handdator

Visa fullständig version : Mitt i princip dagliga kostintag.


skunkeN
2007-05-07, 22:34
Proteiner = 150,67gram
Kolhydrater = 247,35gram
Fett = 44,68gram
Kcal = 3052,45
kJ = 12355,8

Så ser mitt värde ut för idag, jag vet inte hur det ska se ut för att nå det bästa möjliga resultat inom styrketräning. är det något värde som bör höjas eller sänkas? Finns det några kosttillskott som skulle vara lämpliga? kanske proteinpulver att ta som mellanmål/innan träning? jag vet inte. Kom gärna med lite tips till mig.

För att se mer detaljerat vad jag ätit så finns det under min träningsdagbok.

Tacksam för allt =)

Bananen20
2007-05-07, 23:28
Det är nog bra men mer fett kanske skulle vara bra för hormonerna. Tänk också på vad det är du äter och inte bara på kcal och energi

emmak
2007-05-07, 23:33
Proteiner = 150,67gram
Kolhydrater = 247,35gram
Fett = 44,68gram
Kcal = 3052,45
kJ = 12355,8

Så ser mitt värde ut för idag, jag vet inte hur det ska se ut för att nå det bästa möjliga resultat inom styrketräning. är det något värde som bör höjas eller sänkas? Finns det några kosttillskott som skulle vara lämpliga? kanske proteinpulver att ta som mellanmål/innan träning? jag vet inte. Kom gärna med lite tips till mig.

För att se mer detaljerat vad jag ätit så finns det under min träningsdagbok.

Tacksam för allt =)

Det där är INTE 3000 kcal, du har räknat fel

Pepz
2007-05-07, 23:40
det är dryga 2000kcal

150g protein = 600kcal
250g kolhydrat = 1000kcal
45g fett = 405kcal

dvs 2005kcal

Vill du lägga på dig största möjliga mängd muskelmassa så är detta extremt lite om du är någorlunda normalviktig

Mer fett och kolhydrater!

Eddie Vedder
2007-05-08, 04:41
Vill du lägga på dig största möjliga mängd muskelmassa så är detta extremt lite om du är någorlunda normalviktig

Mer fett och kolhydrater!

Håller med helt!

Försök iaf att varje dag uppnå ca.1g fett/kg kroppsvikt, ha ingen skräck för mättat fett heller för det finns inget "dåligt fett" (transfettsyror räknar jag inte med) utan låt ditt fettintag variera mellan fet fisk, smör, olivolja, nötter, mandlar och frön, grädde, ost, ägg, rapsolja, avocado, m.m.

Kolhydrater och protein vet du troligtvis redan vart du har bra källor.:)

Proteindrink som mellanmål känns lite onödigt, dock praktiskt så det skulle ju kunna va en fördel. Men har du möjlighet att äta nåt mataktigt istället som dessutom innehåller kolhydrater, fett och mikronutrienter så kör på det och nöj dej med ta gainer runt träning istället.

Bara mina småtips, lycka till!:thumbup:

skunkeN
2007-05-08, 07:30
Tack så mkt för alla svar där =) Kanske var felräknat! tack.

skunkeN
2007-05-08, 08:15
Emmak , jag räknade på allt jag ätit igår idag igen nu =) och såg att jag missat massa kolhydrater, så rätt värden ska vara:

150,67g proteiner
505,92g kolhydrater
44,68g fett
3028,48 kcal
12113,92 kJ

tror det ska stämma bättre.

emmak
2007-05-08, 09:34
Emmak , jag räknade på allt jag ätit igår idag igen nu =) och såg att jag missat massa kolhydrater, så rätt värden ska vara:

150,67g proteiner
505,92g kolhydrater
44,68g fett
3028,48 kcal
12113,92 kJ

tror det ska stämma bättre.

Ja det där ser betydligt bättre ut! :thumbup:

regus
2007-05-08, 09:51
Fortfarande för lite fett.

fluffy_ferret
2007-05-08, 09:51
omg ett halvt kilo kolhydrater, sinnessjukt!

Danny Devito
2007-05-08, 09:52
Nej, det är det inte

Pepz
2007-05-08, 11:00
omg ett halvt kilo kolhydrater, sinnessjukt!

Nej det är det inte.

Men det är på tok för lite fett imho

skunkeN
2007-05-08, 12:34
Jag har förstått att det är för likte fett, men jag har mer tänkt att jag har mycket underhudsfett att ta av, men det kansek är fel tänkt? hehe. Jag började i morse med att ta lite extra korv och sånt till frukost så man får i sig lite mer fett! Och vet ni några bra tips på lite extra fett som man kan få i sig lite lätt på dagarna, några bra produkter?

Pepz
2007-05-08, 12:37
Jag har förstått att det är för likte fett, men jag har mer tänkt att jag har mycket underhudsfett att ta av, men det kansek är fel tänkt? hehe. Jag började i morse med att ta lite extra korv och sånt till frukost så man får i sig lite mer fett! Och vet ni några bra tips på lite extra fett som man kan få i sig lite lätt på dagarna, några bra produkter?

Du behöver fett från kosten oavsett om du är fet eller inte.
Nötter
lax
makrill
oljor
osv

skunkeN
2007-05-08, 12:52
Okej, tack så mkt, har jag lite att gå på =) ska lära mig äta lite makrill på morgonen på mackor eller som lite mellanmål. =) tack.

Eddie Vedder
2007-05-08, 13:19
Jag har förstått att det är för likte fett, men jag har mer tänkt att jag har mycket underhudsfett att ta av, men det kansek är fel tänkt? hehe. Jag började i morse med att ta lite extra korv och sånt till frukost så man får i sig lite mer fett! Och vet ni några bra tips på lite extra fett som man kan få i sig lite lätt på dagarna, några bra produkter?

Underhudsfettet förbränns ju, fett från kosten bygger upp cellmembran, krävs för upptaget ev fettlösliga mikronäringsämnen, bidrar essentiella fettsyror som kroppen inte kan tillverka själv (omega-3 och omega-6), krävs för hormonbalansen etc. så, ja det är helt fel tänkt.;)
Fettet har alltså inte som uppgift att lagras utan är livsviktigt att få i sej genom mat för kroppsfunktioners skull. Underhudsfett är ju bara lagrad energi.

Vet inte om du läste mitt förra inlägg som jag skrev imorse men där gav jag dej massa tips på fettkällor iaf.:thumbup:

Fett krävs för att du skall kunna leva och må bra helt enkelt så ät det med gott samvete, fettvikten ökas via kaloriöverskott inte av fett i sej.:)

skunkeN
2007-05-08, 13:28
erik, du är rätt inlärd i detta =) riktigt gutt att du finns här på forumet ;) du förklarar riktigt bra! tack tack! Ja tack för inläggen! =) .

Eddie Vedder
2007-05-08, 13:35
Vem är Erik?

Rahf
2007-05-08, 13:37
Vem är Erik?

Du vet att han menar dig gubben.

Gällande ett bra fettigt pålägg så rekommenderar jag helt klart naturligt jordnötssmör (havssalt och jordnötter) ifall du skulle bli less på smör.

skunkeN
2007-05-08, 13:39
:$ jag menade eddie, förlåt :P hehe. du e kungen å de ;) mannen såattsäga! hehe! jordnötssmör ja, fy fan! det var länge sen! om man skulle ta sig en burk! HAHA

Eddie Vedder
2007-05-08, 13:45
:$ jag menade eddie, förlåt :P hehe. du e kungen å de ;) mannen såattsäga! hehe! jordnötssmör ja, fy fan! det var länge sen! om man skulle ta sig en burk! HAHA

Blev lite fundersam på vem du menade egentligen, "Erik vem fan är Erik?".:D

Men tack för komplimangerna, och jag håller med Rahf att äkta jordnötssmör kan va ett bra komplement till vanligt smör. Undvik jordnötssmör med härdat fett bara.:)

machine gun
2007-05-08, 13:54
Undvik jordnötssmör med härdat fett bara.:)

...eller varianterna med massor av socker. De med bara jordnötter och salt är bäst (och godast *drool*). Är man fattig och/eller ambitiös kan man göra eget genom att mixa vanliga salta jordnötter, eventuellt tillsätta lite olja om det blir för torrt bara - klart!

Pepz
2007-05-08, 13:58
cashewsmör och avocadosmör är andra varianter som är gott att ha på mackan.

Personligen mixar jag redigt smör med rapsolja (och lite mineralsalt) så det får en bra bredbar konsistens.. mycket gott

Sniggel
2007-05-08, 14:27
Inget fel i att käka ett halvt kilo kolhydrater men öka fettet, dubbla det kanske till och med (om du ska äta 3000 kcal så har du gott om plats för 80g fett i din kostsammansättning, det blir mycket kolhydrater o protein ändå), och skär ner på kolhydraterna en liten gnutta bara så du hamnar på samma kaloriintag.
Fett gör dig inte fet, kalorier gör.

skunkeN
2007-05-08, 14:42
Så ni tycker att proteinet är bra som jag får i mig, samt att jag borde öka med bättre fetter som att t.ex. äta makrill osv och minska kolhydraterna lite mer. om jag inte förstått fel? :P

Eddie Vedder
2007-05-08, 14:47
Så ni tycker att proteinet är bra som jag får i mig, samt att jag borde öka med bättre fetter som att t.ex. äta makrill osv och minska kolhydraterna lite mer. om jag inte förstått fel? :P

Ja det låter bra tycker jag.:)

Men som sagt, börja inte fjanta runt med "bra fett" hit och "dåligt fett" dit för mycket. Makrill är ett alldeles superbt alternativ men grädde och smör är inte "dåligt" det heller men det behöver ju inte utgöra basen av ditt fettintag. Variera mellan olika fettkällor, balansen är det viktiga.:thumbup:

Sniggel
2007-05-08, 17:25
Så ni tycker att proteinet är bra som jag får i mig
Ja, absolut.
samt att jag borde öka med bättre fetter som att t.ex. äta makrill osv
Ja, det kan nog inte skada, den mängd du har nu funkar säkert, men kan va på gränsen till för låg, bättre isåfall att öka den för att se till att du förbättrar chanserna till en bra hormonell miljö för muskeltillväxt.
och minska kolhydraterna lite mer. om jag inte förstått fel? :P
Ja, eftersom fettmängden kommer ökas så får du dra ner lite på kolhydraterna för att ligga kvar på ditt föreslagna kaloriintag, du har ändå väldigt mycket kolhydrater till godo så det blir inga stora förändringar.