nu kör jag på Rallarhalvor tror jag de heter. 207kcal per sådan rund skiva, ganska mycket bröd och väldigt gott desutom men är som sagt intresserad av att testa något nytt så man inte föräter sig. Alla tips och råd är jag välidgt tacksam för!

GymTT
2007-05-08, 11:45
Polarkraft Extrem är väl okej.
170kcal per 100gram om jag inte minns fel.

Fartman
2007-05-08, 12:39
Knäckebröd. Kanske inte minst kcal/100g men man upplever det som att man får äta bra mycket mer än med mjukare brödsorter.
Finns tex sorter med ~20kcal per skiva, min nuvarande favorit Rågi ligger på 35kcal/skivan.

Militären
2007-05-08, 12:47
tackar för förslagen, Polar Extreme känner jag till, Mkt gott bröd :D
Mer förslag tack! :P

Scratch89
2007-05-08, 12:47
Knäckebröd. Kanske inte minst kcal/100g men man upplever det som att man får äta bra mycket mer än med mjukare brödsorter.
Finns tex sorter med ~20kcal per skiva, min nuvarande favorit Rågi ligger på 35kcal/skivan.

Men faktum kvarstår; det är högre näringstäthet i knäckebröd jämfört med vanligt mjukbröd.
Som GymTT säger, Polarkraft Extrem ftw.

Eddie Vedder
2007-05-08, 12:50
Det är ofta en fråga om mättnad tycker jag, riktigt grova bröd mättar ju bättre men innehåller mer kcal rent storleksmässigt än ett mer poröst vitt bröd. För mej brukar det gå att "lura hjärnan", d.v.s. jag blir lika mätt på ett vitt bröd som är större än ett grovt även om det grova är betydligt matigare och fiberrikare.

Men just kcal per brödskiva så har jag heller aldrig hittat nåt energisnålare per 100g än Polarkreft Extrem så det verkar ju vara det bästa för dina önskningar utifrån vad alla andra oxå säger. Gott är det oxå å med ett hyfsat näringsinnehåll, osäker på om det är delvis hördat fett man fortfarande använder sej av dock. Det skulle väl i såna fall vara det som "drar ner betyget en aning".

Endura
2007-05-08, 13:49
Polarbröd Extrem innehåller vegetabiliskt margarin med härdad rapsolja vilket KAN innebära transfetter *snyft* så nu är det bara ett "lyxbröd" för min del.
Såg det i nån brödartikel (finns test längre ner av olika brödtyper) för inte så länge sen:
http://e-health.se/kost/Valj_ratt_brod_i_fullkornsdjungeln_4740.html

machine gun
2007-05-08, 14:29
Polarbröd Extrem innehåller vegetabiliskt margarin med härdad rapsolja vilket KAN innebära transfetter *snyft* så nu är det bara ett "lyxbröd" för min del.
Såg det i nån brödartikel (finns test längre ner av olika brödtyper) för inte så länge sen:
http://e-health.se/kost/Valj_ratt_brod_i_fullkornsdjungeln_4740.html

Å andra sidan innehåller även alla mjölkprodukter transfetter. Med tanke på hur lite fett bröd innehåller är det knappast några mängder att oroa sig för.

Mental
2007-05-08, 14:59
Å andra sidan innehåller även alla mjölkprodukter transfetter. Med tanke på hur lite fett bröd innehåller är det knappast några mängder att oroa sig för.

Dessutom är det bara delvis härdade fetter sk halvhärdade fetter som kan innehålla transfetter. Står det bara härdat fett så skulle jag utgå från att det är fullhärdat och därmed inte innehåller transfett.

Därimot så kan det ju finnas transfett från smör eller mjölk, lite beroende på vad man stoppade i brödet till att börja med.

Militären
2007-05-08, 16:52
Tack för tipsen, ja polar extreme e ett schysst bröd men jag tycker nog bättre om rallarhalvorna, de är stora, mörka och mättar bra

Hittade någon tunnbröds historia idag på Villys som ska testas ikväll, De var gigantiska men bara 210kcal per kaka precis Rallarhalvorna, ska läsa in mig lite mer om dem och ge betyg senare ikväll för den som är intresserad.

Mental
2007-05-08, 18:13
Tack för tipsen, ja polar extreme e ett schysst bröd men jag tycker nog bättre om rallarhalvorna, de är stora, mörka och mättar bra

Hittade någon tunnbröds historia idag på Villys som ska testas ikväll, De var gigantiska men bara 210kcal per kaka precis Rallarhalvorna, ska läsa in mig lite mer om dem och ge betyg senare ikväll för den som är intresserad.

Tänk på att det lätt blir så att stooor brödyta leder till myyyycket pålägg.

Militären
2007-05-08, 20:25
hehe, jojo, det är jag medveten om, men detta var som sagt ett tunnbröd så det kommer att rullas ihop som en kebab :D

Militären
2007-05-08, 21:23
Ok, har testat det nya brödet. Det var ett libanesiskt tunnbröd. Tyvärr har jag inte innehållsförteckningen på mig ikväll men det var den ända sorten som säljles på Willys :P anyways, Var väldigt gott! Kan rekomenderas starkt, Jag ska försöka fixa en bild och innehållsförteckning imorgon. God Natt gott folk

veggotjejen
2007-05-08, 21:25
Euroshoppers rågbröd ligger på 180 kcal/100gram och är gryyyymt gott om man gillar surdegsbröd.

Eddie Vedder
2007-05-08, 21:32
Euroshoppers rågbröd ligger på 180 kcal/100gram och är gryyyymt gott om man gillar surdegsbröd.

+1

Fantastisk gott bröd!:thumbup: *drool*

Varje gång man skall göra en smörgås får man tyvärr lägga pussel då det faller isär i 20 bitar men det är det värt om man betänker pris och smak.:D

heraso
2007-05-08, 21:37
+1

Fantastisk gott bröd!:thumbup: *drool*

Varje gång man skall göra en smörgås får man tyvärr lägga pussel då det faller isär i 20 bitar men det är det värt om man betänker pris och smak.:D

+1 på den!

Avokadosmör med massa vitlök och tabasco+skivad kyckling+grönsaker = *drool*

Fartman
2007-05-08, 21:42
Men faktum kvarstår; det är högre näringstäthet i knäckebröd jämfört med vanligt mjukbröd.
Som GymTT säger, Polarkraft Extrem ftw.

Och sedan när är hög näringstäthet dålig?
Du kanske menade energitäthet?

Militären
2007-05-09, 09:21
jasså? Har jag aldrig sett/testat, Hur ser Euroshoppers rågbröd ut då?
Någon bild eller typ? Så jag vet vad jag ska leta efter, Kan inte hitta deras sortiment på google :(

Eddie Vedder
2007-05-09, 14:35
jasså? Har jag aldrig sett/testat, Hur ser Euroshoppers rågbröd ut då?
Någon bild eller typ? Så jag vet vad jag ska leta efter, Kan inte hitta deras sortiment på google :(

Det är ett litet fyrkantigt "paket" kan man säga. Det är inte särskilt mycket bröd med fortfarande mycket för priset, 6kr.;)

Vad mer kan man säga? Det är rött, står Euroshopper Rågbröd på det. Tyvärr var det oroväckande längesen jag hittade det nu.:(

Militären
2007-05-09, 17:14
Det är ett litet fyrkantigt "paket" kan man säga. Det är inte särskilt mycket bröd med fortfarande mycket för priset, 6kr.;)

Vad mer kan man säga? Det är rött, står Euroshopper Rågbröd på det. Tyvärr var det oroväckande längesen jag hittade det nu.:(

Okej, tack! Ska se om jag kan hitta det då :)

Cerberus
2007-05-09, 17:19
willys surdegsbröd tycker jag e kanon :D

MrBulk
2007-05-09, 19:45
Lika med Hemköps eget fullkornsbröd :)

Slarm
2007-05-14, 07:54
fullkornsbröd från VA GOTT ligger på 160 kcal /100g
Äter det varje morgon, ANtingen med makrill, tinfisk, hyvlad zucchini, tomat/gurka och såklart ett ägg på varje gång. Prova, finns i tre varianter; Fullkorn, Flerkorn (tror jag den heter) och Solros.

Saikyou
2007-06-07, 19:24
Wasa sport har ca 15 kcal per knäckebröd, jag blir iaf mätt på rätt några med :O Läste dessutom att det var sveriges nyttigaste bröd i illustrerad vetenskap någon gång :hbang:

GymTT
2007-06-07, 20:13
Wasa sport har ca 15 kcal per knäckebröd, jag blir iaf mätt på rätt några med :O Läste dessutom att det var sveriges nyttigaste bröd i illustrerad vetenskap någon gång :hbang:

Är det så lite? wasa sport + har ju 50kcal *popcorn*

tntballe
2007-06-07, 20:46
40kcal husman
45kcal sport
50kcal sport +