handdator

Visa fullständig version : Hur mycket överskott?


mommy
2007-05-08, 08:53
Nu har jag tänkt börja bygga muskler och jag har bra koll på hur jag ska träna och vad jag ska äta men jag har några saker jag behöver få lite upplysning om.

- Hur stort kaloriöverskott är lämpligt att ha varje dag (jag är tjej, 23 år, 166 cm, 55 kg med ett dagsbehov på ca 2200 kcal)?
- Jag vill vara deffad 1 maj 2008 och räknar med att behöva kanske 3 månader att deffa (lagom?) och då blir alltså 9 månader över för bulk. Låter det vettigt? Och om jag satsar på att gå upp 10 kg under den här perioden?

Jag vet verkligen inte hur långa bulk/deff-perioder brukar vara och hur mycket man ska satsa på att gå upp, men kan ni hjälpa mig vore jag tacksam. :)

Inzza
2007-05-08, 08:56
70000 kcals / ( 9 x 30 )dagar = 260kcals ED
10kg = 70 000kcals. 9 månader är 270 dagar.

Att öka sitt dagsbehov med bara 260kcals är svårt när man inte exakt vet sitt dagsbehov från dag till dag. Lägg dig på 2500kcals/ED ett tag så märker du om du går upp i vikt.

Cerberus
2007-05-08, 09:02
260 låter som ett pytteöverskott, kroppen är expert på att reglera minder över och underskott.

Ja skulle satsa på MINST 500kcal om dagen om ja vill öka i vikt.

pragmatist
2007-05-08, 11:10
20% är ett lagom överskott för uppbyggnad, vilket i ditt fall skulle betyda +440 kcal per dag. Då har man lite marginal för kroppens egen uppreglering av ämnesomsättningen men lägger inte på sig som en gris.

För egen del tycker jag 9 månader känns som en lite väl lång bulkperiod, men du är ju ganska slank så det kanske kommer behövas.

mommy
2007-05-08, 13:56
20% är ett lagom överskott för uppbyggnad, vilket i ditt fall skulle betyda +440 kcal per dag. Då har man lite marginal för kroppens egen uppreglering av ämnesomsättningen men lägger inte på sig som en gris.

För egen del tycker jag 9 månader känns som en lite väl lång bulkperiod, men du är ju ganska slank så det kanske kommer behövas.

Alltså, lägger jag på mig 10 kg kommer jag ju fortfarande vara smal, så ganska många kilon lär ju behövas. Kanske måste ta 1 månad till för deffning också, får väl räkna med -0,5 kg/vecka då.

Ja, +250 kcal/dag känns lite lite, ska lägga mig på +400-500 kcal ett tag. Tycker jag jag ökar för snabbt får jag väl sänka det.

Går man upp snabbt i början? Typ fyller glykogendepåer och fyller på vatten och så?

nutz
2007-05-08, 14:05
Går man upp snabbt i början? Typ fyller glykogendepåer och fyller på vatten och så?

Japp. Flera kilon oftast. Dessutom tar det längre tid att gå upp i ren och skär fettvikt så länge man går mot nya rekordnivåer i underhudsfett. Detta pga. att det krävs mycket energi till att bilda ny kroppsmassa överlag.

mommy
2007-05-08, 16:40
Japp. Flera kilon oftast. Dessutom tar det längre tid att gå upp i ren och skär fettvikt så länge man går mot nya rekordnivåer i underhudsfett. Detta pga. att det krävs mycket energi till att bilda ny kroppsmassa överlag.

Misstänkte det. Ska låta bli att väga mig på nån månad då, så jag inte blir skrämd (har gått ner 30 kg och är lite rädd för att gå upp igen, så jag får gömma vågen).