handdator

Visa fullständig version : Tankar ang. tre-splitt


Sparrisen
2007-05-07, 22:15
Tja!

Jag har de senaste åren kört med 4-splitt, och rullat runt på 6-8 dagar.

1. Bröst, biceps
2. Ben
3. Rygg. mage
4. Axlar, triceps

Nu till sommaren funderar jag dock på att byta ut detta program mot mot ett 3-1-3 splitt, dvs splitta upp muskelgrupperna på tre olika pass, för att sedan köra tre pass på raken, vila en dag osv. Detta för att öka frekvensen.

Men nu under defftider så kommer jag nog bara att hinna köra tre pass i veckan, och funderar då på vilket splitt som ni tycker passar bäst.

Till sommarens 3-1-3 hade jag tänkt:

1. Ben, Mage
2. Bröst, Axlar, Triceps
3. Rygg, Biceps

även om jag av tidigare erfarenheter tycker att det kan vara jobbigt att köra tex rygg och biceps under samma pass.

Nu när jag dock bara kör tre pass i veckan (och dessutom deffar), så funderar jag på om man kanske skulle splitta lite annorlunda, så att tex "biceps" får sig två pass i veckan, enligt:

1. Ben, Mage
2. Bröst, Triceps, Biceps
3. Rygg, Axlar

Vad tycker ni skulle passa bäst?

Scratch89
2007-05-08, 06:00
Varför skulle du träna biceps en extra gång?
Jag skulle fortsätta köra på press, drag och ben, som du gjort tidigare.

Sparrisen
2007-05-08, 06:04
Varför skulle du träna biceps en extra gång?
Jag skulle fortsätta köra på press, drag och ben, som du gjort tidigare.

inte bara biceps, det var bara ett exempel... utan tänkte att det kanske skulle vara fördelaktigt att under deff, när man inte kör pass så frekvent, försöka aktivera muskelgrupperna så ofta som möjligt.

Scratch89
2007-05-08, 06:05
inte bara biceps, det var bara ett exempel... utan tänkte att det kanske skulle vara fördelaktigt att under deff, när man inte kör pass så frekvent, försöka aktivera muskelgrupperna så ofta som möjligt.

Då skanske helkroppspass vara något för dig? Tre set per tillfälle och muskelgrupp, tre gånger i veckan. Det är fina grejer.

Ganymedes
2007-05-08, 06:22
Då skanske helkroppspass vara något för dig? Tre set per tillfälle och muskelgrupp, tre gånger i veckan. Det är fina grejer.

Hur blir det med återhämtningen då? Blir det fullgod vilotid om man kör tre helkroppspass i veckan verkligen? :confused:

pragmatist
2007-05-08, 07:15
Hur blir det med återhämtningen då? Blir det fullgod vilotid om man kör tre helkroppspass i veckan verkligen? :confused:

Den totala arbetsvolymen som kroppen måste återhämta sig från blir ju inte större av att köra tre set tre gånger i veckan än att köra nio set en gång i veckan, och i och med att slitaget blir mindre varje enskild gång så behöver man mindre återhämtningstid mellan varje träningspass. Man kan se det som att man sprider ut träningsstimulansen snarare än klumpar ihop den - tre lite mindre tillfällen för tillväxt snarare än bara ett stort

Sen behöver man inte träna smågrupper som t.ex. biceps varje gång när man kör helkroppspass, eftersom dessa tenderar få en hel del stryk genom att agera synergister i flerledsövningar.

Scratch89
2007-05-08, 08:36
Det är klart att man måste träna biceps! *whistle*