handdator

Visa fullständig version : vettig träning..?


falken
2002-04-26, 21:20
Hallo..jag bara undrar om någon har prövat att träna såsom det rekomenderas på www.sportprestation.nu...? (http://www.sportprestation.nu...?) Deras motionärsprogram..är själv just det..
Köra på 60% av max 100 reps...uppdelat på så många set som behövs..typ 5-6...
Är detta vettigt..?
Visst man kör bara basövningar men ger det något mer än uthållighet..?
Svårt att tro att det funkar..men har någon prövat detta upplägg..?
Påminner om ett gammalt hederligt "tyskt program"..10 set med 10 reps...puhhh..!!
Synpunkter..???
Mvh
Falken. :confused:

LasseT
2002-04-27, 06:18
De program som du åsyftar är s.k. nybörjar- & motionärsprogram.Syftet med träningen för en motionär (enligt oss) är inte att bygga muskler utan att det är ett sätt att "hålla igång".
Och då anser vi att belastningen bör vara lite mindre och att man gör lite mer "arbete" istället. Hjärtat kommer att få jobba (ökad kondition), leder och ligament stärks/bibehålls starka, koordination-balans-motorik övas.
Vi tycker att styrketräning är en så pass bra träningsform att syftet med den inte bara behöver vara att bygga muskler.
Om du vill veta hur vi anser att muskelbygge skall gå till så förespråkar vi att man skall träna enligt definitionen för anarobisk träning (som styrketräning tillhör):

Korvariga träningssessioner.
Högintensivt
Infrekvent

Vet att flera har reagerat på programmen men alla styrketräningsprogram är inte upplagda för att prioritera muskelbygge.
I vårt fall (de program som ligger ute) har de ett annat syfte.
Vi tycker vidare att det är viktigt att man som tränande verkligen (innan en träningsperiod) sätter sig ned och funderar vad det är man vill uppnå och bestämmer sig för hur man skall uppnå det (mål med en plan).

Hoppas och tror du förstår syftet med dessa program.
Snart kommer vi dock lägga upp riktiga "hardcoreprogram" för de som vill bygga massa.

Mvh. Lasse & Stefan SportPrestation.

[ 27 April 2002: Inlägget har ändrats av: LasseT ]

falken
2002-04-27, 10:44
Ok jag förstår syftet..men jag som kallar mig "motionär"..vad tycker du jag skall göra då.?
Mitt huvudsyfte är kanske inte att lägga på mig massa vikt och muskler utan som du säger utan att just hålla igång..
Är då upplägget med 100 reps vettigt..?
Det medverkar inte till att jag börjar bryta ned massan jag ändock har och tappar muskler..? Eller blir det så att säga status qou..dvs jag kommer inte öka i vikt men kanske i styrka/uthållighet..?
Jag är som sagt öppen för nya variationer..men vill ju gärna veta om dom ger mig det jag vill ha..dvs..starkare..tydliga muskler fast inga jättebiffar..utan helt enkelt en vältränad kropp...? Jag tar tacksamt emot svar...ju äldre nan blir..ju svårare blir det ju...
Mvh Falken. :)

Åse Columbus
2002-04-27, 13:48
Ursprungligen skickat av falken:
<STRONG>Ok jag förstår syftet..men jag som kallar mig "motionär"..vad tycker du jag skall göra då.?
Mitt huvudsyfte är kanske inte att lägga på mig massa vikt och muskler utan som du säger utan att just hålla igång..

*****Det krävs mycket träning och många månader (om inte år) att bli biffig!!!! Oroa dig inte för det tycker jag ...(om du inte är under 160 och har otroliga genetiska förutsättningar för att bygga runda muskler)


Är då upplägget med 100 reps vettigt..?

*****absolut inte varje gång du tränar...du kommer att få ont i lederna!!!!..sliter oerhört på just de om man maxar i repen sådär!


Det medverkar inte till att jag börjar bryta ned massan jag ändock har och tappar muskler..? Eller blir det så att säga status qou..dvs jag kommer inte öka i vikt men kanske i styrka/uthållighet..?

*****nedbrytning ..ja om du gör det varje gång!!! använd dig av upplägget 3 x 10-12 rep istället.

Jag är som sagt öppen för nya variationer..men vill ju gärna veta om dom ger mig det jag vill ha..dvs..starkare..tydliga muskler fast inga jättebiffar..utan helt enkelt en vältränad kropp...? Jag tar tacksamt emot svar...ju äldre nan blir..ju svårare blir det ju...

*****som sagt ...enligt ovan...sedan envishet, kvalitetmat, tålamod


Mvh Falken. :)</STRONG>

;)Åse :cool:

Åse Columbus
2002-04-27, 13:50
Glömde säga ...jag använder ofta sportprestation som inspirationslänk och ger den till de elever som jag ger basinstruktioner till på gymet!!!!

Bra sida helt enkelt!!!!

Åse :cool:

falken
2002-04-28, 09:57
Tack för synpunkterna..men min fråga är fortfarande..kan man lägga in den här typen av träning..typ 4-5 veckor, 2 pass i veckan..
för att få en kick så att säga..det blir ju ganska enahanda att köra 3 set 10-15 reps jämt...dessutom vill jag just nu bränna av med lite fett så här inför..badsäsongen..*L*..funkar ett upplägg med många reps bättre ur den synpunkten..?
Dessutom..om man kör på relativt låga vikter , vilket det blir om man skall köra på 60% av max..borde inte leder och ligament etc..stärkas..risken är väl större att skada sig om man kör ..grymmetungt..?Jag prövade att köra enl MAX-OT ett tag..jävligt svårt att motivera sig att ta ut sig så..måste ha en partner som skriker i örat att pressa det där sista...och lätt att skada sig i vissa övningar med tunga vikter,,
Jaa..det var bara lite funderingar..skriv gärna och tala om vilka erfarenheter ni har..eller råd,,för den delen.. ..man blir aldrig för gammal..???
Falken. :rolleyes: