handdator

Visa fullständig version : Har jag räknar rätt?


Brenner
2007-05-08, 07:32
Deff på G

2gram prot./kg kroppsvikt

Jag väger 90

180 g protein per dag



http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx
Tänkte mig kyckling med skin stekt

Enligt livsmedelsverket så ska jag äta typ ett halv kg kött om dagen.
Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

Danny Devito
2007-05-08, 07:36
500 g kycklingkött med skinn ger 85.5 g Protein, 67 g fett och 940 kcal

Eddie Vedder
2007-05-08, 07:40
Tänk på att allt protein du äter skall räknas med, inte bara protein från typsiak proteinkällor såsom kött-och mejeriprodukter.

Proteinet i pastan, brödet, mjölken, grönsakerna, nötter, "hela faderullan" räknas in i ditt totala proteinintag.

Så försöker du uppnå 2g per kg kroppsvikt via enbart kött kommer du hamna betydligt högre eftersom jag gissar på att du äter annat oxå.

Brenner
2007-05-09, 14:47
Men hur mycket ska jag äta av det typiska proteinkällor såsom kött-och mejeriprodukter och hur mycket av det vegetabislska såsom pastan, brödet,grönsakerna och nötter?

Eddie Vedder
2007-05-09, 14:58
Men hur mycket ska jag äta av det typiska proteinkällor såsom kött-och mejeriprodukter och hur mycket av det vegetabislska såsom pastan, brödet,grönsakerna och nötter?

Du behöver ju inte dela upp det sådär, räkna ihop allt bara. Fördelar du måltiden någorlunda bra, typ 20% protein, 50% klolhydrater och 30% fett (bara ett exempel som kan varieras ganska kraftigt utan att bli extremt) så behöver du inte oroa dej.

Det är nästan svårare att inte hamna på 2g per kg kroppsvikt om man inte äter väldigt lite mat överhuvudtaget och/lr medvetet skär ner väldigt på köttprodukter.

Brenner
2007-05-10, 14:55
Jag tycker fan det är svår att få ihop 2g/per kg, jag äter inte äns det vanligtvis.
Men hur mycket protein ska jag äta den dagen jag vilar?

Eddie Vedder
2007-05-10, 15:05
Jag tycker fan det är svår att få ihop 2g/per kg, jag äter inte äns det vanligt vis.
Men protein ska jag äta den dagen jag vilar?

Om du inte får i dej tillräckligt med protein beror det antingen på att 1.) du har en "normal" fördelning i din kost men käkar totalt sett för lite mat överhuvudtaget så proteinintaget blir automatiskt för lågt som en följd av detta, 2.) du fyller ditt energibehov men har en snedfördelning av makronutrienter i ditt intag, kanske alldeles för stor andel proteinsnåla kolhydratkällor som ris, bröd och potatis, mycket fett lr en kombination av dessa eller 3.) du räknar helt enkelt inte med allt protein från alla källor, d.v.s. all mat och alla eventuella tillskott, och räknar således fel.

Och självklart skall du äta protein dom dagar du inte tränar! Tror du enbart tränande personer behöver protein? Det krävs för att man skall överleva, precis som fett gör.
Den enda icke-essentiella makronutrienten är kolhydrater, men det innebär absolut inte att du ska utesluta kolhydrater för det. Det är skillnad på vad man överlever av och vad man mår bra och fungerar av.:)

Men protein behöver du alltid, det bygger ju upp hela kroppens vävnader, från naglar och ögonvita till skelett och muskulatur.:thumbup:

Brenner
2007-05-13, 11:14
Om du inte får i dej tillräckligt med protein beror det antingen på att 1.) du har en "normal" fördelning i din kost men käkar totalt sett för lite mat överhuvudtaget så proteinintaget blir automatiskt för lågt som en följd av detta, 2.) du fyller ditt energibehov men har en snedfördelning av makronutrienter i ditt intag, kanske alldeles för stor andel proteinsnåla kolhydratkällor som ris, bröd och potatis, mycket fett lr en kombination av dessa eller 3.) du räknar helt enkelt inte med allt protein från alla källor, d.v.s. all mat och alla eventuella tillskott, och räknar således fel.

Och självklart skall du äta protein dom dagar du inte tränar! Tror du enbart tränande personer behöver protein? Det krävs för att man skall överleva, precis som fett gör.
Den enda icke-essentiella makronutrienten är kolhydrater, men det innebär absolut inte att du ska utesluta kolhydrater för det. Det är skillnad på vad man överlever av och vad man mår bra och fungerar av.:)

Men protein behöver du alltid, det bygger ju upp hela kroppens vävnader, från naglar och ögonvita till skelett och muskulatur.:thumbup:

Vilka proteinrika kolhydratkällor finna det =)?

Eddie Vedder
2007-05-13, 11:57
Vilka proteinrika kolhydratkällor finna det =)?

Linser, bönor, mjölk/fil/yoghurt är ju produkter med en hel del av båda, sen är det relativt proteinrikt med pasta på durumvete (vilket den mesta pastan är består av), fullkorn speciellt. Det finns även annan pasta som är proteinberikad, havregryn är ca.12-13g protein per 100g, men allt innehåller protein mer lr mindre. Alla "tillbehör" såsom pasta, ris, bröd och andra spannmål innehåller protein, grönsaker innehåller litegrann o.s.v. o.s.v. Kontentan över ett helt dygns matintag blir alltså en hel del protein mer än typiska proteinkällor och eventuella tillskott.

Om du inte har ett väldigt ovanligt kostupplägg förstår.